Beantwoord

Hoe wijzig ik mijn aansluitpunt?

  • 29 April 2021
  • 10 reacties
  • 162 keer bekeken

Hallo,

Mijn experiabox zit nu aangesloten via een oude ISDN huiscentrale die uit staat. Ik wil de EB graag aansluiten op het ISRA punt. Het ISRA punt is type 2 met lijn in en PSTN en Modem uit. Helaas werkt het niet. De oude huiscentrale zit rechtstreeks op het KPN gedeelte van het ISRA punt aangesloten, daar mag ik dus niet aankomen.

Als ik het ISRA type 2 punt loskoppel werkt mijn EB nog steeds.

Wat ik wil is dat alle overbodige kabels op het ISRA punt weg gehaald worden en het type 2 punt correct wordt aangesloten zodat ik intern de huiscentrale en bekabeling kan verwijderen. Maar dan moet het modem eerst wel werken op het ISRA punt.

Wat moet ik doen, heb het geprobeerd via de klantenservice, maar die begrijpen het probleem niet.

Het gebouw is van een stichting en al oud. Er loopt intern heel veel oude telefoonbekabeling De stichting is enkele jaren terug overgegaan naar een alles in 1 pakket.

icon

Beste antwoord door Nick83 30 April 2021, 11:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u een paar foto's plaatsen? Dan kunnen we u hier op het forum snel genoeg zeggen wat u weg kunt halen.

ISRA punt

Als ik de aansluitingen modem en telefoon loshaal verandert er niets. Wat je niet kan zien is dat er in de pvc buis ook nog een kabel terug gaat verder ons gebouw in. In het "PTT” aansluitkastje zitten nog meer draden aangesloten (die gaan hier niet zichtbaar er aan de bovenzijde uit en worden waarschijnlijk niet meer gebruikt. (vroeger liep het alarm ook via de ptt lijn)

Reputatie 7
Badge +24

Dit is niet het ISRA punt. Dit is een splitter. Word tegenwoordig niet meer gebruikt. Vroeger werd hier mee het telefoonsignaal uitgesplitst. Tegenwoordig loopt de telefoonverbinding over internet en zit een telefoontoestel aan de Experiabox aangesloten.

Je mag het doosje in principe weggooien. Als u hieruit 2 kabels los haalt, en het werkt nog steeds gewoon, dan houd dat dus in de verbinding ook niet hier doorheen loopt.

Vervolgens is wel de vraag: hoe loopt de verbinding dan wel? Heeft u nog meer foto's? 

Ok, dan is dit dus iets wat straks in ieder geval weg kan.

Maar de blauwe PTT kabel in de grond gaat naar het "ptt” kastje wat je rechtsboven ziet.

Dit zit in onze meterkast en is ook het meest logische punt waar het koper binnen komt.

Van daaruit gaat er ook weer een kabel weg die ik helaas niet helemaal kan volgen maar mogelijk wel naar de oude centrale gaat. Deze telefooncentrale zit 25 m verderop op de eerste verdieping. Denk niet dat de ptt in 1973 daar het ISRA punt gemaakt heeft.

Daarnaast komen er nog 2 dunne kabels uit dit punt aan de bovenzijde (niet zichtbaar, zit achter onze alarmkast)

Heb momenteel niet meer foto's helaas. Zal morgen proberen even naar ons gebouw te gaan en wat meer foto's te maken. (sporthal, vanwege corona gesloten)

Kabel onder de meterkast, splitst zich in 2 beide gaan naar boven

 

Aansluitkast in meterkast 2 kabels komen in en er lijkt er 1 uit te gaan naar beneden (die boven de grond wordt afgeleid, zie volgende foto)

Naast de splitter aansluitingen gaan er ook nog 2 kabels aan de bovenzijde uit. Vermoedelijk zijn beide verder niet meer aangesloten, maar dat kan ik niet zien.

Aan de linkerzijde zit de inkomende kabel aangesloten, de tweede inkomende kabel lijkt degene te zijn die los hangt en niet is aangesloten.

 

Doorvoer op bodem meterkast: (de kabel die naar links loopt komt van boven en gaat verderop weer naar boven, wordt gesplitst waarbij een deel aan het aardpunt is bevestigd)

 

De aansluiting verderop binnen zoals het nu is (let op alle kabels komen van boven, vermoedelijk uit de oude centrale ( op meest rechtse aansluiting zit nu de experiabox:

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is en hoop dat je er wat mee kunt. Ben al heel blij dat je er tijd voor neemt.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat u hier beter een monteur bij kunt laten komen. Er kan veel weg vermoed ik. Maar het ziet er behoorlijk ingewikkeld uit, het valt niet mee om van de foto's te bepalen wat wel of niet weg kan.

Reputatie 6
Badge +8

Je hebt daar dus een ISRA verdeelpunt zitten waar meerdere lijnen op binnenkomen. Daar zitten meerdere ISRA punten op aangesloten. Een van de lijnen gaat naar de splitter ernaast, maar zoals je zelf al aangeeft wordt die niet gebruikt. Een andere lijn zal naar de telefooncentrale lopen.

Ik denk dat het advies van @Nick83 het beste is. Je moet hier door een monteur naar laten kijken.

 

 

Hartelijk dank,

Ik ga het weer proberen via de klantenservice balie

Hoi @Draaikolk . Is het gelukt om iets met de helpdesk te regelen?