Geen radio ontvangst, alleen ruis

  • 8 December 2019
  • 47 reacties
  • 3612 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

van morgen even contact gehad met KPN, omdat wij zo opeens geen ontvangst meer hebben op onze tuner.

Alle kabels bekeken en getest, maar helaas mocht dat geen resultaat opleveren.

De helpdesk vond het ook vreemd en verzocht mij om dit probleem op het forum te zetten.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Alvast bedankt.

gr. Jan


47 reacties

Duidelijk. Je zet je FM-tuner aan, en de kabel heeft je, sinds kort, helemaal afgesloten. Dus ook van het analoge signaal. Via KPN kan het niet ruisen.

Je kunt nu alleen nog radio luisteren via de ontvanger van KPN. Deze kun je aansluiten op je versterker. Afh. van de mogelijkheden analoog (tulpjes; op de ontvanger minijack) of digitaal optisch.

Als je al radio luistert(de) via KPN dan staat je versterker nu per ongeluk niet meer op die ingang maar op de (bij KPN niet bruikbare) FM-tuner.

Reputatie 1

Goedemiddag Peter,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb alles even op een rijtje gezet.

1 hdmi kabel vanuit tv naar kpn ontvanger

2 kabels met tulp aanluiting vanaf de kpn ontvanger (1 geluid en de ander staat 2v dc) naar de versterker (recorder in)

vanaf de tuner de kabels naar de tuner aansluiting van de versterker

1 kabel met tulp aansluiting vanaf de tuner (audio out) naar de versterker (remote control out)

Verder geen coax kabel meer aangesloten.

En ruis op een bepaalde zender kanaal blijft ie houden.

Gr. Jan

 

Je hebt t over ruis op één bep. radiozender. Welke??

Heb je wel t geluid van de tv zenders via je versterker?

Als er ruis op 1 specifieke zender hoorbaar is zou in theorie elke klant die ruis horen, dan geeft KPN dit vanaf de bron op deze manier door. Ruis is net als sneeuw op de TV niet mogelijk, niet op de manier zoals dat met ether uitzendingen voor komt.

Exact, Galdor! :wink: You got it. :smiley:

Alle radiozenders nagelopen (uitg. de Stingray  kanalen) en geen enkele geeft ruis bij KPN.

Mijn conclusie: je hebt de weergave op de FM-tuner staan, die ruist zonder antenne. Zet 'm dus op de ingang waar de KPN ontvanger op zit en je kunt via KPN radio luisteren en tv-geluid via je versterker doen.

Reputatie 1

Bedankt, maar ook dat werkt niet.

heb trouwens op alle zenders ruis oftewel totaal geen ontvangst.

KPN geeft geen ruis. Dat is technisch niet mogelijk. ….

Druk eens bv tape 1 of tape 2 in als KPN daar op aangesloten zit.
Zoals je zelf al aangeeft:” (recorder in) ".

Hallo @tracer09 , mijn inziens kun je de tuner er tussenuit halen en een rechtstreekse verbinding van de tv-decoder naar de versterker leggen (de tuner heeft geen functie meer en dus minder bekabeling en minder kans op storingen), en de versterker heeft waarschijnlijk een ‘audio L + R in’ of een ‘AUX in’ ingang waar je de tv-decoder op aan kunt sluiten, klik op de afstandsbediening op ‘radio’, stem af op kanaal 801 en volgend en je kunt muziek luisteren.

 

Reputatie 1

Bedankt allemaal, ik ga er deze week hier verder mee aan de gang.

Wordt vervolgd.

Zo te lezen (wat je eerder vertelt over aansluitingen) is het een losse tuner voor FM. Die kan er helemaal af. (en dan is het mss handig om de kpn ontvanger op die ingang aan te sluiten….)

Reputatie 1

Klopt Peter, het betreft een losse tuner.

Jou optie ga ik proberen.

En vervang de kabels het kan nog wel eens een slecht contact zijn. Zeker die tulp stekkers kunnen een miniem breukje hebben of een slechte aanhechting.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @tracer09. Welkom op het KPN Forum! Wat vreemd dat je een ruis krijgt te horen. Zou je een foto van de voor en achterkant van jouw versterker willen maken en in dit topic willen plaatsen? Waarschijnlijk krijg je geen ruis te horen wanneer je het geluid uit de luidsprekers van de televisie laat komen, klopt dat? 

Reputatie 7
Badge +21

@tracer09 We hebben niets meer van je gehoord. Is het probleem inmiddels al verholpen? 

Reputatie 1

Goedemorgen Vikash, 

Nog niet opgelost. Vandaag heb ik een vrije dag en ga ik er zo mee aan de slag. Heb inmiddels ook een ander snoertje van jullie mogen ontvangen. Lukt het niet, doen stuur ik de gevraagde foto’s door.

Alvast bedankt.

gr. Jan

Reputatie 1

Helaas geen ontvangst via de tuner.

Gelukkig wel via de tv en de versterker, zodat we geluid via de luidspreker boxen hebben.

Reputatie 1

Hierbij wat foto’s van mij n installatie met de nodige aansluitingen.

 

Reputatie 1

 

Reputatie 1

 

Reputatie 1

 

Fout zoeken is uitsluiten.

Eerst de versterker ingang eens testen, zie dit :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/aansluiten-conventionele-radio-op-kpn-tv-ontvanger-442562

( wellicht te overvloede ? )

Het stekkertje in de iTV kast is een bijzonder ding wat ook voor problemen en verwarring zorgt.

Is ook een onderwerp over geweest hier, even zoeken.

Reputatie 7
Badge +21

Wat jammer dat je nog steeds een ruis hoort. Zou je de tulpstekkers eens willen aansluiten op "CD” en de versterker op het kanaal “CD” willen zetten? Als je een dan nog een ruis blijft horen, dan zou ik je willen vragen om een andere kabel te gebruiken. Wat je ook kan proberen is om een koptelefoon (3,5 mm mini jack aansluiting) aan te sluiten op de tv-ontvanger. Op deze manier kunnen we uitsluiten of het aan de tv-ontvanger, kabel of versterker ligt.

 

Hier een soortgelijk onderwerp (over digitenne, maar ~hetzelfde probleem)

https://forum.kpn.com/digitenne-12/geen-geluid-via-digitenne-464105

https://forum.kpn.com/digitenne-12/komt-er-een-brom-uit-je-3-5-mm-uitgang-van-je-rebox-rbx2800-ontvanger-475477

Reputatie 1

Vikash, draden verwisseld. Aansluiting cd ingang en koptelefoon in tv ontvanger brengen helaas wanneer verandering met zich mee.

Reageer