Beantwoord

Geen geluid bij opstarten KPN box

  • 15 March 2019
  • 1 reactie
  • 146 keer bekeken

Ik heb een Panasonic televisie en een Panasonic Home Cinema set (BTT362). Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem: wanneer ik de televisie en KPN box aanzet dan komt er geen geluid uit de speakers. De Blue Ray speler gaat wel direct aan en springt op ARC (die ingang gebruik ik ook). Wanneer ik het volume harder/zachter zet, dan staat er op de televisie: Volume Home Cinema.

Wanneer ik een geluidstest uitvoer via het setup menu van de Blue Ray speler, dan werken de luidsprekers prima. Ga ik daarna weer terug naar AV1 (waar ik tv via kijk) dan doet het geluid het opeens wél via de luidsprekers.

Ik gebruik dus als ingang de optie ARC met een HDMI kabel. Ik heb uiteraard de kabel vanuit de Blue Ray speler naar de tv vervangen. Ook de kabel vanaf de televisie naar de KPN box heb ik vervangen.

Het geluid werkt dus wel, maar niet vanzelf. Ik moet altijd eerst een geluidstest doen via het menu van de Blue Ray speler om geluid door de speakers te krijgen... Iemand een goed idee hoe dit anders kan?
icon

Beste antwoord door PeterG 16 March 2019, 13:30

Bekijk origineel

1 reactie

De bluray speler hoort helemaal niet 'vanzelf' aan te gaan icm met cec. Hij doet dat wel dus kiest de versterker dié ingang (door de hdmi cec), waar natuurlijk het tv-geluid niet op binnenkomt, en niet de ingang waarop het geluid van de tv binnenkomt.
Als ik de tv aanzet dan gaat alleen de versterker aan en automatisch op de tv-(geluid) ingang.

Pas als ik zélf de bluray speler aan zet schakelt de versterker op dié ingang en de tv ook op de hdmi ingang waar de bluraydisc-speler op zit.

Reageer