Beantwoord

Goede configuratie met mesh Wifi netwerk (bijvoorbeeld Google Wifi)?

• 6 maart 2018
  • 15 reacties
  • 2349 keer bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Voor mijn nieuwbouwwoning ga ik overstappen van Ziggo naar KPN glasvezel,
Nu wil ik de PC's, spelcomputers, TV kastjes van KPN en dergelijke bedraad aansluiten en op elke verdiepen een Wifi mesh unit plaatsen om zo overal optimaal Wifi te hebben

Is onderstaande opstelling mogelijk en is dit een goede opstelling?
Alvast bedankt voor de hulp. Ik ben nieuw bij KPN, dus ik heb nog geen ervaring met dit netwerk.

|
|
KPN Modem / Experia box
| -------- |----------------------------|
| ---------|--------------------------- |
| KPN kastje TV1 KPN kastje TV2
|
|
Google Wifi Router
|
|
Switch
|---------------------------- | --------|-----| ----------- |
|---------------------------- | --------|-----| ----------- |
Google Wifi 2 Google Wifi 3 PS4 PC Randapparatuur (bedraad)

| = bedrade verbinding
De ------ hebben geen betekenis maar zijn gebruikt om de boel een beetje uit te lijnen.

Google Wifi 2 en Google Wifi 3 worden bedraad aangesloten op de switch.
TV1 en TV2 worden bedraad aangesloten op de KPN experia box.
icon

Beste antwoord door wjb 6 maart 2018, 21:46

Zelf heb ik een V10 en daarbij drie EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints en één KPN WiFi "versterker" op de tweede verdieping.
Wij gebruiken alleen 5GHz wifi, vandaar ook dat wij op de begane grond WiFi accesspoints hebben staan in de woonkamer en in de tuinkamer.

Alle WiFi accesspoints hebben dezelfde SSID en mobiele apparaten switchen automatisch. Het switchen naar het beste accesspoint kan soms wat langer duren als de veldsterkte van het accesspoint waarmee een mobiel apparaat verbonden is nog krachtig genoeg is.

Overigens werkt zo'n Google Mesh ook, maar ik ben geen voorstander van dergelijke configuraties.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Je bent mijns inziens een dief van je eigen portemonnee als je voor Google Mesh kiest.
Door op elke verdieping een KPN WiFi "versterker" met een netwerkkabel op de Experia Box aan te sluiten zal je ook een uitstekende dekking in jouw woning kunnen bewerkstelligen.
De KPN WiFi "versterker" heeft een ingebouwde switch en beschikt over een krachtige dual band wifi met bandsteering en beamforming.
Succes verzekerd. 🙂
Reputatie 2
Hoi,

Als eerste bedankt voor je antwoord.

Het probleem is dat experiabox geen parent control heeft.
Iets wat ik wel nodig heb, de router van de google wifi ondersteund dit wel.
En ik heb de switch nodig omdat al mijn netwerk aansluitingen in de meterkast uitkomen. Ik wil geen kabel over de grond van de vertrekken naar de Wifi versterker toe.

Los van dat het me geld kost, is mijn voorgestelde configuratie mogelijk en een goede configuratie (Google wifi units allemaal bedraad)?
Reputatie 2
Als ik drie KPN wifi versterkers neem is dan het wel één Wifi netwerk?
Ik heb de ervaring dat als je dat doet en ze hebben 1 SSID je mobiele apparaten dan niet automatisch de sterkste nemen maar op de versterker blijven zitten waarmee ze het eerst verbinding hadden zoals ze die verbinding nog hebben.
Reputatie 2
Hoi Wjb,

Als ik deze info bekijk dan zou het moeten kunnen toch?
https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=en
Reputatie 7
Zelf heb ik een V10 en daarbij drie EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints en één KPN WiFi "versterker" op de tweede verdieping.
Wij gebruiken alleen 5GHz wifi, vandaar ook dat wij op de begane grond WiFi accesspoints hebben staan in de woonkamer en in de tuinkamer.

Alle WiFi accesspoints hebben dezelfde SSID en mobiele apparaten switchen automatisch. Het switchen naar het beste accesspoint kan soms wat langer duren als de veldsterkte van het accesspoint waarmee een mobiel apparaat verbonden is nog krachtig genoeg is.

Overigens werkt zo'n Google Mesh ook, maar ik ben geen voorstander van dergelijke configuraties.
Reputatie 2
Oké dank je wel voor de reactie
Beste "Slinghot', is het jou gelukt om Google Wifi werkende te krijgen icm de Experiabox? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik krijg Google Wifi wel aan de praat als ik 'm op mijn Expereriabox aansluit, maar ik zie dan via Wifi niet meer de apparaten die op de experiabox zijn aangesloten (in mijn geval een NAS).
Bert
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Bert, welkom terug! Kun je eens beschrijven welke apparaten je hebt en hoe deze allemaal aangesloten zijn. Zowel op elkaar als op de Experia Box.
Dag Erik, fijn dat je mee wilt denken. Ik heb nu mijn Google Wifi aangesloten op de experiabox, deze fungeert daardoor dus als modem. De experiabox fungeert ook als router voor mijn NAS en mijn TV en PC.
Dus modem -->experiabox --> Google Wifi.
En Experia --> NAS, TV, PC
Op mijn PC zie ik mijn NAS. Maar op mijn laptop (via Wifi) en Mobiel zie ik de NAS niet.
Google Wifi rechtstreeks op het modem aansluiten werkt niet.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb beschreven.
Bert
Reputatie 7
Badge +28
Sorry voor mijn late reactie, Bert. Ik heb er wat over nagedacht maar ik heb ook niet echt suggesties. Met alle apparaten rechtstreeks aangesloten op de Experia Box zou ik verwachten dat er geen problemen zijn met het elkaar zien. Standaardantwoord, maar herinstalleren van de Google Wifi helpt niet?
Dag Erik, herinstalleren Google Wifi heb ik natuurlijk al gedaan. Dank voor je reactie. Ik ga verder zoeken.
Bert
Reputatie 7
Vast en zeker heb jij twee verschillende subnetten, 192.168.2.0/24 achter de Experia Box en iets anders achter de Google wifi.
Wat is het IP adres van een apparaat aangesloten op de Google wifi?
Ja, dat vermoed ik ook. Een aangesloten Ipad heeft ip-nummer 192.168.86.20. Ik las ook ergens dat je je experiabox alleen als modem moet gebruiken, daarachter de Google Wifi, met daar op bekabeld een eenvoudige switch en daar je apparaten achter. Die opstelling heb ik nog niet kunnen testen.
Bert
Reputatie 7
Je moet die Google wifi eigenlijk gewoon zien als een eigen router achter de Experia Box.
Wat je eigenlijk wil is de TV ontvanger achter de Experia Box en alle andere apparatuur achter de Google wifi.
Als apparaten zich in verschillende subnetten bevinden, dan vinden ze elkaar niet meer op basis van het UPnP discovery / Bonjour. Je kunt nog wel op basis van het IP adres een apparaat in een bovenliggende netwerk benaderen, maar andersom niet.
Ja, dat vermoed ik ook. Een aangesloten Ipad heeft ip-nummer 192.168.86.20. Ik las ook ergens dat je je experiabox alleen als modem moet gebruiken, daarachter de Google Wifi, met daar op bekabeld een eenvoudige switch en daar je apparaten achter. Die opstelling heb ik nog niet kunnen testen.
Bert

Hey Bert2307,

Ik vroeg me af of het gelukt is via bovenstaande opstelling? Ik wil misschien ook google wifi aanschaffen. Ik hoor graag van je op het gelukt is.

Reageer