Glasvezelpunt in uitbouw, kan ik deze afstand overbruggen met Superwifi punten?

  • 23 January 2023
  • 27 reacties
  • 221 keer bekeken

Goedenmiddag, 

 

Wij krijgen binnenkort glasvezel van kpn , nu wordt het glasvezel punt in onze nieuwe uitbouw geplaatst ergens anders kan helaas niet.

 

En vanaf de nieuwe uitbouw kan ik geen internetkabels trekken naar de meterkast of tv.( geen kruipruimte of moet alles gaan lopen verbouwen).

 

Is het mogelijk om een super wifi punt bij de tv of in de meterkast te plaatsen en dan via het super wifi punt een kabel te trekken naar de tv decorder of playstation. 

 

Of kunnen super wifi punten niet als uitgang gebruikt worden.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Hallo @Stefan van Bavel , tussen de glasvezelkast en de modem/router kan alléén een netwerkkabel aangesloten worden tot maximaal 100 meter, kwaliteit minimaal CAT5e, achter de modem/router is van alles mogelijk, zie hieronder een link voor de mogelijkheden:

De KPN TV+ Box aansluiten via wifi | KPN Community

succes

Ik bedoel eigenlijk of ik een super wifi punt kan gebruiken als uitgang voor een bekabelde playstation of tv decorder verbinding.

 

 

Dus dat ik een internetkabel achterin het super wifi punt stop en dan inplug op de playstation of tv decorder ( of is dat niet mogelijk).

 

Want ik wil graag bekabeld op de playstation anders teveel last van haperingen of lag.

 

Alleen een internetkabel trekken  van het modem naar de playstation of tv decorder is geen optie.( dus vandaar de vraag of je achterin het super wifi punt een internetkabel naar de playstation of tv decorder kan leggen).

 

Sorry voor de lastige vragen

 

Mvg,

Hallo @Stefan van Bavel nogmaals, zie voor de optimale mogelijkheden de link die ik stuurde, die geldt niet alleen voor de nieuwste tv-decoder die vandaag uit is gekomen, maar geldt voor alle huidige tv-decoders die bij KPN in omloop zijn.

Standaard is het zo dat voor een optimale verbinding de wifiversterkers bij voorkeur bekabeld aan de router gekoppeld zijn, Als je de dan wifi2 versterkers hebt, de zwarte ronde, die hebben 2 LAN-aansluitingen, 1 voor aansluiting aan de router en de 2e LAN-aansluiting voor een ander device, zoals een tv-decoder of spelconsole.

Via de KPN webshop bestaand er ook nog de Experia wifi versterkers, zeer voordelig te koop, alléén bekabeld aan te sluiten en hebben ook 2 LAN-aansluitingen, ondersteunen echter alleen wifi5(ac) en geen wifi6(ax), hetgeen de zwarte ronde versterkers wèl ondersteunen, zie onderstaande link van de webshop:

Experia WiFi (kpn.com)

Duidelijker zo? Blijf anders rustig doorvragen.

Het probleem is dat ik geen kabels naar mijn router kan trekken.

 

Dus daarom wil ik graag een super wifi punt bij mijn playstation zetten en dan achterin het super wifi punt een ethernetkabel naar de playstation brengen alleen weet niet of dit ondersteund wordt en of je veel snelheid verliest?

 

Hallo @Stefan van Bavel kijk dan binnen de link die ik eerder stuurde wat de mogelijkheden zijn die KPN ook ondersteunt. Voor tv-decoder kun je natuurlijk ook spelconsole lezen.

Als alles via wifi moet lopen ben je wel afhankelijk van de lokale draadloze omstandigheden en mogelijkheden en van de juiste instellingen binnen de router c.q. versterkers.

 

 

Wat ik opmaak uit die link is dat ik een kabel achterin het super wifi punt kan doen naar mijn playstation of tv ontvanger

 

Maar blijft je snelheid wel een beetje gelijk als je een kabel via je super wifi naar bijvoorbeeld je console koppelt.

 

Nogmaals sorry voor de lastige en vele vragen.

Hallo @Stefan van Bavel alles wat je bekabeld aan kunt sluiten is veiliger, stabieler en sneller.

Sorry is nergens voor nodig, binnen het forum proberen we in oplossingen te denken voor onszelf en mede-forumleden, ondersteund en aangevuld door het moderatieteam van KPN.

 

Oke dan denk ik dat ik het weet.

 

Als ik gewoon een kabel achterop de super wifi kan aansluiten en daar dan een spelconsole of tv decorder kan aansluiten ben ik er al.

 

Maar ik weet niet of je een super wifi punt als uitgang kan gebruiken en of dat ondersteund wordt

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar blijft je snelheid wel een beetje gelijk als je een kabel via je super wifi naar bijvoorbeeld je console koppelt.

Wat u wilt kan. Maar het kost snelheid en stabiliteit. Dus nee, de snelheid blijft waarschijnlijk niet een beetje gelijk. Het zal waarschijnlijk snelheid kosten. Ik weet niet of u ook nog door wilt naar boven? Zolder?

Zie het als tijdelijke noodoplossing. Die misschien goed/voldoende kan werken. Maar hou er ernstig rekening mee dat er toch vroeg of laat een kabel moet komen.

Hallo @Stefan van Bavel de betreffende wifiversterkers dien je bij een 1e installatie bekabeld aan te sluiten aan het modem c.q. router, pas als na ongeveer 15 minuten de led constant groen blijft branden kun je deze elders in huis draadloos neer zetten binnen een straal van ongeveer 5 meter van de modem/router. Blijft op de gevonden plek de led solid green branden heb je een goede verbinding, wordt de led oranje moet je de versterker verplaatsen naar een andere plek, kwestie van uitproberen en kun je de LAN-poort(en) als uitgang voor tv-decoder en andere apparaten gebruiken.

Maar blijft je snelheid wel een beetje gelijk als je een kabel via je super wifi naar bijvoorbeeld je console koppelt.

Wat u wilt kan. Maar het kost snelheid en stabiliteit. Dus nee, de snelheid blijft waarschijnlijk niet een beetje gelijk. Het zal waarschijnlijk snelheid kosten. Ik weet niet of u ook nog door wilt naar boven? Zolder?

Zie het als tijdelijke noodoplossing. Die misschien goed/voldoende kan werken. Maar hou er ernstig rekening mee dat er toch vroeg of laat een kabel moet komen.

 

 

Ik heb 200mbps dat zou genoeg moeten zijn om te gamen lijkt mij als ik daar het snelheidsverlies bij incalculeer.

 

Nee het is echt voor beneden voor de spelconsole  op zolder en boven doen we niet zoveel kwa tv's en consoles. 

 

Denk dat de afstand tussen modem en tv/ console ongeveer 7 meter is/wordt

Hallo @Stefan van Bavel de betreffende wifiversterkers dien je bij een 1e installatie bekabeld aan te sluiten aan het modem c.q. router, pas als na ongeveer 15 minuten de led constant groen blijft branden kun je deze elders in huis draadloos neer zetten binnen een straal van ongeveer 5 meter van de modem/router. Blijft op de gevonden plek de led solid green branden heb je een goede verbinding, wordt de led oranje moet je de versterker verplaatsen naar een andere plek, kwestie van uitproberen en kun je de LAN-poort(en) als uitgang voor tv-decoder en andere apparaten gebruiken.

 

 

Kijk dankjewel naar dit antwoord was ik op zoek.

 

Dus als het super wifi punt groen is kan ik het ook als uitgang gebruiken.

 

Enig idee hoeveel snelheid je er mee verliest

Draadloos via de superwifi’s ga je veel verliezen (zeker de helft, plus je latency is hoog), het hangt uiteraard af van de afstand. Onderstaand zonder de te overbruggen afstand te kiezen mijn advies:

  1. Wil je geen gedoe, neem dan kabels, dan maar meer werk om mee te beginnen,
  1. Tweede optie, die afhankelijk is van jouw electriciteitsnetwerk of dat lukt is een powerline (opties: TP-Link TL-WPA8631PDevolo Magic 2 WiFi 6, zijn de beteren.
  1. Een wifi repeater Mesh met dubbele kanalen zoals de Fritz 6000, daar heb je er dan al twee van nodig.
  2. De voorgestelde wifi oplossing.

Draadloos via de superwifi’s ga je veel verliezen (zeker de helft, plus je latency is hoog), het hangt uiteraard af van de afstand. Onderstaand zonder de te overbruggen afstand te kiezen mijn advies:

  1. Wil je geen gedoe, neem dan kabels, dan maar meer werk om mee te beginnen,
  1. Tweede optie, die afhankelijk is van jouw electriciteitsnetwerk of dat lukt is een powerline (opties: TP-Link TL-WPA8631PDevolo Magic 2 WiFi 6, zijn de beteren.
  1. Een wifi repeater Mesh met dubbele kanalen zoals de Fritz 6000, daar heb je er dan al twee van nodig.
  2. De voorgestelde wifi oplossing.

TP-Link TL-WPA8631P denk ik dat dit de makkelijkste oplossing is voor mij om mijn 200mbps te behouden.

 

Want via WiFi op console is ook niet echt goed voor de snelheid denk ik

Reputatie 4
Badge +1

Volgens mij zijn er sinds de laatst software update wat problemen met het gebruik van power line adapters. Als ik jouw was zou ik eerst gewoon proberen. Of het aansluiten van de console op de ethernet port van de superwifi werkt.  Ik heb zelf mijn tv decoder op die manier ontsloten en dit werkt voor tv gewoon goed. Ik vermoed dat het voor de meeste games ook gewoon gaat werken. 

Reputatie 7
Badge +11

(zeker de helft, plus je latency is hoog)

Valt allemaal heel erg mee hoor. Heb ze toch echt vaak zat weggezet en op een 200/200 verbinding haalde ik makkelijk 200/200 achter een draadloos gekoppelde Superwifi, mits de signaalsterkte van zowel het wifipunt als het test-apparaat voldoende is. Het kan zelfs nog hoger maar aangezien 200/200 een veelvoorkomende is gebruik ik die als voorbeeld. Latency stijgt iets maar ook dat valt gelukkig wel mee.  Is het een vervanger voor kabel? Nee absoluut niet maar het is een prima alternatief. De huidige generatie Superwifi mag je echt niet vergelijken met wat random wifi-repeaters, het is namelijk veel meer dan dat. Laten we al beginnen met meerdere wifi SoC's én een groter aantal antennes.

 

Tweede optie, die afhankelijk is van jouw electriciteitsnetwerk of dat lukt is een powerline (opties: TP-Link TL-WPA8631PDevolo Magic 2 WiFi 6, zijn de beteren.

Sorry maar nee, als ik moet kiezen tussen een degelijk wifi-setje of powerline dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar wifi. Powerline is leuk maar zéér onvoorspelbaar. Wifi kan je nog wat aan doen als er iets niet lekker werkt, met powerline ben je overgeleverd aan de kwaliteit van het stroomnet in de wijk en wat er allemaal aan apparatuur op hangt. Ook indien niet goed beveiligd (via bijvoorbeeld Devolo Cockpit) vormt het ook een serieus risico wat netwerkveiligheid betreft. Eerlijk, powerline kan jaren perfect werken maar het kan op een dag voorbij zijn zonder dat je zelf weet waarom. 

 


Ik zou gewoon lekker Superwifi proberen, als er een monteur komt voor de installatie laat hem dan een wifipunt plaatsen maar bewaar de doos, als het niet werkt kun je binnen 14 dagen het apparaat gewoon weer kosteloos inleveren.

De helft verlies uit mijn post was uitgaande van een gb verbinding en uitkomen op 400 maximaal. Bij een 200 zul je inderdaad best 200 kunnen overhouden. 
Voor latency maakt dat niet uit, die blijft hoger. 

Of je powerline goed werkt is altijd afwachten, de moderne setjes zie ik als betrouwbaarder dan WiFi, in de meeste gevallen. Hangt ook af van de afstand. Wifi wordt kwadratisch minder met de afstand. 

Dan ga ik dat proberen

 

Helaas komt ons glasvezelpunt op een onlogische plaats (in de nieuwe aanbouw aan de voorkant waar geen kruipruimte onder zit) liefst heb ik hem in de meterkast maar dat is helaas niet mogelijk.

 

Ook heb ik geen optie om een utp of internetkabel naar de meterkast te leggen om daar het modem aan te sluiten anders moet heel de laminaatvloer eruit of moet overal gaan lopen boren.

 

Dus weet niet precies wat de beste oplossing is om probleemloos te kunnen gamen.

 

Internetsnelheid naar 1gbit bestellen of op 200mbps laten?

Reputatie 7
Badge +12

200mb laten, 1 of 2 superwifi punten en het is echt goed. Verlies opceen 200mbps lijn is minimaal, je gaf ook 7 meter aan, dst kunnen ze prima handelen.

Verder ben ook ik ben niet te spreken over de powerline adapters, net als mijn oud-collega nhendriks zorgen die dingen voor de meeste storingen op zowel het wifi netwerk als op het bedrade netwerk. Die dingen zijn echt last resort als absoluut niks anders meer werkt. En zelfs dan liever niet.

200mb laten, 1 of 2 superwifi punten en het is echt goed. Verlies opceen 200mbps lijn is minimaal, je gaf ook 7 meter aan, dst kunnen ze prima handelen.

Verder ben ook ik ben niet te spreken over de powerline adapters, net als mijn oud-collega nhendriks zorgen die dingen voor de meeste storingen op zowel het wifi netwerk als op het bedrade netwerk. Die dingen zijn echt last resort als absoluut niks anders meer werkt. En zelfs dan liever niet.

 

Dus als het goed is tot de tv en spelconsole zit ongeveer 7 meter tot de modem is dat genoeg wifisterkte of voor de zekerheid een extra super wifi punt plaatsen bij de tv

Reputatie 7
Badge +12

Ik verwacht dat dat helemaal prima gaat, zo niet kan je via de KPN Thuis app met een gereduceerd tarief superwifi punten aanschaffen voor 54,95

Super wifi punten heb ik al 2 aangeschaft voor de zekerheid

 

 

Maar als ik met wifi wil gamen op 200mbps verlies ik veel snelheid zeker.

 

En ik moet de tv ontvanger zowiezo aansluiten op een internetkabel toch? Of kan je dat ook draadloos doen

Reputatie 7
Badge +12

Ik game draadloos, +/- 5 meter met een dikke draagmuur er tussen zonder problemen. Ik verwacht zoals eerder aangegeven dat je op 7 meter gewoon de 200mb haalt. Maar je kan heel erg veel hier vragen maar er is maar 1 optie om dit na te gaan: installeren die boel 😀

Ik game draadloos, +/- 5 meter met een dikke draagmuur er tussen zonder problemen. Ik verwacht zoals eerder aangegeven dat je op 7 meter gewoon de 200mb haalt. Maar je kan heel erg veel hier vragen maar er is maar 1 optie om dit na te gaan: installeren die boel 😀

 

 

Ja moet nog even geduld hebben glasvezel wordt in de wijk aangelegd.

 

 

Maar twijfel aan de overstap als ik mijn modem niet in de meterkast kan krijgen zonder alles te hoeven te verbouwen.

 

Want vanuit de meterkast heb ik overal al ethernetkabels naar toe lopen

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik game draadloos, +/- 5 meter met een dikke draagmuur er tussen zonder problemen. Ik verwacht zoals eerder aangegeven dat je op 7 meter gewoon de 200mb haalt. Maar je kan heel erg veel hier vragen maar er is maar 1 optie om dit na te gaan: installeren die boel 😀

 

 

Ja moet nog even geduld hebben glasvezel wordt in de wijk aangelegd.

 

 

Maar twijfel aan de overstap als ik mijn modem niet in de meterkast kan krijgen zonder alles te hoeven te verbouwen.

 

Want vanuit de meterkast heb ik overal al ethernetkabels naar toe lopen

 

Bij KPN heb je 14 dagen bedenktermijn na aansluiten, je zit dus nergens aan vast.