Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560563 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7

Het IP adres van een TV ontvanger moet gewoon in het subnet 192.168.0.0/24 liggen en dat is blijkbaar niet het geval als je de LAN poort aan IPTV koppelt.

Wat gebeurt er als je de IPTV multicast VLAN ID op 4 zet met een vinkje bij Enable IPTV Multicast VLAN.

Ik ben al eventjes verder. Hier is van alles niet goed gegaan. Was kabels aan het switchen om van LAN naar IPTV te gaan en terug en dat vond de router of iets anders in de lijn niet leuk.

Alles lag eruit met internet. Alles van de stroom af tot het glas kastje aan toe en even de experiabox terug geplaatst.

Hoop niet dat er ergens sluiting is ontstaan. Weet niet of dat kan met LAN kabels?

1 van de CAT6 kabels die ik gebruikte laat de router niet meer switchen naar 1000Mbps full-duplex.

Nieuwe kabel ertussen en dat werkt wel weer. Enig idee of je een WAN poort kunt (kort)sluiten of overbelasten als je op die router met de LAN poorten bezig bent?

Reputatie 7

Hoop niet dat er ergens sluiting is ontstaan. Weet niet of dat kan met LAN kabels?

De kans daarop is zeer klein en apparatuur is daar normaliter ook tegen beveiligd.

 

1 van de CAT6 kabels die ik gebruikte laat de router niet meer switchen naar 1000Mbps full-duplex.

Als deze op 100Mbps bleef hangen dan duidt dat op een ader die geen contact maakt.

Bij een sluiting tussen een data ader en de aarde zie je vaak dat de snelheid tot onder de 10Mbps terugvalt en instabiel wordt.

Zojuist nog een test gedaan (bedraad) en een speedtest op de EB geeft veel betere resultaten dan dezelfde test op de ER. Iemand enig idee wat dan de meest voorkomende foutjes in de configuratie zijn die ik kan controleren?

Reputatie 7

Jij hebt een EdgeRouter 12P ... toch?

Wat zijn de instellingen t.a.v. hardware offloading?

Welke snelheden meer je met de EB en met de ER?

Wat meet je als je fysiek maar één apparaat aangesloten hebt op de ER?

Klopt, ik heb inderdaad een EdgeRouter 12p. Ik zal die settings een bekijken, ik heb geen idee hoe dat staat.

EB - down 360 en EB - up 460. 

ER - down 170 en ER - up 100.

Ik ga straks de testen nog een keer doen want ik had nog 1 kabel op de ER.

Reputatie 7

Je hebt blijkbaar een 500/500Mbps abonnement.

Dan hoor je met hardware offloading gewoon 500Mbps te meten mits de computer met een netwerkkabel is aangesloten. Gebruik voor de meest betrouwbare meting onder windows 10 de Ookla speedtest app met de server van RoutIT in Ede.

Hmm, Ik zag helemaal geen regels en heb e.e.a. aangepast dus ik heb nu dit aan staan

 

set system offload hwnat disable

set system offload ipv4

 

Zou dat voldoende moeten zijn?

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Je moet hardware offloading juist enablen.

Ik weet niet welke opties er op een 12P allemaal zijn.

Gebruik de GUI en ga naar het tabblad Config Tree. Daar kan je hardware offloading vinden.

Aha, ja gevonden! Ik ga even spitten, dank je!

Reputatie 7

Aha, ja gevonden! Ik ga even spitten, dank je!

Ik heb harware offloading als onderstaand geconfigureerd staan.

Aangezien jij waarschijnlijk ook bonding gebruikt voor het aan elkaar koppelen van de LAN poorten zal jij bonding ook aan kunnen zetten.

Badge

@wjb Dank je voor je snelle reactie. Helder. Dan doe ik het liever op de manier die jij propageert. Ik sluit dan direct één of meer switches aan op de Edgerouter. Ik kan de ER4 of ER6p gewoon gebruiken met jouw script voor de ER Lite, zoals in je openings post is beschreven toch? Het configuren van eth3 en verder is dan niet nodig conform de door jou geadviseerde setup?

Die binding snap ik nog niet goed, dus heb wat uit te zoeken. Maar super thx weer!

Reputatie 7

Ik kan de ER4 of ER6p gewoon gebruiken met jouw script voor de ER Lite, zoals in je openings post is beschreven toch?

Voor de ER4 in ieder geval en, als het goed is, zal het script voor de ERL-3 ook voor de 6P werken. 

Reputatie 4
Badge +4

@wjb Dank je voor je snelle reactie. Helder. Dan doe ik het liever op de manier die jij propageert. Ik sluit dan direct één of meer switches aan op de Edgerouter. Ik kan de ER4 of ER6p gewoon gebruiken met jouw script voor de ER Lite, zoals in je openings post is beschreven toch? Het configuren van eth3 en verder is dan niet nodig conform de door jou geadviseerde setup?

Ik gebruik de ER4 en het script voor de ER lite 3 , dit werkt perfect. Je moet uiteraard wel zelf eth2 en eth3  configureren (als je deze wilt gebruiken) maar dat is vrij simpel.

 

Badge

@wjb Dank je voor je snelle reactie. Helder. Dan doe ik het liever op de manier die jij propageert. Ik sluit dan direct één of meer switches aan op de Edgerouter. Ik kan de ER4 of ER6p gewoon gebruiken met jouw script voor de ER Lite, zoals in je openings post is beschreven toch? Het configuren van eth3 en verder is dan niet nodig conform de door jou geadviseerde setup?

Ik gebruik de ER4 en het script voor de ER lite 3 , dit werk perfect. Je moet uiteraard wel zelf eth2 en eth3  configureren (als je deze wilt gebruiken) maar dat is vrij simpel.

 

@multie Super. Dan ga ik het proberen met het script. Wat zou het voordeel zijn om eth2 en eth3 te configureren? Ik sluit op de Edgerouter een switch aan met voldoende porten. Dan zijn de overige porten van de Edgerouter toch overbodig?

Reputatie 4
Badge +4

@wjb Dank je voor je snelle reactie. Helder. Dan doe ik het liever op de manier die jij propageert. Ik sluit dan direct één of meer switches aan op de Edgerouter. Ik kan de ER4 of ER6p gewoon gebruiken met jouw script voor de ER Lite, zoals in je openings post is beschreven toch? Het configuren van eth3 en verder is dan niet nodig conform de door jou geadviseerde setup?

Ik gebruik de ER4 en het script voor de ER lite 3 , dit werk perfect. Je moet uiteraard wel zelf eth2 en eth3  configureren (als je deze wilt gebruiken) maar dat is vrij simpel.

 

@multie Super. Dan ga ik het proberen met het script. Wat zou het voordeel zijn om eth2 en eth3 te configureren? Ik sluit op de Edgerouter een switch aan met voldoende porten. Dan zijn de overige porten van de Edgerouter toch overbodig?

Ik heb eth2 in gebruik voor een apart netwerk voor de kids, deze kunnen niet op het netwerk (eth1) waar de tv boxen ,camera’s, IoT en andere apparaten op zitten. Tevens heb ik op eth2 een tijds limit voor de kids aangemaakt, zo gaan diverse apparaten op vaste tijden aan en uit. Eth3 is mijn privé subnet voor te testen. Verder heb ik niets gedaan aan de instellingen op eth0 en eth1, dit werkt na het inspoelen van het script perfect en op dezelfde manier als de experiabox. Handig als de ER4 ermee kapt;-)

 

 

Reputatie 7

Ik heb eth2 in gebruik voor een apart netwerk voor de kids, deze kunnen niet op het netwerk (eth1) waar de tv boxen ,camera’s  en andere IoT op zitten.

Zo heb ik op eth2 een apart subnet voor IoT waar momenteel alleen mijn Gigaset N300A IP op aangesloten is.

Je zou ook kunnen overwegen om de TV ontvangers in hun eigen subnets op eth2 en eth3 aan te sluiten.

Het IP adres van een TV ontvanger moet gewoon in het subnet 192.168.0.0/24 liggen en dat is blijkbaar niet het geval als je de LAN poort aan IPTV koppelt.

Wat gebeurt er als je de IPTV multicast VLAN ID op 4 zet met een vinkje bij Enable IPTV Multicast VLAN.


Bedankt voor al je snelle reacties. Ik heb het vandaag nogmaals geprobeerd en ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb de TP-link ook op IPTV multicast VLAN id 4 gezet, maar dan moet de normale IPTV VLAN ergens anders op gezet worden, omdat ik een conflict melding krijg. Dan krijg ik alleen geen tv meer. Blijft dus toch via de normale IPTV VLAN gaan denk ik (?).

 

TP-link geeft zelf wel aan dat het moet kunnen, maar geven geen support op de VLAN settings omdat dit provider gegevens zijn. :no_mouth:

KPN geeft geen support, omdat het….. naja zo zijn we rond haha. :grinning:

Reputatie 7

Ik heb nog nooit een TP-Link gezien die geschikt is voor IPTV van KPN en ik ben bang dat ook deze niet zal gaan werken.

Als laatste mogelijkheid zou kunnen zijn om IPTV VLAN ID op 6 te zetten en IPTV Multicast VLAN ID op 4. Als dat ook niet werkt dan ga ik heel hard vrezen dat ... :disappointed:

Reputatie 4
Badge +4

Het IP adres van een TV ontvanger moet gewoon in het subnet 192.168.0.0/24 liggen en dat is blijkbaar niet het geval als je de LAN poort aan IPTV koppelt.

Wat gebeurt er als je de IPTV multicast VLAN ID op 4 zet met een vinkje bij Enable IPTV Multicast VLAN.

 

TP-link geeft zelf wel aan dat het moet kunnen, maar geven geen support op de VLAN settings omdat dit provider gegevens zijn. :no_mouth:

KPN geeft geen support, omdat het….. naja zo zijn we rond haha. :grinning:

Tp-link werkt met bridged wel, maar voor routed heb ik ook nog geen optie gezien.

je zou nog kunnen kijken of er alternative firmware is die men ook gebruikt op de ASUS routers (merlin). Ik heb deze in het begin ook gebruikt op mijn netgear R7000. Echter moet je hier echt weten wat je doet, dus netwerkkennis hebben. Ik ben er mee op gehouden, hoop gepruts.

Reputatie 1
Badge

Blijkbaar doe ik toch iets niet goed. Op de ER3 de configuratie zonder EB ingeladen vervolgens de Gigaset N300A IP op poort 2 aangesloten de sip gegevens op de ER3 gedissabled, resultaat “geen lan-verbinding”.

Reputatie 1
Badge

Sluit ik N300A IP vervolgens aan op de Switch werk alles. Toch had ik hem liever op de ER3 aangesloten ivm kabeltjes die nu van de ene kant van de meterkast naar de andere kant moeten.

Reputatie 7

Sluit ik N300A IP vervolgens aan op de Switch werk alles. Toch had ik hem liever op de ER3 aangesloten ivm kabeltjes die nu van de ene kant van de meterkast naar de andere kant moeten.

Dat kan, zelf heb ik hem ook op eth2 van mijn ERL-3 aangesloten. (Zie screenshot in het openingsbericht van dit topic.)

Je zult dan echter een aantal aanpassingen moeten doorvoeren in de configuratie van de ERL-3 en de N300A IP.

Op de N300A IP is maar één aanpassing nodig en wel de onderstaande.

Op de EdgeRouter ligt het iets complexer maar nadat je deze aanpassing doorgevoerd hebt wil ik je daar best bij helpen.

Reputatie 1
Badge

Ga eerst deze instelling aanpassen en morgen proberen. Zoals je al eerder aangaf heb ik gewoon de 2e config geladen en vervolgens de sip instelling op dissabled ( - ).

Alvast dank voor je aanbod.

Reageer