Beantwoord

Hoe Fritzbox instellen IPcamera's

  • 29 June 2020
  • 26 reacties
  • 2068 keer bekeken

Hoe kan ik de Fritzbox 7590 instellen voor het extern bekijken van IP-camera's ?

Ik heb onder ‘thuisnetwerk/ netwerk’  de camera's aanwezig gevonden en gekozen voor alleen de keuze   ‘aan dit netwerkapparaat altijd hetzelfde IPv4-adres toewijzen’ .

Intern is de camera's  ‘online’ , maar extern is er geen verbinding mogelijk.

 Wie heeft ervaring met Fritzbox en portforwarding?

De interne IP adressen zijn bekend en  de poort nummers zijn volgens programma ‘Advanced Port Scanning’   21 en 81 resp 554 en 1935.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 July 2020, 09:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Lokaal werkt het dus? U kunt de camera's bekijken vanuit een webbrowser? Of gebruikt u een app op de mobiel? 

Dank voor reactie.

Ik bekijk de camera's via app’s op smartphone.

Intern zijn de camera's  on line.

Ik wil ze dus ook buitenshuis bekijken

Reputatie 7
Badge +24

Wat is h eet merk en type? Kunt u in de documentatie iets vinden over welke poorten geforward moeten worden? U heeft een sterk wachtwoord ingesteld? Anders kijkt straks heel de wereld mee. Hoeveel camera's zijn het? Elke poort kan geforward worden naar 1 apparaat. Er is dus maar 1 camera die met de originele poorten geforward kan worden. Voor de overige camera's zult u dus alternatieve poortnummers moeten bedenken, en deze zullen ook in de app ingevoerd moeten worden. Kan dit?

 Okay. 

De poortnrs heb ik al aangegeven in mijn vraag.

 

Maar waar moet ik instellingen aanpassen in de Fritzbox???

Reputatie 7
Badge +24

Dat zijn poortnummers die u via 1 of andere tool gevonden heeft. Die hoeven helemaal niet te werken, kan best zijn dat er ook nog andere poortnummers geforward moeten worden die deze tool niet ziet. Waarom niet even de documentatie lezen?

waar kan / moet ik  bij de FRITbox de poortnummers invullen???

 

Ik ben overgestapt naar de Fritzboxen. In mijn vorige routers kon ik dat gemakkelijk invullen.. bij Fitzbox kan ik het niet vinden.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @abap, welkom op het forum! Hoe je in de FRITZ!Box poorten forward vind je hier. Controleer inderdaad wel even in de handleiding van je camera welke poorten je precies moet forwarden. Het kan, zoals Nick al benoemt, best zo zijn dat er nog meer of andere poortnummers gedaan moeten worden.

Beste Eric, dank voor uitgebreide toelichting over poort vrijgave.

Ik heb een en ander ingesteld zoals aangegeven.  Helaas wil de camera niet verbinden voor extern gebruik.

  Ik zie dat het IP adres op internet  84.xx etc correct aanwezig is. 

 Als ik het IP adres van de camera incl poortnummer invoer op leeg tabblad wordt met de camera wel contact gemaakt.  Volgens mij is dan het poortnummer correct.

              Ter info: in vroegere routers heb ik dezelfde gegevens voor de camera ingevoerd, waarbij de camera wel extern benaderbaar was.

Wat doe ik fout.  bvd

Reputatie 5
Badge +4

Beste Eric, dank voor uitgebreide toelichting over poort vrijgave.

Ik heb een en ander ingesteld zoals aangegeven.  Helaas wil de camera niet verbinden voor extern gebruik.

  Ik zie dat het IP adres op internet  84.xx etc correct aanwezig is. 

 Als ik het IP adres van de camera incl poortnummer invoer op leeg tabblad wordt met de camera wel contact gemaakt.  Volgens mij is dan het poortnummer correct.

              Ter info: in vroegere routers heb ik dezelfde gegevens voor de camera ingevoerd, waarbij de camera wel extern benaderbaar was.

Wat doe ik fout.  bvd

Dit is iets wat standaard werkt in de FRITZ!Box. Uit eigen ervaring, kijk even of de default Gateway wel de FRITZ!Box is in de camera. Er zijn merken camera´s die leren de GW niet via DHCP. 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Met IP config 

Wat moet er aangepast worden?

bvd

Reputatie 7
Badge +30

Dat ziet er verder goed uit, abap. Kijk inderdaad even. zoals @Eric van Uden aangeeft, in de camera zelf naar de instellingen. Wat ervaar je verder precies op het moment dat je extern probeert te verbinden met de camera?

In de camera kan ik verder niets instellen. 

N.B. in mijn vorige routers heb ik alleen aanpassingen in portforwarding gedaan.  Werkte prima.  overal buitenshuis ; en in buitenland..   En bij  andere camera's.     zie printscreen van de instelling.

 

 De vraag wat ik ‘precies ervaar...’  begrijp ik niet.  Buitenshuis zag ik hetzelfde als ik in huis ben.  Als iemand aanbelt kreeg ik een video te zien en te horen en kon contact opnemen met de aanbeller.

 

De vraag blijft, waarom is het instellen van de FritzBox zo anders;  zo moeilijk/onmogelijk in te stellen???? 

Ik zal toch niet de enige zijn met een FritzBox die buitenshuis zijn camera's wil/kan benaderen en video bekijken.

En het betreffen geen “goedkope Chinese”  apparaten.  Maar een  van  Doorsafe .

 

Heb ik verkeerd gekozen voor een FritzBox????  Moet ik een extra router achter de FritzBox hangen???

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Bent u klant van Online? Wat doet u hier op het KPN forum dan?

De fritzbox heeft meer mogelijkheden en dat maakt hem complexer. Juist om die complexiteit te voorkomen, heeft de Experiabox juist minder mogelijkheden. Als je de Experiabox te beperkt vind, en kiest voor een fritzbox, dan zal je ook zelf moeten zorgen dat je de kennis hebt om hem in te stellen.

De checkbox voor "Active" moet wel aangevinkt staan.

Beste Slimmerik Nick 83,

Waarom zo agressief?

 

Ter info :  Ja ik ben een (nieuwe) klant bij KPN.

Omdat ik met de Experia v10 a geen volledige portforwarding kon instellen, ben ik (op advies) overgegaan naar de FritzBox 7590.

En daarmee krijg ik het "recht” op ondersteuning.

Vrgr

Reputatie 7
Badge +24

Beste Slimmerik Nick 83,

Waarom zo agressief?

 

Ter info :  Ja ik ben een (nieuwe) klant bij KPN.

Omdat ik met de Experia v10 a geen volledige portforwarding kon instellen, ben ik (op advies) overgegaan naar de FritzBox 7590.

En daarmee krijg ik het "recht” op ondersteuning.

Vrgr

Hoe komt u erbij dat ik agressief ben?

U krijgt recht op de Tech Desk. Dit is een dienst die alleen telefonisch bereikbaar is. Niet hier op het forum.

En als u nu KPN klant bent, dan klopt dat WAN ip uiteraard sowieso niet meer. Want dat is een IP van Online. 

Daarnaast vraag ik me af of u niet een heel oude firmware versie op uw fritzbox hebt staan. Want de schermafbeeldingen en youtube filmpjes die ik elders tegenkomt zien er heel wat anders uit dan die van u. Veel meer moderner, gelikter dan die OK en Cancel knop op uw afbeelding. Die lijken wel afkomstig uit 1990. Nou ja... dat is misschien een beetje overdreven. Laten we zeggen: 2005 :wink:

 

Ik vrees dat Nick83  mijn item niet goed gelezen heeft.

Bv de laatste regels :  hij verondersteld dat ik een oude firmware op mijn Fritzbox heb.  Ik had juist gemeld  als nieuwe KPN-klant een nieuwe Fritzbox van KPN in gebruik te hebben.  Ik neem aan dat KPN geen oude firmware aflevert.

Want de schermafbeeldingen en youtube filmpjes die ik elders tegenkomt zien er heel wat anders uit dan die van u.'        Hè   ??????    Mijn printscreens zijn 3 dagen oud. Behalve die ene van mijn oude router bij Online.nl  als voorbeeld ,  zoals ik heb geschreven.

 

Ik vind de eerdere reactie inderdaad agressief, omdat Nick83 schrijft dat ik geen vraag op het forum mag stellen.   ‘ Bent u klant van Online? Wat doet u hier op het KPN forum dan?  ‘  

Elders op het forum lees ik dat telefonischjuist aangegeven wordt  items op het forum voor te leggen.  M.i. logisch, want je kunt zoveel leren van anderen. 

Ik wil het graag hierbij laten met Nick83.

 

Wel hoop ik dat mede forum deelnemers een oplossing weten hoe ik mijn IP camera extern kan benaderen.  BVD

Wel hoop ik dat mede forum deelnemers een oplossing weten hoe ik mijn IP camera extern kan benaderen.  BVD

Zonder adequate informatie kunnen anderen je niet echt helpen.

Niemand weet nog om wat voor camera het gaat.

 

Dank voor de concrete vraag.

Mijn belangrijkste camera om extern te kunnen benaderen is  de DOORSAFE 6210.    Een type zoals de RING.

Misschien heb ik mijn vraag te algemeen gesteld : hoe kan ik in de FritzBox portforwarding instellen.

Ook de TechDesk heeft voor de DOORSAFE 6210 naar meer gegevens gezocht. Maar niet kunnen helpen. In de handleiding staat alleen geschreven dat alle protocollen ( TCP, UDP,. ) te gebruiken zijn.  Ook in de Android app WIFI DOORBELL PRO is geen specifieke instelling te maken voor extern gebruiken..

De camera en de app werkten wel in mijn vorige Zycell router.  Zo ook andere camera's.      Waarom niet met de FritzBox.??

Bij die fabrikant is dat type 6210 niet als manual te downloaden, wel een 6220 b.v. Maar er staat niks over extern/buitenshuis gebruik.

Maar eigenlijk is je vraag zodanig triviaal voor een forum als dit en mensen die je zouden kunnen helpen, dat men er van uitgaat dat je gewoon de handleiding/aanwijzing omtrent hoe een portforward te doen in een FritzBox opvolgt. Het kan eigenlijk niet veel makkelijker vergeleken met ander routers, ook zoals een Zyxell.

Erik_ heeft je al van een link voorzien, aan de hand daarvan kun je de poortnummers 21 (TCP, FTP) 81 (TCP, HTTP) 554 (UDP,RTSP) 1935 (TCP, RTMP) forwarden. Dit is allemaal gissenvan mij, wetende wat zo’n camera doorgaans kan en doet. Primair zou ik 81 alleen gebruiken, maar als je het fijne ervan wilt weten zul je de firma doorsafe moeten vragen of zelf als een prof ICT’er zaken reverse engineeren.

Misschien is alleen UPnP aanzetten in de FritzBox wel voldoende, dan zet de smartphone app de nodige poorten wel open. Daarmee is in mijn ogen dan wel het woord ‘safe’ in de firmanaam n.v.t., maar goed, dat is je eigen risico.

Reputatie 7
Badge +30

Om dit toch een beetje goed te kunnen afsluiten, een resumerend antwoord:

 

Poorten forwarden in een FRITZ!Box kan, en werkt in de basis op dezelfde manier als in andere routers.

Hoi @abap, welkom op het forum! Hoe je in de FRITZ!Box poorten forward vind je hier. Controleer inderdaad wel even in de handleiding van je camera welke poorten je precies moet forwarden. Het kan, zoals Nick al benoemt, best zo zijn dat er nog meer of andere poortnummers gedaan moeten worden.

 

Dit is iets wat standaard werkt in de FRITZ!Box. Uit eigen ervaring, kijk even of de default Gateway wel de FRITZ!Box is in de camera. Er zijn merken camera´s die leren de GW niet via DHCP. 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

 

 

Ik heb een en ander ingesteld zoals aangegeven.  Helaas wil de camera niet verbinden voor extern gebruik.

  Ik zie dat het IP adres op internet  84.xx etc correct aanwezig is. 

 Als ik het IP adres van de camera incl poortnummer invoer op leeg tabblad wordt met de camera wel contact gemaakt.  Volgens mij is dan het poortnummer correct.

Wat jij hier aangeeft wijst erop dat de forwards an sich goed zijn ingesteld en werken. Anders zou je contact met de camera niet kunnen maken.  Ik begrijp dat je het externe contact maakt via een app. Dan kan het zijn dat je in de app iets nog niet klopt met de instellingen.

 

Je hebt een FRITTZ!Box via KPN, dat betekent ook dat jij recht hebt op Tech Desk ondersteuning. Ik begrijp uit je bericht dat je al met hen contact hebt gehad en er op dat moment ook niet uit kwam. Als het nu nog steeds niet werkt, en je komt er zelf niet uit, neem vooral opnieuw met hen contact op. Ze helpen je graag om dit verder uit te zoeken. 

 

Als je het inmiddels wel werkzaam hebt gekregen horen we ook graag wat uiteindelijk de oplossing was :)

 

 

Beste Eric_ ,

Met alle “bronnen” heb ik intussen contact gehad voor mijn probleem van de Doorsafe deurbel.

Helaas. Het is niet opgelost. De deskundigen van Fritz! NL  bevestigen (ahv mijn schermafdrukken) dat de router correct is ingesteld.  Ook de TechDesk bevestigt dit. 

De fa DOORSAFE meldt, dat het type dat ik in gebruik heb, niet meer ondersteund wordt.   Ik werd geadviseerd om een nieuw type te kopen ;  wel driemaal duurder dan wat ik nu heb!!!   De prijzen lopen op tot € 500-600.

Onbevredigd blijft,  dat de deurbel wel met dezelfde app en met dezelfde instellingen niet op de Fritz!box niet buitenshuis werkt en wel op andere routers.

Ik heb intussen wel geleerd hoe ik mijn andere camera's moet instellen.

 

Ik waardeer, dat je aangeeft dat ik met dit probleem zeker bij het forum terecht kan. Dit in  tegenstelling  van twee andere reagerende forum leden.

 

____________________

  Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige verbeteringen.   abap

 

@abap Aan de poortforwards ligt het kennelijk niet. Met diverse software, b.v. VLC, zal je echt wel live beeld van je camara kunnen krijgen als je elders met een laptop op een IPv4 internetwerk zit.

Maar die app+smartphone is allemaal onduidelijk waar het om gaat. Het is vrijwel zeker dat je met meerdere veranderingen van doen hebt en toch aanneemt dat het alleen de fritz v.s. die andere router(s) is. Om maar een zijstraat te noemen, weet je zeker dat je alleen IPv4 op je smartphone hebt?

Het is de opzet de deurbel alleen vanaf een smartphone te gebruiken en ik gebruik Android.

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg aangegeven :  de  enige wijziging in mijn situatie  is een andere router.

De smartphones, de applicatie en de instellingen hiervan zijn niet veranderd.

Of de Fritz!box is niet geschikt voor dit soort deurbel.

In de app zitten enkele routines ingebouwd voor video weergave van de aanbeller ,  foto en video opnemen en  opslag op de smartphone, communicatie bidirectioneel met aanbeller, deuropnemer.  Kortom, zoals in de TV reclames voor de deurbel van RING. ( maar wie wil nu dat de beelden van je deurbel in de USA wordt opgeslagen? En dan ook nog tegen betaling?)

Jammer genoeg ben ik blijkbaar het enige forumlid met een Doorsafe deurbel en een FritzBox.

Het is de opzet de deurbel alleen vanaf een smartphone te gebruiken en ik gebruik Android.

Is inderdaad voor de hand liggend, zag ik ook in de handleiding, die app biedt veel mogelijkheden.

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg aangegeven :  de  enige wijziging in mijn situatie  is een andere router.

Je hebt ook je abo gewijzigd. Wie weet hangt het daar me samen, maar werkt het nu als je de oude router aansluit?

Maar met andere router komen potentieel zeer veel veranderingen. Misschien heb je voor de techdesk wel wat meer info gegeven, maar er is veel meer dan alleen maar het principe van portforwarding.

De smartphones, de applicatie en de instellingen hiervan zijn niet veranderd.

Nee ogenschijnlijk niet, maar die app is iets specifiek van Doorsafe, alleen zij weten wat ze erin geprogrammeerd hebben, dat is uiteindelijk nu een probleem. En ze willen alles wel voor je doen, als je maar betaald. In dit geval hebben ze geen zijn om een oud model nog te ondersteunen, dus bestaat de betaling uit het kopen van een nieuw model, waarvan ook niet duidelijk is of die wel zo uit de doos zal werken in jouw thuisnetwerksituatie. 

Ik neem aan dat je de App en strorage+cache al een keer verwijderd hebt en weer opnieuw geinstalleerd? Anders dat eerst proberen.

Ikzelf zou die app eerst maar even vergeten en eens kijken of je met een ander programma op een laptop wel via poort 81 beeld kan krijgen. Standaard is b.v.:

rtsp://loginnaam:wachtwoord@jouwpubiekeipadres:81/videofeed

 

Welk abo?

 

Ja, ik heb al eerder de app compleet verwijderd, incl cache en gegevens. 

 

In het " verleden" heb ik al eens gezocht naar een andere app omdat de Wfidoorbell niet goed werkte. Intussen is de app geüpdate en werkte de app prima bij de vorige router.

Nu heb ik gezocht naar een andere app. 

De app IP DOORBELL v4.11 werkt buitenshuis ook niet buitenshuis.