Beantwoord

Hoe schakel ik 5Ghz uit? Qnect camera werkt alleen op 2,4ghz

  • 14 June 2021
  • 11 reacties
  • 1063 keer bekeken

Vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN, monteur heeft alles geïnstalleerd. Echter kom ik er vanavond achter dat mijn Qnect systeem (camera en slimme stopcontacten) niet meer werken. Het systeem geeft aan dat het enkel op 2.4Ghz kan draaien en niet op 5.0Ghz. Hoe kan ik dit oplossen? Ik had hier al iets voorbij zien komen, maar kan er niet mee uit de voeten. 

icon

Beste antwoord door Jan0591 15 June 2021, 05:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben benieuwd naar het antwoord.  Ik denk dat je een box 12 hebt en volgens kun je die niet configureren op alleen 2,4,

Wat is het probleem? De camera zal gewoon verbinding met de 2.4 maken en de andere band negeren omdat hij deze niet ziet.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook versterkers? SuperWiFi's? 

Reputatie 6
Badge +8

Wat is het probleem? De camera zal gewoon verbinding met de 2.4 maken en de andere band negeren omdat hij deze niet ziet.

Nee dus. Dat chinese spul moet alleen 2.4 zien. Je ziet dit probleem zeer regelmatig. De beste oplossing is een gescheiden netwerk van 2.4 en 5. Met verschillende namen dus. 

Alleen de v10 kan dit.

 

Ik los dat altijd op met een router vsn de Action voor 14 euro. 

Heb geen superwifi, box12 en 't probleem is opgelost heb heb wifi op 2.5 gezet en nu pakken de camera's en slimme stopcontacten het signaal wel op. 

Wat is het probleem? De camera zal gewoon verbinding met de 2.4 maken en de andere band negeren omdat hij deze niet ziet.

Nee dus. Dat chinese spul moet alleen 2.4 zien. Je ziet dit probleem zeer regelmatig. De beste oplossing is een gescheiden netwerk van 2.4 en 5. Met verschillende namen dus. 

Alleen de v10 kan dit.

 

Ik los dat altijd op met een router vsn de Action voor 14 euro. 


Dan is er wat anders aan de hand maar een apparaat dat alleen een 2.4 GHz RX/TX heeft zal geen last hebben van 5 GHz, ik heb genoeg van zulke toestellen gehad en nooit aparte netwerken hoeven maken.

Je gaat je afvragen wat er nog meer met die apparaten aan de hand is en of je ze wel in je netwerk wil hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het probleem? De camera zal gewoon verbinding met de 2.4 maken en de andere band negeren omdat hij deze niet ziet.

Nee dus. Dat chinese spul moet alleen 2.4 zien. Je ziet dit probleem zeer regelmatig. De beste oplossing is een gescheiden netwerk van 2.4 en 5. Met verschillende namen dus. 

Alleen de v10 kan dit.

 

Ik los dat altijd op met een router vsn de Action voor 14 euro. 

Geen router, je moet een accespoint hebben. Een router zorgt voor een apart subnet waardoor je weer geen toegang hebt van het enen subnet naar het andere.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het probleem? De camera zal gewoon verbinding met de 2.4 maken en de andere band negeren omdat hij deze niet ziet.

Nee dus. Dat chinese spul moet alleen 2.4 zien. Je ziet dit probleem zeer regelmatig. De beste oplossing is een gescheiden netwerk van 2.4 en 5. Met verschillende namen dus. 

Alleen de v10 kan dit.

 

Ik los dat altijd op met een router vsn de Action voor 14 euro. 


Dan is er wat anders aan de hand maar een apparaat dat alleen een 2.4 GHz RX/TX heeft zal geen last hebben van 5 GHz, ik heb genoeg van zulke toestellen gehad en nooit aparte netwerken hoeven maken.

Je gaat je afvragen wat er nog meer met die apparaten aan de hand is en of je ze wel in je netwerk wil hebben.

Het is volgens mij de router (KPN Box dus, en Experiaboxen, en versterkers van KPN) die sommige apparaten dwingt om op 5 GHz verbinding te maken. 2,4 GHz apparaten zouden herkend moeten worden als zijnde dat ze geen 5 GHz ondersteuning hebben. Maar dat gaat soms verkeerd.

Aha … een ‘nieuwigheidje’ in wifi land is ‘bandsteering’ zie ik als ik wat rond zoek.

Dat zou uitschakelbaar moeten zijn omdat het inderdaad vervelende problemen zou kunnen opleveren. Als de box 12 (of welke dan ook) daar geen optie voor heeft is er werk aan de winkel voor de firmware bakkers.

Reputatie 7
Badge +24

Ja ... bandstering. Op de site van avm, van fritzbox dus, staat de volgende zin:

Door band steering kunnen routers en repeaters voor elk draadloos netwerkapparaat herkennen welke frequentieband het meest geschikt is en sturen het apparaat daar automatisch heen.

Het is dus het WiFi punt (router of accespoint/versterker) wat bepaald of een apparaat via 2,4 GHz of 5 GHz mag verbinden.

Ja, alleen is dit nooit officieel in de wifi specs vastgelegd en kan elke fabrikant potentieel zijn eigen methodes er op nahouden. Maar in het geval van de KPN apparaten wordt er soms kennelijk ten onrechte gedacht dat een apparaat ook 5 GHz ondersteund en dat zou niet mogen.

Daarom ook mijn opmerking dat ‘band steering’ in het access point/router configureerbaar zou moeten zijn. Moet een kleine moeite zijn … (keuzes: Uit/5 GHz voorkeur/5 GHz forceren) … kom op firmware bakkers. Voeg eens een optie toe in plaats van de boel alleen uit te kleden. :grin: