Beantwoord

Hulp gevraagd bij aansluiten TV, Chromecast, en KPN ITV op Blue Ray

• 27 juni 2017
  • 25 reacties
  • 990 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
Hoi Allemaal,

We hebben inmiddels een tijd KPN ITV en een blue ray speler. We hebben om radio te kunnen luisteren het ITV kastje van KPN aangesloten op de Blue Ray speler middels de standaard audio kabel van KPN. Dat werkt allemaal perfect 🙂 nu is de situatie alleen twee maanden geleden veranderd toen de Chromecast erbij kwam. We hebben het nu zo aangesloten:

KPN ITV -> HDMI -> TV
Chromecast -> HDMI -> TV
TV -> audio kabel KPN -> Blue Ray speler
Blue Ray speler -> HDMI -> TV

Nu loopt het geluid voor KPN ITV, Chromecast en de TV (i.v.m. Netflix) allemaal via de TV naar de Blue Ray speler. Dat werkt prima maar nu moet de TV aan blijven staan als we radio luisteren en dat is iets wat nutteloos. Ik heb dus advies nodig hoe ik ervoor kan zorgen dat het geluid van de chromecast, de TV en KPN ITV naar de Blue Ray speler loopt maar dat de TV uit kan zodra we radio luisteren.

Gegevens:

Modelnummer: Sony KDL-50W805B (TV)
Modelnummer: Samsung HT-D4200Series_ZF (Blue Ray)
Chromecast 2

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! alle tips (en adviezen) zijn welkom!
icon

Beste antwoord door King006 1 juli 2017, 21:32

Oh... ben ik toch benieuwd hoe jij Ziggo TV op dit moment krijgt. Via Ziggo Go met de gegevens van een abonnee? Hier kan ik 't gewoon zó van de kabel plukken. Ben Marco nu aan het opnemen op de DVD/HDD-recorder! DVD-tje branden en genieten maar...
(verhip, ben vandaag vergeten lege DVD's te kopen 😢 . Nou, dat is dan weer voor maandag bij de HEMA.)

Maar, samengevat. Je krijgt nu het surroundgeluid van de TV (chromecast) en Netflix via de HDMI ARC en het geluid van KPN ITV via de Toslink over je luidsprekers van je bluray/versterker?

Dat klopt, we hebben inderdaad de gegevens van een Ziggo abonnee waardoor we Ziggo GO kunnen gebruiken en kunnen streamen naar de chromecast. Uiteraard met goedkeuring van deze abonnee 😉

Klopt! De KPN ITV gaat via de Toslink naar de blue ray/versterker terwijl de TV/Netflix/Chromecast via de HDMI naar de blue ray/versterker loopt. In beide gevallen een uitstekend geluid 😀

De splitter hoeven ze overigens niet terug. (uiteraard krijg ik mijn geld wel terug) Apart. Dat is dus feitelijk een gratis optische switch! 🤓

Dat vond ik ook apart, mogelijk stopt de verkoop en willen ze hem daarom niet terug. De twee toslink kabels willen ze namelijk wel retour. (inmiddels ook een retour procedure daarvoor opgestart)
Bekijk origineel

25 reacties

De beste oplossing is dat je een toslink kabel aansluit tussen de Blue Ray speler en het kastje van KPN.
Toslink kabel word ook wel optische kabel genoemd. Die kabel is in verschillende lengtes te verkrijgen bij TV audio zaken en op internet.
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Fradet,

Bedankt voor de tip en informatie! ik heb zojuist een Toslink kabel (optische kabel) besteld en deze komt morgen binnen! we zullen dan eens gaan kijken of het inderdaad goed werkt 🙂 Ik hou je op de hoogte!
Reputatie 7
Daarmee kan je i.i.g. de KPN ITV voor radio luisteren gebruiken zonder dat de TV aan moet staan.
Voor Dolby geluid (surround 5.1) dit dan voor de optische aansluiting van de ITV ontvanger aanzetten in menu instellingen 👉🏻 geluid instellingen.

Ook de TV aangesloten laten op de BRD om het geluid van Netflix daarover te laten horen.

Ook ik heb hier de versterker optisch met de ITV ontvanger én met de TV verbonden. M'n versterker heeft gelukkig 2 optische ingangen.

Wil je via de chromecast ook alleen geluid zonder dat de TV aan dient te staan, dan kan dat alleen als de versterker (ergo je BRD speler) een HDMI ingang heeft. Daar zou dan de chromecast in kunnen.
Reputatie 6
Badge +8
@PeterG,

Bedankt voor de extra informatie! 🙂 de Chromecast hoeft gelukkig geen geluid te geven als de TV uitstaat dus ik denk dat dit genoeg is. Het volgende punt wordt nog wel de Logitech Harmony AB in combi met de Samsung Blue Ray. De vorige keer ging het continu fout met de ingang. Je stelde AUX in en hij ging bijvoorbeeld naar FM. Stelde je FM in? dan ging die naar Digitaal IN. Hopelijk kan ik dat probleem verhelpen zodat we eenvoudig met de Harmony kunnen switchen. Morgen als de kabel binnen is eens even kijken. Zou ideaal zijn want we hebben dadelijk AUX voor de Chromecast (+ TV/Netflix) en Digitaal IN voor KPN ITV.
Reputatie 7
Dat met die ingangen zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het HDMI-CEC protocol tussen de verschillende apparaten.
Maar als alleen de versterker/BRD en de ITV ontvanger aanstaan zou het geen punt moeten zijn. De ITV ontvanger ondersteunt geen HDMI CEC. En via alleen een optische verbinding werkt het ook niet.

HDMI CEC zou je op je apparaten ook uit kunnen zetten. Alle fabrikanten hebben er echter een eigen naam voor. Zie hier: https://www.homecinemamagazine.nl/2013/03/wat-is-hdmi-cec-simplink-anynet-bravia-sync-easy-link-etc/
Reputatie 7
Badge +22
Ha Vriesde, goede vragen! En ik lees ook al goede suggesties 🙂 Ik ben benieuwd of je met een toslinkkabel radio kunt luisteren zonder de tv aan te zetten. Daar ga ik wel van uit 😉
Reputatie 6
Badge +8
Ha Vriesde, goede vragen! En ik lees ook al goede suggesties 🙂 Ik ben benieuwd of je met een toslinkkabel radio kunt luisteren zonder de tv aan te zetten. Daar ga ik wel van uit ;)

Inderdaad! gisteren kwam de toslinkkabel binnen en gelijk maar even aangesloten 🙂 eindelijk weer radio luisteren zonder dat de TV aanstaat. Ik moet zeggen dat het geluid van zowel de TV als radio nu ook veel beter is? komt dat omdat je de audio kabel van KPN in een soort 'hoofdtelefoon' ingang stopt en aan de andere kant in de AUX? (rood en wit)
Reputatie 7
Inderdaad! gisteren kwam de toslinkkabel binnen en gelijk maar even aangesloten 🙂 eindelijk weer radio luisteren zonder dat de TV aanstaat. Ik moet zeggen dat het geluid van zowel de TV als radio nu ook veel beter is? komt dat omdat je de audio kabel van KPN in een soort 'hoofdtelefoon' ingang stopt en aan de andere kant in de AUX? (rood en wit)Ja. Dit is een electrisch analoge verbinding zoals die al tientallen jaren in de audio gebruikelijk is. Echter door de minijack aan één zijde kan m.n. de kanaalscheiding ietsje minder zijn dan met cinch (NL tulp).
Ook bij mij is de verbinding van de kpn box naar de versterker optisch. Die gebruik ik voor zowel het geluid van de radio zonder tv als met tv met Dolby 5.1 geluid.
Reputatie 7
Badge +22
Mooi! Lekker dat de tv nu gewoon uit kan blijven staan 🙂 Volgens mij is het grote verschil tussen tulp en toslink dat tulp een analoog signaal doorgeeft en toslink een digitaal signaal. Dat zou het verschil in geluidskwaliteit kunnen verklaren.
Reputatie 6
Badge +8
Thanks PeterG en Justin_,

Nog een vraag! 🙂 ik denk dat jullie daar wel advies in kunnen geven. Onze Samsung Blue Ray speler heeft maar 1 optical aansluitpunt. Onze TV heeft zelf ook een optical aansluitpunt. Als we de huidige (analoge) kabel willen vervangen vanaf de TV naar de Blue Ray speler voor een Optical kabel en we gebruiken tussen de KPN ITV en TV een splitter voor de Blue Ray speler. Werkt het dan nog steeds goed? of verliest dat veel in geluid? welke splitter raden jullie dan aan? het liefst 1 waar je zelf niet aan hoeft te zitten 😉
Reputatie 7
Hoi, geluidskwaliteit zal 't niet verliezen.
Veel splitters om van één opt. ingang meer te maken zijn er echter niet. Ik vond deze. Dan kun je er a.h.w. 3 inputs van maken.

Er zijn wel veel splitters te vinden waarbij je één apparaat naar de inputs van twee verschillende versterkers kan voeren. Dat is in jouw situatie dus niet de bedoeling.
Reputatie 6
Badge +8
Hoi @PeterG,

Wederom bedankt voor jouw antwoord en hulp! ik heb zojuist de splitter en extra Toslink kabels (optische kabel) gekocht! morgen werden ze geleverd en dan gaan we eens kijken! 😉 het geluid met TV kijken en Radio luisteren geeft een dusdanig beter geluid dat we Netflix en de chromecast ook zo willen gaan aansluiten i.p.v. met de 'analoge' kabel van KPN. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +22
Helemaal goed, Vriesde! We zien je bericht graag verschijnen 🙂
Reputatie 6
Badge +8
Helaas, met de switch van @PeterG lukt het met geen mogelijkheid! Ik heb van alles geprobeerd maar het werkt niet. Gewoon direct aansluiten werkt in beide gevallen wel.
Reputatie 7
Jammer. Terugsturen dan maar dat ding. Anders is het zonde geld.
Déze is niet geschikt. Is om het signaal naar twee apparaten te sturen.
Vrijwel álles wat ik op dat gebied vind is om het signaal van één apparaat naar twee versterkers (bijvoorbeeld) te sturen.
Niet om op één ingang meerdere weergevers aan te sluiten.

Ondersteunen die HDMI speler én de TV geen HDMI ARC? En heeft die versterker/met/blurayspeler een HDMI ingang?
Reputatie 6
Badge +8
Ondersteunen die HDMI speler én de TV geen HDMI ARC? En heeft die versterker/met/blurayspeler een HDMI ingang?

De Blue Ray Speler heeft alleen in HDMI 'uitgang' waarmee hij verbonden is met de TV. Ik heb de optie HDMI ARC wel ergens gezien. Ik denk de TV. Bij Coolblue kwamen ze nog met:

https://www.kabelstore.nl/product/480649/marmitek-connect-ts41.html
https://www.kabelstore.nl/product/543236/category-213374/marmitek-connect-ts21.html

Dat zou blijkbaar wel werken alleen dien je dan telkens zelf op een knopje te drukken om te kunnen switchen. Die ene heeft dan nog een afstandsbediening. Zouden die wel werken?
Reputatie 7
Nou, als je de KPN ITV erop hebt aangesloten en je krijgt geluid via de blurayspeler/versterker dan lijkt het mij toch echt een ingang. Waar het geluid dus 'in' moet. Naartoe. Van de KPN ITV náár de bluray/versterker.
Reputatie 6
Badge +8
Nou, als je de KPN ITV erop hebt aangesloten en je krijgt geluid via de blurayspeler/versterker dan lijkt het mij toch echt een ingang. Waar het geluid dus 'in' moet. Naartoe. Van de KPN ITV náár de bluray/versterker.

Klopt helemaal! met de optische kabel van KPN TV naar de Blue Ray Speler werkt perfect! Het geluid vanaf de TV naar de Blue Ray Speler ook. Alleen zit ik dus met het probleem dat er maar 1 optische aansluiting in de speler zit.
Reputatie 7
Dit een een googlezoekopdracht. Ga van daaruit eens inlezen. Ik ga even eten 😉
Meerdere apparaten op een optische ingang
Reputatie 7
Deze zou toch de oplossing moeten zijn om meerdere apparaten op één Toslink ingang aan te sluiten.
Via m'n google link kom ik al vrij snel op dit artikel met deze link erin....
Reputatie 6
Badge +8
Deze zou toch de oplossing moeten zijn om meerdere apparaten op één Toslink ingang aan te sluiten.
Via m'n google link kom ik al vrij snel op dit artikel met deze link erin....

Wederom bedankt voor al je hulp Peter! Ik heb net eerst even gegeten en ben gaan lezen en gaan zoeken! Onze TV herkend met HDMI Poort 2 inderdaad ARC. De Blue Ray Speler herkend dat ook. Ik heb het nu werkend gekregen over HDMI zonder een Optische kabel tussen de TV en de Blue Ray speler. Ook hier klinkt het geluid voorlopig erg goed! Ik ga de optische kabels ook maar retour sturen. De splitter hoeven ze overigens niet terug. (uiteraard krijg ik mijn geld wel terug)
Reputatie 6
Badge +8
@PeterG,

Nou, dat via HDMI werkt perfect! Als ik dat eerder had geweten 😉 zit nu te genieten van Marco Borsato via de chromecast en de concurrent Ziggo.
Reputatie 7
Oh... ben ik toch benieuwd hoe jij Ziggo TV op dit moment krijgt. Via Ziggo Go met de gegevens van een abonnee? Hier kan ik 't gewoon zó van de kabel plukken. Ben Marco nu aan het opnemen op de DVD/HDD-recorder! DVD-tje branden en genieten maar...
(verhip, ben vandaag vergeten lege DVD's te kopen 😢 . Nou, dat is dan weer voor maandag bij de HEMA.)

Maar, samengevat. Je krijgt nu het surroundgeluid van de TV (chromecast) en Netflix via de HDMI ARC en het geluid van KPN ITV via de Toslink over je luidsprekers van je bluray/versterker?

De splitter hoeven ze overigens niet terug. (uiteraard krijg ik mijn geld wel terug) Apart. Dat is dus feitelijk een gratis optische switch! 🤓
Reputatie 6
Badge +8

Dat klopt, we hebben inderdaad de gegevens van een Ziggo abonnee waardoor we Ziggo GO kunnen gebruiken en kunnen streamen naar de chromecast. Uiteraard met goedkeuring van deze abonnee 😉

Klopt! De KPN ITV gaat via de Toslink naar de blue ray/versterker terwijl de TV/Netflix/Chromecast via de HDMI naar de blue ray/versterker loopt. In beide gevallen een uitstekend geluid 😀

Dat vond ik ook apart, mogelijk stopt de verkoop en willen ze hem daarom niet terug. De twee toslink kabels willen ze namelijk wel retour. (inmiddels ook een retour procedure daarvoor opgestart)
Reputatie 7
Badge +22
Wat goed dat je met hulp van Peter nu alles goed werkend hebt, Vriesde! Fijn dat je nu kunt genieten van perfecte geluidskwaliteit 😊

Ik heb jouw laatste reactie nu als 'beste antwoord' gemarkeerd. Daar staat volgens mij precies in hoe je het thuis hebt aangesloten 😃

Reageer