Beantwoord

Guest netwerk bij gebruik van experia wifi

  • 1 January 2019
  • 6 reacties
  • 422 keer bekeken

Er is bij mij een experia V10 box geïnstalleerd. Naast het 2,4 en 5,0 wifi netwerk had ik op de V10 ook een guest-netwerk geactiveerd.
I.v.m. slechte wifi ontvangst op de tweede verdieping zijn er recentelijk een tweetal experia-wifi modules geïnstalleerd. Hiermee is de wifi ontvangst door het hele huis een stuk verbeterd. Door het aansluiten van de experia wifi modules wordt de wifi van de V10 echter uitgeschakeld. Voor het gewone 2,4 en 5,0 wifi netwerk geen probleem want die worden overgenomen door de experia wifi modules.
Het guestnetwerk wordt echter niet overgenomen door de experia wifi modules. Ik zie in de modules ook geen mogelijkheid om ergens een gastnetwerk aan te zetten. In de V10 is de pagina van het gastnetwerk gedeactiveerd en kan dus ook niet meer gebruikt worden. Resultaat: wel goede wifi ontvangst door het hele huis, maar geen guest netwerk meer.

Vraag: Hoe moet ik een guest netwerk opzetten bij gebruik van experia wifi modules?

(N.B. Het KPN-FON netwerk is wel nog aanwezig en is in de experia wifi modules ook aan/uit te zetten)

Groetjes,
Roger
icon

Beste antwoord door wjb 1 January 2019, 20:57

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Helaas biedt de Experia WiFi (nog) geen mogelijkheid om een gastnetwerk in te richten.
Hopelijk komt KPN op niet al te lange termijn met deze optie.
Dank voor de snelle (en duidelijke) reactie.
Nu heb ik dus het ene probleem opgelost (verbetering wifi ontvangst), maar is er een ander gecreëerd (geen guest netwerk).
Niet echt een geweldige oplossing vanuit KPN dus. Ik vind het in principe ook vreemd want de V10 experia box had wel de mogelijkheid tot guest netwerk, maar die wordt gedwongen uitgeschakeld. Vreemd.

Moet ik dan nu weer mijn oude Netgear R6300 maar weer gaan activeren en kijken of ik met die en de experia V10 (maar dan zonder de experia wifi modules) toch een dekkend wifi netwerk in mijn huis kan maken waarbij er dan ook een guest netwerk beschikbaar is? Met opgroeiende jeugd en aanwezigheid van vele vriendjes en vriendinnetjes is een guest netwerk toch wel "een must". Er zitten daar soms een aantal tussen die heel "handig" zijn (om de zaak in de soep te laten lopen), een isolatie op het guest netwerk is dan een geruststellende gedachte.
Reputatie 7
Ik geef je groot gelijk dat je een goedwerkend gastnetwerk wilt hebben voor de vriendjes en vriendinnetjes.
Er zit helaas inderdaad niets anders op om die Netgear R6300 weer in gebruik te nemen, maar nu puur voor het gastnetwerk.
Zou de R6300 voldoende dekking kunnen geven voor het gastnetwerk?
Zo ja, dan kan je de Experia WiFi's kunnen blijven gebruiken.
De R6300 heeft wel een groter dekkingsgebied dan de V10, maar dekt ook niet het hele huis van boven tot onderen. Maar hij dekt wel de gehele benedenverdieping.
Kan ik de R6300 ook gebruiken naast de twee experia wifi modules? Eigenlijk dus als een soort derde experia wifi module maar dan wel met een guest netwerk?

Als dit kan, dan zal ik de SSID en passwords van de R6300 waarschijnlijk wel moeten veranderen in dezelfde naam als de de V10 neem ik aan. DHCP server in de R6300 zal dan ook wel uit moeten.
De R6300 vanuit de V10 aansluiten op de WAN poort of één van de LAN poorten?
Moeten er nog meer instelling in de R6300 specifiek worden aangepast voor dit gebruik?
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik die R6300 alleen voor het wifi gastnetwerk gebruiken.
De reden dat de wifi op de V10 uitgezet is, is dat de V10 geen fast/smart roaming (802.11k/r) ondersteunt. Deze functionaliteit zorgt er voor dat apparaten vrijwel naadloos schakelen naar het sterkste wifi accesspoint. Zodra er wifi accesspoints voor hetzelfde netwerk gebruikt worden die dit niet ondersteunen gaat het voordeel volledig verloren. Dat geldt ook als je die R6300 als extra wifi accesspoint voor jouw gewone netwerk zou gaan gebruiken.

Er zijn geen specifieke aandachtspunten bij het configureren van die R6300.
Goede tip om rekening te houden met de fast/smart roaming capaciteiten van de R6300. Dan is jouw voorstel om de R6300 alleen voor het guest netwerk te gebruiken waarschijnlijk de beste oplossing voor het geheel. (Totdat het natuurlijk met de experia wifi ook mogelijk wordt een guest netwerk op te zetten, dat zou natuurlijk de ideale oplossing vormen).

Reageer