Beantwoord

Hoe een FAST4360 instellen als AP

  • 13 September 2019
  • 18 reacties
  • 371 keer bekeken

Ik wil mijn buren helpen met sterkere wifi. Er is een modem in de kelder die heel slecht bereikbaar is (ivm opslag in die ruimte) Er is een LAN kabel uit die kelder waar de FAST 4360 op aangesloten is en de PC zit daar als uitgang weer op. PC doet t prima maar het (zeer zwakke) wifi signaal wat beschikbaar is komt echter nog steeds uit de kelder. (vandaar dat de oplossing niet helpt! ) Uit de FAST 4360 komt een wifi ID "AP 6175 xxxx maar daar kan ik niet mee verbinden. Nu weet ik al dat de FAST 4360 een GSM kaart heeft voor buyitengebieden maar in dit geval moet hij als AP worden ingesteld. Kan dat, en zo ja: waar vind ik de handleiding en inlogcode's? Hebben ze wel het juiste apparaat geplaatst?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 13 September 2019, 18:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Volgens mij zend dat FAST 4360 ding helemaal geen wifi uit. Dat kan die niet eens. Dat "AP 6175 xxxx" netwerk zal wel ergens anders uitkomen.

Je buren zouden een accespoint aan moeten schaffen. Of de Experiabox uit de kelder moeten halen. Zou sowieso geen slecht idee zijn. Betreft het glasvezel of ADSL?
Reputatie 7
Badge +30
Ap6176 is waarschijnlijk een Omnik Omvormer voor zonnepanelen.

Verder is de 4360 alleen een antenne voor 4G, met modem etc. Geen WiFi.

@Nick83 , de Gaat 4360 wordt in principe alleen bij DSL geleverd voor het Sneller Internet Buitengebied product.
Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 , de Gaat 4360 wordt in principe alleen bij DSL geleverd voor het Sneller Internet Buitengebied product.

Owja, stom 😄
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @jeroen2012, welkom! Tof dat je je buren hierbij helpt! Kan je zo eerst uit de voeten met de tips en informatie van de heren hierboven? Als je nog ergens tegenaan loopt, weet je ons te vinden.
Hoi allen,
bedankt voor jullie reacties, de buren waren met vakantie dus ik heb er niks meer aan gedaan.
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Mijn buren kregen een foldertje in de bus voor een betere wifi in huis, van de KPN, dat was precies wat ze zochten.... Daar hebben ze dus op gereageerd en een KPN monteur heeft dat ding geïnstalleerd. Er zit een lan kabel vanuit de kelder en die zit in 1 van de poorten van de FAST 4360. De poort er naast hangt een PC aan. Ik ga binnenkort eens in die kelder kijken wat daar dan hangt want het oude wifi signaal komt er ook nog uit!! Dat zou volgens buurman echt niet kunnen!

@RobinFlikkema goeie tip, die hangt inderdaad in de gang, vlak achter de FAST4360!

Ik heb ze uiteraard aangeraden om terug te gaan naar waar ze dat gekocht hebben maar ook beloofd om t voor hun op te pakken. Zo te lezen hebben ze dus niks aan deze oplossing, en als t echt van KPN komt dan lijkt mij een redelijk dealtje wel gepast. Is hier een KPN er die op postcode kan zoeken wat er gebeurd is?
Reputatie 7
Badge +30
Ik wil wel eens meekijken, zeker. Zou je dan jouw forumprofiel aan willen vullen met de postcode + huisnummer én klantnummer van jouw buren? Dit is alleen voor jou en KPN inzichtelijk. In principe hebt je die FAST4360 als 'booster' en blijf je dus inderdaad verbinden met het SSID van de Experiabox. Tegen welke problemen lopen je buren precies aan? Welke snelheid behalen ze op dit moment als ze een speedtest doen? Het is wenselijk dat daarbij alleen de laptop verbinding met het internet heeft en geen telefoon, televisie of andere apparatuur.
Hoi @Marcia_ ,
fijn dat je wilt meekijken en denken. Ze hebben een kelder waar lastig in te komen is. Die kelder zit onder de TV in de woonkamer en ze wilden graag een beter wifi signaal in het achterhuis en tuin. Ze kregen een folder in de bus en hebben daar op gereageerd. "De man" van KPN heeft toen zo n kastje in de vensterbank gezet, precies aan de andere kant van de woonkamer, echter als ik met een wifi signaaltest app meet zie ik het signaal het sterkste precies boven het keldertje en zeker niet bij het kastje in de vensterbank. Overigens, en dat verbaast ons allemaal , zie ik in de signaalmeter nog het SSID (zo noem je toch de naam van de wifizender?) van de oude wifi, die al veel eerder verwijderd zou zijn. IN principe mag dat niks uit maken lijkt mij. De snelheid heb ik nog niet gemeten maar ik weet wel dat bij de TV dus boven het keldertje een aannemelijke snelheid zichtbaar is en bij het raam al niet meer. Je ziet daar de signaalsterkte snel afnemen. Mijn vraag dus dus als eerste: wat ging er niet goed bij het plaatsen van het kastje in de vensterbank? Hij werkt nu in ieder geval niet als Wifi versterker en als ik de reacties in deze post mag geloven kan dat ook helemaal niet? Het kastje is om een mobiel internetsignaal te kunnen gebruiken op een PC, maar dat willen zij helemaal niet en is ook niet nodig.
Badge +19
Een modem in de meterkast is al niks en in een kelder zeker niet. Het eerste wat in me opkomt is kabel verlengen en naar boven met dat modem. Dat kan toch bijna geen probleem zijn.
Een modem in de meterkast is al niks en in een kelder zeker niet. Het eerste wat in me opkomt is kabel verlengen en naar boven met dat modem. Dat kan toch bijna geen probleem zijn.
Dat klopt Joep, maar ik wil weten en begrijpen wat het idee van KPN was om dit zo te verkopen aan mijn buren! Per definitie hoort een modem / wifi zender natuurlijk niet in de kelder. Ook als dat modem naar boven is gebracht zal de wifi versterkt moeten worden in de tuin. Je oplossing is dus een deel van de vraag en volkomen terecht.
Reputatie 7
Badge +24
Als je snel wifi wilt hebben, moet je toch echt eerst zorgen dat bekabeld internet tip-top in orde is. En daar zorgt het 4G modem voor. Het wifi is daarvan afhankelijk. Als bekabeld internet niet snel is, dan word wifi dat nooit. Kennelijk dacht KPN dat bekabeld internet sneller kon, en is daarom dus met da 4G modem gekomen.

Dus voor de duidelijkheid: het internet wat via het 4G modem binnenkomt, gaat eerst naar beneden, naar de Experiabox, en van daaruit komt het weer maar boven. Hetzij via diezelfde kabel naar de pc en tv-ontvanger, hetzij via wifi. Maar altijd komt het internet via die Experiabox.

Dat wifi nu nog steeds traag is, komt omdat die Experiabox onderin de kelder staat. Wat je kunt doen is die Experiabox naar boven halen. Je kunt ook de wifi tuner van KPN doorlopen. Mogenlijk krijg je aan het einde 2 gratis bekabelde Wifi Experia's (accespoints). Die kun je dan dus boven en in de tuin aansluiten (in de vensterbank voor het raam zetten). De wifi tuner heeft alleen op dit moment een bug waardoor die niet goed werkt. Ff geduld dus.
Badge +19
De monteurs plaatsen het modem zo dicht mogelijk bij het isra punt. Dat zijn eigenlijk de voorschriften. Dat is natuurlijk om problemen te voorkomen. Dat is de enige rede waarom het modem daar staat.
Dag @Nick83 ,
dank voor je uitgebreide uitleg. Ik kan 'm technisch wel volgen maar nog niet waarom deze mensen zo 'n oplossing krijgen? Zij hadden bekabeld geen enkel probleem alleen een slechte wifi op DE tablet, en helemaal geen wifi in de tuin, dat wilden ze dan ook graag. Meer dan dat draait er ook niet op volgens mij. Met het plaatsen van het 4G modem hebben ze misschien een sneller signaal in huis gehaald, al vraag ik mij af of ze überhaupt wel die FAST 4360 als een 4G modem gebruiken, want ze vertelden mij dat er ook nog zo 'n kaartje bij kon, maar dat vonden ze eerst nog niet nodig. Als ik even van de basis uit ga dan levert KPN via de 2 koperdraadjes een ADSL signaal toch? Dat gebeurt dus in de Xperia die door de monteur zo dicht mogelijk bij het ISRA punt moet woorden geplaatst, in dit geval de kelder. (Volgens mij MAAK je dan alleen maar problemen maar dat terzijde, ik snap dat KPN monteurs tegenwoordig geen bekabelingen meer aanleggen) Gebruiker heeft denk ik zelf een LAN kabel aangelegd van Xperia naar de PC maar het wifi signaal gelaten voor wat het is. (uit de kelder dus)

Ik vond op providercheck dat ze 1235 M van een centraal punt van KPN zitten. Hierdoor is de maximale snelheid met DSL 5 Mbps. Heeft mijn broer ook, kan daar prima mee draaien dus waarom meer betalen voor een snellere verbinding? Ze doen alleen wat mailen, appen en websites lezen en aankopen doen.

Ik heb geen idee wat ze nu betaald hebben voor deze oplossing maar volgens mij is het geen juiste keuze. Ze wilden immers een sterker WIFI signaal en niet een snellere internetverbinding. Het laatste is dan misschien gelukt, het eerste is niets aan gedaan en daar ging het juist om. Heb je enig idee wat de kosten zijn van zo 'n 4G modem zowel vast als maandelijks? Of krijgen ze dit van KPN cadeau?

Ben beslist geen tegenstander van KPN hoor, wil gewoon mijn buren helpen.
De monteurs plaatsen het modem zo dicht mogelijk bij het isra punt. Dat zijn eigenlijk de voorschriften. Dat is natuurlijk om problemen te voorkomen. Dat is de enige rede waarom het modem daar staat.
Dank voor je reactie. Ik snap dat wel hoor. Als kind zie ik nog een PTT monteur met een hele grote boormachine om een kabeltje naar de slaapkamer te leggen! Dat zal wel verleden tijd zijn lijkt mij zo. Maar een goed advies konden ze toch wel meegeven? HAAL DAT DING UIT DE KELDER!
Deze mensen kregen een foldertje in de bus voor een betere Wifi. En ze krijgen een 4G modem waar ze nog wel even een kaartje in moeten steken? €€,€€ ?? Leuk idee volgens mij maar ze vroegen om betere WIFI, niet om sneller internet!
Reputatie 7
Badge +30
Gelukkig zijn ze niet meer gaan betalen voor sneller internet buitengebied. Zij hebben een internet + tv abonnement waarbij zij sneller internet buitengebied als gratis extra optie bij afnemen. Dat scheelt dus al een stuk 🙂.

Mijn collega's hebben waarschijnlijk gedacht: meer MB's is beter wifi. Klinkt op het eerste ogenblik ook logisch, totdat je er over na gaat denken. We zullen inderdaad moeten gaan proberen om het wifi signaal an sich sterker te krijgen. Dit kan, zoals @Nick83 aangeeft, met het doorlopen van de wifi tuner. Afhankelijk van de precieze situatie bij de buren kan daar uitkomen dat zij gratis een wifi versterker krijgen. Deze boost dan het wifi signaal. Een andere uitkomst kan een betaalde wifi versterker zijn. Een andere mogelijkheid is toch het verplaatsen van de Experiabox vanuit de kelder naar de woonkamer (of in ieder geval bovengronds). Ik begrijp dat er al een kabel van boven naar beneden loopt, dus dit zou in principe geen probleem moeten zijn. Jij kunt dit zelf voor ze doen als je dat zou willen. Wil je je er niet aan wagen, kunnen je buren ook een betaalde servicemonteur laten komen.

Als er nog vragen zijn, blijf ze gerust hier stellen. We denken graag met je mee.
Reputatie 7
Badge +24
Die kabel vanuit de kelder is nu een utp kabel, met 8 polige utp stekkertjes. Die stekkertjes zouden er dan afgeknipt moeyen worden en kleinere 4 polige stekkertjes aangezet moeten worden.

Je zou bijna makkelijker gewoon 5 meter telefoonkabel met stekkertjes eraan bij de gamma kunnen gaan halen en de kabel gewoon vervangen.

Is er ook vaste telefoon? Want dan zou er dus zo'n kabel al moeten liggen.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de aanvulling! Ik bedoelde meer: er is dus al een gat en je hoeft niet te gaan boren o.i.d. Dat is vaak, terecht, een reden waarom mensen dit niet willen doen.
Allen super veel dank voor het meedenken. Ik was er inderdaad geheel onterecht van uit gegaan dat mijn buren een bedrag hebben betaald voor die oplossing. Als ik het goed begrijp hebben ze dus nu een samenspel gemaakt van 2 internetbronnen, zodat ze zowel via de ADSL (het oude kabeltje) als het 4G modem in de vensterbank een snellere internetaansluiting kunnen krijgen. Telt die oplossing simpelweg de snelheden op of is hun internetverbinding nu alleen nog maar via 4G gebruikt?
Ik zal met hun die wifi tuner eens bespreken en uiteraard ook aanraden om die experia wat meer daglicht te geven! Ben steeds benieuwder water nu in die kelder hangt!

Een ander vraagje als ik zo vrij mag zijn: in mijn post:
https://forum.kpn.com/search/activity/topics?userid=30303 zoek ik naar de oorzaak waarom mijn 2 stuks audiospelers van Gramofon niet meer aan het internet willen, terwijl dat bij verschillende andere particuliere internetaansluitingen wel gewoon lukt? Ik denk vooral aan een router issue???
Reputatie 7
Badge +30
Als ik het goed begrijp hebben ze dus nu een samenspel gemaakt van 2 internetbronnen, zodat ze zowel via de ADSL (het oude kabeltje) als het 4G modem in de vensterbank een snellere internetaansluiting kunnen krijgen. Telt die oplossing simpelweg de snelheden op of is hun internetverbinding nu alleen nog maar via 4G gebruikt?
Het 4G modem haalt de extra snelheid 'uit de lucht' en geeft deze door aan de Experiabox. De snelheid wordt dus inderdaad bij elkaar opgeteld en loopt nog gewoon via de Experiabox.
Een ander vraagje als ik zo vrij mag zijn: in mijn post:https://forum.kpn.com/search/activity/topics?userid=30303 zoek ik naar de oorzaak waarom mijn 2 stuks audiospelers van Gramofon niet meer aan het internet willen, terwijl dat bij verschillende andere particuliere internetaansluitingen wel gewoon lukt? Ik denk vooral aan een router issue???

Ik kom hier ongeveer net zover mee als mijn collega Bart. Ik zie dat je je vraag ook al bij je eigen provider hebt gesteld. Is dat telefonisch of ook via een forum? Misschien kan je dat nog eens proberen, daar zitten misschien wel net zulke helden als hier ook.