Beantwoord

Glasvezelaansluiting door KPN of door NetwerkNL?

  • 25 January 2020
  • 98 reacties
  • 17251 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Hallo, even een vraag aan jullie hier.

 

Hoe zit het nu precies.

Een tijdje geleden (oktober vorig jaar ergens) hebben ze glasvezel aangelegd hier in de straat. Dit is al een tijdje klaar.

In November heeft KPNnetwerk de glasvezel naar binnen getrokken en dit kastje geplaatst (zie foto). In December zag ik via postcode check dat er glasvezel beschikbaar is. Dus ik bellen met KPN voor een monteur te laten inplannen.

Dit kon allemaal en zou gratis van dsl naar glasvezel omgezet worden.

Nu werd ik gisteren een week voor dat de monteur komt gebeld om e.e.a. te controleren.

Blijkt dat KPNnetwerk nog een extra kastje moet plaatsen en daardoor de monteur van KPN niet komt.

Hoe zit het nu? Wie plaatst nu wat?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Sluisie81 28 February 2020, 16:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

98 reacties

Klopt hier moet nog zoals dat heet een Ntu op worden bevestigd die past over dat kastje op de foto. Deze vertaald het licht signaal wat op de vezel staat in voor de experiabox begrijpelijk signaal. Het lijkt mij dat de KPN monteur dat gewoon kan en mag.

 

Reputatie 3
Badge +3

Ik vond het ook al vreemd! Maar de dame was er stellig van overtuigd dat het zo niet kon.

Kreeg wel een apart telefoonnummer van haar met een speciale code die ik kon bellen. Maar wat dat nu weer voor nummer is.

Het nummer is 0800-0201557.

Kan ik dan beter dit nummer bellen of toch maar weer KPN zelf?

Wacht even een moderator af het zal best kloppen hoe vreemd het op ons ook overkomt.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Sluisie81, ik snap de verwarring heel goed! Elke aansluiting is maatwerk, het verschilt per aansluiting wat er wel of niet moet gebeuren, afhankelijk van het type glasvezel, de mate van voorbereiding in het netwerk en de specifieke apparatuur die benodigd is.

Ik wil je aanraden om toch te bellen naar het nummer dat je ontvangen hebt. Dit nummer is van KPN, het is het rechtstreekse nummer van de KPN afdeling die precies kan zien hoe de vork in de steel steekt met jouw aansluiting, wie wat moet doen én dit is de afdeling die een afspraak met een KPN monteur in kan plannen als het zo ver is :slight_smile:

 

Reputatie 7

De glasvezel inclusief de NTU valt onder verantwoordelijkheid van KPNNetwerkNL en wordt dan ook geïnstalleerd en beheerd door KPNNetwerkNL. 

Wel vind ik het een zwaktebod van KPN om de klant rechtstreeks contact te laten hebben met KPNNetwerkNL. De klant heeft een overeenkomst met KPN en zou mijns inziens dan ook KPN als aanspreekpunt moeten hebben voor alle zaken met betrekking tot die overeenkomst.

Reputatie 3
Badge +3

Inmiddels het nummer gebeld en gesproken met een medewerker al daar. Die kon mij niets nieuws vertellen en rade mij aan volgende week weer te bellen als ik nog niets gehoord had van KPN Netwerk. Dan gingen ze een ticket aanmaken.

Gisteren via chat contact gezocht met KPN Netwerk en die vertelde wat hij zo kon zien dat ze vrijdag komen om alles aan te sluiten. Dus nu snap ik het helemaal niet!

Maar die gaf mij weer een ander nummer...dus dan bel ik straks die wel weer!

To be continued....

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, het is er dus nog niet duidelijker op geworden:thinking:

Wat ik uit mijn systemen -met beperkte informatie- kan halen, lijkt er ook op te wijzen dat er vrijdag iets gaat gebeuren. Laat je weten wat er uit dat telefoongesprek is gekomen? Ik hoop dat je straks zult weten waar je aan toe bent!

Reputatie 3
Badge +3

Nou...gebeld met KPN Netwerk maar hier wordt ik helemaal niet wijzer van!

KPN Netwerk zegt dat de straat op dispuut staat….dus dat ze de aansluiting niet kunnen maken!

Ook kon ik volgens de dame niet met hun gechat hebben omdat dat niet kon bij KPN Netwerk.

Ze ziet ook geen afspraak voor a.s. vrijdag staan, dus volgens haar is dat KPN zelf.

 

Dus wie er nu komt????

ik denk alleen de kpn monteur

omdat dit werk wat op de foto staat al door kpn-netwerk is uitgevoerd

 

raar verhaal allemaal van kpn/kpn-netwerk

kpn netwerk legt alleen de basisplaat aan zoals te zien is op de foto

het glasvezelkastje werd opgestuurd in het doe het zelf pakket

maar dit is veranderd als ik zo het forum over lees en heeft de kpn monteur dit glasvezelkastje gewoon in de auto liggen

het is hier weer langs elkaar heen denk ik

Reputatie 3
Badge +2

De glasvezel inclusief de NTU valt onder verantwoordelijkheid van KPNNetwerkNL en wordt dan ook geïnstalleerd en beheerd door KPNNetwerkNL. 

Wel vind ik het een zwaktebod van KPN om de klant rechtstreeks contact te laten hebben met KPNNetwerkNL. De klant heeft een overeenkomst met KPN en zou mijns inziens dan ook KPN als aanspreekpunt moeten hebben voor alle zaken met betrekking tot die overeenkomst.

@wjb dit klopt niet, de NT(U) valt onder de verantwoordelijkheid van de provider en niet onder KPN NetwerkNL. Liggend aan de bestelling van de provider kan KPN NetwerkNL de NT(U) mogelijk wel plaatsen, maar deze blijft verantwoordelijkheid van de provider zelf (zit wel anders voor ONT en GPON).

@Zeonz

Ik ben ook van mening dat deze door de kpn monteur geplaatst wordt

ik heb dit toen zelf gedaan

“doos voor monteur”

zat het glasvezelkastje in

maar dit is jaren geleden

Precies neem je TM af komt er vanuit TM een monteur voor hun MediaConverter. Bij Telfort een monteur aangestuurd door Telfort. Dat de NT's van de provider is staat wel vast Online of Fiber wil deze terug als je bij hun weggaat daar heb ik al een paar topics over gelezen welke provider exact weet ik niet meer. Binnen KPN is het gebruikelijk dat ze blijven hangen wel zo handig. 

Dit aansluitpunt is zelfs bedoelt als doe het zelf.

@Galdor68

Nee de NT glasvezelkastje mag alleen de kpn monteur plaatsen / vervangen

daarom staat er op de doos voor de monteur

in mijn geval

Maar ik heb dit zelf gedaan

en zat op de over buren hun aansluiting

deze glasvezel zat verkeerd in de pop

Dit heb ik opgelost met reggefiber

maar dit was een pilot project

De kpn monteur heeft 2 weken later alles bekeken en was goed

@peter-keetfm tja dat klopt. Zelfs als de NT er nog hangt moet er een monteur komen. Bij mijn verhuizing zou er ook een komen beste man was laat ik had zelf alles al draaien. Hij belde dat hij later kwam dus het was dank je nee maak je klus maar af. Niet meer nodig.

Het vorige model is gevoeliger dit stelt niet veel voor.

Reputatie 7

Sinds de universal fiber termination unit gebruikt wordt door KPNNetwerkNL (voorheen Reggefiber) is de policy blijkbaar gewijzigd. Was het met de oudere FTU's zo dat de NTU door een medewerker van KPNNetwerkNL geplaatst werd is dat nu blijkbaar njet meer vereist. Wel is het nog steeds zo dat KPNNetwerkNL licht op de glasvezel zal zetten om de verbinding te activeren.

@wjb

In dit topic

komt dus kpn-netwerk om het in het pop terecht te maken en meten thuis/pop

(wat na mijn idee al gebeurd is)

en komt kpn de NT glasvezelkastje plaatsen

klopt dit

dan komen bijde partijen bij ts

Zelfs met de aanleg in 2015 op het vorige adres nooit iemand van Reggefiber gezien. Appartementen complex alles aangelegd en aangesloten door 2 ZZP'S .

Is KPN NetwerkNL niet enkel een kantoor die alles aanstuurt en uit besteed aan een Volkerwessels en noem maar op. Er zullen vast wel monteurs in dienst van Netwerk zijn het meeste wordt uitbesteed.

Reputatie 7
Badge +10

Zelfs met de aanleg in 2015 op het vorige adres nooit iemand van Reggefiber gezien. Appartementen complex alles aangelegd en aangesloten door 2 ZZP'S .

Is KPN NetwerkNL niet enkel een kantoor die alles aanstuurt en uit besteed aan een Volkerwessels en noem maar op. Er zullen vast wel monteurs in dienst van Netwerk zijn het meeste wordt uitbesteed.

Dat klopt. KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber) besteedt alles uit aan enkele hoofdaannemers die weer onderaannemers en ZZP-ers inhuren. Wel wordt alles aangestuurd door projectleiders van KPN Netwerk NL (waaronder ik bijvoorbeeld) en proberen we/eisen we dat die ingehuurde mensen kleding dragen van KPN Netwerk NL.

 

On topic: ik kan wel kijken hoe dit adres in onze database staat want blijkbaar moet er nog wel iets gedaan worden en is de aansluiting nog niet helemaal klaar... Als iemand mij het adres kan sturen @Maja_ misschien?

Bij ons reggefiber

Zelfde jaar zo'n beetje

pilot Rijssen holten glasvezel door drukriool

 

@Ward_ 

OO

Dat is vragen om problemen

dat er zoveel partijen aan zet zijn

jammer dat het zo moet

Het graaf volk had inderdaad  Eindelijk glasvezel hesjes. Caravan met de voorlichters alles Eindelijk glasvezel. 

 

Als ik dat op dispuut staan goed interpreteer is er een conflict met wat partijen.

Reputatie 7

En @Ward_, wie plaatst de NTU KPN NetwerkNL of KPN?

En onder wiens verantwoording valt het beheer van de NTU, onder die van KPN NetwerkNL of onder KPN?

Reputatie 3
Badge +3

@Ward_  ik zal je wel een pb sturen met de adresgegevens.

Ben nu wel benieuwd wie nu de NT(U) plaatst en wie de aansluiting naar modem dan regelt

&

Of er vrijdag nu iemand komt en zo ja...wie er komt en wat die gaat doen!

De foto van het Glasvezelaansluitpunt laat geen connector zien waar iemand zonder glasvezel lassen iets op kan aansluiten. Misschien kan @Sluisie81 nog een foto plaatsen van de andere kant.

Bij ons in glasvezelbuitengebied werd de NTU (merk Genexis) door provider met de post verzonden en heb ik hem zelf aangesloten. Er zat een duidelijke flyer/handleiding bij, eigenlijk net zo makkelijk als een router installeren.

De NTU schuift er in zijn geheel overheen geen lassen of wat dan ook nodig.

Het Doe het zelf wat ik eerder noemde staat hier te lezen.

https://www.kpn-wholesale.com/about-kpn-wholesale/latest-news/update-introductie-nieuwe-ftu-in-ftthgebieden-reggefiber.htm

 

Deze FTU is geschikt voor doe-het-zelf-installatie; eindgebruikers kunnen zelf een actieve component (NT/Netwerk Terminatie) op de FTU aansluiten. 

Tenzij ik het mis heb is de klant toch de eind gebruiker.

Voor een Fritzbox 5490 heb je weer speciale covers dan is er geen NTu nodig.