Beantwoord

Hoe kan ik mijn FritzBox koppelen als klant bij Budget

  • 16 July 2022
  • 67 reacties
  • 1400 keer bekeken

ik zit op budget (telfort) met experia 10 en 7590 fritzbox , wil graag dect gebruiken via fritzbox maar ik mis paswoord en username

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 August 2022, 08:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Hoi @NHendriks ,

Duidelijk!Ik vermoed dat TR-069 via een fritz box ook gewoon met Budget werkt.

En dat vergeten gaat vast niet zo snel😅Al moet ik ook toegeven dat ik af en toe reacties van mezelf lees, met info, die ik inmiddels echt niet meer weet.Ik ben namelijk al langere tijd echt niet zo actief meer dan eerst, en heb zo'n maand geleden '’definitief'’ mijn account laten verwijderen.Ik vergeet het zo langzamer hand dus allemaal een beetje.Alleen wou ik toch ergens graag even op reageren vandaag, dus nu weer een account😊

Reputatie 7
Badge +11

Ik vermoed dat TR-069 via een fritz box ook gewoon met Budget werkt.

Goeie kans, de VoIP-data moet immers ook in een Experiabox geladen worden. Ik heb echter geen flauw idee of het ook echt werkt though. Iets met geen ervaring met deze wholesale-provider 😅

Reputatie 7
Badge +9

Mocht het gebruik van de Fritz!Box bij Budget (of een andere provider) toch problemen opleveren, dan kan volgens mij de Fritz!Box ook ‘achter’ de Experia Box geplaatst worden. Zeg maar de methode voordat het mogelijk was om een eigen modem te gebruiken. Toch?

Piet.

Reputatie 7
Badge +11

Mocht het gebruik van de Fritz!Box bij Budget (of een andere provider) toch problemen opleveren, dan kan volgens mij de Fritz!Box ook ‘achter’ de Experia Box geplaatst worden. Zeg maar de methode voordat het mogelijk was om een eigen modem te gebruiken. Toch?

Piet.

Uiteraard, die optie blijft altijd bestaan, niet ideaal maar zeker mogelijk.

Reputatie 7
Badge +9

@Berteman Klopt, de technische kant van Telfort was al omgezet naar KPN, dus dat blijft hetzelfde, als jij een Fritzbox hebt waar het Telfort profiel nog inzit zet hem daar maar eens op, heb je niks meer.

Klopt, vanmiddag geprobeerd en het Telfort-profiel was 'leeg'. Daarna weer terug naar het KPN-profiel, en het werkte weer als een zonnetje.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

 

 

Telfort bestaat niet meer: lijkt me dat hun systemen ook niet meer bestaan omdat de Telfort abonnees eerder over zijn gezet op de KPN systemen. 

 

KPN hanteert de Telfort instellingen niet meer, maar WBA providers nog wel.Zoals Budget en Youfone.

Budget lijkt ook helemaal over te zijn op de KPN-systemen.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

 

 

 

Begrijp ik hieruit dat een klant van BudgetThuis (Budget Alles-in-1), die bijvoorbeeld een Fritzbox 7490 wil gebruiken in plaats van de standaard geleverde Experia Box, het profiel van Telfort moet kiezen in plaats van het profiel van KPN? In de Fritzbox 7490 zit namelijk geen profiel van BudgetThuis, wel van KPN en Telfort.

En hoe gaat het dan met vaste telefonie? Zijn de sip-gegevens van BudgetThuis anders dan van KPN en/of Telfort?

Piet.

Hoi Piet,

Dan zal inderdaad het Telfort profiel gekozen moeten worden.

Het kan zijn dat als je TR-069 aanzet in de Fritz!box telefoon vanzelf werkt, maar als het niet zo is gaat het niet werken.Ze geven SIP niet vrij, dus Budget houd zich eigenlijk niet aan de regels

Budget lijkt ook over te zijn op het KPN-profiel. Het Telfort-profiel werkt in ieder geval niet meer.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Als ze bij Budget niets gewijzigd hebben zou het Telfort profiel moeten werken.

Verschil is dat via het Telfort profiel een IP adres via DHCP wordt opgehaald en het via het KPN profiel met PPPoE werkt en er worden andere VLAN's gebruikt.

Budget lijkt nu ook over te zijn op het KPN-profiel. Het Telfort-profiel werkt in ieder geval niet meer.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Een kennis van mij is overgestapt van KPN naar Budget Alles-in-1. Zijn Fritz!Box 7490 werkt prima met het KPN-profiel, maar ook met de door Budget zelf aangeleverde specificaties. Daarmee heeft hij een eigen ‘Budget-profiel’ kunnen aanmaken op zijn Fritz!Box.

Wel een minpuntje: de benodigde sip-gegevens voor vaste telefonie zijn pas enkele dagen na de overstap zichtbaar op zijn klantenpagina bij Budget. Die kunnen dus pas later in de Fritz!Box worden gezet.

TR-069 staat in de Fritz!Box nu 'desabled'. Hoe dat op ‘enabled’ kan worden gezet is me niet helemaal duidelijk. Iemand?

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt budget dat TR-069 überhaupt wel? KPN gaat het ook uitfaseren begreep ik.

Reputatie 7
Badge +9

Een kennis van mij is overgestapt van KPN naar Budget Alles-in-1. Zijn Fritz!Box 7490 werkt prima met het KPN-profiel, maar ook met de door Budget zelf aangeleverde specificaties. Daarmee heeft hij een eigen ‘Budget-profiel’ kunnen aanmaken op zijn Fritz!Box.

Wel een minpuntje: de benodigde sip-gegevens voor vaste telefonie zijn pas enkele dagen na de overstap zichtbaar op zijn klantenpagina bij Budget. Die kunnen dus pas later in de Fritz!Box worden gezet.

TR-069 staat in de Fritz!Box nu 'desabled'. Hoe dat op ‘enabled’ kan worden gezet is me niet helemaal duidelijk. Iemand?

Piet.

Inlogden op de Fritzbox, via menu naar Internet - toegangsgegevens - aanbiedersdiensten.

Daar kan je een vinken zetten voor configuratie via de provider

Gebruikt budget dat TR-069 überhaupt wel? KPN gaat het ook uitfaseren begreep ik.

Op dit moment wel ja @Nick83 .

 

Reputatie 7
Badge +11

KPN gaat het ook uitfaseren begreep ik.

Klopt, KPN is bezig met een migratie naar het veiligere XMPP waar geen port forwarding voor nodig is zoals dat nu voor TR-069 wel nodig is. Of het nog steeds XMPP is durf ik niet te zeggen maar tijdens een van de werkoverleggen vorig jaar kwam deze term wel voorbij als vervanger voor TR-069.

@NHendriks ,

Binnen welk termijn gaat dat gebeuren denk je?

En ik vermoed dat de V8 en V9 dan niet meer zullen werken(tenminste voor telefonie na een reset), klopt dat?

Reputatie 7
Badge +11

Ik durf het niet te zeggen wat voor termijn dat is. Volgens mij oktober/november ergens waren de eerste voorbereidingen gedaan op de software van Superwifi 2 maar details zijn mij niet bekend, als monteur kregen wij dit soort dingen enkel globaal mee. 

Ik denk dat V8 en V9 op den duur wel zullen stoppen met werken zoals je zegt maar het gaat echt nog wel even duren voor TR-069 echt volledig afgeschaft wordt denk ik wel. 

Reputatie 7
Badge +9

Een kennis van mij is overgestapt van KPN naar Budget Alles-in-1. Zijn Fritz!Box 7490 werkt prima met het KPN-profiel, maar ook met de door Budget zelf aangeleverde specificaties. Daarmee heeft hij een eigen ‘Budget-profiel’ kunnen aanmaken op zijn Fritz!Box.

Wel een minpuntje: de benodigde sip-gegevens voor vaste telefonie zijn pas enkele dagen na de overstap zichtbaar op zijn klantenpagina bij Budget. Die kunnen dus pas later in de Fritz!Box worden gezet.

TR-069 staat in de Fritz!Box nu 'desabled'. Hoe dat op ‘enabled’ kan worden gezet is me niet helemaal duidelijk. Iemand?

Piet.

Inlogden op de Fritzbox, via menu naar Internet - toegangsgegevens - aanbiedersdiensten.

Daar kan je een vinken zetten voor configuratie via de provider

Mijn kennis heeft geen Nederlandstalig menu in zijn Fritz!Box 7490, alleen Engelstalig. Hoe moet het daar, @Speedmaster?

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Een kennis van mij is overgestapt van KPN naar Budget Alles-in-1. Zijn Fritz!Box 7490 werkt prima met het KPN-profiel, maar ook met de door Budget zelf aangeleverde specificaties. Daarmee heeft hij een eigen ‘Budget-profiel’ kunnen aanmaken op zijn Fritz!Box.

Wel een minpuntje: de benodigde sip-gegevens voor vaste telefonie zijn pas enkele dagen na de overstap zichtbaar op zijn klantenpagina bij Budget. Die kunnen dus pas later in de Fritz!Box worden gezet.

TR-069 staat in de Fritz!Box nu 'desabled'. Hoe dat op ‘enabled’ kan worden gezet is me niet helemaal duidelijk. Iemand?

Piet.

Inlogden op de Fritzbox, via menu naar Internet - toegangsgegevens - aanbiedersdiensten.

Daar kan je een vinken zetten voor configuratie via de provider

Mijn kennis heeft geen Nederlandstalig menu in zijn Fritz!Box 7490, alleen Engelstalig. Hoe moet het daar, @Speedmaster?

Piet.

Mijn kennis heeft zijn Fritz!Box 7490 opnieuw ingesteld. Nu niet met een 'eigen’ Budget-profiel, maar met het ingebouwde KPN-profiel. Zowel voor internet als voor vaste telefonie. Werkt als een zonnetje!

De benodigde sip-gegevens voor vaste telefonie stonden een dag na het ingaan van zijn Budget-abonnement vermeld op zijn eigen klantenpagina bij Budget Alles-in-1.

Ik heb gezien dat TR-069 nu ook op ‘enabled’ staat. Budget werkt dus ook met TR-069, waardoor sommige benodigde gegevens vanzelf in de Fritz!box worden geladen. Perfect!

Piet.