Geen internet en storingen (Experiabox V10 en Netgear Orbi RBK 40- Multiroom Wifi Systeem)

  • 28 November 2019
  • 12 reacties
  • 1871 keer bekeken

Wij hebben een KPN Experiabox V10 in de meterkast die is aangesloten op glasvezel.

Hierop is bekabeld aangesloten:

  • Synology NAS DS218play (Staat in meterkast)
  • Sonos bridge (Staat op zolder ofwel 2e verdieping)
  • Netgear Orbi RBK 40- Multiroom Wifi Systeem
    • De router (bedraad aangesloten op experiabox) staat in de woonkamer en is ingesteld als Access Point
    • De satelliet is via wifi verbonden met de Orbi router en staat op de 1e verdieping
  • KPN HD TV ontvanger voor tv via glasvezel

Vervolgens maken we via wifi gebruik van verschillende apparaten o.a.:

  • 2 laptops
  • 2 smartphones (apple en samsung)
  • 2 Google chromecasts voor tv kijken via bv. NPO start of KPN interactieve tv app
  • HP printer
  • Diverse Sonos play speakers

De wifi op de KPN Experiabox hebben we uitgezet maar lijkt soms automatisch weer aan te gaan. Aan-/Uitzetten lost de problemen ook niet op.

De Wifi netwerken van de Experiabox en Netgear Orbi hebben dezelfde SSID naam en wachtwoord.

Wij hebben o.a. de volgende problemen:

  • Bijna dagelijks een moment geen internet op bepaalde apparatuur. De melding verschijnt dan : “Internet misschien niet beschikbaar” of “Kan IP adres niet verkrijgen”. Het Wifi bereik lijkt dan wel gewoon goed te zijn
  • Sonos muziek/radio afspelen lukt niet of hapert/slaat over. Vooral bij afspelen muziek via Spotify
  • TV kijken via Google Chromecast blijft hangen/hapert
  • Sonos opstarten op 1e verdieping gaat vaak niet vanwege slecht wifibereik (of ander netwerk??)
  • Bijna altijd de melding dat de printer niet beschikbaar/offline is
  • Ook TV kijken via glasvezel geeft soms storing en foutmelding

Via een Wifi analyzer app zie ik ons Wifi netwerk met dezelfde naam 2x voorkomen op verschillende 2,4 Ghz kanalen. Idem op het 5Ghz kanaal.

Wie weet er welke instellingen we het best kunnen doen op de Experiabox en Netgear Orbi voor een optimaal wifibereik en geen storingen.

Ligt het feit dat er soms geen internet beschikbaar is/geen ip adres wordt gegeven aan KPN, de experiabox en/of de combinatie met de Orbi?

Kan het zijn dat de Orbi router de IP-adressen niet goed doorgeeft?

De Netgear Orbi combinatie kostte meer dan EUR 300,-. Het kan toch niet zo zijn dat we hiermee alsnog slecht bereik en internet hebben?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Blue en Lime. Welkom op het KPN Forum! Als ik het goed begrijp zijn er vooral problemen met jouw (Netgear Orbi) WiFi netwerk. Helaas heb ik zelf geen ervaring met deze Multiroom Wifi oplossing. @wjb Weet jij misschien wat @Blue en Lime moet doen om dit goed te laten functioneren? Daarnaast zijn er af en toe problemen met de tv-ontvanger. Is deze ontvanger bekabeld aangesloten op de ExperiaBox of d.m.v. een Draadloze verbindingsset? Welke storing/foutmelding krijg je te zien?

Reputatie 7

Aangezien je jouw Netgear Orbi als accesspoint hebt ingesteld worden de IP adressen door de Experia Box uitgegeven en dat zou allemaal eigenlijk probleemloos moeten werken.

Ik zou je willen vragen om de satelliet op 1e verdieping eens uit te zetten en te kijken of je dan een stabieler netwerk hebt.

 

Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van mesh systemen en dus ook niet van de Netgear Orbi. Toch kan het natuurlijk niet zo zijn dat jouw wifi door de inzet zo'n duur systeem slecht blijft.

Beste @Vikash , 

Heel erg bedankt voor je reactie.

De eventuele tips van @wjb zijn zeker welkom echter we zijn steeds meer geneigd te denken dat het aan de Experiabox ligt.

Zoals vermeld hebben we bijna dagelijks een moment geen internet op bepaalde apparatuur. De melding verschijnt dan : “Internet misschien niet beschikbaar” of “Kan IP adres niet verkrijgen”. Het Wifi bereik lijkt dan wel gewoon goed te zijn. Als we op zo'n moment de Experiabox even uitzetten en daarna weer aan dan is er meestal weer wel internet.

De TV ontvanger is bedraad aangesloten op de Experiabox. Omdat ook hier problemen mee zijn moeten we misschien eerst naar de Experiabox kijken. Ik zal de foutcode later nog even doorgeven.

Kan KPN trouwens op afstand een soort foutenlogboek van de Experiabox zien en daarmee ook zien dat Internet regelmatig weg is?

Alvast bedankt voor verdere tips.

Blue en Lime

 

Hallo @wjb ,

Dank je wel!

We zullen de satelliet eens uit zetten. Waarschijnlijk hebben we dan vervolgens wel problemen met Wifi bereik boven….

Ik ben wel benieuwd waarom je geen fan bent van mesh systemen. Ken je andere draadloze opties of ben je meer voorstander van alles bedraad proberen aan te sluiten?

In de Consumentenbond (oktober 2018….) las ik dat klanten recht hebben op 2 gratis Wifi versterkers. Dit zal waarschijnlijk wel niet meer zo zijn. Maar hebben jullie wellicht met deze versterkers wel betere ervaringen?

@Vikash, de meest recente foutcode op de tv ontvanger was:

“Zender niet beschikbaar. Zap naar een andere zender en weer terug. Blijft dit bericht in beeld? Controleer of de TV-ontvanger goed is aangesloten op het modem en herstart dan de TV ontvanger.”

De meldingen daarvoor waren:

Foutcode 3023 (Er is een fout ontstaan bij het huren van dit Begin Gemist item)

Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Blue en Lime

 

 

Reputatie 7

We zullen de satelliet eens uit zetten. Waarschijnlijk hebben we dan vervolgens wel problemen met Wifi bereik boven….

Dat snap ik, maar als test is het wel interessant.

 

Ik ben wel benieuwd waarom je geen fan bent van mesh systemen. Ken je andere draadloze opties of ben je meer voorstander van alles bedraad proberen aan te sluiten?

Bij mesh systemen is er sprake van een draadloze satelliet die met één of meerdere bekabeld aangesloten satellieten verbonden is. Dat is per definitie minder snel en minder stabiel dan "gewone" wifi accesspoints die bekabeld aangesloten zijn. Als er echt geen netwerkkabels mogelijk zijn, dan prima maar anders zou ik altijd gewoon wifi accesspoints gebruiken.

Zelf heb ik drie EDIMAX CAP1200's in gebruik (woonkamer, tuinkamer en 1e verdieping) en een oude maar vertrouwde witte vierkante KPN WiFi "versterker" op de 2e verdieping.

Hiermee heb ik in mijn hele woning en een gedeelte van de tuin wifi met de snelheid gelijk aan de snelheid van mijn glasvezelverbinding. (200Mbps)

@wjb We gaan de specificaties van de Edimax eens rustig lezen. 

We hebben een netwerkkabel in de woonkamer en 1 op zolder. Kun je deze verdelen over meerdere apparaten met een splitter o.i.d? Heb je hier advies in?

Nogmaals bedankt,

Blue en Lime

Reputatie 7
Badge +24

Die Orbi's kun je waarschijnlijk ook allemaal bekabeld aansluiten? Is dat niet een optie om eerst te proberen?

Reputatie 7

@wjb We gaan de specificaties van de Edimax eens rustig lezen. 

Lees dan ook de specificaties van de TP-Link AEP245.

Éénvoudiger in beheer maar zeer krachtig.

 

We hebben een netwerkkabel in de woonkamer en 1 op zolder. Kun je deze verdelen over meerdere apparaten met een splitter o.i.d? Heb je hier advies in?

Mijn advies: De Netgear GS105Ev2 of zijn grotere broertje de Netgear GS108Ev3.

Reputatie 7
Badge +21

@Vikash, de meest recente foutcode op de tv ontvanger was:

“Zender niet beschikbaar. Zap naar een andere zender en weer terug. Blijft dit bericht in beeld? Controleer of de TV-ontvanger goed is aangesloten op het modem en herstart dan de TV ontvanger.”

De meldingen daarvoor waren:

Foutcode 3023 (Er is een fout ontstaan bij het huren van dit Begin Gemist item)

Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Blue en Lime

Deze foutmelding kan je vaak verhelpen door het opnieuw opstarten van de tv-ontvanger en modem. Op deze pagina krijg je de stappen te zien.

 

Reputatie 7
Badge +21

We hebben geen bericht van je ontvangen @Blue en Lime. Zijn alle verstoringen inmiddels verholpen?

Badge

@Blue en Lime ,

 

hoogst waarschijnlijk staat op je kpn v10 modem EN op je netgear orbi, allebei de DHCP server aan, zet hem uit op de Orbi, en je zult zien dat het nu goed gaat.

@Blue en Lime ,

 

hoogst waarschijnlijk staat op je kpn v10 modem EN op je netgear orbi, allebei de DHCP server aan, zet hem uit op de Orbi, en je zult zien dat het nu goed gaat.

Reageren op een topic van 3 jaar oud is wel erg achterhaald, we houden het maar op een beginnersfoutje. Welkom bij het forum @ErnestvdH 😉