Vraag

Hoge Ping bij online gamen

  • 14 March 2020
  • 7 reacties
  • 1348 keer bekeken

Goedenmiddag, Wij hebben last van een hoge ping bij online gamen. Om zeker te weten dat het niet aan ons netwerk ligt hebben wij de zolgen testen uitgevoerd:

  • Alleen de laptop via wifi verbonden aan de kpn router dit resulteert in een pingĀ  van 230ms
  • Alleen de laptop verbonden via de kabel resulteert in een ping van 80 ms

Alleen de laptop was aangesloten alle andere apparaten in ons netwerk waren afgekoppeldĀ en we gebruikten een CAT5e kabel. Wij maken gebruik van Experiabox V10. Is er iets te doen aan deze buffer bloat zodat wij een beter / sneller netwerk hebben?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Goedenmiddag, Wij hebben last van een hoge ping bij online gamen. Om zeker te weten dat het niet aan ons netwerk ligt hebben wij de zolgen testen uitgevoerd:

  • Alleen de laptop via wifi verbonden aan de kpn router dit resulteert in een pingĀ  van 230ms
  • Alleen de laptop verbonden via de kabel resulteert in een ping van 80 ms

Alleen de laptop was aangesloten alle andere apparaten in ons netwerk waren afgekoppeldĀ en we gebruikten een CAT5e kabel. Wij maken gebruik van Experiabox V10. Is er iets te doen aan deze buffer bloat zodat wij een beter / sneller netwerk hebben?

Bufferbloat en latency is niet hetzelfde.

De latency (ping) is de tijd die nodig is om een pakketje naar een server te sturen en het antwoord terug te ontvangen.

Bij Buffer Bloat wordt gekeken wat deze latency is op het moment dat je lijn volledig belast wordt door downloads/uploads. Dit zit hem vaak en de routers/traffic shaping en dat soort zaken. Het is sowieso zaak om nooit je lijn volledig te belasten tijden het gamen.

Wat krijg je als ping als je kijkt op www.speedtest.net?
En welke games speel je veel? Dan kunnen we wellicht eens kijken wat je ping tijden naar die servers zijn. Deze tijden verschillen namelijk per server.

Ā 

Als laatste tip: Nooit via de WiFi gamen. Hoewel niet veel, maar WiFi zal altijd een hogere latency hebben dan bedraad. Ook met veel meer spikes. Je moet alle bandbreedte op een WiFi kanaal delen met alle andere apparatuur die er op zit. Maar dat had je al gezien ;-)

Dank voor je reactie. Ik heb zojuist de speedtest gedaan met deze resultaten:

Ping: 4ms

Download 87.19

Upload 95.4

Ā 

Het lijkt er dus op dat het onbelast zonder problemen gaat alleen bij zwaardere belasting gaat de ping omhoog. Is daar iets aan te doen? Kan het aan der router liggen?

Reputatie 6
Badge +8

Dank voor je reactie. Ik heb zojuist de speedtest gedaan met deze resultaten:

Ping: 4ms

Download 87.19

Upload 95.4

Ā 

Het lijkt er dus op dat het onbelast zonder problemen gaat alleen bij zwaardere belasting gaat de ping omhoog. Is daar iets aan te doen? Kan het aan der router liggen?

Dat KAN aan de router liggen, maar het kan ook aan je eerste test liggen. Gezien het feit je het over bufferbloat hebt, denk ik dat je aan het testen bent geweest met DSLReports. Hun Europese servers liggen al weken plat waardoor je pingt met hum Amerikaanse servers. En dan duurt het inderdaad lang.

Je moet alleen kijken naar de latency (ping) van de servers waarmee jij speelt. Welke games speel je? Want dan kunnen we eens kijken wat je ping daar naar toe is en of je je dan zorgen moet maken of niet.

Ā 

Dank voor je hulp. We hebben fast.com gebruikt voor de testen in diverse configuraties op verschillende tijden. Deze gebruikt de Netflix servers. We hebben het porbleem al geruime tijd maar gingen nu met de meest eenvoudige configuratie een pc aan de router testen om uit te stluiten dat het aan ons netwerk lag.

Reputatie 6
Badge +8

Je zal er rekening mee moeten houden dat je met een volledig dichtgetrokken lijn altijd een wat hogere latency zal krijgen. Het is dus belangrijk dat je zorgt dat je tijdens het gamen je lijn niet volledig belast. Gewoon wat TV kijken of streamen is echt geen issue, maar downloaden van games/usenet/etcā€¦Ā gaat altijd invloed hebben op je lijn. Om een zo'n laag mogelijk ping te hebben tijdens het gamen moet je eigenlijk altijd de volgende twee zaken in acht nemen:

Ā 

  • De lijn niet volledig belasten
  • Altijd bekabeld gamen, niet via de WiFi

Verder kan je er zelf niet heel veel aan doen.Ā 

Bij welke games ervaar je het probleem het meest? En op welk platform speel je (PSN, PC, etc...)?

Ik ben al die tijd al aan het gamen via wifi nooit problemen ondervonden en nu zie ik staan hier boven dat jeniet moet gamen via de wifi , Via knp altijd problemen.Ā 
De upload en download is ook tergend traag.Ā 
Kunnen jullie hier iets aan doen?Ā 

Graag de ping van online gamen fixen want this niet te doen , ik heb hier geen ruimte om een data kabel neer te leggen.Ā 

Gaarna jullie antwoord.

Ā 

Reputatie 1

Veel verkeer over WiFi kan ook een hogere latency veroorzaken, helemaal als andere WiFi-accesspoints van bijvoorbeeld buren op hetzelfde kanaal actief zijn. Heb je inzicht in de belasting van de verschillende kanalen? Eventueel eens proberen het kanaal van je eigen WiFi verbinding te veranderen?

Daarnaast zou ik inderdaad ook de voorkeur hebben voor een bekabelde verbinding.