Beantwoord

Glasvezel modem ethernet interface

  • 5 January 2022
  • 7 reacties
  • 301 keer bekeken

Hallo ,
Ik heb een KPN glasvezelmodem en de Experia router.
Ik wil graag weten hoe deze combi werkt.
Hoe krijgt de Experia router een extern ip adres?
Ik heb mn laptop (linux) in dhcp client mode direct aan het glasvezelmodem gekoppeld maar de laptop krijgt geen adres. Dus waarschijnlijk werkt dit niet met dhcp, misschien met PPPoE?
De Experia box is echter wel via de WAN zijde aangesloten.
Het glasvezelmodem zou natuurlijk ook een bridge kunnen zijn tussen Experia en en het KPN netwerk, maar dan nog moet er een mechanisme zijn om adressen, dns server adr, router adr, etc uit te delen.
Is hier ergens echte documentatie over te vinden, geen recept … doe dit doe dat.
Ik heb in de netwerk techniek gewerkt maar werk nu al lang niet meer en destijds werd glasvezel nog niet gebruikt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 9 January 2022, 15:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Waarom zou er een DHCP op draaien ?

Heel zwart wit is het een convertor die het licht signaal omzet naar een elektronisch signaal alle inregeling word nog steeds door het modem gedaan, Hiermee worden nog steeds de sessie opgezet (PPPoE) en Vlans etc.

Dus het extern IP zal direct naar ExperiaBox verwijzen, of ieder ander willekeurige goed geconfigureerde Router.

 

Wil je wat meer info staat het HIER heel mooi dus niet een receptje maar een mooie beschrijving.

Hoi @RobFX . Welkom op het forum.

Kun je met bovenstaande informatie uit de voeten? Is het al gelukt om een werkende verbinding naar die linux laptop te krijgen? Een kabel vanaf de experiabox naar je laptop zou voldoende moeten zijn. Uiteraard wel afhankelijk van wat voor linux je gebruikt of íe het allemaal automatisch oppikt. 

Hallo Erwin,
 

Ja dat is het probleem niet.
Wat ik eens wil proberen ( puur voor leren) Linux direct te koppelen aan het glasvezelmodem.
Ben er inmiddels achter dat ik dan vlan6 moet gebruiken en hierover PPPoE.
Er zullen waarschijnlijk nog een aantal parameters geconfigureerd moeten worden.
Het is moeilijk hier voldoende info over te vinden , de meeste providers lever weinig
support voor de technisch geinterreseerden.
Dit alles ter voorbereiding om de ExperiaBox te vervangen door b.v. een LinkSys 3200.
Wie weet hier alles van?, vooral de waarom’s.


Wie weet hier alles van?, vooral de waarom’s.

@wjb weet hier verreweg het meeste van:wink:

Reputatie 7

Wie weet hier alles van?, vooral de waarom’s.

@wjb weet hier verreweg het meeste van:wink:

Ik weet daar inderdaad wel het één en ander van maar het kost veel te veel tijd om in dat in detail uit te leggen en rechtstreeks in Linux te configureren.

Mijn EdgeRouter draait ook Linux (Debian) maar daar is door Ubiquiti de EdgeOS schil op gezet waarmee de router geconfigureerd kan worden.

Zo zijn er ook veel Linux machines met pfSense om als router te fungeren.

Hallo Erwin,
 

Ja dat is het probleem niet.
Wat ik eens wil proberen ( puur voor leren) Linux direct te koppelen aan het glasvezelmodem.
Ben er inmiddels achter dat ik dan vlan6 moet gebruiken en hierover PPPoE.
Er zullen waarschijnlijk nog een aantal parameters geconfigureerd moeten worden.
Het is moeilijk hier voldoende info over te vinden , de meeste providers lever weinig
support voor de technisch geinterreseerden.
Dit alles ter voorbereiding om de ExperiaBox te vervangen door b.v. een LinkSys 3200.
Wie weet hier alles van?, vooral de waarom’s.

Voor het waarom moet je de geschiedenis kijken. Telefoonboeren boden geen internet, alleen spraak. Daardoor seriële link met aan beide kanten van de lijn een telefoonmodem (punt naar punt geluid). Zie bulletinboard tijd. Daarna kon je met dat modem dat met een enkele PC ook inbellen bij een internetprovider of universiteit b.v. Was dan in eerste instantie SLIP, later PPP. Daarna weet ik niet meer, wat toen had ik atHome met coaxkabel modem met ethernet aansluiting en kreeg je een IP adres middels DHCP (broadcast). Kennelijk zijn de PTT’s gebleven bij PPP, ook toen er ethernet was i.p.v. een seriële kabel. PPP-over-Ethernet dus, hoewel ethernet een shared medium is dus p2p protocol is deels overhead maar heeft ook voordelen. Kan je zelf op internet wel uitvissen.

Een provider levert primair een specificatie van hoe je aan internet koppelt, daar moet je het mee doen. Een provider is geen routerontwikkelaarsbedrijf. Rest is allemaal ingebouwde methodes van de diverse besturingssystemen Linux, Windows Mac, FreeBSD enz. Vanwege VLAN en PPPoE moet je wel graven hoe je dat bewerkstelligd, maar zie internet, of b.v.:

 

Ja , ik zal dit zelf moeten uitzoeken.

Ik wil dus op Linux (ubuntu) een ppp client starten, die dan waarschijnlijk via een virtueel interface vlan6 over ethx  via het glasvezelmodem (niet experia box) gaat communiceren met een ppp server aan kpn kant. Dit allemaal alleen als inzichts experiment om de experia box te kunnen vervangen door een LinkSys 3200  met open software.

Groet

Rob

 

 

Â