Geen radio ontvangst, alleen ruis

  • 8 December 2019
  • 47 reacties
  • 3612 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

van morgen even contact gehad met KPN, omdat wij zo opeens geen ontvangst meer hebben op onze tuner.

Alle kabels bekeken en getest, maar helaas mocht dat geen resultaat opleveren.

De helpdesk vond het ook vreemd en verzocht mij om dit probleem op het forum te zetten.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Alvast bedankt.

gr. Jan


47 reacties

Reputatie 1

KeesYagi, ik ga het zo even lezen.

Reputatie 7
Badge +21

Hoor je een ruis door de koptelefoon wanneer je het direct op de tv-ontvanger aansluit? Op radio en tv zenders?

Reputatie 1

KeesYagi, dat verhaal gaat meer over digitenne.

Ik heb inmiddels weer wat gewijzigd met bedradingen, maar ruis blijft op alle zenders.

Reputatie 1

Vikash, de koptelefoon aan gesloten op de tv ontvanger (licht groen met afbeelding geluid) en dan hoor je niks door de koptelefoon. De speakers blijven ruis geven.

Reputatie 1

Vikash, sorry. Ik had de tv ontvanger even uitstaan. Maar via de koptelefoon krijg ik wel radio geluid.

Reputatie 3
Badge +1

Waar gaan de draadjes van het blauwe stekertje heen?
Deze moet je in de CD ingang van je versterker stoppen.

Reputatie 3
Badge +1

Waar gaan de draadjes van het blauwe stekertje heen?
Deze moet je in de CD ingang van je versterker stoppen.

Oja, je versterker dan wel ook CD output selecteren.
Kijk je ook naar de TV met het geluid via je versterker?

 

De (FM / AM) TUNER, de bovenste in de bovenste foto, gaat bij KPN ook helemaal niet meer werken. Die kun je uit de keten halen en op zolder (of zo) leggen. Scheelt weer apparaat en kabels.

En aangezien de KPN ontvanger nu als 'tuner’ fungeert kun je daarvoor die ingang gebruiken op je versterker.

Reputatie 7
Badge +21

Oke, dus even voor de duidelijkheid. Je hoort geen ruis wanneer je een koptelefoon direct aansluit op de tv-ontvanger. Het probleem zit dus in de kabel of versterker. 

 

De (FM / AM) TUNER, de bovenste in de bovenste foto, gaat bij KPN ook helemaal niet meer werken. Die kun je uit de keten halen en op zolder (of zo) leggen. Scheelt weer apparaat en kabels.

Ik denk zelf dat de ruis daar weg komt. Zou je deze tuner willen loskoppelen? 

Reputatie 3
Badge +1

Oke, dus even voor de duidelijkheid. Je hoort geen ruis wanneer je een koptelefoon direct aansluit op de tv-ontvanger. Het probleem zit dus in de kabel of versterker. 

 

De (FM / AM) TUNER, de bovenste in de bovenste foto, gaat bij KPN ook helemaal niet meer werken. Die kun je uit de keten halen en op zolder (of zo) leggen. Scheelt weer apparaat en kabels.

Ik denk zelf dat de ruis daar weg komt. Zou je deze tuner willen loskoppelen? 


Ik zie dat er ook een HDMI stekker in je versterker zit, gaat deze naar je TV?

Reputatie 1

Ik denk dat het mij nu duidelijk is. Mijn tuner werkt niet meer via KPN.

Wel via ik de tv ontvanger gebruik.

@Grote Smurf

Dat is niet de versterker maar de Bluraydisc speler (ik heb ‘t modelnummer even gegoogled :wink: ). Dus gaat die idd naar de TV. Dat staat dus los van ruis via de FM tuner. Maar waarom dat is is duidelijk; er is geen kabel. TS heeft daarom ook geen coaxplug in de antennebus zitten. Ergo: … ruis. De KPN ontvanger is nu (ook) de radiotuner.

Reputatie 3
Badge +1

@Grote Smurf

Dat is niet de versterker maar de Bluraydisc speler (ik heb ‘t modelnummer even gegoogled :wink: ). Dus gaat die idd naar de TV. Dat staat dus los van ruis via de FM tuner. Maar waarom dat is is duidelijk; er is geen kabel. TS heeft daarom ook geen coaxplug in de antennebus zitten. Ergo: … ruis.

Van de Tuner en Blueray-speler snap ik, ik ben wel benieuwd waar het snoertje wat in de aux-port van de SetTop box zit naar toe gaat. Als je deze in de versterker stopt krijg je het geluid van de SetTop Box op je versterker.

Dit zijn nou typisch van die problemen die voor een ervaringsdeskundige ter plaatse eenvoudig te diagnostiseren is maar via tekst raakt het gauw in de verwarring.

Ik begrijp het dan ook niet helemaal meer, maar als het om de FM ontvanger gaat dan kun je er een evt een binnenantenne (~75cm draad) aan hangen voor de ether zenders.

Reputatie 1

Grote Smurf, klopt helemaal. Heb nu radio geluid van de tv ontvanger op mijn versterker. 

Heb de tuner maar losgekoppeld.

Reputatie 1

Grote Smurf, de hdmi kabel gaat van de tv naar de tv ontvanger.

Reputatie 3
Badge +1

Grote Smurf, de hdmi kabel gaat van de tv naar de tv ontvanger.

OK, dat blauwe stekertje wat in je kpn kastje zit (zie foto) waar loopt dat snoertje heen?

Ik lees net dat je geluid hebt.
Dus alles werkt?

Reputatie 1

Grote Smurf, alles werkt gelukkig maar NIET via de tuner.

Reputatie 7
Badge +21

Wat goed om te lezen dat het nu werkt. Helaas leveren we geen signaal voor jouw tuner en kan je alleen via de tv-ontvanger van KPN naar de radiozenders luisteren. Als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan weet je ons te vinden!

maar NIET via de tuner.

Klopt, die FM tuner heeft geen functie als je KPN hebt. Bij KPN is de ontvanger van kpn je tuner.

Overigens. Kabelbedrijf Ziggo stopt per 1 januari 2021 met FM doorgifte. Ook dán zou je daar niks meer aan je FM/AM tuner hebben. Kabelaar Delta (Zeeland) heeft al geen FM doorgifte meer.

Via de ether zou de FM doorgifte in 2023 beëindigt worden, maar dat wordt ongetwijfeld weer wat verlengd.

Op de foto zie ik een lege antenne aansluiting.

Als je “iets” tegen het midden pennetje van de “FM(75ohm)” houdt dan zul je zeker iets kunnen ontvangen.

Reputatie 1

KeesYagi, ja dat zou ik nog kunnen doen. Allemaal in ieder geval bedankt.

Reageer