Vraag

Hoeveel mbit is dan volgens KPN acceptabel bij ADSL buitengebied?

  • 5 February 2019
  • 14 reacties
  • 201 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Als je voor 100mbit ADSL lijn betaald.
Op je adres zou tot 52mbit maximaal zijn.
Hoeveel mbit is dan volgens KPN acceptabel?
De aansluiting is destijds door KPN monteur gedaan dus in huis is alles goed.

Deze vraag stel ik omdat bij mijn schoonouders het internet onaceptabel langzaam is.
Nu komt er al een monteur en afspraken zijn gemaakt maar de vraag is meer uit nieuwsgierigheid.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi statscreamer. De haalbare snelheid is afhankelijk van de afstand tot de centrale. Hier kun je dit ook nakijken op basis van postcode en huisnummer. Als daar 52 Mbit wordt aangegeven zou er zeker 45 haalbaar zijn, dit in ieder geval via een kabel. WiFi kan langzamer uitpakker omdat het afhankelijk is van de omgeving. Als je je profiel aanvult met de adresgegevens van je schoonouders kan ik dit ook nakijken.

Ik hoor graag van je.
Als je tot 100Mbit afneemt(betaald) is 52Mbit onacceptabel en zou eigenlijk niet verkocht mogen worden. Zoals Alex aangeeft is het afhankelijk van afstanden wat haalbaar en leverbaar is. Persoonlijk denk ik zou bij DSL pas 100Mbit geleverd mogen als er minimaal 80Mbit haalbaar ofwel leverbaar is.
Reputatie 7
Badge +24
Als je tot 100Mbit afneemt(betaald) is 52Mbit onacceptabel en zou eigenlijk niet verkocht mogen worden. Zoals Alex aangeeft is het afhankelijk van afstanden wat haalbaar en leverbaar is. Persoonlijk denk ik zou bij DSL pas 100Mbit geleverd mogen als er minimaal 80Mbit haalbaar ofwel leverbaar is.

Klopt, daarom wil ik dit ook even nakijken. Als maar 52 leverbaar is zou de optie 100 ook niet zichtbaar en bestelbaar moeten zijn namelijk.
Reputatie 7
Badge +24
Starscreamer, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen.
Reputatie 2
Badge +2
Beste Alex,

Sorry voor de late reactie (ik heb jou ook PM gestuurd).
Ik heb nu mijn laptop rechtstreeks bekabeld aan de modem aangesloten.
En dit is het resultaat (komt niet in de buurt) (bij wifi halen we net 12):

Reputatie 7
Badge +24
Dankjewel voor de gegevens. Ik zie vrij snel in de meting dat hier iets niet goed gaat, dit kan aan de kwaliteit van de kabel liggen of aan de aansluitpunt. Hier zal ik dan een monteur voor moeten aansturen om te onderzoeken wat de oorzaak is. Hebben je schoonouders nog een voorkeur voor ochtend/middag/avond? Het zijn tijdsblokken van 2 uur, geef graag meerdere opties aan dan plan ik de monteur in. 🙂
Reputatie 2
Badge +2
Dankjewel voor de gegevens. Ik zie vrij snel in de meting dat hier iets niet goed gaat, dit kan aan de kwaliteit van de kabel liggen of aan de aansluitpunt. Hier zal ik dan een monteur voor moeten aansturen om te onderzoeken wat de oorzaak is. Hebben je schoonouders nog een voorkeur voor ochtend/middag/avond? Het zijn tijdsblokken van 2 uur, geef graag meerdere opties aan dan plan ik de monteur in. :)

Sorry voor late reactie KPN forum werkte even niet met FACEBOOK.

Er zijn al 3 KPN monteurs langsgeweest.
Ze hebben de ISRA al opnieuw gestript dus daar ligt niet aan.
En er zijn ook al 2 modems (V9 & V10) uitgeprobeerd.

Wel weet ik dat de kabel na het huis van mijn schoonouders niet goed is.
Die zit namelijk nu op de reserve paar... elk ouderwetse lijn heeft een 4 aderige kabel lopen waarvan 2 gebruikt worden 1 van die aders zou dan wel stuk zijn.
Om dit te repareren (en snelheid te halen) zij de 1e monteur dat er een nieuwe kabel gelegd moet worden.
Echter wordt dit niet uitgevoerd (denk ivm kosten). Ik denk ook dat hier het probleem ligt.
Het vervelende is dat mijn schoonouders best veel geld betalen voor een product wat niet voldoet aan hun verwachtingen.
Reputatie 7
Badge +24
Ik zie inderdaad de oude meldingen en de monteurs. Daar is toen niets aan gedaan omdat op 6 februari de overgang op deze lijn van xDSLnaar bonding ging waardoor beide paren worden gebruikt. Met andere woorden, het enige wat ik nu kan doen is alsnog een monteur aansturen om het na te gaan. Durf echter niet te zeggen of de kabels in de grond vervangen zullen worden. Ik ga daar eigenlijk niet vanuit. Wel kan er een grondploeg aangestuurd worden als ze kunnen zien dat er op een bepaalde plek in de kabel iets aan de hand is. Concreter kan ik het vanaf hier niet maken.
Reputatie 2
Badge +2
Ik zie inderdaad de oude meldingen en de monteurs. Daar is toen niets aan gedaan omdat op 6 februari de overgang op deze lijn van xDSLnaar bonding ging waardoor beide paren worden gebruikt. Met andere woorden, het enige wat ik nu kan doen is alsnog een monteur aansturen om het na te gaan. Durf echter niet te zeggen of de kabels in de grond vervangen zullen worden. Ik ga daar eigenlijk niet vanuit. Wel kan er een grondploeg aangestuurd worden als ze kunnen zien dat er op een bepaalde plek in de kabel iets aan de hand is. Concreter kan ik het vanaf hier niet maken.

Precies en omdat beide paren (waarvan 1 stuk is) nodig zijn gaan ze de snelheid nooit halen 😉
Ik hoop echt dat ze het kunnen oplossen.

Ik weet zeker dat die kabel stuk is. Want bij een omschakeling heeft KPN al ooit eens op de verkeerde aarde paar aangesloten waardoor ze een aantal dagen geen internet hadden (meende ergens in 2013). Zou vast nog wel ergens gedocumenteerd zijn.
Reputatie 7
Badge +24
Dat hoop ik ook. Stuk kan de kabel niet zijn, dan zouden ze helemaal geen diensten hebben. Ik ga het aansturen. Hebben ze nog een voorkeur voor een datum en dagdeel? Indien mogelijk ontvang ik meerdere dagen/opties, dan kan ik kijken waar wij nog een opening hebben. 🙂
Reputatie 2
Badge +2
Dat hoop ik ook. Stuk kan de kabel niet zijn, dan zouden ze helemaal geen diensten hebben. Ik ga het aansturen. Hebben ze nog een voorkeur voor een datum en dagdeel? Indien mogelijk ontvang ik meerdere dagen/opties, dan kan ik kijken waar wij nog een opening hebben. :)

Als je mij een aantal datums kan doorgeven 🙂 Dan zorg ik ervoor dat er iemand is.
Reputatie 7
Badge +24
Misschien handig om even te bellen, of dat ze zelf even bellen? Er is namelijk en aanzienlijke kans dat het de plekken vrij snel bezet zijn op korte termijn nadat ik dit door heb gegeven. Als we het ruimer nemen en dit over 5 a 10 dagen inplannen zal het over het algemeen altijd in de ochtend of middag kunnen.
Reputatie 2
Badge +2
Afspraak gepland we gaan het mee maken morgen 😅
Reputatie 7
Badge +24
Fijn, ik hoop dat het wat opbrengt. Meer dan dit kan ik helaas niet voor je doen. 🙂