Vraag

geen verbinding zonnepanelen Solaredge met Experia Box V10

  • 12 June 2019
  • 21 reacties
  • 1388 keer bekeken

Goedenavond,

Wij hebben via KPN een monteur ingeschakeld voor een WIFI check en optimalisatie. Hiervoor zijn switches en WIFI versterkers geplaatst. Tevens is de Experia Box vervangen door de V10. Kosten 188 euro.

Vervolgens heb ik vanaf die datum geen verbinding/data met de zonnepanelen. De Solaredge omvormer is met bekabeling aangesloten op het modem. De installateur heeft gecontroleerd en vastgesteld dat er niks met de omvormer aan de hand is.

Na telefonisch contact met KPN wordt aangegeven dat de monteurs geen verstand hebben van zonnepanelen en dat ik op het forum maar een oplossing moet zoeken. Ik betaal toch niet EUR 188 om vervolgens opgezadeld te worden met dit probleem? Dan verwacht ik dat de monteur er vanaf blijft! @KPN: Hoe gaan we dit netjes oplossen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Is de Experia Box vervangen door een V10 of door een V10A?
Een V10A inderdaad
Reputatie 7
Dan hoop ik dat er snel iemand van KPN WebCare zal reageren om je hierbij te helpen.
De V10A is mijns inziens een rampzalig apparaat dat nooit geleverd had mogen worden met al zijn kinderziektes. Ik begrijp dat er binnenkort een nieuwe firmware uitgerold wordt voor de V10A. Ik hoop dat die een oplossing zal gaan bieden.

Mag ik vragen waar je die €188,- voor betaald hebt.
Wat voor een apparatuur is daarvoor naast de Experia Box geleverd?
Dit is de specificatie van de kosten:

mijn vraag was gericht op de optimalisatie van de WiFi. Als service werd de experia box vervangen 😭
Reputatie 7
Hallo @prevoo, welkom op het KPN forum. Je bent hier aan het juiste adres om vragen te stellen over apparatuur die je hebt aangesloten op ons modem. Hier kan de klantenservice of de KPN-monteur je helaas niet bij helpen. De monteur kan je helpen met WiFi-problemen en/of andere KPN-gerelateerde vragen. Een V10a + Experia WiFi accespoints zijn uitstekende vervangers om je WiFi te optimaliseren.

Je geeft aan dat de Experia V10a met kabel is verbonden aan de Solar Edge. Krijg je een foutmelding?

Eens wjb dat er een paar kinderziektes zijn met de V10a, dat is jammer. Maar het is niet bekend dat de Solar Edge problemen heeft met de V10a aangesloten met een kabel.
voor de volledigheid: het modem inclusief de aansluiting met de zonnepanelen werkte prima. Als een monteur besluit om het modem te vervangen dient er ook voor te zorgen dat alles weer werkt als hij vertrekt. Of hij moet vooraf aangeven dat hij het modem kan vervangen maar dat dan de aansluiting met de zonnepanelen niet meer werkt. Dan had ik geen toestemming gegeven om het modem te vervangen.

De installateur van de zonnepanelen heeft op mijn kosten de werking van de omvormer en de signalen gecontroleerd. Dit is onveranderd goed.

het zou in het modem moeten zitten. Wat te doen?
Reputatie 4
Badge +6
Voordat ik verder ga zoeken voor je, de omvormer is aangesloten op de V10A of op een Experia WiFi?

Tussendoor zou je eens kunnen proberen de omvormer +/-30sec stroomloos te maken en dan weer op het stroomnet aan te sluiten. Soortgelijk gevalletje gehad met mijn omvormer na een ander modem aangesloten te hebben, hierna geen last meer gehad.
Inderdaad aangesloten op de V10
Reputatie 4
Badge +6
Welke status wordt weergegeven op het display bij verbindingsoverzicht van de omvormer?

Bijv: 11100000 oid....
Reputatie 7
Hé @prevoo, Timo heeft ervaring met de omvormer en het modem, zo te lezen. Welke status krijg je te zien op het display vraagt @TimovanAlen 🙂
Reputatie 4
Badge +6
@prevoo,

inmiddels al verbinding?
Nee, helaas. ondanks de tips nog steeds niet werkend. Alweer 1,5 week geleden is door de servicedek van KPN contact opgenomen en toegezegd dat dit zou worden besproken met een monteur. Vervolgens is het stil. Frustrerend..
Reputatie 7
Dat is erg jammer, @prevoo. Timo weet misschien wel raad, had je z'n eerdere post nog gelezen? Hierin stelt hij nog een vraag aan je :)
Welke status wordt weergegeven op het display bij verbindingsoverzicht van de omvormer?

Bijv: 11100000 oid....
De omvormer heb ik reeds laten controleren door de installateur van de panelen. De LANis disconnected, status 00000000

Reputatie 7
Wat denk jij hiervan @TimovanAlen? Ik vermoed iets met de netwerkkabel. Heb je ook een andere kabel en/of poort geprobeerd @prevoo?
Ja, het is doorgemeten. De vaste kabel is in verschillende poorten geprobeerd. Andere apparaten werken wel op die poort
Reputatie 4
Badge +6
@prevoo, @Nadia,

Status 00000000 houdt in dat de internet kabel niet juist is aangesloten.

Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn:
  • Geen communicatie tussen de omvormer en modem (Experia Box)
  • De adertjes zijn niet goed aan de stekker geknepen
  • De kabel heeft een kabelbreuk
  • De kabel is niet aangesloten
Na installatie van de Experia Box V10A en aansluiten van de omvormer hierop, is toen de Experia Box al een keer opnieuw opgestart? Stekker uit de Experia Box halen, +/- 10 seconden wachten, weer erin en dan rustig wachten totdat alles is opgestart (er gaan geen veranderde wachtwoorden oid verloren).

Wacht een 30 tot 60 minuten voordat je op de omvormer de status uitleest, kan soms even duren namelijk.
Heb je nu verbinding? Nee, dan graag de kabel welke vanaf de Experia Box V10A naar de omvormer gaat aan de omvormer kant eruit halen en op een laptop aansluiten. Dus geen andere poort op de Experia Box pakken.

Mocht je dan wel verbinding met internet hebben dan kunnen we al een paar punten uitsluiten en moeten we verder gaan kijken.


S6 en we horen van je.

ps: even voor mijn beeldvorming, omvormer is op een poort aangesloten op de Experia Box en op de 2 andere poorten zijn de switchen aangesloten?

Ik heb een experiabox V 10 en de eerste vier lampjes van de Lan connected brande. Ik heb gelezen dat er dan een poort opengezet moet worden. Maar welke en hoe doe ik dat?

 

Reputatie 7

Hoi @Jontje, welkom op het KPN forum. Je reageert hier in een topic die gaat over de connectie van zonnepanelen (Solaredge) in combinatie met de Experiabox V10. Is jouw vraag daaraan gerelateerd? Zou je meer informatie willen geven wat je wilt bereiken met het openzetten van poorten en wat je wilt aansluiten? Dan kan de community je vast verder helpen :)

Goedemorgen, hier een soortgelijk probleem ook met een Solaredge systeem, verbonden met een rechtstreekse verbinding (ethernet kabel) aan de Experiabox V10. Het is systeem is voor 2 jaar geleden door Zelfstroom aangelegd en voorzien van een (tegen meerprijs) realtime monitor systeem. Echter sinds een jaar werkt het realtime monitor systeem met een vertraging van wisselend tussen de 2 en 4 dagen voordat er iets op de App wordt weergegeven. Er is dus geen rechtstreekse monitoring meer en kan dus niet meer zien wat er nu opgewekt wordt of welk paneel niet goed functioneert. Onlangs is er een monteur van Solaredge langs geweest en deze constateerde dat de omvormer het beste met een fixed IP adres in de DMZ aangesloten moet worden. Aldus zo aangesloten en ingesteld en voila, het werkte. Echter, nadat het systeem zich 's nachts uitschakelt als er geen licht meer is, komt de verbinding de volgende morgen niet meer tot stand en zijn we weer terug bij af.  Volgens de monteur zou ook het communicatie board in de omvormer niet goed kunnen werken maar daar wil Zelfstroom nu niks van weten en geeft aan dat het in het thuisnetwerk zit. 

Aangezien het het eerste jaar gewoon goed werkte vraag ik me af wat er ondertussen veranderd is aan de instellingen of updates van de router. Wie kan mij hiermee verder helpen?