Beantwoord

Gebruik eigen router ipv v9

• 13 juli 2018
  • 9 reacties
  • 308 keer bekeken

Hallo forum,

Momenteel is er hier thuis een Experiabox v9 aanwezig. Nu ben ik daar zelf niet zo van gecharmeerd.(instabiel, dichtgetimmerd, niet fijn om mee aan de slag te gaan)

Nu heb ik een beetje zitten kijken, en kwam erachter dat een Draytek 2862B prima met de aansluiting hier thuis om kan gaan. (bonded pair)

Aan de andere kant, ik heb gelezen dat er nogal wat problemen met DSLAM's zijn, omdat bepaalde routers/modems hierin moeten worden opgenomen, voordat deze zou gaan werken. Nu ben ik benieuwd of dat ook voor deze ook geldt. Telefoon zou nog wel via de v9 gaan, want dat is nog de ouderwetsche aansluiting, maar internet en TV zou prima over de Draytek kunnen gaan.

Iemand die hier iets meer van weet, of dit daadwerkelijk gaat werken?

Groet.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 18 juli 2018, 13:29

Sorry, welke ondersteuning? Draytek werkt gewoon met de DSL lijnen van KPN (beetje afhankelijk van model natuurlijk), geen probleem, maar de klantenservice gaat/kan/mag je hier niet bij helpen. Draytek helpt hier in sommige gevallen wel bij.

@annedijkstra2

Robin
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Kan jij op die Draytek een IGMP proxy server configureren waarbij de TV streams op vlan 4 opgehaald en al het andere via vlan 6 blijft lopen?
Hoi wjb,

Ja, dat is mogelijk, zie ik op de demo. http://eu.draytek.com:12862/
Reputatie 7
Dan zal dat in ieder geval geen problemen geven.
Hoe het zit met DSLAM ... ik zou het als glasvezelabonnee niet weten.
Nou, dat was dus ook meer mijn vraag. Hier en daar zie ik wel wat berichten, van eerder dit jaar, die daar ook over gingen, en dat het nog in de pijplijn zat. Heb contact gehad via FB met KPN, werd vervolgens naar hier doorverwezen voor die vraag.

Edit:

Hier, https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/draytek-vigor-v2862b-a/2, staat hij namelijk wel op de website. Dus neem aan dat het dan ondersteunt is door KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, dat was dus ook meer mijn vraag. Hier en daar zie ik wel wat berichten, van eerder dit jaar, die daar ook over gingen, en dat het nog in de pijplijn zat. Heb contact gehad via FB met KPN, werd vervolgens naar hier doorverwezen voor die vraag.

Edit:

Hier, https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/draytek-vigor-v2862b-a/2, staat hij namelijk wel op de website. Dus neem aan dat het dan ondersteunt is door KPN.
Yes zakelijk wordt ie inderdaad verkocht, maar daarbij zal hij vermoedelijk voor IPoE geconfigureerd zijn en misschien niet eens iTV doen.

Verder zijn er volgensmij gewoon VLANs over VDSL (die zie je normaliter alleen niet), en dan zou het op precies dezelfde manier moeten kunnen werken.
Ah oke. Kan ik dan aannemen dat de ondersteuning er wel is bij KPN?

Ja, het werkt verder inderdaad met VLAN's.

Kan het natuurlijk altijd proberen, mocht het niet werken, retour sturen, maar ik heb liever de zekerheid zegmaar.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry, welke ondersteuning? Draytek werkt gewoon met de DSL lijnen van KPN (beetje afhankelijk van model natuurlijk), geen probleem, maar de klantenservice gaat/kan/mag je hier niet bij helpen. Draytek helpt hier in sommige gevallen wel bij.

@annedijkstra2

Robin
Hoi Robin,

Ik weet dat KPN geen ondersteuning gaat bieden, omdat je met eigen spullen gaat werken. Daar ben ik me van bewust.

Ik doel op DSLAM. Voor zover ik daar iets over gelezen heb, moet de software daarvan met het bepaalde type modem overweg kunnen? Als die er niet bijzit, gaat het sowieso niks worden. Tenminste, dat haal ik eruit.
Reputatie 7
Badge +30
Naar mijn idee is dat complete onzin, het modem moet gewoon de lijnstandaard ondersteunen. En mocht dit wel zo zijn dan zullen in iedergeval een groot deel van de Draytek modems ondersteund worden, anders zou bijvoorbeeld half de T-Mobile lijnen ook niet werken, die komen namelijk van dezelfde DSLAM.

Verder heb ik al enkele Drayteks werkend gezien op KPN DSL, maar niet met iTV instellingen etc.

Reageer