Vraag

HIQ-IQ Home controller werkt niet goed meer, leverancier zegt dat er NAT toegepast wordt

  • 28 June 2022
  • 4 reacties
  • 63 keer bekeken

5 jaar geleden heb ik een stukje domotica aan laten leggen om mijn screens via een app te kunnen sluiten en openen, dit in mijn woning maar ook vanuit een andere locatie. Tot een half jaar geleden werkte dit perfect maar nu werkt het bedienen van mijn screens op een andere plek dan mijn woning niet meer.

Mijn systeem is: HIQ-IQ home controller en mijn app: HIQ commander.

 

Ik heb met de leverancier contact gehad en die geeft aan dat mijn provider (KPN) iets heeft gewijzigd zodat de 2 weg communicatie niet meer werkt.

Hieronder in Rood de reactie van mijn leverancier:

Zowel de mobiele providers als de netwerk providers voor vast internet hebben een tekort aan V4 internetadressen en daarom passen ze NAT (network adress translation) toe.

Als 1 van de twee aansluitingen dit heeft dan werkt de HIQ App niet meer goed. Je ziet dan nog wel de heartbeat van het systeem maar je ziet de pijlen van de rolluiken niet meer in lichtgrijs of donkergrijs.

Dit komt doordat de 2 weg communicatie niet meer werkt door die wijzigingen van de provider (s)

Ik ben benieuwd of er meer mensen last hebben van bovengenoemd probleem met de bediening van een stukje domotica?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Dat is mooi dat de leverancier dat constateert, en wat nu?

NAT wordt 100% zeker thuis toegepast, dus daar moet de software mee overweg kunnen. Het probleem kan dus NAT aan de telefoonkant zijn. Gezien de schaarste aan IPv4 adressen en het aantal smartphones is dat onvermijdelijk en de meeste gebruikers merken dat niet.

Ik heb begrepen dat je op de telefoon een internet toegangspunt kunt instellen, en dat “APN = advancedinternet” geen NAT gebruikt. Moet het abonnement wel toelaten. Dit zou dus te proberen zijn.

 

Dit alles aannemende dat, als de app rechtstreeks en niet via een server van de leverancier met de domotica communiceert, app en port forwardings op de router correct zijn ingesteld.

Reputatie 7
Badge +20

Heb je al naar het antwoord hierboven kunnen kijken? Lukt het daarmee? 

Beste Bart Z,

 

Ik heb de reactie doorgestuurd aan de leverancier, tot op heden nog geen reactie hierop ontvangen.

 

 

Groet

Reputatie 7
Badge +20

Zelf de tips nog niet toegepast? 

In ieder geval benieuwd wat de leverancier gaat zeggen.