Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557866 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Reputatie 7

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit. 😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro): Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

Unifi Gateway Lite: Zie dit bericht.

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.


8529 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Je doet er verstandig aan om de volgorde van de interfaces wel goed te zetten.

 

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Heb net alvast wat gekeken en heb de backup uitgepakt met 7zip.

 

 

btw ik zie dat in het config hwnat op disabled staat. Maar haal wel de 1Gbit.

Na de herstart is eth0 de WAN poort en zijn eth1 t/m 4 de LAN poorten. Ik neem dus aan dat je de PC waarmee je configuratie via eth0 hebt doorgevoerd daarna op eth1, 2, 3 of 4 aangesloten hebt.

Inderdaad, zodra de router opstart sluit ik mijn PC aan op eth1 en de modem op eth0. Helaas geen geluk.
Ik heb ook een handmatige configuratie geprobeerd op basis van kriegsman.io blog en daarmee werkt lokale DHCP goed (ik krijg adres en kan ssh-en in de ErX), maar de PPPOE komt niet tot stand: status is disconnected in de webinterface.
Weet je of er een mac-adres filter aan KPN zijde kunnen staan? … of iets anders.

Reputatie 7

Je doet er verstandig aan om de volgorde van de interfaces wel goed te zetten.

 

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Heb net alvast wat gekeken en heb de backup uitgepakt met 7zip.

Bij de interfaces staat eth0 bovenaan en eth3 onderaan.

 

btw ik zie dat in het config hwnat op disabled staat. Maar haal wel de 1Gbit.

Hardware offloading wordt op de ER-X aangestuurd met hwnat maar op de ER-4 zie je andere hardware offloading opties.

Reputatie 5
Badge +4

@WbjZag het inderdaad ja.

 

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Reputatie 7

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Nee, je moet een backup maken van de configuratie (op het scherm system), de config.boot in die backup aanpassen en de backup restoren. Niets meer.

Reputatie 5
Badge +4

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Nee, je moet een backup maken van de configuratie (op het scherm system), de config.boot in die backup aanpassen en de backup restoren. Niets meer.


Daar loop ik juist tegen een probleem aan. Sorry, het is allemaal nog zo nieuw, al zie ik wel dat het eigenlijk allemaal wel wat makkelijker werkt.

 

Als ik een backup maak, dan is het een tar.gz bestand. Pak ik die uit, dan is het een bestand, geen idee welke extentie. Pak ik die weer uit, dan zie ik dat bootbestand. Echter als ik de aangepast heb, hoe maak ik er dan weer hetzelfde bestand van als die geen extentie heeft?

 

Als ik er een rar extentie van maak, deze aanpas en dan de rar extentie weer verwijder, kan dat gewoon?

Reputatie 7


Als ik een backup maak, dan is het een tar.gz bestand. Pak ik die uit, dan is het een bestand, geen idee welke extentie. Pak ik die weer uit, dan zie ik dat bootbestand. Echter als ik de aangepast heb, hoe maak ik er dan weer hetzelfde bestand van als die geen extentie heeft?

Je plaatst de config.boot weer terug in dat bestand met "geen idee welke extentie" en vervolgens plaats je die weer terug in het tar.gz bestand.

Reputatie 5
Badge +4

@wjb  Dankje, Snap nu hoe dat werkt.

 

Ik krijg het niet voor elkaar om portforwarding goed in te stellen. Mijn synology krijg ik niet benaderbaar vanuit buiten. Heb veel gelezen en getest maar naar mijn idee, heb ik het goed ingesteld. Zou je eens een blik erop willen werpen of ik misschien toch wat vergeten ben? Ik gebruik nog de standaard configiguratie zoals jij die gemaakt hebt. Getest met en zonder hairpin (geen idee wat het is, ook forward to port leeg getest.

 

 

Reputatie 7

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.

Ik misbruik nu even dit topic om te melden, dat ik nu begrijp  dat je een ethernet STB van KPN best een “ontvanger” mag noemen. Dat komt omdat jij mij hebt gewezen op IGMP multicasting. Dat is dus niet veel anders dan wat gebeurt met coaxkabel broadcasting. 

Bedankt nog voor het inzicht, het was een missing link die ik altijd had. (TV is niet echt mijn kennisgebied, maar toevallig heb ik alle uitzendvormen wel een keer als gebruiker gedaan). 

Als een moderator dit bericht morgen wil weghalen, dan bedankt. 

Reputatie 5
Badge +4

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.


En ik twijfelde nog, maar kan m nu inderdaad van buitenaf benaderen.

Wederom dankjewel kerel.:grinning:

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Anyway, geachte @wjb - mag ik nog één keer de procedure hoe dit probleem te tackelen? Ik beloof plechtig om het deze keer voor mezelf te documenteren zodat ik het niet nogmaals hoef te vragen… :innocent:

[edit] - never mind, ik heb de snelle fix inmiddels gevonden: 

restart igmp-proxy

Maar kennelijk was de fix van 21 november dus niet afdoende. Kan ik nog meer doen om deze handmatige actie na iedere update, overbodig te maken?

Reputatie 7

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

Reputatie 4
Badge +2

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

Bij mij was die ook gesneuveld moest hem ook opnieuw starten.

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.


Bedankt voor deze workaround en het uitzoeken. Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Reputatie 7

Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Dat heb ik nog niet mogen ervaren.

Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Dat heb ik nog niet mogen ervaren.

 

Ik heb dit even getest (voordat ik hotfix-2 ga installeren), maar kan het ook niet reproduceren. Gebruik wel een apart VLAN voor TV, maar dat zal weinig uitmaken denk ik.

Reputatie 1

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Reputatie 7

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Het lijkt er inderdaad op dat de IGMP proxy server te vroeg gestart wordt. De configuratiescripts configureren een timeout van twee minuten maar blijkbaar is dat toch nog te kort de eerdte keer nadat een nieuwe firmware geplaatst is.

Reputatie 7

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi, no I don't have tv or land-line, I only have the 1gb fiber internet

Reputatie 1

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Het lijkt er inderdaad op dat de IGMP proxy server te vroeg gestart wordt. De configuratiescripts configureren een timeout van twee minuten maar blijkbaar is dat toch nog te kort de eerdte keer nadat een nieuwe firmware geplaatst is.

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

 

dit is wel een leuke topic: https://community.ui.com/questions/IGMP-proxy-not-starting-automatically-after-reboot/7758b3bb-b2fe-44af-9d81-1a083c07d9c6

Reputatie 7

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

Dat is nu precies wat die geconfigureerde time-out al zou moeten regelen.

Na een "normale" reboot doet hij dat ook netjes, alleen na de installatie van een nieuwe firmware duurt het ofwel meer dan twee minuten alvorens het netwerk opkomt of de timeout is nog niet opnieuw geconfigureerd door het script set-WAIT_ONLINE_METHOD in firstboot.d. Op het moment dat dat script draait zou de IGMP proxy server eigenlijk nog niet gestart mogen zijn maar het lijkt er op dat deze dan toch al gestart is en dat zou het issue wel verklaren. Ik ga dan ook kijken of ik de IGMP proxy server vanuit dat script kan herstarten.

 

Edit:

Die ken ik al echter dat is niet echt een nette oplossing. Zo'n scheduled task is niet nodig als die timeout maar correct geconfigureerd is voordat de IGMP proxy server gestart wordt.

Reputatie 1

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

Dat is nu precies wat die geconfigureerde time-out al zou moeten regelen.

Na een "normale" reboot doet hij dat ook netjes, alleen na de installatie van een nieuwe firmware duurt het ofwel meer dan twee minuten alvorens het netwerk opkomt of de timeout is nog niet opnieuw geconfigureerd door het script set-WAIT_ONLINE_METHOD in firstboot.d. Op het moment dat dat script draait zou de IGMP proxy server eigenlijk nog niet gestart mogen zijn maar het lijkt er op dat deze dan toch al gestart is en dat zou het issue wel verklaren. Ik ga dan ook kijken of ik de IGMP proxy server vanuit dat script kan herstarten.

oooh het speelt alleen bij een firmware update? wellicht notitie maken dat mensen extra reboot moeten doen na een firmware update?

Reageer