Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557868 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Reputatie 7

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit. 😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro): Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

Unifi Gateway Lite: Zie dit bericht.

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.


8529 reacties

Reputatie 7

Ik heb de Experia er even aan gehangen en dan werkt het beeld wel naar behoren dus het lijkt erop dat de EdgeRouter Lite de oorzaak is.

En als je nu de EdgeRouter er weer aanhangt, blijft het dan ook weer werken?

Reputatie 2

Ga ik nu testen

Reputatie 2

Loopt nu vast bij “software downloaden” (had dit geforceerd om te doen maar gaat blijkbaar niet). Overigens kon ik wel opnames en uitzending gemist goed kijken, enkel live tv bevriest steeds

Ik probeer de software via de Experia erop te krijgen, wordt vervolgd

Reputatie 4
Badge +2

@Winnieandbuzz, er is in ieder geval al een tijdje een nieuwere firmware (v1.10.11), weet niet meer precies wat de release notes zijn. Verder heb ik vandaag het nieuwe menu op mijn tv's ontvangen. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is of al langer was? En anders de tv ontvangers een keer voorzien van de nieuwste software?
 

edit: ik zie dat @wjb ook al had gereageerd…

Reputatie 7

Heb je VIP5202 TV ontvangers?

Welke DNS server heb je op de EdgeRouter ingesteld staan?

Doe na het opstarten in de cli eens een restart igmp-proxy.

Reputatie 2

restart igmp-proxy reeds geprobeerd, helaas geen positief resultaat.

Het is een VIP 2952 v2. 

Welke firmware werkt stabiel op de edgerouter? Ik heb de oude versie v1.10.10 omdat destijds deze stabiel was. 

Reputatie 7

Zelf draai ik v2.0.8-hotfix.1 maar v1.10.11 is ook prima.

Overigens denk ik niet dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Ik ben wel benieuwd of je de configuratie gedaan hebt m.b.v. de scripts in het openingsbericht of op een andere manier.

Reputatie 2

 

Ik ben wel benieuwd of je de configuratie gedaan hebt m.b.v. de scripts in het openingsbericht of op een andere manier.

Uiteraard 😉  destijds stap voor stap doorlopen en na 1 kleinigheidje liep het vervolgens als een zonnetje. Heb nu eindelijk de software erop gekregen door de Experia te gebruiken. TV beeld loopt vloeiend door zonder tijdelijke freezes. Zal nu de test doen met de EdgeRouter.

Reputatie 2

EdgeRouter weer opgenomen in de configuratie en het tv beeld loopt nu vloeiend door maar ander probleem speelt nu op.

Wanneer ik het live tv beeld pauzeer en daarna verder wil afspelen krijg ik de foutmelding:
“Er is een fout ontstaan bij het Live tv pauzeren. Het pauzeren is niet gelukt. Probeer het opnieuw.
(-3)”

 

Enige idee? Is dit wellicht een resultaat van de nieuwe software? 

Reputatie 7

Is dit wellicht een resultaat van de nieuwe software? 

Ik heb ook al een tijdje het nieuwe menu en wij ervaren geen problemen.

Zou jij eens screenshots willen plaatsen van

1) De tab Routing

2) De tab Firewall/NAT -> NAT

Reputatie 2

Screenshots

 

 

Reputatie 7

Dat ziet er in ieder geval prima uit.

Zou jij eens alleen een TV ontvanger willen aansluiten op de EdgeRouter en kijken of het dan nog steeds fout gaat.

Reputatie 2

Heb de firmware geüpgrade naar de hotfix versie, rebooted, restart igmp-proxy gedaan en vooralsnog lijkt het weer te werken.

Ik kan live tv pauzeren, terug en voorwaarts spoelen in de pauzering en (nog) geen foutmeldingen gezien.

 

Ik ga dit even aankijken of het de hele avond goed blijft. 

 

Dank voor de hulp!

Reputatie 4
Badge +4

All,

 

Release EdgeRouter 4 v2.0.9-rc.1 is uit, let wel het is RC.1 en dus nog niet de stable versie. ik kan wel alvast melden dat het te vroeg starten van de igmp-proxy niet verholpen is:expressionless: Verder draait de nieuwe firmware prima, de dhcp lijkt ook beter te zijn qua uitdelen van IP adressen.

Keep you posted.

Cheers 

 

 

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Reputatie 4
Badge +4

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Reputatie 4
Badge +4

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Als ik voor een Edgerouter 4 ga, heb ik dan alleen het scripje nodig van de EdgeRouter 3 lite, of moet ik nog andere opties ondergaan? En op de switch moet ik dan nog waarschijnlijk de poorten toekennen aan een bepaalde VLAN, neem ik aan? Dit wordt mijn eerste keer met dit soort producten, dus ben nog wel huiverig om het te proberen. 

Reputatie 4
Badge +4

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Als ik voor een Edgerouter 4 ga, heb ik dan alleen het scripje nodig van de EdgeRouter 3 lite, of moet ik nog andere opties ondergaan? En op de switch moet ik dan nog waarschijnlijk de poorten toekennen aan een bepaalde VLAN, neem ik aan? Dit wordt mijn eerste keer met dit soort producten, dus ben nog wel huiverig om het te proberen. 

Klopt dat je hetzelfde script van @wjb van de Edgerouter 3 lite kan gebruiken als voor de ER 4. De ER4 heeft een poort extra en meer performance. Het is puur kwestie van de readme volgen en inspoelen, daarna kan ik je wel helpen met de unifi instellingen voor de switch en de mogelijke VLAN's 

Er is genoeg hulp op dit forum, dus we gaan er zeker wel uitkomen;-)

Reputatie 2

Heb de firmware geüpgrade naar de hotfix versie, rebooted, restart igmp-proxy gedaan en vooralsnog lijkt het weer te werken.

Ik kan live tv pauzeren, terug en voorwaarts spoelen in de pauzering en (nog) geen foutmeldingen gezien.

 

Ik ga dit even aankijken of het de hele avond goed blijft. 

 

Dank voor de hulp!

Even ter opvolging, alles werkt nog steeds stabiel. Helaas geen idee wat de root cause was...

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Als ik voor een Edgerouter 4 ga, heb ik dan alleen het scripje nodig van de EdgeRouter 3 lite, of moet ik nog andere opties ondergaan? En op de switch moet ik dan nog waarschijnlijk de poorten toekennen aan een bepaalde VLAN, neem ik aan? Dit wordt mijn eerste keer met dit soort producten, dus ben nog wel huiverig om het te proberen. 

Klopt dat je hetzelfde script van @wjb van de Edgerouter 3 lite kan gebruiken als voor de ER 4. De ER4 heeft een poort extra en meer performance. Het is puur kwestie van de readme volgen en inspoelen, daarna kan ik je wel helpen met de unifi instellingen voor de switch en de mogelijke VLAN's 

Er is genoeg hulp op dit forum, dus we gaan er zeker wel uitkomen;-)

Top, bedankt alvast hiervoor. Ik ga de spullen dan maar gewoon bestellen. Is de cloud key nog een handige toevoeging, of is het totaal onnodig?

Reputatie 4
Badge +4

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi®️ Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Als ik voor een Edgerouter 4 ga, heb ik dan alleen het scripje nodig van de EdgeRouter 3 lite, of moet ik nog andere opties ondergaan? En op de switch moet ik dan nog waarschijnlijk de poorten toekennen aan een bepaalde VLAN, neem ik aan? Dit wordt mijn eerste keer met dit soort producten, dus ben nog wel huiverig om het te proberen. 

Klopt dat je hetzelfde script van @wjb van de Edgerouter 3 lite kan gebruiken als voor de ER 4. De ER4 heeft een poort extra en meer performance. Het is puur kwestie van de readme volgen en inspoelen, daarna kan ik je wel helpen met de unifi instellingen voor de switch en de mogelijke VLAN's 

Er is genoeg hulp op dit forum, dus we gaan er zeker wel uitkomen;-)

Top, bedankt alvast hiervoor. Ik ga de spullen dan maar gewoon bestellen. Is de cloud key nog een handige toevoeging, of is het totaal onnodig?

Jazeker, Voor het inrichten van de unifi switches en AP's heb je eigenlijk een controller nodig. Ja kan deze SW op een PC/raspberry Pi/of HW controller zetten. Ik gebruik de Ubiquiti Unifi Cloud Key, deze kan je lokaal en/of remote gebruiken. Als je remote dingen wil aanpassen of controleren dan moet je als je hals je op het een PC hebt wilt hebben dus wel hebben aanstaan. Dus voor die 70 EUR heb je een controller van Ubiquiti zelf en die werkt prima.

ik kan er vanaf waar dan ook remote bij (via VPN, in mijn geval) en zelfs users/apparaten aan of uit zetten.

 

 

Da doen we die er ook gelijk bij. Wordt er overigens een ethernet kabel bijgeleverd of moet ik die zelf nog mee bestellen? Haal je met deze EdgeRouter de 500/500 van KPN?

Reputatie 4
Badge +4

Da doen we die er ook gelijk bij. Wordt er overigens een ethernet kabel bijgeleverd of moet ik die zelf nog mee bestellen? Haal je met deze EdgeRouter de 500/500 van KPN?

De cloud key krijgt zijn voeding via POE, dus deze kan je via POE op de Switch aansluiten. Er zit een kort verloop utp kabel bij.

de 500/500 haal je met gemak, ik trek 520/711 met de ER4 😉 en dan staat de routed op 4% belasting.

ga plat hiero, morgen weer werken👍

Reageer