Beantwoord

Geen contact met gateway zonnepanelen

  • 17 May 2021
  • 10 reacties
  • 221 keer bekeken

Beste mensen, 

 

Recent zijn wij verhuisd en hebben een nieuwe KPN Box 12 geïnstalleerd, nog steeds zeer blij mee! Het lukt echter niet om contact te maken op zolder met de gateway van de zonnepanelen. 

 

Er liggen bij ons thuis vanuit de meterkast internetkabels naar zolder getrokken waar de gateway (enecsys) van de vorige bewoners lag aangesloten, altijd goed functionerend. De gateway hebben we overgenomen en ook het bijbehorende abonnement van de fabrikant. Wanneer ik de gateway op zolder aansluit via een ethernet kabel maakt deze echter geen verbinding met het internet en de server. Wanneer ik dezelfde kabels gebruik voor de door KPN bijgeleverde TV-ontvanger ontvangt deze wel internet en kan ik op zolder perfect TV kijken.

 

Hierop heb ik een nieuwe ethernet kabel gepakt en de gateway in de meterkast gezet, waar ik hem direct heb aangesloten op de modem (dus zonder de kabel naar zolder er tussen). Hierop maakt de gateway direct verbinding met het internet en de server van de fabrikant, dan werkt alles perfect. Nadeel is natuurlijk dat in de meterkast de gateway geen contact kan maken met de zonnepanelen die op het dak liggen...

 

Ik heb ingelogd op de modem van KPN en deze geeft het volgende weer (met de gateway ingeplugd op zolder): 

image.png

Er lijkt dus wel verbinding te zijn maar een error op te treden... 

Moet ik instellingen van de modem wijzigen? Of ligt het mogelijk aan de 'verouderde' internetkabels die in het huis liggen? Ik blijf het echter vreemd vinden dat het internet voor de TV over dezelfde kabels dan wel gewoon wordt doorgegeven…

 

Ik hoor graag jullie gedachten, dank voor de hulp alvast! 

 

Groeten, 

 

Bram 

icon

Beste antwoord door Babylonia 18 May 2021, 09:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het plaatje doet het niet 😭

Bij mij is het plaatje wel zichtbaar in de 1e post. Hierbij een nieuwe poging. Nu wel zichtbaar? 

Reputatie 7
Badge +24

Het plaatje in uw eerste post staat volgens mij bij Google, misschien op uw drive ofzo? Daar kan de rest van de wereld natuurlijk niet bij.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe zien de stekkertjes van de kabels naar boven er uit? Is dat een beetje netjes en niet zo?

Wat voor kabels zijn? Cat 5E of 6?

Kun je boven ook eens een pc of laptop aansluiten? De tv ontvangers maken een 100 mbit verbinding. Deze is niet zo heel gevoelig voor storing. Andere apparaten willen graag een 1000 mbit verbinding. Die is heel wat gevoeliger voor storing. Kijk ook naar de lampjes bij de poorten. 

Zo zie je hier op het plaatje bij het linkse stekkertje 2 lampjes: dat is 1000 mbit. De 2 andere stekkertjes er naast hebben maar 1 lampje: dat is 100 mbit.

Reputatie 7
Badge +10

Paar mogelijkheden die van toepassing zouden kunnen zijn waar hier al op wordt gereageerd.
(Aardige voorbeelden hierboven hoe het net “niet” moet :wink:  ).

Omdat de gateway afgekoppeld is geweest en daarmee “uitgeschakeld” (van de spanning af) om die beneden bij de meterkast te proberen, en het daar na inschakeling dan wel doet. Zou kunnen zitten in nu gewoon een nieuw IP-adres (vernieuwing van de IP-lease) wat wordt afgegeven vanuit de door KPN gebruikte Experia Box V12, wat mogelijk in een ander sub-net bereik zit dan bij de vorige bewoner.
(Eerder heeft die gateway misschien altijd aangestaan, en houdt daarmee het oude IP-adres vast?)

In ieder geval heb je daarmee wel aangetoond dat het systeem gewoon “kan” functioneren.

Zou eerst eens proberen, alsnog op zolder opnieuw de gateway te verbinden en in te schakelen.
Het zou best kunnen dat deze nu wel een juist IP-adres pakt in het sub-net van de Experia Box?

Indien opnieuw géén connectie?

Grote kans dat de ethernetkabel naar de zolder dan van een niet te beste kwaliteit is, met een te grote demping. Het ene of andere apparaat aangesloten kan het “kantelpunt” van goed- of niet werken net wat anders liggen waardoor de TV-ontvanger nog net positief eruit komt, en de gateway niet meer.

Omdat je eerder al hebt aangetoond dat het systeem wel gewoon “kan” functioneren.
Gewoon een nieuwe kabel trekken van beneden naar de zolder toe. Echt van een goede kwaliteit (koperen kerndraden, en géén CCA = met een dun laagje koper overtrokken aluminium draden).
Wat tegenwoordig nogal eens voorkomt, en zou beslist ook een afgeschermde versie nemen.

Wat slechte of goede kabels zoal kunnen doen zie recent voorbeeld < HIER > en vervolgreacties.

Dank voor jullie reacties! 

 

Ik had hem inderdaad opnieuw op zolder geprobeerd nadat ik hem in de meterkast direct aan de modem had verbonden. Helaas op zolder opnieuw geen verbinding. 

 

Ik heb voor de volledigheid het e.e.a gefotografeerd:

Kabel zoals deze op zolder aankomt
Aansluiting zolder
Achterzijde Modem, poort 1 is van de Tv ontvanger beneden (ook over die kabel doet de gateway niets), poort 3 is van de gateway op zolder

Ik snap de redenering t.a.v. de kabels die niet goed zouden kunnen zijn, wellicht is het inderdaad gewoon verstandig om nieuwe kabels te trekken. Wat ik me dan echter wel afvraag is: Waarom heeft de gateway van de zonnepanelen dan wel altijd gefunctioneerd over deze kabels bij de vorige bewoners? Zij hadden een modem van Ziggo volgens mij. Zit daar verschil in? 

 

Nogmaals dank voor jullie hulp! 

Reputatie 7
Badge +19

Van harte welkom hier @bdevries!

Doordat het niet binnen onze ondersteuning valt, kan ik je er zelf niet veel verder mee helpen. Gelukkig zie ik dat je topic al gevonden is door @Nick83 en @Babylonia. Ik hoop dat je (met hun ondersteuning) de oplossing snel vindt! :)

Reputatie 7
Badge +10

Ik had hem inderdaad opnieuw op zolder geprobeerd nadat ik hem in de meterkast direct aan de modem had verbonden. Helaas op zolder opnieuw geen verbinding.

Ik heb voor de volledigheid het e.e.a gefotografeerd:

Kabel zoals deze op zolder aankomt

 

 

Als ik deze foto neem, voor de handigheid “rechtop” draai zodat je het kleurschema beter kunt zien:

En je houdt de “B” kleur-codering aan van het stickertje” getoond op het montageblokje,
wat NIET exact de nummer volgorde is met wat je normaal van een RJ45 ethernet plugje ziet.
Omdat de lipjes van zo'n montage blokje mogelijk “kruislings” naar het poortje verbonden zijn.

Dat zie je bij contactdozen wel meer, dat vanuit technische overwegingen om het een en ander “makkelijk” te kunnen produceren aan de “achterkant” een andere volgorde wordt aangehouden dan met “de voorkant” - het poortje zelf.   Dat poortje moet namelijk altijd kloppen!!

Je moet in ieder geval exact die kleurcode aanhouden wat op het stickertje getoond wordt als “B” code.

Als referentie zie de codering van een RJ45 plugje met T-568B kleurcode + nummertjes (rechts).

 


En je vergelijkt dat met die van het stickertje op het montageblokje,
zoals het zou moeten worden aangesloten:

Dan zit de volgorde “gezien in kerndraad nummertjes” als volgt in elkaar:

2 = oranje
1 = oranje/wit     (wit/oranje)
3 = groen/wit      (wit/groen)
5 = blauw/wit      (wit/blauw)
4 = blauw
6 = groen
8 = bruin
7 = bruin/wit       (wit/bruin)

Zo zitten de draadjes echter NIET aangesloten. Ofwel verkeerd aangesloten.
 

 

 

Misschien in eerste instantie een beetje moeilijk te begrijpen, maar zie onderstaande voorbeelden,
waarbij ook andere “technisch” samengestelde volgordes zijn gemaakt.
Waarbij naast de kleurcodes zelf ook de nummertjes er bij zijn geprint.

5 - 4 - 1 - 2 - 3 - 6 - 7 - 8

 

Volgorde van de onderstaande contactdoos:

8 - 7 - 6 - 3 - 5 - 4 - 2 -1

(En het naar onderen weergeven "patch paneel” schema, weer een andere volgorde).
3  6  5  4
1  2  7  8

 

Dank voor jullie reacties!

 

Ik heb de tips opgevolgd en de draden in de juiste volgorde gelegd. Helaas zonder resultaat. Ik denk dat de enige overgebleven optie is om een nieuwe kabel te trekken van de meterkast naar zolder en deze direct in de gateway aan te sluiten...

Reputatie 7
Badge +10

Een vergissing is zo gemaakt met dit soort aansluitingen.
Na montage voor de controle altijd een keer doormeten met een eenvoudige  “kabeltester”

Maar meer dan correctheid op juiste verbindingen doet zo'n kabeltester niet.
Wil je echt goed testen of bijv. de demping niet te hoog is zou je eigenlijk een professionele kabeltester moeten inzetten. Maar die zijn veel te kostbaar voor sporadisch gebruik.

Weet niet of je een Netgear switch gebruikt?
Daar zit een uiterst goede “kabeltest“ utility op, die dergelijke metingen wel kan uitvoeren.
Praktische testresultaten ermee zie eerder onderwerp en vervolgreacties.