Randvoorwaarde is wel dat je voor telefonie de Experia Box helaas nog altijd als een "veredelde" telefoonadapter in jouw netwerk moet opnemen. Ik hoop echter dat KPN op korte termijn met een alternatief zal komen.
Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.
LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken.
Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.
Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden. KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.
Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 ingezet om de Experia Box te vervangen en alle tests verlopen tot nu toe succesvol. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.
Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter Lite 3 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6, dat het IPTV op vlan 4 operationeel is en dat de telefoon op vlan 7 actief is.
Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.
Configuratie scripts (downloads)
EdgeRouter Lite 3 met telefonie (zip 10 jan 2019 20:54).
EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie (zip 10 jan 2019 20:54).
EdgeRouter X met telefonie (zip 14 jan 2019 18:16).
EdgeRouter X zonder telefonie (zip 14 jan 2019 18:17).
EdgeRouter X SFP met telefonie (zip 14 jan 2019 18:14).
EdgeRouter X SFP zonder telefonie (zip14 jan 2019 18:15).
De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> IPv6.
Ubiquiti UniFi Security Gateway