Beantwoord

Geen wifi/wegvallend wifi en Sonos, 7 Sonos speakers en 3 SuperWifi punten

  • 17 September 2020
  • 62 reacties
  • 4670 keer bekeken

Reputatie 2

bij mij hetzelfde probleem. Geen WiFi geen Sonos. alles geprobeerd. Site meldt dat betere kanalen ingesteld zijn, en zou weer werken. Dus weer een tijdje helemaal niets.

Ik overweeg nu toch glasvezel te nemen, die nu bij ons in de straat komt. Niet KPN. Ik was altijd zo tevreden.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt
*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door BruisTablet 10 November 2020, 14:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

Badge +12

Even naar Edwin 

Bij de producten staat overal wm 0

Maakt dat iets duidelijk?

Ik wil natuurlijk geen kabels naar mijn boxen, dat is het mooie van WiFi, slechts de power cable.

2 boxen staan dicht bij datakabel. 

Alvast bedankt

??

Zie hier voor de uitleg van de types WM. Omdat het WM 0 is lijkt het er dus op dat via SonosNet hebt opgebouwd. Dat zou ook wel kunnen met een bridge (die bekabeld aangesloten is). Je zou even de verschillende manieren kunnen proberen. Overigens ben ik ook bang dat de bridge het niet trekt. Vandaar dat ik destijds op een Sonos Boost ben overgestapt.

Reputatie 2

Inderdaad heb ik in de meterkast een klein wit Sonoskastje, aangesloten op de Experian. Volgens mij is dat de bridge.

Ik zal het controleren.

 

Zou daardoor het hele WiFi, en internet,  problemen kunnen geven?

 

Alvast bedankt.

Badge +12

Inderdaad heb ik in de meterkast een klein wit Sonoskastje, aangesloten op de Experian. Volgens mij is dat de bridge.

Ik zal het controleren.

 

Zou daardoor het hele WiFi, en internet,  problemen kunnen geven?

 

Alvast bedankt.

Dat weet ik dus niet. Zou kunnen. Zoals je hebt gelezen blijken de SuperWifi's er nogal wat problemen mee te hebben. Ligt het dus aan Sonos: Nee. Want anders zou het bij mij ook problemen geven en dat doet het niet. En aangezien er dus meerdere KPN-klanten problemen ervaren met de combi KPN vermoed ik dat daar ergens het probleem zit. Probeer het eens zonder de bridge zoals eerder is voorgesteld. Je weet maar nooit.

Reputatie 2

Als je een sonos box bekabeld maakt die box gebruik van Sonosnet, een apart 2,4 ghz wifi netwerk en kunnen alle sonos boxen met elkaar communiceren.

Jij gebruikt daar nu die bridge voor denk ik.

Ik zou ook zeker proberen je Sonos boxen op de wifi te zetten ipv sonosnet en kijken of dit scheelt.

 

En als je iets bekabeld van Sonos zou ik trouwens maar een component doen ivm netwerkloops

Badge +12

Als je een sonos box bekabeld maakt die box gebruik van Sonosnet, een apart 2,4 ghz wifi netwerk en kunnen alle sonos boxen met elkaar communiceren.

Jij gebruikt daar nu die bridge voor denk ik.

Ik zou ook zeker proberen je Sonos boxen op de wifi te zetten ipv sonosnet en kijken of dit scheelt.

 

En als je iets bekabeld van Sonos zou ik trouwens maar een component doen ivm netwerkloops

Dat is inderdaad ook wat ik adviseer om eerst te testen (op wifi zonder SonosNet)

Bekabelde Sonos moet je inderdaad meer met een component doen. Hij bouwt dan al een eigen wifi-netwerk op.

Reputatie 2

Dat zijn nogal adviezen.

Ik heb in mijn hele huis goede WiFi dmv Superwifi satellieten. 

Toen ik de bridge wilde verwijderen, s geadviseerd, vond het systeem via wifi niet alle sonosboxen.

Terug naar de bridge.

Maximaal maar één sonos bekaben. Waarom? Maakt een eigen net begrijp ik. Wat voor net, sonosnet als van bridge?

 

Hoi Allemaal,
 

Ik heb de volgende Sonos speakers bedraad aangesloten.
Twee maal de Play 5 gen 2, de Arc, en de Sub
En 2 x de Sonos One 2 gen werken via het eigen Sonosnet. (dus draadloos)
Nog nooit geen problemen tegen gekomen.

Reputatie 2

nee dat kan ook prima, maar soms kunnen er netwerkloops ontstaan als je meerdere compenenten bekabeld, maar dit hoeft natuurlijk niet.

Hangt ook van je switch af, maar we proberen iemand te helpen die problemen heeft en moet je dus dingen uitsluiten.

 

Ja Hans je hebt dus boxen die schijnbaar niet in het bereik komen van je wifi daarom vind ie ze niet allemaal, dan moet je inderdaad gebruik maken van sonosnet.

Die bridge is idd om Sonosnet te creeeren

Reputatie 7
Badge +8

Ja Sonosnet komt uitermate verwarrend over. Ik ga een poging doen tot uitleg. Elke Sonosspeaker is naast het speakergedeelte ook een zogenaamde bridge voor eventuele additionele sonos speakers.

Dit tezamen wordt sonosnet genoemd en is een apart netwerk dat los van het eigen (wifi) thuis netwerk draait.

Sonosnet start automatisch als er minimaal 1 sonos speaker middels een ethernetverbinding aan het modem of router verbonden is. Deze sonos speaker werkt op dit moment nu eigenlijk als een wifi access point voor alleen andere sonos speakers. (Een apparaat als de boost doet precies hetzelfde alleen er zit geen speaker in). Dit sonosnet wifi is dus niet zichtbaar op het eigen gevoerde wifi netwerk thuis!

Elke extra sonos speaker die nu draadloos gebruikt gaat worden zal dus automatisch op dit sonos net gaan verbinden. (Vandaar dat er ook een hele gemakkelijke koppelmethode is met knopjes indrukken op de speakers ism de sonos app).

Tot zover is er theoretisch nog niets aan de hand, echter we hebben het hier dus over een tweetal parallele netwerken (sonosnet  en het (wifi) thuisnetwerk) die niet met elkaar praten. Er kunnen zich dus bepaalde aansluitscenarios voordoen waarbij netwerkverkeer onbedoeld rondgepompt wordt op deze beide netwerken. Er is dan sprake van een netwerk loop en dat legt zo,n beetje elk netwerk vrijwel plat.

Nu is het zo dat Sonosnet in wezen helemaal niet gebruikt hoeft te worden. Het is er alleen om het aansluitgemak van de sonos eenvoudiger te laten verlopen en ten tweede omdat sonos dan niet afhankelijk is van de kwaliteit van de gebruikte wifi apparatuur.

 

Om dit in het gehele sonos netwerk door te voeren is het zaak om eerst alle draadloos verbonden sonos speakers te laten functioneren via het wifi thuis netwerk. Dit kan via de sonos app per speaker worden geregeld. Bij de eerste setup hiervan moet sonos dus de wifi gegevens(ssid/wifi password) weten van het wifi thuisnetwerk. 

Deze speakers zullen na configuratie dus nu gebruik maken van het wifi thuisnetwerk. Hiervoor maakt sonos gebruik van de WM:1 tag in het systeemoverzicht om te duiden dat een speaker in wireless mode werkt.

Dan komen we bij de sonos speakers die middels een ethernet kabel zijn aangesloten. Ondanks dat deze op ethernet zitten zijn deze speakers als het ware nog steeds sonosnet aanbieders op wifi . Om hier vanaf te komen gaan we in de sonos app naar systeemoverzicht, dan de speaker selecteren die op ethernet zit.  Dan staat daar de speaker onder producten. De speaker aanklikken en dan kan daar expliciet de wifi worden uitgeschakeld.

Sonos maakt hier een opmerking dat een ethernetkabel moet zijn aangesloten op de router. Men bedoeld hier te zeggen deze sonos speaker speelt nu geen sonosnet aanbieder meer op wifi en kan alleen nog werken indien aangesloten via ethernet. 

Dit is even een puntje om te onthouden dat als deze bedrade speaker draadloos gebruikt gaat worden dat deze dan expliciet naar wifi geconfigureerd wordt.

Ga je bij systeemoverzicht kijken naar deze speaker dan zal daar de tag WM:0 staan. Dit betekent zoveel als niet verbonden via wifi dus via ethernet. Echter nu wel met de instelling die net gemaakt is waarbij de wifi zijde expliciet uit staat.

Wat je met deze acties bereikt is dat alle bedrade speakers geen sonosnet aanbieden op de wifi kant voor andere speakers en dat alle draadloze sonos speakers van sosnos wifi net  verhuisd zijn naar het wifi thuisnetwerk.

Hiermee vermijd je dus het parallele sonosnet.

Zitten hier nadelen aan.  Nee niet echt want de fundamenten waar sonosnet op draait zijn robuust maar maken gebruik van vrij oude protocollen. Tevens was dit in het leven geroepen omdat de wifinetwerken in de begintijd  van sonos te onbetrouwbaar waren om de juiste audiokwaliteit op te leveren. Dit is echter niet meer van toepassing op het gemiddelde thuis wifi netwerk.  

 

 

Reputatie 2

Speciaal voor Moderator Thomas KPN

Ik stuur met verbazing een update, want mijn wifi werkt weer. Ik durfde het haast niet te melden.

Boxen aansluiten via de Super WiFi lukte niet met alle Sonos boxen. Dus terug naar Sonosnet.

Echter, daar ik mis twee Sonosboxen in het systeem. Mijn WiFi doet het wel, nu. Alle SuperWiFi punten oip groen, en sterk signaal.

Wel kan ik mijn SuperWiFi net niet meer vinden in de KPNthuis app.

Ik vind het heel wazig en twijfelachtig.

Ik kan veel symptomen melden, hier moet een KPN deskundige toch een analyse van kunnen maken, en de storing herkennen.

Welkom!!

Hans

Badge +12

Ja Sonosnet komt uitermate verwarrend over. Ik ga een poging doen tot uitleg. Elke Sonosspeaker…….

 

….niet meer van toepassing op het gemiddelde thuis wifi netwerk.  

 

 

Geen speld tussen te krijgen wat je zegt. Blijft wel een feit dat de KPN-apparatuur (als ik het zo even mag noemen) er zoveel moeite mee heeft. Ik heb hier al meer dan 10 jaar Sonos-apparatuur (intussen wel vervangen door recentere exemplaren) en nog nooit problemen gehad. Ten tijde van KPN had ik soms wat verbindingsproblemen met Sonos maar dat is met de inzet van een Boost opgelost. Later ben ik overgestapt naar apparatuur van TP-Link (Omada) en recent naar AVM (Fritz!). Ik heb echter nog nooit problemen gehad met wifi i.c.m. SonosNet. Daarmee zeg ik niet dat het allemaal aan KPN ligt maar blijkbaar werkt de combi niet helemaal lekker. Ik schrijf dat toe (terecht of niet) aan het gebruik van eigen KPN-software. 

Beste @Edwin_Merks 

 

Ik ben op dit moment aan het stoeien om een Sonos omgeving stabiel te krijgen , waarbij er ook een TPlink wifi omgeving ik gebruik is , mijn probleem :

 

Deze omgeving bestaat in het TV gedeelte : 2 x sonos 1 (WM:0), 1 x Sonos sub, 1 x Sonos bar ( bekabeld aangesloten) (WM:0) , in het eetkamer gedeelte : 1 x Sonos 1 (WM:0) , in de garage 1 x Ikea Symfonisk (bekabeld aangesloten) , en dan in de slaapkamer ook 1 x Ikea Symfonisk.

 

 

 

De internetverbinding is een 200MB glasvezel, dus ruimschoots voldoende .

 

De switch welke we gebruiken is een Cisco SG300 24 ports , en in de garage een Hikvision 8p PoE switch (unmanged) 

 

De SG 300 switch is geconfigureerd volgens deze instellingen : STP Sonos , dus de poorten waarop de Sonos Bar , en de switch naar de garage waarop de Symfonisk is gekoppeld hebben deze instellingen.

 

De WiFi oplossing die in gebruik is : TP-link Omada, met daarop 2 x EAP225 en 1 x EAP225-outdoor

 

Aan de hardware zal het niet mogen liggen lijkt me, maar toch is vooral de Sonoe 1 in de eetkamer en de Symfonisk in de slaapkamer die niet gevonden worden ( of in iedergeval niet in de Sonos app op een iphone of android device) . 

 

Ik begreep dat als de devices in WM;0 staan dat dit het eigen WiFi netwerk van Sonos zal moeten zijn en dus beter/stabieler is t.o.v. het koppelen aan je eigen WiFi SSID enz ?

 

 

Wat ik tot heden ook probeer ik krijg het niet stabiel, daarom aan jullie de centrale vraag : hoe zullen jullie deze omgeving inrichten of testen ?

Badge +12

Hallo @Pimmio ,

 

Ik begrijp dat je dus 4 "ruimtes" hebt waarvan er 2 (eetkamer en slaapkamer) nietzniet zichtbaar zijn in de app. Klopt dat? 

Die 2 ruimtes zijn niet bekabeld aangesloten?

Dat zou kunnen betekenen dat ze niet bereikt worden door Sonos. WM:0 wil zeggen dat SonosNet actief is en het dus niet via jouw EAP's loopt. 

Dat klopt inderdaad , alleen haperi en stottert het enorm. Het is niet stabiel te krijgen. 

Vandaar die STP instelling op de SG300 , maar deze moeten dus alleen op de poorten waar de playbar is aangesloten via ethernet en die symfonisk in de garage (op unmanaged switch) ? Maar toch blijft het instabiel

Reputatie 2

Ja je hebt een sonosnet gecreëerd door een van je sonos devices bedraad aan te sluiten, dit zou in principe de beste oplossing moeten zijn.

Als je een device niet niet kan vinden in de app is je device buiten bereik van het sonosnet.

Ik weet niet of je misschien interferentie hebt op je wifi kanalen tussen je sonos en je accespoints, probeer de sonos is van kanaal te wisselen, dit kan in de sonos app.

Liefst op een ander kanaal dan je accespoints.

@Martin1984  ik vrees vooral voor die instellingen in de SG300 switch die ervoor zorgen dat het niet werkt bijv.

 

En als kanalen 1 / 6 / 11 , en dan bijv de wifi op 11 en Sonosnet op 1 ?

Badge +12

Dat klopt inderdaad , alleen haperi en stottert het enorm. Het is niet stabiel te krijgen. 

Vandaar die STP instelling op de SG300 , maar deze moeten dus alleen op de poorten waar de playbar is aangesloten via ethernet en die symfonisk in de garage (op unmanaged switch) ? Maar toch blijft het instabiel

Ik heb hier ook diverse switches in het netwerk hangen (Netgear GS105E, GS108E en 2 stuks GS908E). Die zijn ook managed maar het enige wat bij mij aangevinkt staat is IGMP-snooping voor itv en Loop-detection. Die laatste zou ik zeker aanzetten. Al die andere instellingen die jij hebt gedaan zeggen mij helemaal niets. Bereik kan inderdaad ook een dingetje zijn. In het verleden had ik ook last van stotteren, wegvallen etc. Nadat ik een Boost had aangeschaft heb ik nergens problemen mee. De Boost is dus bekabeld aangesloten, de rest niet. De Boost bouwt ook een SonoSet op (vandaar bij mij ook alles op WM:0) 

Dat klopt inderdaad , alleen haperi en stottert het enorm. Het is niet stabiel te krijgen. 

Vandaar die STP instelling op de SG300 , maar deze moeten dus alleen op de poorten waar de playbar is aangesloten via ethernet en die symfonisk in de garage (op unmanaged switch) ? Maar toch blijft het instabiel

Ik heb hier ook diverse switches in het netwerk hangen (Netgear GS105E, GS108E en 2 stuks GS908E). Die zijn ook managed maar het enige wat bij mij aangevinkt staat is IGMP-snooping voor itv en Loop-detection. Die laatste zou ik zeker aanzetten. Al die andere instellingen die jij hebt gedaan zeggen mij helemaal niets. Bereik kan inderdaad ook een dingetje zijn. In het verleden had ik ook last van stotteren, wegvallen etc. Nadat ik een Boost had aangeschaft heb ik nergens problemen mee. De Boost is dus bekabeld aangesloten, de rest niet. De Boost bouwt ook een SonoSet op (vandaar bij mij ook alles op WM:0) 

En dan heb je IGMP snooping op alle poorten aan gezet ?Want Loop detection lijkt me idd een goede / logische . 

Zijn er eventueel meer mensen die wel een Cisco switch in gebruik hebben ? De poort waarop de Boost is aangesloten heb je ook niet specifiek voorzien van een config aanpassing ? Want daar lees je toch een hele hoop over ivm STP enz 

Badge +12

Dat klopt inderdaad , alleen haperi en stottert het enorm. Het is niet stabiel te krijgen. 

Vandaar die STP instelling op de SG300 , maar deze moeten dus alleen op de poorten waar de playbar is aangesloten via ethernet en die symfonisk in de garage (op unmanaged switch) ? Maar toch blijft het instabiel

Ik heb hier ook diverse switches in het netwerk hangen (Netgear GS105E, GS108E en 2 stuks GS908E). Die zijn ook managed maar het enige wat bij mij aangevinkt staat is IGMP-snooping voor itv en Loop-detection. Die laatste zou ik zeker aanzetten. Al die andere instellingen die jij hebt gedaan zeggen mij helemaal niets. Bereik kan inderdaad ook een dingetje zijn. In het verleden had ik ook last van stotteren, wegvallen etc. Nadat ik een Boost had aangeschaft heb ik nergens problemen mee. De Boost is dus bekabeld aangesloten, de rest niet. De Boost bouwt ook een SonoSet op (vandaar bij mij ook alles op WM:0) 

En dan heb je IGMP snooping op alle poorten aan gezet ?Want Loop detection lijkt me idd een goede / logische . 

Zijn er eventueel meer mensen die wel een Cisco switch in gebruik hebben ? De poort waarop de Boost is aangesloten heb je ook niet specifiek voorzien van een config aanpassing ? Want daar lees je toch een hele hoop over ivm STP enz 

IGMP-snooping staat eigenlijk aan voor itv. Ik heb verder geen enkele poort apart geconfigureerd. Dat is volgens mij ook helemaal niet nodig. Ik heb ook eens een keer een Cisco gehad: alles standaard behalve IGMP en Loop-detection. Ik zou die Cisco maar eens terugzetten naar fabrieksinstellingen en alleen die 2 dingen aanzetten. Bij mij is dat dan ook voor alle poorten van toepassing. 

Reputatie 2

Heb de Bridge ertussenuit gehaald. Alle boxen op de superwifi punten. Niet één box bekabeld is advies. Wifi doet het werk.

Lijkt nu goed te werken.

KPN, adviseer overal die bridge weg te werken.

Reputatie 7
Badge +8

Heb de Bridge ertussenuit gehaald. Alle boxen op de superwifi punten. Niet één box bekabeld is advies. Wifi doet het werk.

Lijkt nu goed te werken.

KPN, adviseer overal die bridge weg te werken.

Dit is best een lange discussie ondertussen.  Het probleem met Sonos setups is dat er niet zo eenvoudig een gouden hint te geven valt die voor ieder  thuis netwerk goed uitpakt. 

Sonos net maakt gebruik  van een steenoud protocol STP dat probeert om netwerklussen te vermijden binnen sonosnet. 

Binnen de entiteit Sonos net werkt dit prima. De problemen kunnen ontstaan wanneer Sonosnet in een thuisnetwerk wordt gehangen waarin apparatuur staat die ook iets met STP berichten doet of het onjuiste met STP berichten doet.

Je krijgt dan(verkeerde)interactie van Sonos met de andere apparaten (Routers, Access points, ethernet switches).

Sonos Software is zodanig ontworpen dat als Sonosnet gestart wordt indien er minimaal 1 speaker (of boost) op een ethernet hangt. Deze vorm dan als het ware het aanhaakpunt voor alle 2, 3, 4 enz speakers.

Een evt tweede Sonos speaker kan dus eenvoudig draadloos worden gekoppeld en werkt  dan dus via Sonosnet draadloos via de eerste aangesloten speaker.

Deze draadloos werkende (2e) sonos speaker werkt op dit moment dus niet via het wifi netwerk waar de normale internet dienst op werkt.

Om dit te bewerkstelligen moet je dus expliciet bij alle speakers aangeven dat je ze wil configureren voor gebruik van de eigen thuis wifi. Hierbij komen dus de gegevens zoals de ssid en wifi password om de hoek.

Dit is dus wat Hans van Mook heeft gedaan met alle speakers. Deze werken nu dus allemaal middels de thuiswifi (ssid/pw) en deze draaien dus geen Sonosnet meer. (totdat je er een ethernetkabel insteekt dan gaat deze speaker in zijn eentje weer Sonosnet starten).

Dit is dus 1 vorm van een oplossing.

Wil je nu toch speakers op ethernet aansluiten en ook de evt problemen van Sonosnet vermijden dan is het zaak om per bedrade speaker expliciet aan te geven dat je wifi zijde van de speaker uit zet.(Dit is dus een setting die je per speaker kan maken).

Wat je hiermee doet is dat je Sonosnet eigenlijk niet verder laat komen dan de ethernet van deze speaker. Deze speaker kan Sonos net dus niet verder doorkoppelen via Wifi want die staat uit geschakeld. (Dus alleen kijken naar de tag WM:0 is niet voldoende.  Bij de WM:0 moet in de settings per speaker dus ook de Wifi uit)

 

Dit is dus oplossingsvorm 2. Alles op ethernet en overal de wifizijde in de speakers uit.

 

Dan hebben we nog oplossingsvorm 3 dat een hybride combinatie van oplossing 1 en 2.  Dus zorg dat alle draadloos werkende speakers via de thuiswifi werken en dat alle bedrade speakers expliciet wif uit hebben staan.

Dan hebben we nog oplossings richting 4. 

Deze is redelijk onhaalbaar in de praktijk. Sonosnet STP op de juiste manier laten praten met de STP van alle andere in het netwerk aanwezige apparatuur. Dit vereist inzage in de protocol waardes die onderling worden uitgewisseld.

Persoonlijk zou ik opteren om alle apparatuur die iets met STP doet om deze functie juist uit te zetten en te verifieren dat de STP berichten van SonosNet ongehinderd worden doorgezet zonder daar zelf als apparaat op te reageren. Op deze manier is zijn het alleen de Sonos speakers die dan interactie hebben op dit protocol.

 

Dit is alleen nog maar het verhaal over STP. Een ander nadeel van Sonosnet draaien is dat deze dus een parallel wifi netwerk in de lucht houdt die mogelijk op wifi kanaal niveau nog eens interfereert met het thuis wifi netwerk. Er vindt immers geen echte afstemming plaats tussen kanalen die Sonosnet kiest en wat bv de router of Superwifi heeft gekozen.

 

Daarom kan je bij problemen beter het hele Sonosnet afzweren en het allemaal op wifi van het thuisnetwerk zetten of de eerder genoemde hybride vorm instellen.

Het klinkt allemaal niet als een eenvoudig verhaal maar dat is wel de huidige realiteit wat er soms mis gaan bij deze combinaties.

 

 

Reputatie 7

Sluit de wifi accesspoints aan op switches die loop detection ondersteunen.

 

Reputatie 2

Ik heb via de sonosapp mijn wifinet gekozen.

Wachtwoord geven en wachten.

Alle boxen meldden zich in de app.

Een heel lang verhaal kort.

En het werkt bij mij. Gelukkig, eindelijk.

Ik begrijp dat 2 netten vanuit 1 router kunnen conflicteren.

Na een vergelijkbaar lang verhaal hier nog een blij mens :-)

Wat heb ik gedaan om Sonos weer lekker te laten draaien…?

Achter mijn Experia V10A heb ik de 2 bedrade kpn wifiversterkers vervangen door 4 AP's van Ubiquiti. Hiermee is er in alle ruimtes echt goede wifi.

Vervolgens heb ik alle Sonos speakers (9x) op de wifi van het thuisnetwerk gezet (WM:1), in plaats van op Sonosnet (WM:0), omdat de playbar bedraad was.

Sonos reageert nu eindelijk weer soepel, geen vertraging via de app, geen nummers die overslaan, geen connectie issues met Spotify, de speakers op de 2e verdieping kunnen eindelijk weer in stereo etc.

Samengevat … zorg voor hele goede wifi, gebruik die voor je Sonos systeem en geniet!

 

Reputatie 2

Na in deze post het e.e.a te hebben gelezen over de voor- en nadelen van SonosNet vs KPN wifi, heb ik geprobeerd om SonosNet uit te schakelen.

Eerst in Sonos verbinden via Wifi aangezet.

Vervolgens bij alle speakers die met een vaste kabel zijn aangesloten heb ik per speaker de optie Wifi uitschakelen gekozen. Maar bij de niet-bekabelde speakers moet je deze optie toch aan laten staan?

In mijn systeem staat nu bij elke Sonos speaker WM: 0, ongeacht of deze bekabeld of onbekabeld is aangesloten op de router/switch. Betekent dit dan dat alles via de Wifi loopt en SonosNet niet langer actief is?

Ik heb ook een Sonos Boost actief. Deze is volgens mij puur bedoeld om het signaal van SonosNet te versterken, toch? Indien nu alles via de Wifi is verbonden, heb je die Boost dan nog nodig?