Vraag

IGMP Snooping TP-Link TL-WR1043ND

• 1 september 2017
  • 3 reacties
  • 1364 keer bekeken

Sinds een half jaar heb ik KPN via een ExperiaBox v9 (ZLE nog wat volgens mij). Dit bevalt prima, vooral het interactieve tv gedeelte, de snelheid van de decoder en het 'in de cloud' opnemen van je programma's vind ik prachtige opties.

Echter, de routerfunctionaliteit vind ik waardeloos, je mag niets en het werkt ook niet goed. Volgens mij verlopen de leases te snel want op een gegeven moment kan ik niet internetten via de router en dan moet ik deze opnieuw opstarten om de internetverbinding weer terug te brengen op mijn devices. De internetverbinding is er wel gewoon, maar het interne netwerkverkeer stopt gewoon.

Op zolder maakte ik gebruik van de TL-WR1043ND die ik als switch had ingesteld. Dan heb ik maar 1 apparaat voor wifi en vaste aansluitingen nodig (ipv een losse switch en los accesspoint). De instelmogelijkheden zijn eindeloos,. In eerste instantie dacht ik dat hier het probleem ook door veroorzaakt werd, maar een restart van deze device had geen invloed, alleen als ik de experiabox resette.

Wat ik vervolgens gedaan heb (mbv dit forum) is de router weer router gemaakt en via een DMZ op de experiabox de router leidend gemaakt. Ik kon nu temninste mijn devices administreren.

Maar wat er vervolgens gebeurde was dat ik geen interactieve televisie meer kon gebruiken. Pauzeren en opnames afspelen werkte niet meer.

Daarop gelezen dat je de IGMP Snooping moest aanzetten, maar die stond al aan. Als ik deze uitzet dan is zelfs tv kijken niet meer mogelijk. Kortom, ik heb alles weer in ere hersteld en zit ik dus met het dagelijks moeten herstarten van de experiabox.

Ik heb wel wat gelezen over tp-link en de werking van intereactieve televisie, maar mijn situatie heeft zich nog niet voorgedaan.

De configuratie nu:
- Glasvezelpunt naar Experiabox
- Van experiabox naar managed switch SG108 van Tp-link
- Van managed switch naar patchkastje (voor de vorm)
- Van patchkast naar unmanaged switch SG105 van Tp-link
- Van switch SG105 naar: Arris decoder en playstation 4

Dit werkt dus prima, ook met twee (!) tp-link switches. Maar zodra ik de router van Tp-link tussen (met IGMP snooping) de experiabox en de switch zet (deze is 8-poorts, heb ik ook nodig (4x slaapkamer, zolder, zonnepanelen) werkt de IPTV niet meer.

Wat kan dit zijn? En wat moet ik doen? Andere router?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Echter, de routerfunctionaliteit vind ik waardeloos, je mag niets en het werkt ook niet goed. Volgens mij verlopen de leases te snel want op een gegeven moment kan ik niet internetten via de router en dan moet ik deze opnieuw opstarten om de internetverbinding weer terug te brengen op mijn devices. De internetverbinding is er wel gewoon, maar het interne netwerkverkeer stopt gewoon.
De routerfunctie is niet de beste, maar dat zou het probleem volgensmij niet moeten zijn.

De leasetijd is 1 dag, en dat zou ik zelf als redelijk goed beschouwen. Niet te lang en niet te kort.
Kan je aangeven om de hoeveeltijd je die apparaten moet opnieuw opstarten? Is dit precies 1 dag? 85% daarvan?
Op zolder maakte ik gebruik van de TL-WR1043ND die ik als switch had ingesteld. Dan heb ik maar 1 apparaat voor wifi en vaste aansluitingen nodig (ipv een losse switch en los accesspoint). De instelmogelijkheden zijn eindeloos,. In eerste instantie dacht ik dat hier het probleem ook door veroorzaakt werd, maar een restart van deze device had geen invloed, alleen als ik de experiabox resette.

Wat ik vervolgens gedaan heb (mbv dit forum) is de router weer router gemaakt en via een DMZ op de experiabox de router leidend gemaakt. Ik kon nu temninste mijn devices administreren.

Maar wat er vervolgens gebeurde was dat ik geen interactieve televisie meer kon gebruiken. Pauzeren en opnames afspelen werkte niet meer.

Daarop gelezen dat je de IGMP Snooping moest aanzetten, maar die stond al aan. Als ik deze uitzet dan is zelfs tv kijken niet meer mogelijk. Kortom, ik heb alles weer in ere hersteld en zit ik dus met het dagelijks moeten herstarten van de experiabox.
Dit komt omdat TV Multicast is, en die TP-Link dit niet door laat.

Als ik het goed begrijp dan doen alle problemen zich alleen voor met die TP-Link? E.g. TV werkt niet in routermodus maar de rest allemaal, en als je hem in Accesspoint modus zet werkt TV wel maar valt internet weg naar een bepaalde tijd?

Wat is precies het doel(en) van de TP-Link?

Verder, complimenten voor de duidelijke uitleg met veel informatie en veel dingen die je al geprobeerd hebt!

Robin
Robin, dank voor je antwoord. Ben nog niet in de gelegenheid geweest te reageren. Probeer dit vanmiddag te doen, anders wordt het morgen.
@RobinFlikkema
De routerfunctie is niet de beste, maar dat zou het probleem volgensmij niet moeten zijn.

De leasetijd is 1 dag, en dat zou ik zelf als redelijk goed beschouwen. Niet te lang en niet te kort.
Kan je aangeven om de hoeveeltijd je die apparaten moet opnieuw opstarten? Is dit precies 1 dag? 85% daarvan?

ik merk nu dat ik in mijn verhaal twee verschillende situaties door elkaar haal.
Het leaseverhaal trad op toen ik de TP-link op zolder als accespoint/switch ingesteld had. Zowel wifi als kabel gaven gewoon geen internet door en werkte na een restart van de experiabox. Deze heb ik nu niet meer aangesloten, heb nu alleen een switch en geen wifi op zolder. Maar het probleem dat de pc (bekabeld) geen internetverbinding meer heeft is er niet meer.

Als ik het goed begrijp dan doen alle problemen zich alleen voor met die TP-Link? E.g. TV werkt niet in routermodus maar de rest allemaal, en als je hem in Accesspoint modus zet werkt TV wel maar valt internet weg naar een bepaalde tijd?

Wat is precies het doel(en) van de TP-Link?

De TP-link had ik dus in eerste instantie als accespoint op zolder om wifi/switch in een te hebben. De meeste betaalbare accespoints hebben vaak maar 1 poort, terwijl ik er minimaal 3 nodig had (pc, nas, printer).
Maar door het verliezen van verbindingen en het niet kunnen configureren van de experiabox had ik die dus ingesteld als DMZ host voor de Experiabox. Ik kon tenminste zien welke apparaten verbinding hadden. Het probleem met leases was ook opgelost, maar had geen wifi meer.

Het volgende probleem ontstond in de vorm van geen iptv mogelijkheden meer, alleen televisie.

De situatie die ik nu heb: alleen Experiabox. En het mooie is, ik heb geen problemen meer met alles. Het enige dat ik niet heb is een goede wifi-dekking op de eerste en tweede verdieping (zolder) en het ontbreken van een configurabele router. Zoals we gemerkt hebben biedt de TP-link geen soelaas, en ben ik waarschijnlijk beter af met twee losse accesspoints (1 op verdieping 1 en 1 op verdieping 2).

Ik denk dus dat de conclusie is: weg met de TP-link router, die wil gewoon niet met de Experiabox samenwerken. Maar liever doe ik dat niet, want dat gaat me weer geld kosten.

Dus concreet: wie weet hoe ik de TP-link moet configureren (naast activeren van IGMP snooping) om toch iptv te krijgen? In de opmerking
Dit komt omdat TV Multicast is, en die TP-Link dit niet door laat.
ligt waarschijnlijk de sleutel, maar weet niet goed wat hiermee bedoeld wordt.

Reageer