Beantwoord

Hoe kan ik ipv6 gebruiken?

• 31 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 3391 keer bekeken

Ik zou graag ipv6 willen gebruiken. Mijn modem (V10) ondersteunt het, maar ik weet niet hoe ik het zou moeten instellen.

Hoe werkt het?
Is het ipv6 externe IP adres dynamisch of vast?
Hoeveel IP adressen kan ik gebruiken? Alleen 1 net zoals bij ipv4 of meer?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 2 november 2018, 14:46

Hoe werkt het met het uitdelen van de ipv6 adressen? Ik las dat iedere klant een heel /48 subnet krijgt.Blijft de interface ID hetzelfde ook al verandert de prefix die wordt gegeven door KPN?En in tegenstelling tot IPv4 wordt hier geen gebruik gemaakt van NAT neem ik aan?

Je krijgt een /48, maar als t goed is wordt er 1 /64 (vanuit die /48) op het LAN gebruikt. Theoretisch gezien kan je dus heel wat verschillende netwerken achter de V10 maken. Overigens is een /64 praktisch altijd de standaard voor LAN netwerken
Het "uitdelen" intern gaat op basis van SLAAC, dat is niet echt uitdelen maar een soort opeisen 😃. In bijvoorbeeld zakelijke omgevingen kan je DHCP(v6) gebruiken of een hybride van SLAAC met DHCP.

Bij de Experiabox wordt er geen NAT gebruikt voor IPv6, dat is eigenlijk ook het "doel" van IPv6, maar het is theoretisch gewoon mogelijk om v6 te natten.
Elk apparaat krijgt twee IPv6 adressen.
Één vast IPv6 adres gebaseerd op het MAC adres van het apparaat en één dynamisch IPv6 adres dat telkens wijzigt.

Mits dit apparaat privacy extensions ondersteund (bijna alle gangbare besturingssystemen), en dan heb je vaak meer dan 2, omdat elke X minuten er een nieuw dynamisch IPv6 ""geclaimd" wordt en de vorige pas los gelaten als alle sessies op dat IP verlopen zijn.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Aan mmc,

Alleen zakelijk bied een echt vast IP, maar gewoon behoud je ook wel lang je IP.
Normaal maar een IP adres.
IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test

Zoek even naar "Wat is IPv6?" (Op het forum, voor nog meer info)
Reputatie 7
IPv6 wordt door veel apparaten automatisch gebruikt als het voorhanden is.
Ga maar eens naar ip-lookup.net en bekijk jouw IP adres.
Daar wordt het IPv6 adres van het apparaat getoond als IPv6 voorhanden is. De verbinding is dus op basis van IPv6 gemaakt.
Elk apparaat heeft zijn eigen unieke IPv6 adres. Je hebt meer IPv6 adressen tot jouw beschikking dan het aantal cementkorrels in jouw woning.

Het publieke IP adres van jouw Experia Box wijzigt bij KPN ook voor consumenten aansluitingen eigenlijk nooit.
Alleen bij het omzetten van een verbinding naar een andere centrale zou het voor kunnen komen, maar dat gebeurt vrijwel nooit.
IPv6 wordt door veel apparaten automatisch gebruikt als het voorhanden is.
Ga maar eens naar ip-lookup.net en bekijk jouw IP adres.
Daar wordt het IPv6 adres van het apparaat getoond als IPv6 voorhanden is. De verbinding is dus op basis van IPv6 gemaakt.
Elk apparaat heeft zijn eigen unieke IPv6 adres. Je hebt meer IPv6 adressen tot jouw beschikking dan het aantal cementkorrels in jouw woning.

Het publieke IP adres van jouw Experia Box wijzigt bij KPN ook voor consumenten aansluitingen eigenlijk nooit.
Alleen bij het omzetten van een verbinding naar een andere centrale zou het voor kunnen komen, maar dat gebeurt vrijwel nooit.

Mij is opgevallen dat het IPv6 adres van mijn computer regelmatig verandert (na opnieuw opstarten bijvoorbeeld).

Het IPv4 externe adres is wel vast. Ik zou mijn computer benaderbaar kunnen maken op het internet door middel van de DMZ functie in de Experiabox.

Is het ook mogelijk om zoiets te doen voor IPv6? En dan ook een vast adres?

(Ik snap dat het IPv4 adres niet vast is, maar het verandert bijna nooit.)
Reputatie 7
Één vast IPv6 adres gebaseerd op het MAC adres van het apparaat en één dynamisch IPv6 adres dat telkens wijzigt.

Mocht je op dat apparaat een service hosten die je vanaf Internet wilt kunnen benaderen, dan zal je dat dus moeten doen op basis van het vaste IPv6 adres.
Je zult overigens ook voor IPv6 port-forwarding moeten definiëren om een apparaat op jouw LAN vanaf Internet benaderbaar te maken.
Vermijdt het gebruik van DMZ voor PC's, immers daarmee leg je de beveiliging van het apparaat puur bij de firewall van die PC en dat is mijns inziens behoorlijk onveilig.
Hmm interessant.

Ik heb het getest met DMZ en ook Port Forwarden. Ik kan mijn computer benaderen via een externe host.

Dat DMZ is inderdaad wat onveilig. Met alleen port forwarden werkt het ook.

Hoe werkt het met het uitdelen van de ipv6 adressen? Ik las dat iedere klant een heel /48 subnet krijgt.
Blijft de interface ID hetzelfde ook al verandert de prefix die wordt gegeven door KPN?
En in tegenstelling tot IPv4 wordt hier geen gebruik gemaakt van NAT neem ik aan?

Ik moet zeggen dat het me nog steeds wat te ingewikkeld is. Vooral de IPv6 notatie. Een IPv4 adres kan ik onthouden als ik het regelmatig gebruik, maar ik denk niet dat ik hetzelfde kan met een IPv6 adres.
Reputatie 7
Ik las dat iedere klant een heel /48 subnet krijgt.
Blijft de interface ID hetzelfde ook al verandert de prefix die wordt gegeven door KPN?
En in tegenstelling tot IPv4 wordt hier geen gebruik gemaakt van NAT neem ik aan?

De /48 prefix zal net als voor IPv4 vrijwel nooit wijzigen waardoor de toegewezen IPv6 adressen (op basis van MAC adres) dus ook vrijwel nooit zullen wijzigen.
Er is bij IPv6 inderdaad geen sprake van NAT.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe werkt het met het uitdelen van de ipv6 adressen? Ik las dat iedere klant een heel /48 subnet krijgt.Blijft de interface ID hetzelfde ook al verandert de prefix die wordt gegeven door KPN?En in tegenstelling tot IPv4 wordt hier geen gebruik gemaakt van NAT neem ik aan?

Je krijgt een /48, maar als t goed is wordt er 1 /64 (vanuit die /48) op het LAN gebruikt. Theoretisch gezien kan je dus heel wat verschillende netwerken achter de V10 maken. Overigens is een /64 praktisch altijd de standaard voor LAN netwerken
Het "uitdelen" intern gaat op basis van SLAAC, dat is niet echt uitdelen maar een soort opeisen 😃. In bijvoorbeeld zakelijke omgevingen kan je DHCP(v6) gebruiken of een hybride van SLAAC met DHCP.

Bij de Experiabox wordt er geen NAT gebruikt voor IPv6, dat is eigenlijk ook het "doel" van IPv6, maar het is theoretisch gewoon mogelijk om v6 te natten.

Mits dit apparaat privacy extensions ondersteund (bijna alle gangbare besturingssystemen), en dan heb je vaak meer dan 2, omdat elke X minuten er een nieuw dynamisch IPv6 ""geclaimd" wordt en de vorige pas los gelaten als alle sessies op dat IP verlopen zijn.

Reageer