Beantwoord

Geen wifi/wegvallend wifi en Sonos, 7 Sonos speakers en 3 SuperWifi punten

  • 17 September 2020
  • 62 reacties
  • 4737 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Na in deze post het e.e.a te hebben gelezen over de voor- en nadelen van SonosNet vs KPN wifi, heb ik geprobeerd om SonosNet uit te schakelen.

Eerst in Sonos verbinden via Wifi aangezet.

Vervolgens bij alle speakers die met een vaste kabel zijn aangesloten heb ik per speaker de optie Wifi uitschakelen gekozen. Maar bij de niet-bekabelde speakers moet je deze optie toch aan laten staan?

In mijn systeem staat nu bij elke Sonos speaker WM: 0, ongeacht of deze bekabeld of onbekabeld is aangesloten op de router/switch. Betekent dit dan dat alles via de Wifi loopt en SonosNet niet langer actief is?

Ik heb ook een Sonos Boost actief. Deze is volgens mij puur bedoeld om het signaal van SonosNet te versterken, toch? Indien nu alles via de Wifi is verbonden, heb je die Boost dan nog nodig?

Klopt bij alle niet bekabelde speakers op wifi blijft wifi aan. Deze wifi speakers werken via de wifi ssid naam van het thuisnetwerk. Alle bekabelde sonosspeakers gaat expliciet de wifi uit. Deze bieden geen sonosnet dan meer aan de wifi kant. En de booster is eigenlijk hetzelfde als een sonosspeaker maar dan zonder speaker. Deze kan uit het netwerk. Sonosnet kan nu niet plaatsvinden. WM:0 staat dan bij de bekabelde speaker. Dit is Wireless Mode uit bij sonos. WM:1 bij de wifi verbonden speakers. En WM:2 kan ook nog voorkomen bij een speaker die in surround setup staat opgesteld.

Reputatie 2

Na in deze post het e.e.a te hebben gelezen over de voor- en nadelen van SonosNet vs KPN wifi, heb ik geprobeerd om SonosNet uit te schakelen.

Eerst in Sonos verbinden via Wifi aangezet.

Vervolgens bij alle speakers die met een vaste kabel zijn aangesloten heb ik per speaker de optie Wifi uitschakelen gekozen. Maar bij de niet-bekabelde speakers moet je deze optie toch aan laten staan?

In mijn systeem staat nu bij elke Sonos speaker WM: 0, ongeacht of deze bekabeld of onbekabeld is aangesloten op de router/switch. Betekent dit dan dat alles via de Wifi loopt en SonosNet niet langer actief is?

Ik heb ook een Sonos Boost actief. Deze is volgens mij puur bedoeld om het signaal van SonosNet te versterken, toch? Indien nu alles via de Wifi is verbonden, heb je die Boost dan nog nodig?

Klopt bij alle niet bekabelde speakers op wifi blijft wifi aan. Deze wifi speakers werken via de wifi ssid naam van het thuisnetwerk. Alle bekabelde sonosspeakers gaat expliciet de wifi uit. Deze bieden geen sonosnet dan meer aan de wifi kant. En de booster is eigenlijk hetzelfde als een sonosspeaker maar dan zonder speaker. Deze kan uit het netwerk. Sonosnet kan nu niet plaatsvinden. WM:0 staat dan bij de bekabelde speaker. Dit is Wireless Mode uit bij sonos. WM:1 bij de wifi verbonden speakers. En WM:2 kan ook nog voorkomen bij een speaker die in surround setup staat opgesteld.

Dank. Maar dat is dus het vreemde: bij álle speakers staat nu WM:0 in het Sonos overzicht, zowel de bekabelde als de niet-bekabelde. Dus: is SonosNet nu wel of niet actief?

Reputatie 7
Badge +8

Dan hebben de draadloze speakers waarschijnlijk nog een verbinding via de boost of nog een andere bedrade speaker waar de wifi nog steeds aanstaat. Dat wordt als sonosnet gezien. Is de boost er tussenuit?

Reputatie 2

De Boost heb ik er zojuist tussenuit gehaald.

Maar ik heb begrepen dat Sonos niet in 5:1 surround werkt als niet alle speakers daarvan via de kabel zijn aangesloten (ivm audiovertraging via Wifi/SonosNet). Vandaar dat ik bij de bouw van ons huis (nu 6 jaar geleden) op de specifieke punten voor de TV hoek loze leidingen heb laten trekken naar de opstelling voor 5:1 surround. Dus in principe wil ik die Sonos speakers (Playbar, Sub en 2x surround) lekker bekabeld laten werken. Hetzelfde geldt voor bepaalde andere ruimtes in de woning.

Alleen lijkt het dus zo te zijn dat zodra je 1 Sonos speaker bekabeld hebt, SonosNet automatisch actief wordt, ongeacht of je wel/geen Boost gebruikt. Dus alleen de Boost verwijderen lijkt SonosNet vooralsnog niet te deactiveren, aangezien WM:0 naar Sonos Wifi verwijst: https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

In principe heb ik ook niets tegen SonosNet, het is alleen dat mijn verbinding naar buiten er meerdere keren per dag uitklapte. Nu kunnen ook de switches zonder IGMP Snooping dat probleem hebben veroorzaakt (dat is inmiddels getackled), maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Reputatie 7
Badge +8

De Boost heb ik er zojuist tussenuit gehaald.

Maar ik heb begrepen dat Sonos niet in 5:1 surround werkt als niet alle speakers daarvan via de kabel zijn aangesloten (ivm audiovertraging via Wifi/SonosNet). Vandaar dat ik bij de bouw van ons huis (nu 6 jaar geleden) op de specifieke punten voor de TV hoek loze leidingen heb laten trekken naar de opstelling voor 5:1 surround. Dus in principe wil ik die Sonos speakers (Playbar, Sub en 2x surround) lekker bekabeld laten werken. Hetzelfde geldt voor bepaalde andere ruimtes in de woning.

Alleen lijkt het dus zo te zijn dat zodra je 1 Sonos speaker bekabeld hebt, SonosNet automatisch actief wordt, ongeacht of je wel/geen Boost gebruikt. Dus alleen de Boost verwijderen lijkt SonosNet vooralsnog niet te deactiveren, aangezien WM:0 naar Sonos Wifi verwijst: https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

In principe heb ik ook niets tegen SonosNet, het is alleen dat mijn verbinding naar buiten er meerdere keren per dag uitklapte. Nu kunnen ook de switches zonder IGMP Snooping dat probleem hebben veroorzaakt (dat is inmiddels getackled), maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Ik heb sonos setup staan met meerdere speakers inclusief een playbar met sub en 2 surround speakers deze werken prima in 5:1 surround opstelling zelfs als alles via wifi loopt zonder enkele vorm van sonosnet . In veel gevallen hoeft sonosnet structuur geen probleem te zijn maar afhankelijk van de opzet met wifi mesh apparaten is er een risico dat netwerkverkeer ineens in een onbedoelde loop terechtkomt. In de software opzet van sonos zit al heel lang geprogrammeerd dat elke bedrade sonos speaker automatisch een aanbieder van sonosnet via de wifi in deze speaker. Door het overal expliciet uitzetten van de wifi in deze speakers kunnen deze dus geen sonosnet meer aanbieden aan andere speakers.

Bijkomend voordeel van geen sonosnet draaien is dat er in het wifi spectrum een aantal wifi zenders worden weggehaald die anders een gedeelte van de beschikbare bandbreedte opeten.

Reputatie 2

De Boost heb ik er zojuist tussenuit gehaald.

Maar ik heb begrepen dat Sonos niet in 5:1 surround werkt als niet alle speakers daarvan via de kabel zijn aangesloten (ivm audiovertraging via Wifi/SonosNet). Vandaar dat ik bij de bouw van ons huis (nu 6 jaar geleden) op de specifieke punten voor de TV hoek loze leidingen heb laten trekken naar de opstelling voor 5:1 surround. Dus in principe wil ik die Sonos speakers (Playbar, Sub en 2x surround) lekker bekabeld laten werken. Hetzelfde geldt voor bepaalde andere ruimtes in de woning.

Alleen lijkt het dus zo te zijn dat zodra je 1 Sonos speaker bekabeld hebt, SonosNet automatisch actief wordt, ongeacht of je wel/geen Boost gebruikt. Dus alleen de Boost verwijderen lijkt SonosNet vooralsnog niet te deactiveren, aangezien WM:0 naar Sonos Wifi verwijst: https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

In principe heb ik ook niets tegen SonosNet, het is alleen dat mijn verbinding naar buiten er meerdere keren per dag uitklapte. Nu kunnen ook de switches zonder IGMP Snooping dat probleem hebben veroorzaakt (dat is inmiddels getackled), maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Ik heb sonos setup staan met meerdere speakers inclusief een playbar met sub en 2 surround speakers deze werken prima in 5:1 surround opstelling zelfs als alles via wifi loopt zonder enkele vorm van sonosnet . In veel gevallen hoeft sonosnet structuur geen probleem te zijn maar afhankelijk van de opzet met wifi mesh apparaten is er een risico dat netwerkverkeer ineens in een onbedoelde loop terechtkomt. In de software opzet van sonos zit al heel lang geprogrammeerd dat elke bedrade sonos speaker automatisch een aanbieder van sonosnet via de wifi in deze speaker. Door het overal expliciet uitzetten van de wifi in deze speakers kunnen deze dus geen sonosnet meer aanbieden aan andere speakers.

Bijkomend voordeel van geen sonosnet draaien is dat er in het wifi spectrum een aantal wifi zenders worden weggehaald die anders een gedeelte van de beschikbare bandbreedte opeten.


In elke bedrade speaker heb ik inmiddels Wifi ook uitgeschakeld. Maar aangezien ALLE speakers in huis WM:0 blijven aangeven, ga ik er vanuit dat SonosNet nog steeds actief is. Anders zouden de draadloze speakers WM:1 aangeven, toch?

Als je in de bedrade speakers Wifi uitschakelt, kun je er dan vanuit gaan dat deze niet mee doen in SonosNet? Maar hoe zit het dan met de niet-bekabelde speakers, die nog steeds WM:0 aangeven?

Het zou zo veel makkelijker zijn als Sonos gebruikers de optie gaf om de niet-bekabelde speakers gewoon via Wifi te laten werken en dat je op je hele systeem SonosNet gewoon actief uit kunt zetten.

Reputatie 7
Badge +8

Dit is een setup volledig via wifi. Zonder kabels. Diegene op een kabel zou WM:0 aangeven als de wifi expliciet uitstaat. De andere WM1 of 2 afhankelijk van wel of geen opstelling. Meen me te herinneren dat je helaas elke sonos speaker via wifi door een setup routine moet halen van sonos zodat deze dus de wifi ssid en wifi password van de telefoon krijgen via de sonos app. Daarna werken ze in wat binnen de wifi protocol standaard station mode wordt genoemd. Vergelijkbaar met hoe een smartphone of een tablet binnen het wifi netwerk aangemeld is.

Ps heb mijn serienummers ff weggekrast.

Reputatie 2

De Boost heb ik er zojuist tussenuit gehaald.

Maar ik heb begrepen dat Sonos niet in 5:1 surround werkt als niet alle speakers daarvan via de kabel zijn aangesloten (ivm audiovertraging via Wifi/SonosNet). Vandaar dat ik bij de bouw van ons huis (nu 6 jaar geleden) op de specifieke punten voor de TV hoek loze leidingen heb laten trekken naar de opstelling voor 5:1 surround. Dus in principe wil ik die Sonos speakers (Playbar, Sub en 2x surround) lekker bekabeld laten werken. Hetzelfde geldt voor bepaalde andere ruimtes in de woning.

Alleen lijkt het dus zo te zijn dat zodra je 1 Sonos speaker bekabeld hebt, SonosNet automatisch actief wordt, ongeacht of je wel/geen Boost gebruikt. Dus alleen de Boost verwijderen lijkt SonosNet vooralsnog niet te deactiveren, aangezien WM:0 naar Sonos Wifi verwijst: https://nl.community.sonos.com/sonos-hulp-artikelen-229105/sonos-wi-fi-vs-router-wi-fi-6766675

In principe heb ik ook niets tegen SonosNet, het is alleen dat mijn verbinding naar buiten er meerdere keren per dag uitklapte. Nu kunnen ook de switches zonder IGMP Snooping dat probleem hebben veroorzaakt (dat is inmiddels getackled), maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Ik heb sonos setup staan met meerdere speakers inclusief een playbar met sub en 2 surround speakers deze werken prima in 5:1 surround opstelling zelfs als alles via wifi loopt zonder enkele vorm van sonosnet . In veel gevallen hoeft sonosnet structuur geen probleem te zijn maar afhankelijk van de opzet met wifi mesh apparaten is er een risico dat netwerkverkeer ineens in een onbedoelde loop terechtkomt. In de software opzet van sonos zit al heel lang geprogrammeerd dat elke bedrade sonos speaker automatisch een aanbieder van sonosnet via de wifi in deze speaker. Door het overal expliciet uitzetten van de wifi in deze speakers kunnen deze dus geen sonosnet meer aanbieden aan andere speakers.

Bijkomend voordeel van geen sonosnet draaien is dat er in het wifi spectrum een aantal wifi zenders worden weggehaald die anders een gedeelte van de beschikbare bandbreedte opeten.


In elke bedrade speaker heb ik inmiddels Wifi ook uitgeschakeld. Maar aangezien ALLE speakers in huis WM:0 blijven aangeven, ga ik er vanuit dat SonosNet nog steeds actief is. Anders zouden de draadloze speakers WM:1 aangeven, toch?

Als je in de bedrade speakers Wifi uitschakelt, kun je er dan vanuit gaan dat deze niet mee doen in SonosNet? Maar hoe zit het dan met de niet-bekabelde speakers, die nog steeds WM:0 aangeven?

Het zou zo veel makkelijker zijn als Sonos gebruikers de optie gaf om de niet-bekabelde speakers gewoon via Wifi te laten werken en dat je op je hele systeem SonosNet gewoon actief uit kunt zetten.


Zojuist nog even de Sonos-app opnieuw bekeken. Kennelijk is er na het weghalen van de Boost toch e.e.a. veranderd, want de niet-bedrade speakers geven nu inderdaad WM:1 aan ipv WM:0. Nu maar hopen dat én Sonos én KPN stabiel blijven werken...

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb hier nu een v10a staan in combinatie met 2 bedrade superwifis en 1 superwifi die draadloos werkt met de kpn tv box erachter. Alle sonos speakers zijn ergens verspreid over deze setup aangemeld via wifi. Dit is tot nu toe niet uitgevallen. 

Uit informatie elders in dit forum is het duidelijk dat er voor al deze apparaten nog updates aankomen vanuit kpn omdat er een tijdje geleden juist op het gebied van sonos speakers en surround opstellingen eea in de soep liep.

Reputatie 2

Ik heb de - enigszins verguisde - KPN 12 box, maar wel met 312 firmware.

Nu dat ik zowel IGMP Snooping als Sonos lijk te hebben getackled als bronnen van de uitval (waarschijnlijk veroorzaakt door een netwerk loop), ga ik er ook vanuit dat ik zonder problemen verder kan.

Maar de 12 box inruilen voor een V10 is de volgende stap als ik nog weer uitval krijg… het houdt je wel lekker bezig, zo.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb de - enigszins verguisde - KPN 12 box, maar wel met 312 firmware.

Nu dat ik zowel IGMP Snooping als Sonos lijk te hebben getackled als bronnen van de uitval (waarschijnlijk veroorzaakt door een netwerk loop), ga ik er ook vanuit dat ik zonder problemen verder kan.

Maar de 12 box inruilen voor een V10 is de volgende stap als ik nog weer uitval krijg… het houdt je wel lekker bezig, zo.

Dat klopt maar er zijn veel problemen die zich binnen huizen afspelen waarbij er sinds de corona periode veel meer beschikbare tijd is gekomen voor onderzoek en oplossing:-) Ik heb zelfs gelegenheid om lekkende kranen aan te pakken en missende plintjes toch nog maar eens af te werken. Dan kunnen netwerkproblemen er ook nog wel bij.

Helaas hier ook veel problemen met KPN ExperiaBox V10a en SuperWifi. 

Hiervoor had ik TP-Link Deco M5 acccespoints, en die gaven heel af en toe problemen met de EB10a, maar nu is het continue raak. 

Het gaat met name om de 2 boxen beneden, Play:1 en een Play:5 Gen2. Boven hebben we nog andere Sonossen staan.

Deze 2 boxen staan in dezelfde ruimte als 1 SuperWifi punt, die bedraad is aangesloten. Play:1 op 1 meter van de SW punt en Play:5 op 3 meter van het SW punt. 

 

Problemen die ik ervaar:

  • Muziek loopt niet synchroon, de ene box is al door naar het volgende nummer terwijl de ander nog het oude nummer speelt
  • Een van de 2 boxen valt uit
  • Beide boxen vallen uit, muziek hapert
  • Geen van de boxen is via de Sonos app of de Spotify app benaderbaar
  • Boxen spelen wel muziek via een ander iOS device, maar geen van de boxen is benaderbaar/zichtbaar via Sonos App of Spotify

 

Wat heb ik al geprobeerd: 

  • 3rd SW punt uit het netwerk gehaald, deze is draadloos aangesloten (Mesh)
  • 2de SW punt dat bedraad in het netwerk zit er uit gehaald, dus nog maar 1 SW punt in heel het huis
  • IPv6 uit gezet
  • Modem gereset
  • verschillende 2.4Ghz banden geprobeerd op de SW punten
  • Geschakeld tussen 20mhz en 20/40mhz band
  • 1 Sonos bekabeld op UTP aangesloten, en de verschillende Sonos netten uitgeprobeerd
  • Boxen gewisseld van locatie
  • Boxen opnieuw geconnect met elkaar

Wat kan ik nog meer doen? 

Omdat ik er in mindere mate last van had met de (oudere) Deco M5 AP’s op de EB10a, vermoed ik dat het toch een beetje in de instellingen van het modem/router zelf ligt. Zeker nu de boxen maar met 1 SW punt werken, op meters afstand van het SW Punt. Signaalwaarde op de 2.4ghz band is een uitstekende -57dBm en -45dBm.