Beantwoord

Hoe stel ik port mapping V10A met DDNS in om Nas vanuit buiten te bereiken

  • 12 January 2022
  • 6 reacties
  • 195 keer bekeken

Hallo Allemaal, 

Ik ben al even bezig met de port forwarding op de Xperia V10A die ik hier heb staan. Om mijn NAS van buitenaf veilig te kunnen benaderen heb ik een OpenVPN server geïnstalleerd op een raspberry pi. Ook heb ik een DDNS (van NoIP) ingesteld op de modem. Binnen het netwerk kan ik de VPN verbinding gewoon gebruiken dus dat lijkt allemaal goed ingesteld. Van buitenaf lukt dat me echter niet meer terwijl het na installatie nog wel lukte. Ook geven websites die de port forwarding kunnen checken aan dat die gesloten is terwijl ik de specifieke port met UPD toch echt open heb staan, redirected naar de raspberry pi. Zowel de private port als de public port heb ik hetzelfde nummer gegeven. 

Ik las ergens op dit forum dat er wel eens problemen waren met de forwarding op dit modem. Daarom heb ik voor de zekerheid een random forwarding naar een ongebruikt intern IP ingesteld op de eerste regel. 

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? 

 

Groeten Danny 



Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door NHendriks 12 January 2022, 16:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een udp poort kun je met een poortscanner nooit checken of die open is. Dat werkt alleen bij tcp. Niet bij udp.

U weet dat u bij no-ip elke maand een keer in moet loggen, anders vervalt de dns regel? Heeft u al gecheckt of die daar nog staat?

Een udp poort kun je met een poortscanner nooit checken of die open is. Dat werkt alleen bij tcp. Niet bij udp.

U weet dat u bij no-ip elke maand een keer in moet loggen, anders vervalt de dns regel? Heeft u al gecheckt of die daar nog staat?

Nu je het zegt, logisch dat een UDP poort niet gechecked kan worden. 

De DDNS heb ik goed en wel een week geleden opgezet en zou dus nog actief moeten zijn. Aangezien het eerder nog werkte ging ik er vanuit dat die in orde was. Nu heb ik de VPN server opnieuw ingesteld met het IP adres in plaats van de DDNS en vooralsnog werkt het.

Onterecht het probleem in de port forwarding gezocht dus. Opgelost 😅

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja ... misschien werkt het weer een week, je weet het niet 😉

Ik heb bij mijndomein.nl een eigen domeinnaam geregistreerd. Kost 14 cent het eerste jaar. En werkt wel leuk 😊

Reputatie 7
Badge +11

Aangezien je al een raspberry pi hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om in plaats van een DDNS-provider alles via Cloudflare laten verlopen. Er is een simpel batch-scriptje die je als crontab kunt instellen om iedere x-periode je IP-adres te laten controleren en door te zetten naar Cloudflare. Ik heb het hier draaien op mijn Pi naast Pi-Hole en het werkt uitmuntend. Enige voorwaarde is wel een domeinnaam, die zijn er vaak al voor een paar euro per jaar. Het publieke IP-adres is bij KPN in principe statisch maar stel de verbinding wordt gemigreerd (van drager of ook poort) dan heb je kans dat die wijzigt. Dan is zo'n scriptje wel handig. In het OpenVPN-bestand kun je dan het IP-adres wijzigen naar het domein. Werkt perfect! Ik gebruik het zelf voor als mijn vaste verbinding wegvalt en de 4G Failover het overneemt, binnen een minuut zijn mijn NAS, webserver en VPN weer bereikbaar 😊

 

Voor meer info over zo'n scriptje zie de volgende video:

 

Nou ja ... misschien werkt het weer een week, je weet het niet 😉

Ik heb bij mijndomein.nl een eigen domeinnaam geregistreerd. Kost 14 cent het eerste jaar. En werkt wel leuk 😊

Helaas nog geen week, nog geen dag eigenlijk. Vanmorgen nog getest via de WiFi verbinding op mn werk en toen deed alles het nog. Nu kan ik er via het mobiele KPN netwerk weer niet bij. Rechtstreeks op het IP adres dus niet via een DDNS oid. 

Aangezien je al een raspberry pi hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om in plaats van een DDNS-provider alles via Cloudflare laten verlopen. Er is een simpel batch-scriptje die je als crontab kunt instellen om iedere x-periode je IP-adres te laten controleren en door te zetten naar Cloudflare. Ik heb het hier draaien op mijn Pi naast Pi-Hole en het werkt uitmuntend. Enige voorwaarde is wel een domeinnaam, die zijn er vaak al voor een paar euro per jaar. Het publieke IP-adres is bij KPN in principe statisch maar stel de verbinding wordt gemigreerd (van drager of ook poort) dan heb je kans dat die wijzigt. Dan is zo'n scriptje wel handig. In het OpenVPN-bestand kun je dan het IP-adres wijzigen naar het domein. Werkt perfect! Ik gebruik het zelf voor als mijn vaste verbinding wegvalt en de 4G Failover het overneemt, binnen een minuut zijn mijn NAS, webserver en VPN weer bereikbaar 😊

 

Voor meer info over zo'n scriptje zie de volgende video:

 

Thanks! Zal daar zeker eens naar kijken. Maar eerst de problemen oplossen zonder tussenkomst van al te veel variabelen. 

Een udp poort kun je met een poortscanner nooit checken of die open is. Dat werkt alleen bij tcp. Niet bij udp.

U weet dat u bij no-ip elke maand een keer in moet loggen, anders vervalt de dns regel? Heeft u al gecheckt of die daar nog staat?

Nu je het zegt, logisch dat een UDP poort niet gechecked kan worden. 

De DDNS heb ik goed en wel een week geleden opgezet en zou dus nog actief moeten zijn. Aangezien het eerder nog werkte ging ik er vanuit dat die in orde was. Nu heb ik de VPN server opnieuw ingesteld met het IP adres in plaats van de DDNS en vooralsnog werkt het.

Onterecht het probleem in de port forwarding gezocht dus. Opgelost 😅

Dit is dus helaas nog niet opgelost, al leek het daar even wel op.