Beantwoord

Hoe IPTV en internet via 1 kabel op meerdere plaatsen in huis te krijgen.

• 15 juni 2018
  • 98 reacties
  • 3103 keer bekeken

Vanochtend van Onsbrabantnet overgezet op KPN.
Alles werkte voorheen via een switch (GS108E, IGMP snooping) etc allemaal.
Bij de TV een GS105E (snooping) en bij de werkplek ook een GS105E voor internet.

Had via netwerkje.com alles voorbereid met vlan 4/6 en voor internet via eigen router 10 (100 in het voorbeeld van netwerkje.com).

Nu werkt dat niet.

Geen IPTV bij de TV. Alleen als ik die direct aansluit op de experiabox.
Geen IPTV op de slaagkamer, alleen als ik die direct aansluit op de experiabox.

Gevolg is dat ik nu dus alle kabels in gbruik heb om IPTV werkend te krijgen.
Alle apparatuur die in de meterkast en bij de tv of werkplek staan werken nu niet meer.

De aanwezig monteur heeft me in contact gebracht omdat ik graag wilde weten hoe POEE actief te krijgen. Als antwoord gekregen dat DHCP gewoon zou werken. Niet dus. In de Experibox gaat het via macadres@internet
password weet ik niet dus kan het niet proberen met mijn eigen WRT3200ACM (dd-wrt)

Iemand tip hoe ik netwerkje.com oplossing werkend krijg?

Verder ook de app voor IPTV op de IPAD die niet meer werkt want ze ondersteunen geen iOS lager dan 10.
icon

Beste antwoord door PA3FAT 22 juni 2018, 17:30

Het blijft werken tot nu toe. Denk dat we er zijn 🥂 🥂 🥂 🥂 🥂

Super bedankt voor je hulp !!!
Bekijk origineel

98 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Nou, je wilt eigenlijk IPTV routeren, en ik weet niet of dat in dd-wrt kan.

Maar, het PPPoE wachtwoord mag alles zijn. Meestal wordt "kpn" gehandhaafd maar je kan eigenlijk alles invullen.

Om heel eerlijk te zijn snap ik nu niet welke setup je werkend wil hebben, en daarom is het nog al lastig om iets nuttigs te zeggen over wat je moet doen

Robin
http://netwerkje.com/eigen-router en dan Voorbeeld uitbreiding thuisnetwerk:

zo had ik het bij OBN werkend.
Reputatie 7
Badge +30
Ja, maar dan krijg je alleen Bridged IPTV en mis je dus een goed aantal functies op de ontvanger.

Als je zowel Internet als TV VLAN op je eigen router routeert (igmp proxy etc) dan kan je gewoon 1 groot LAN maken met zowel TV als PCs (eventueel meerdere LANs mocht je dat willen)
Eventueel kan je telefonie af laten handelen op de Experiabox, maar dat maakt verder niet echt uit.

Eventueel kan je Bridged gebruiken (maar je mist functies (en misschien ook updates?)), en dat kan gewoon werken volgens de tekening van netwerkje. Wil je dit verder uitwerken (wat ik afraad), dan hoor ik graag hoe je het wil, en wat er op dat moment niet werkt. Dan kijken we vanaf dat punt verder.
Hi Robin,

Ik kijk tv met de kastjes. Geen speciale functionaliteit nodig. Begreep al dat ik dan geen netflix zou kunnen gebruiken. Niet nodig ook.

Ik router op mijn eigen router alleen mijn eigen netwerk. Dus ik wil op de WAN via VLAN6 een PPOE actief krijgen. En dan injecteer ik VLAN10 naar werkkamer/tv locatie op de switch aldaar.

Ik wil dus alleen met 1 kabel hebben wat ik had. Niks meer.

Dus hoe krijg ik de NT in bridged?

Experiabox heb ik hopelijk niet nodig. Ik heb telefoon via Cheapconnect (in) en via anderere leverancier bel ik nagenoeg gratis de wereld rond (mijn vrouw in dit geval).
Reputatie 7
Badge +30
Je hoeft niets in de NT te bridgen. Je moet gewoon VLAN 6 doorzetten naar je eigen router. Daar moet je of VLAN 6 specificeren, of het VLAN untagged/access doorgeven aan je router. Vanuit je router kan je dan de PPP-sessie opbouwen met mac@kpn en een willekeurig wachtwoord (bijvoorbeeld kpn).
In veel gevallen zal je LAN untagged zijn uit je eigen router en zal je dus op je switch als untagged/access moeten specificeren.

Robin
zo heb ik het allemaal ingesteld op de GS108E en op afstand op de GS105E.

IPTV doet dan in ieder geval helemaal niets. IGMP stond zoals het gisteren ook stond. Kon zelfs met deze VLAN instellingen IPTV bij OBN kijken (ooit even een freeze maardat was dan te verwachten).
Nu doet het dus niets.
Ik probeer even wat plaatjes bijgevoegd te krijgen.
Reputatie 7
Badge +30
Hmm.

Ik ben benieuwd naar de plaatjes.

Ik neem aan dat je het icoontje weet te vinden? (Links onderin het vak om te reageren)

@wjb, kijk je ook even mee?
Wat plaatjes van de hoofdswitch in meterkast.
Zal ondertussen GS105E bij TV ook even screenshots maken
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb mijn twijfels over of poort 3 wel op tagged 10 moet, maar dat is afhankelijk van wat je precies op welke poort hebt aangesloten. zou je dat (kort) kunnen toelichten?
Overall waar untag is PVID nummer van het benodigde vlan opgegeven.

Volgens mij zou het zou moeten werken.

VLAN4 naar slaapkamer waar (nog) geen GS105E staat zou dan mogelijk direct tagged of untagged moeten zijn, maar laten we eerst maar de beneden situatie oplossen.
GS108E.

Port 1 komt NT signaal binnen (zoals in netwerkje.com).
Port 2 zou vlan6 internet naar WAN ingang WRT3200ACM moeten zijn.
Port 3 komt dan VLAN10 binnen en dat is regulier internet zoals je dat op de poorten van de router en wifi normaal hebt. En dat wil ik dus naar de TV/werkplek etc brengen.

Port 8 is trunk met VLAN4 en VLAN10
Port 7 idem
Port 6 vraag of dit rechstreks vanaf de switch kan naar IPTV op slaapkamer (latere zorg of er switch tussen moet, kan eventueel die van de werkkamer pakken, zelfde config als die bij tv).
op resterende poorten 4 en 5 op de switch GS108Ezitten Domoticz (Raspberry) en Zonnepanelen (raspberry) en die moeten untagged VLAN10 (internet/router) toegang hebben.
Reputatie 7
Badge +30
Als je TV op poort 6 wil hebben (direct) (nu zonder switch) moet je daar VLAN 4 untagged op aanbieden, en VLAN 10 niet.

Verder, ik vermoed dat je eigen router internet untagged aanbiedt en je dus untagged op poort 3 moet instellen.

Verder lijkt de 108 goed te staan.
De 105 staat ook goed voor TV op poort 2. en poort 1 richting poort 7/8 van de 108.

Wat gebeurt er als je iTV aansluit?
niets gebeurd er dan. Geen beeld even uit het hoofd zo'n 143 of 403 dat hij iets niet kan vinden.

Tot hoe laat zijn jullie er? Kan het 'even' omzetten. Maar zo had ik het vanmiddag allemaal al aangesloten.
Zolang ik geen IPTV krijg vanuit meterkast (GS108E) en TV (GS105E) dan hoef ik nog niet met de eigen router aan de slag.
Reputatie 7
Zelf gebruik ik de Netgear GS108Ev3 (2x) en GS105Ev2 (3x) om in mijn woning zowel het netwerk van de Experia Box (vlan 1) als het netwerk van mijn zakelijke router (vlan 10) door mijn woning te distribueren.

Hierbij is vlan 1 overal untagged met pvid 1 ingesteld.
Vlan 10 is tagged ingesteld op de trunks tussen de switches, tagged met pvid 1 op de poorten waar mijn multivlan accesspoints op aangesloten zijn en untagged met pvid 10 op poorten waar dedicated zakelijke apparatuur op aangesloten is.

Voorbeeld.

Vraag, ga je de Experia Box wel of niet gebruiken?
Als je deze niet gaat gebruiken, dan zal het niet mogelijk zijn om apps zoals Netflix op de TV ontvanger te gebruiken.
Als je deze wel gaat gebruiken dan is het hele netwerk achter de Experia Box vlan 1 en hoef je dus eigenlijk geen vlans in te stellen, zolang je maar wel overal IGMP snooping aan zet.
bedoel je nu dat ik via vlan1 zowel tv als internet via 1 kabel ter beschikking krijg?

krijg in mijnopzet wel tv gids maar nergens beeld
Reputatie 7
Als je de Experia Box gebruikt, dan is dat inderdaad het geval.
Als je geen inkomende VPN server draait, dan zou ik adviseren om de eigen router als DMZ Host achter de Experia Box te plaatsen en net als ik twee vlans op de switches te configureren.
In jouw geval zou ik vlan 1 gebruiken voor het netwerk achter jouw eigen router en bijvoorbeeld vlan 2 voor het netwerk van de Experia Box. Het beheer van de switches loopt dan via jouw eigen router en vlan 2 gebruik je alleen om de TV ontvangers en de WAN poort van jouw eigen router met de Experia Box te verbinden. Vlan 1 staat overal untagged en Vlan 2 staat op de trunks tussen twee switches tagged en untagged op de poorten waar de Experia Box (LAN poort), TV ontvangers en de eigen router (WAN poort) op aangesloten zijn. De pvid staat standaard op 1 behalve op de poorten waar de Experia Box (LAN poort), TV ontvangers en de eigen router (WAN poort) op aangesloten zijn, daar staat hij op 2.

Zie ook: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
snap het nu niet meer.
Reputatie 7
snap het nu niet meer.Dan hoop ik dat het onderstaande bericht je weer wat duidelijkheid verschaft. 😎

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983/index36.html#post504972
volgens mij op de nummers na identiek aan netwerkje.com
maar zo gauw ik via de GS108E iets van verkeer van de experiabox wil laten lopen stopt alles.

Krijg het voor de Tv en GS105E alleen werkend als ik de kabel op de experiabox stop en niets van vlans (simpele mode) op de switch instell. Wil ik zoiets via de GS108E. Niets.
Reputatie 7
volgens mij op de nummers na identiek aan netwerkje.comNetwerkje.com heeft niets, maar dan ook helemaal niets te dien met de configuratie dis ik je adviseer.
De NTU wordt rechtstreeks op de WAN poort van de Experia Box aangesloten en alle andere apparaten zitten achter de Experia Box.
beeld boven (zonder switch) en bij tv (met switch), vlan1

nu nog even kijken of vlan10 mijn internet via mijn eigen router nog doorkomt.
maar dat wordt morgen.
Reputatie 7
Het gaat in ieder geval de goede kant op. ☺
Lijkt ok nu.

Maar heb nog wat rare effecten agv portforwarding Experia naar WRT3200ACM.

Poort 80 waar mijn webpagina op draait is van buitenaf (www.pa3fat.nl) verschrikkelijk traag en bouwt meestal niet volledig op.
Via interne ip nummer gaat het wel snel.

Reageer