Beantwoord

Hoe sluit ik mijn surroundset aan op de TV+ Box? Deze werkt op scartkabel.

  • 20 March 2023
  • 35 reacties
  • 720 keer bekeken

Reputatie 2

Heb een nieuw kastje tv box+ werkt helaas niet op scart. Mijn surroundset werkt wel op scart. Kan iemand mij aub uitleggen. Hoe ik het nieuwe kastje kan verbinden met m'n scart aansluiting. Er zit 1 hdmi.poort op maar die gaat al na de televisie dus geen poorten meer over.

Met vriendelijke groeten 

Hoogendoorn 

icon

Beste antwoord door PeterG 21 March 2023, 19:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 7
Badge +9

De TV+ Box heeft alleen HDMI-out, verder geen andere uitgangen voor beeld en geluid.

Je zal de HDMI in een nieuwe versterker kunnen steken en die vervolgens weer met de TV verbinden. SCART is echt oud en alleen maar analoog. HD kan daar sowieso niet meer mee worden doorgegeven.

Tijd voor een nieuwe versterker ben ik bang. Zoek eens op Marktplaats naar een leuke AV-receiver, zat modellen met meerdere HDMI in- en uitgangen.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Corinabreda, er zijn enkel 2 opties om een surroundset aan te sluiten: HDMI of Optical/Toslink. Zie de handleiding van de KPN TV+ box. Je zou eventueel een HDMI naar SCART verloop stuk kunnen gebruiken, maar garantie kan ik je daarmee niet geven. 

 

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de scart op een surroundset een INgang is. Meestal alleen uitgang voor (het beeld!) van de interne dvd-speler, want zó oud zal een setje met een scart wel zijn. Het (surround) geluid komt dan uit het apparaat zelf als je een dvd draait.

En de box heeft 2 uitgangen ( @XS4-Arjan ). Een maal HDMI (audio en video) en één maal optical out (S/PDIF) audio out. Heeft je audio systeem nog een optische ingang dan kun je er deze converter tussen zetten. Voor naar een analoge ingang met de bekende rode en witte tulp (cinch) aansluiting. Dan wel de uitvoer van de box op “pcm stereo” zetten. Anders heb je bij diverse zenders geen geluid.

apparaat - apparaat instellingen - weergave en geluid - geluids indelingen

Reputatie 2

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de scart op een surroundset een INgang is. Meestal alleen uitgang voor (het beeld!) van de interne dvd-speler, want zó oud zal een setje met een scart wel zijn. Het (surround) geluid komt dan uit het apparaat zelf als je een dvd draait.

En de box heeft 2 uitgangen ( @XS4-Arjan ). Een maal HDMI (audio en video) en één maal optical out (S/PDIF) audio out. Heeft je audio systeem nog een optische ingang dan kun je er deze converter tussen zetten. Voor naar een analoge ingang met de bekende rode en witte tulp (cinch) aansluiting. Dan wel de uitvoer van de box op “pcm stereo” zetten. Anders heb je bij diverse zenders geen geluid.

apparaat - apparaat instellingen - weergave en geluid - geluids indelingen

Beste peterg 

Op het surround set zit ook geen optical uitgang en ook geen dvd het is de jvc rx e11. Zal u misschien niks zeggen. Maar op het oude kastje van kpn daar gaat tie scart in en die gaat dan naar het home cinema set. En dat werkt prima. Maar ik zal er gewoon aan moeten geloven om een nieuw set te gaan kopen. Had ook al een scart converter naar hdmi gekocht maar zelfs dat krijg ik niet voor elkaar jammer genoeg. Anders zou het probleem opgelost zijn. Met vriendelijke groeten 

Corinabreda

Ik heb 'm even bekeken Corina 

Het kon inderdaad via scart. Maar toch kan je hem nog gebruiken. 

https://www.gebruikershandleiding.com/JVC-RX-E11S/preview-handleiding-354305.html

Maar via de aansluiting onder audio met de aanduiding "video in" met left en right erbij kan het wel. Dat zijn analoge audio ingangen. 

Met de convertor voor optisch geluid naar analoog geluid kan je er vervolgens een standaard audio kabeltje met de bekende rode en witte stekkers voor gebruiken. 

Audio convertor onder andere in de shop van kpn te koop. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Succes 👍

Reputatie 2

Beste Peter

Ontzettend bedankt voor u uitleg ik ga er mee aan de slag. Mocht het me gelukt zijn. Dan laat ik u nog iets weten. Met vriendelijke corinabreda 

Oh ja. Voor een goede werking van de convertor dient het geluid van de TV+ DIW7022 op pcm stereo gezet te worden. Anders heb je met veel tv zenders geen geluid via de JVC-RX-E11S.

Tandwiel- apparaat- apparaat voorkeuren- weergave en geluid- geluids indelingen. 

Ik heb 'm even bekeken Corina 

Het kon inderdaad via scart. Maar toch kan je hem nog gebruiken. 

https://www.gebruikershandleiding.com/JVC-RX-E11S/preview-handleiding-354305.html

Maar via de aansluiting onder audio met de aanduiding "video in" met left en right erbij kan het wel. Dat zijn analoge audio ingangen. 

Met de convertor voor optisch geluid naar analoog geluid kan je er vervolgens een standaard audio kabeltje met de bekende rode en witte stekkers voor gebruiken. 

Audio convertor onder andere in de shop van kpn te koop. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Succes 👍

@PeterG in de door jou gelinkte datasheet zie ik toch echt een optical ingang zitten. Als ik het goed heb, heeft de TV+ box optical out.
Of mis ik nou iets? 🤔

Euh, je mist niks @mrGanesha . Ik zie 'm nu ook. Had bij specificaties op de JVC site 'm wel vermeld gezien. 

Maar…. er staat 2(video) bij. Is dat JVC-logica ????

@Corinabreda . N.a.v. de opmerking van mrGanesha hierboven: mogelijk heb je alleen een optisch audio kabeltje nodig (deze is 2 meter en niet duur)! En geen converter. Zie genoemde aansluiting van de altijd scherpe mrGanesha 🙂.

Reputatie 2

@mrGanesha maar bij mijn jvc zit geen optical uitgang. 

Hier niet? Er staat gek genoeg 2(video) bij. Maar dat is de onlogica van JVC.

 

Heb je de optische digitale audio ingang al gevonden, @Corinabreda . zie ☝ .

Reputatie 2

Beste Peter

Ik ben nu op het werk maar zal vanavond is kijken dan maak ik er wel een foto van 

Groetjes corina

Reputatie 2

Beste @PeterG dit zijn de foto's van m'n surround achter kant. Ik zie echt geen optical ingang 

Groetjes corina 

De aansluiting 2(video) is je optical input. Zo te zien zit er een soort van verloopstukje in geduwd. Kun je dat voorzichtig eruit halen?

 

Kun je ook een close-up foto van deze ingang maken, maar dan de foto een beetje van opzij genomen?

Het lijkt mij ook dat er nog iets op (...) zit. Onder dat ronde is bij 2(video) wel iets vierkants te zien. Dat zou optical in (voor audio, geluid) moeten zijn.

 

Ik heb even op internet gezocht en onderstaande foto gevonden waarop te zien is hoe het zou moeten zijn. Het lijkt mij dat de plastic socket van de ingang bij @Corinabreda volledig verdwenen is. Hiervandaan moeilijk in te schatten wat de werkelijke schade is en of de ingang nog in een bruikbare staat te krijgen is…

Voorbeeld van hoe het er uit zou moeten zien

 

Als de aansluiting niet meer bruikbaar is kan het wel nog op de door mij eerder beschreven manier. Met losse convertor.

Kan de scartkabel er niet uit, Corina? Of zit de andere kant nog in een apparaat?

Reputatie 2

Als de aansluiting niet meer bruikbaar is kan het wel nog op de door mij eerder beschreven manier. Met losse convertor.

Kan de scartkabel er niet uit, Corina? Of zit de andere kant nog in een apparaat?

@PeterG de scart aansluiting zit nu nog in het oude kastje van kpn. Ik zal morgen vroeg even met tips gaan kijken. Of ik het verloop stukje er uit kan halen. Als de poort nog zou werken dan moet tie een rood licht geven toch?

 

Als de poort nog zou werken dan moet tie een rood licht geven toch?

Nee, dat is een ingang op de JVC. Die geeft geen rood licht. Alleen de uitgang op de ontvanger geeft dat.

Reputatie 2

Als de poort nog zou werken dan moet tie een rood licht geven toch?

Nee, dat is een ingang op de JVC. Die geeft geen rood licht. Alleen de uitgang op de ontvanger geeft dat.

Oke ik zal morgen vroeg even kijken en dan laat ik u nog iets weten

Reputatie 2

Het lijkt mij ook dat er nog iets op (...) zit. Onder dat ronde is bij 2(video) wel iets vierkants te zien. Dat zou optical in (voor audio, geluid) moeten zijn.

 

Beste @PeterG er is een stukje optical kabel uit gekomen. Zie bij gevoegde foto. Dus ik denk dat de poort nog wel werkt. 

 

Zal nog wel werken. Het moet er zo uit zien als op de foto in het bericht van @mrGanesha , dan kan er een kabeltje op. Ik mis een foto van hoe de achterkant (m.n. die aansluiting) nu is.

Audioconverter kost, inclusief optisch kabeltje en verzendkosten € 22,95 bij kpn. Daar kan je die oude set niet voor laten repareren maar blijft ie wel bruikbaar. Vervanging van de hele set kost ook veel meer….😁.

Voor een tulp kabeltje moet je dan zelf nog even zorgen. Maar volgens mij zelfs bij bouwmarkten te krijgen.

Ik mis een foto van hoe de achterkant (m.n. die aansluiting) nu is.

Volgens mij valt het toch wel mee met de schade. @Corinabreda kun je nog eens een foto maken van de optical ingang?

Reputatie 2

Volgens mij valt het toch wel mee met de schade. @Corinabreda kun je nog eens een foto maken van de optical ingang?

Nou zou ik wel willen. Maar m'n man zegt stop er nu maar mee we zitten toch op het oude kastje te kijken. Maar de uitgang ziet er zo uit zoals op u eerdere foto

Groetjes corina