Vraag

Huawei 4G (B525) modem en Experiabox in zelfde DHCP range

• 28 december 2017
  • 18 reacties
  • 828 keer bekeken

Dag,

ik heb enkele maanden geleden een Huawei 4G modem ontvangen van KPN omdat ik in een buitengebied woon. Dit werkt op zich prima, maar ik moet telkens schakelen tussen de Wifi als ik wil printen, mijn Sonos wil bedienen of mijn NAS wil benaderen. Daarnaast wil ik graag data vanaf de NAS uploaden (backup in de cloud). Allemaal erg omslachtig. Ik heb al wat rondgekeken op internet en lees wel wat over een extra router aanschaffen maar dat wordt me eigenlijk te ingewikkeld. Daarnaast wacht ik eigenlijk op glas en wil niet teveel meer investeren. Daarom kom ik eigenlijk op de optie om de Huawei en de Experiabox in dezelfde DHCP range te laten werken, waarbij 1 de DCHP server moet zijn lijkt me. Bij voorkeur de Experiabox aangezien mijn Nefit warmtepomp en SolarEdge daar ook aan hangen en ik niet weet of en hoe ik deze ip adressen ongestraft aan kan passen. Vraag is: is dit mogelijk en welke stappen moet ik nemen? Ik heb al wel wat getest door het ip adres van de Huawei aan te passen naar 192.168.2.201 (buiten DHCP range van ExperiaBox) en de Huawei aan te sluiten op een LAN poort van de ExperiaBox, maar toen kon ik de Huawei niet meer benaderen. Reset was de enige oplossing en zit deze nu dus weer in de 192.168.8.x range. Maar wellicht moet ik nog meer aanpassingen doen of heb ik een verkeerde volgorde gehanteerd. Hoor graag wat de mogelijkheden en stappen zijn....

18 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Problemen die ik heb:
- Wifi vliegt er om de klipklap uit
- Ook regelmatig dat ik ineens geen internetverbinding meer heb

Ik heb ook problemen met de Wifi, zowel die van de TL-ER604W als die van de Huawei. Bij de TL-ER604W valt die soms helemaal weg en is een reboot noodzakelijk. Bij de Huawei wordt alles soms heel traag, wat ook opgelost wordt door een reboot. De Huawei werkt trouwens nu al een week of 3 goed na een factory reset.

De internet verbinding van de Huawei werkt hier wel goed, behalve dat soms het profiel weer op standaard wordt gezet in plaats van advancedinternet.

Met load balancing heb ik nooit problemen gehad op de TL-ER604W, link backup heb ik daar nooit gebruikt. Maar ik heb wel gemerkt bij load balancing dat als je 1 van de WAN poorten los trekt, dat dan alles spontaan naar de andere WAN poort gaat. Ook zonder dat link backup is ingesteld.

Ik heb inmiddels nog wel een ander probleem, namelijk dat mijn ADSL verbinding een stuk trager is geworden, blijkbaar heeft iemand in de buurt internet of sneller internet genomen. Die is nu zo traag dat ik geen HD meer kan streamen via ADSL, waardoor het nut van load balancing ook een stuk kleiner is geworden.
Reputatie 5
Badge +6
@Jozert Als het de WiFi van de Huawei betreft, hier hebben meerdere mensen last van (gehad). Ik zelf heb en E5186s-22a die bij T-Mobile 4GvoorThuis zat. Die had ander firmware dan die van KPN, maar begin vorig restte mij niets anders dan een eigen Wifi AP in te zetten omdat die Huawei maar hoogstens een paar dagen voor stabile thuisnetwerk kon zorgen. Ik gebruik nu de E5186s-22a alleen als 4Gmodem (dus z'n WiFi en DHCPserver uit) verbonden via LAN1 poort met 1 ethernetkabel naar andere eigen router. Zodoende is er min of meer alleen ethernet afhankelijkheid en daar kont reletief gezien weinig firmware aan te pas. Die kabel even onderbreken o.i.d. is ook niet merkbaar in het thuisnetwerk, natuurlijk pauzeert een eventueel lopende download even.

Ik heb geen ervaring met loadbalancing routers, wel met dual-link (via zelfde IP adres) connecties and dat is vrij lastig om dat efficient te krijgen als je niet beide kanten van de link volledig onder controle/beheer hebt, zoals b.v. met hybride (multipath-TCP) het geval is.

Wil je solide dual-WAN hebben, dan moet je denk ik zowel de EBv10 als de Huawei wifi uit zetten en een extra Wifi AP achter de TP-Link zetten. En o.a. ook DNS in TP-Link vastleggen, op iets niet van KPN. Een goede test is als je om de beurt eens 15 minuten de EBv10 en de Huawei uitzet. Dan moet gedurende 1 uur lang op alle apparaten nog internet mogelijk zijn.
Hallo,
Ik heb een half jaar geleden op basis van de ervaringen van Jrxs4all-Slimmerik een TP-LinkTL-ER604W aangeschaft en geïnstalleerd. Eerst mbo load baldancing, maar dat gaf steeds problemen. Later als back-up, maar ook dat geeft problemen.
Veel contact met de support afdeling van TP-Link gehad, maar die snappen er zelf helemaal niets van..... Echt waardeloos. En dan steeds na drie dagen een automatische mail dat ze ervan uitgaan dat het is opgelost omdat ze van mij geen bericht hebben gehad. Ik heb het opgegeven, dat er nog zulke helpdesls bestaan zeg.... Triest.

Problemen die ik heb:
- Wifi vliegt er om de klipklap uit
- Ook regelmatig dat ik ineens geen internetverbinding meer heb

Oh ja, die helpdesk heeft me wel verteld dat het even duurt voor de backup in werking gaat. Dus als er even geen 4G signaal is (gek genoeg heb ik altijd 4G op mij. mobiel thuis, maar ze beweren dat de 4G hikt en de HUAWEI dus geen signaal doorgeeft) duurt het lang voordat de backup doorschakelt naar de experiabox (en die zit bij mij aan een DSL lijn, dus lekker langzaam zeg maar).

Is er misschien iemand die me uit de brand helpt met de juiste manier van instellen, want wij worden hier allemaal knetter van ons netwerkje: er wordt dagelijks meerdere keren opnieuw opgestart.

Alvast dank!
Ik heb op marktplaats een 2e hands Draytek Vigor 2920 aangeschaft. De komende weken kom ik er nog aan toe om ermee aan de slag te gaan verwacht ik, maar zodra ik ervaringen heb zal ik ze hier delen....
Reputatie 7
Badge +30
1 en 2 is hetzelfde.

Als je iets met dual WAN gaat doen ga je geen DHCP draaien op de EB/Huawei maar op die dual WAN router of er achter.
Ok, duidelijk. Ik moet dus even kijken naar:
1. Een Edgerouter met 2 WAN poorten, eventueel aangevuld met een AP indien niet ingebouwd, of
2. Een dual WAN router met load balancing (geen fail over!) functionaliteit, eventueel met een AP indien niet ingebouwd
(wat het verschil precies is tussen beide is me niet helemaal helder overigens)

AP functionaliteit wordt/kan dus niet door de ExperiaBox of Huawei geleverd worden en moet dus door 1 van bovenstaande 2 worden gefaciliteerd (evt dus met een losse AP).

Ik heb al even gekeken. Tweedehands niet zoveel te vinden. Ik kom wel Draytek tegen. Iemand hier ervaringen mee? Wat ik in ieder geval niet wil is configuratie middels CLI. Dat gaat mijn pet te boven en moet ik zo'n learning curve door daar heb ik geen zin in. Gewoon middels een Web Interface.

Nog 1 vraag: wie kan het beste de DHCP doen? De ExperiaBox?

Groeten,
Jacco
Reputatie 7
Badge +30
Ik volg dit topic niet helemaal, maar misschien iets met een (tweedehands) EdgeRouter en daar op loadbalancen/beslissen wat waar langs moet?

Robin
Reputatie 3
Badge +2
Als het inderdaad een tijdelijke oplossing is, dan zou het wel jammer zijn ja. Maar dat durf ik dus niet te zeggen, het zou ook kunnen dat iedereen met het huidige 4G abonnement dat gewoon houdt.

Ik ben bang dat beide DHCP opties problemen gaan geven. In het eerste geval denk ik dat die 2 apparaten toch contact gaan zoeken met de Huawei DHCP server als ze die ontdekken en 2 DHCP servers gaat sowieso niet goed werken.
is nog beste wel een investering voor een tijdelijke oplossing. Ik zou natuurlijk op marktplaats kunnen kijken....

Is het ook mogelijk om DHCP op de ExperiaBox uit te zetten en alleen die 2 apparaten aangesloten te laten en vervolgens de Huawei in te stellen op 192.168.2.50 en hoger range? Zodat ik geen ip conflict krijg? of ben je dan op een gegeven moment je lease tijd kwijt?

Andere optie om ExperiaBox DHCP 192.168.1 - 50 te laten uitdelen, Huawei alles daarboven? Maar ik heb gelezen dat dat niet aan te bevelen is (2 kapiteins op 1 schip)...
Reputatie 3
Badge +2

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn.....

Als die hybride variant inderdaad grootschalig wordt uitgerold in 2018 dan zou het beter zijn om daarop te wachten, als bestaande 4G Buitengebied klanten tenminste ook kunnen overgaan op de hybride variant.

Ondertussen kun je het zo laten als het nu is (met 2 gescheiden netwerken) of alles behalve Interactieve TV en telefonie aansluiten op de 4G router.

Eventueel kun je de Huawei instellen op de 192.168.2.x range zodat je die 2 genoemde apparaten hun huidige IP adres kunt laten houden. Volgens mij kan de Huawei trouwens geen IP adressen koppelen aan MAC adressen, dus die 2 apparaten moeten dan op de een of andere manier een vast IP adres krijgen.

Ik gebruik zelf een TP-Link TL-ER604W load balancing router. Qua load balancing werkt dat prima, maar ik ben niet zo tevreden over de Wifi. Beter zou zijn om een TL-ER6020 te nemen met een los accesspoint.

Andere mogelijkheden in dezelfde prijsklasse: een Ubiquiti EdgeRouter Lite plus een accesspoint of een UTT AC750W.
Dag tmoesel. Ik heb daar paar maanden geleden ook al eens een vraag over gesteld op dit forum. Dit nav dit nieuws bericht: https://tweakers.net/nieuws/131407/kpn-wil-combinatie-van-dsl-en-4g-testen-bij-2500-klanten-in-het-buitengebied.html

antwoord was toen "Voor wat betreft de test, dat is nu voor een selecte groep mensen. Die worden daarover geïnformeerd. Later zal het waarschijnlijk voor een grotere doelgroep beschikbaar zijn en kunnen mensen die hier eerder niet voor uitgekozen waren ook meedoen. ". Dit kwam van @RobinFlikkema

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn.....
Reputatie 5
Badge +6
@Superbuis Ik zou nog even kijken of/hoe/wannneer je e.v.t. kan overgaan op de hybride oplossing van 4G+DSL die KPN momenteel aan het uitrollen is. Deze combinatie biedt 1 internet verbinding naar buiten toe m.b.v. een ExperiaboxV10 en Sagemcom 4Gmodem. Veruit gemakkelijker voor de eindgebruiker, en bespaart je de aanschf van loadbalancing apparaat, waar je handmatig de verdeling over 4G en DSL moet zien te optimaliseren.. Hopelijk kan iemand van KPN inzicht geven of mensen die nu een gescheiden, dus 2 internetverbindingen hebben, binnen 1jarig contracttermijn ook overkunnen naar deze hybride variant.
Dag Jarrett en jrxs4all,

Dank voor jullie reacties en meedenken! Als een load balancing router niet veel duurder dan 2 losse routers is en ook niet ingewikkelder is, dan heeft dat mijn voorkeur. Zoveel ruimte heb ik nl. ook niet in mijn meterkast... jrxs4all. Heb je nog een advies voor merk/type? Of wellicht een link naar een instructie? Ik heb nl al wel ergens iets over gelezen. Ik weet niet meer of dat nu op dit forum was of tweakers ofzo.

Nog wel een vraag. Ik heb 2 apparaten die een ip adres uit de range 192.168.2.x krijgen van de ExperiaBox. Dit zijn apparaten waar ik verder niet bij kan en ook niet wil eigenlijk. Ik wil ze eigenlijk dus in deze range laten zitten. Kan dat zo blijven?

Alvast bedankt!

Groeten,
Jacco
het kan inderdaad ook op andere manieren.
ikzelf heb het alleen op deze manier, en dit werkt.
mijn netwerk is ook nog een stukje groter dan wat ik getekend heb, vandaar dat ik werk met 2 extra routers.
Reputatie 3
Badge +2

klopt ik heb er 2 extra routers bijgeplaatst en de 4g en adsl zijn de huawei en de experiabox.

Ik kan deze constructie eerlijk gezegd niet goed volgen. Wat is het nut van die twee extra routers ?

Volgens mij bereik je precies hetzelfde als je de Huawei en de Experiabox via een LAN aansluiting koppelt. En de IP adressen in dezelfde range zet en van 1 router de DHCP server uitschakelt.

Dit nog even afgezien van de vraag of dit een handig concept is, ik zie de voordelen niet zo.

Maar als je dan toch extra routers wil kopen, dan is 1 echt voldoende. Koop een load balancing router en sluit de Huawei aan op WAN1 en de Experiabox op WAN2. Alles werkt dan en je bepaalt zelf welk verkeer naar 4G en welk verkeer naar ADSL gaat.

Lijkt me een stuk simpeler en het werkt ook nog.
Dag Jacco

klopt ik heb er 2 extra routers bijgeplaatst en de 4g en adsl zijn de huawei en de experiabox.

nee je moet de gele aansluitignen van de modem niet meer gebruiken in deze opstelling.
alleen de poorten van de routers.

je extra vragen:

1.:
Nee je hoeft niet veel te configureren.
Poorten forwarden en vlans heb je hier niet voor nodig.
Je moet er alleen voor zorgen dat de standaard gateways van de 4g en adsl modem verschillen van elkaar en verschillen van de router.
Ook moet je de dhcp server van router2 uitschakelen.

Zelf heb ik

4g modem: 192.168.8.1 (dit was al een standaard instellingen van de 4g modem)
adsl modem: 192.168.2.254 (ook dit was een standaard instelling)
router 1: 192.168.1.254 (deze heb ik zelf ingesteld)
router 2: 192.168.1.253 (deze heb ik ook zelf ingesteld. Hier moet je de dhcp server uitschakelen)

Al mijn apparaten krijgen dus een ip adres in de range van de router 1 en lopen via het 4g intenet.
tenzij ik ze een vast ip geef met gateway: 192.168.1.253
dan lopen ze via de adsl lijn.

2:
Ik heb zelf een router van asus, maar dit mag ook rustig een tp-link zijn.
Deze heb je al voor ongeveer 3 tientjes
Ik weet niet als ik hier een link mag plaatsen maar google maar even op: TP-Link TL-WR1043N

Als het niet lukt hoor ik het
Dag Jarrett, dank voor je uitgebreide toelichting! Als ik het goed begrijp heb je dus 2 extra routers er bijgeplaatst en zijn de genoemde 4g en ADSL respectievelijk de Huawei en ExperiaBox. Indien ik dit juist heb, dan bedoel je met "Je kunt de 3 overige poorten op router 2 ook rustig gebruiken voor je apparaten." niet router 2 maar de ExperiaBox. Correct?

Verder nog 2 vragen:
1. Moet ik verder nog veel gaan configureren op de routers, de Huawei en ExperiaBox? Ik heb wel wat basis kennis maar geen diepgaande netwerk kennis over allerlei poorten, forwarding, VLAN's, etc.
2. Heb je een suggestie voor een merk/type simpele router? Dit kunnen dus 2 dezelfde zijn neem ik aan...

Alvast bedankt!

Groeten,
Jacco
Ik heb thuis ook ongeveer de situatie die jij graag wil creëren

Mijn setup ziet er als volgt uit:

Alle apparaten die via de adsl verbinding moeten lopen geef je een vast ip adres
met als standaard gateway 192.168.1.253

Alle apparaten die via de 4g verbinding moeten lopen hoef je geen vast ip adres te geven
(dit mag natuurlijk wel) deze apparaten krijgen als standaard gateway 192.168.1.254
en lopen over je 4g netwerk

Router1 is dus de baas van het netwerk
Deze geeft de ip adressen uit

Router 1 krijgt het wan ip adres van de 4g modem en deze zal ergens tussen 192.168.8.1 / 192.168.8.253 liggen

Router 2 krijgt het wan ip aders van de adsl modem en deze zal ergens tussen 192.168.2.1 / 192.168.2.253 liggen

Op router 2 moet je de dhcp server uitschakelen.
De blauwe lijnen op de tekening zijn de wan aansluitingen.
De gele zijn de ethernet poort aansluitingen.
Je kunt de 3 overige poorten op router 2 ook rustig gebruiken voor je apparaten.
Deze krijgen gewoon het standaard 192.168.1.254 gateway.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je adsl verbinding standaard te maken, dan moet je even de 4gmodem en de adsl modem van plek ruilen.

Deze opstelling hoeft ook niet gek veel te kosten.
Goedkope simpele routers zijn al goed genoeg om dit voor elkaar te boksen.
Wel zal ik er voor kiezen om routers te pakken met gigabit aansluitingen.
Dit om je netwerk lekker snel te houden.

Ik hoop dat je er uit komt, zo niet hoor ik het wel.

Reageer