Beantwoord

Ik wil 2.4GHz Instellen naast bestaande 5GHz op mijn nieuwe KPN Box 12, voor beveiligingscameras

  • 14 September 2021
  • 32 reacties
  • 10763 keer bekeken

Hallo,

Graag jullie hulp! Box 12 KPN is net geïnstalleerd. Voor mijn beveiliging en camera's heb ik 2.4GH nodig. Dat heeft ie nu niet. Dus ben ik gaan zoeken op forum hoe in te stellen.

Het instellen via modem/internet lukt echter niet. Ik kom via inloggen op modem bij "Wifi" en zie dan 2.4GH rechts en zet die aan. Maar om dan vervolgens een andere naam te geven, dat slaat hij niet op. Staat overigens ook geen specifieke naam bij voor 5G!?

Vraag 1: Hoe activeer in 2.4GH zonder 5GH te verliezen?
Vraag 2: Hoe geef ik het 2.4GH netwerk een andere naam, zodat ik kan kiezen?

Hoop dat hier een reactie op komt, ben niet technisch en dit was al heel wat om te ontdekken (-:

Groetjes Noesse

 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 15 September 2021, 15:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

  1. Niet, KPN heeft dat dicht getimmerd.
  2. Ook niet, er is maar 1 WiFi sidd naam mogelijk, leve de bandsteering.
Reputatie 7

Op de V12 kan je 2.4GHz nog apart aan en uit zetten.

De vraag is wel hoe lang dat nog blijft want KPN lijkt deze functionaliteit op al haar Experia/KPN Boxen te verwijderen.

 

De naam van de 2.4 en 5 GHz wifi kan je helaas niet van elkaar laten verschillen.

Reputatie 7
Badge +24

Het is nu al zo dat als ik de 2,4 GHz aanzet en de 5 GHz uit, dat mijn mobiel daar niet mee kan verbinden. Hij maakt eerst wel verbinding, maar valt dan weer weg. Lijkt wel alsof de bandstering actief blijft bij het uitzetten van de 5 GHz. 

Reputatie 7

Lijkt wel alsof de bandstering actief blijft bij het uitzetten van de 5 GHz. 

Ik vertrouw de bandsteering op wifi apparatuur van KPN sowieso al niet.

Reputatie 1

Weet je dan niet of je verbonden bent met 2.4 of 5 gh als de naam hetzelfde blijft na activeren van 2.4? 

Ik heb in mijn modem pagina van KPN 2.4GHZ en 5GHZ op aan staan, bij beiden zowel radio als SSID. Hij zegt ook status "UP”. Maar hoe zie ik nu dat 2,4GHZ actief is?

Mijn alarminstallatie die alleen op 2.4 werkt vindt nog steeds geen internetverbinding en ik weet niet of deze instellingen de truc zijn om ook 2.4GHZ te activeren?

 

Reputatie 7

Ik heb in mijn modem pagina van KPN 2.4GHZ en 5GHZ op aan staan, bij beiden zowel radio als SSID. Hij zegt ook status "UP”. Maar hoe zie ik nu dat 2,4GHZ actief is?

Installeer de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet en dan kan je de twee frequentiebanden bekijken.

KPN Installeert je nieuwe modem/router en alle 2.4GHZ apparaten werken niet meer. Oplossing van KPN: Zoek op forum!

Dit is toch pre-historische service!?

Ik zie inderdaad via WifiAnalyzer app dat 2.4ghz er is. Maar kan die niet kiezen en ook na uitschakelen 5Ghz vinden de apparaten niet de 2.4Ghz. 

Na weer gebeld te hebben wordt beoordeeld door KPN of omgeruild kan worden voor de V10 Box, welke wel de mogelijkheid heeft om apart 2.4ghz in te stellen met eigen SSID naam. Afwachten dus.. wordt vervolgd.
 

Reputatie 7
Badge +24

Hier iemand met een Samsung A12:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/wifi-verbinding-samsung-a12-op-sagemcom-f5359-instabiel-549236?postid=1376134#post1376134

Dat ding lijkt gek genoeg geen WiFi 5 GHz te ondersteunen. Hoe verzin je het ... maar goed ... het zij zo.

Hoe dan ook: die doet het ook niet op de KPN Box. Best een probleempje, een nieuwe foon aangeschaft die het niet doet op het WiFi van de provider. Dan ga je je toch achter de oren krabben, wat gaat hier mis...

Reputatie 6
Badge +8

Dit probleem komt om de haverklap terug op dit forum. Mijn advies: investeer plm 50 euro en koop een dual band router zoals de tplink c1200. Gescheiden ssid en genoeg bereik voor een nieuwbouw huis van 120m2. Wifi op de box uit en nooit meer aan. Geef 50 euro uit en daarmee koop je voor 1000 euro ergernis en teleurstelling af.

Reputatie 7
Badge +24

Dit probleem komt om de haverklap terug op dit forum. Mijn advies: investeer plm 50 euro en koop een dual band router zoals de tplink c1200. Gescheiden ssid en genoeg bereik voor een nieuwbouw huis van 120m2. Wifi op de box uit en nooit meer aan. Geef 50 euro uit en daarmee koop je voor 1000 euro ergernis en teleurstelling af.

Een accespoint is beter dan een 2de router.

Reputatie 6
Badge +8

...

Een accespoint is beter dan een 2de router.

De door mij genoemde router is als accesspoint in te stellen.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Noesse, welkom op het KPN forum! Zoals je in de vorige reacties van jouw mede-forumgebruikers hebt kunnen lezen, is het op de KPN Box 12 wel mogelijk om 2.4 GHz en 5 GHz apart aan te zetten, maar is het niet mogelijk om beide netwerken een aparte netwerknaam te geven. Een oplossing hiervoor is door een accesspoint aan te schaffen, zoals @HGD suggereerde. :blush: Of je kunt wachten tot we deze mogelijkheid in een toekomstige update weer toevoegen. Wanneer dit gaat komen weten we alleen nog niet precies.

Reputatie 1

Beste Denise,

Ik lees dat jij als KPN moderator de suggestie van forumleden ondersteund om een accesspoint aan te schaffen. Dat betekend dan dat als je overstapt op KPN, zelf extra kosten moet maken om e.e.a. werkend te maken.

Echter, mensen zitten met apparatuur op 2.4ghz als ip camera’s, home security, temperatuurregelaars etc. Kan toch niet zo zijn dat we allemaal extra moeten investeren om een werkende KPN box te hebben!?

Ik denk dat Box 12 te snel is uitgebracht, zeker gezien dat Experiabox V10 wel 2.4ghz separaat kan uitzenden. 

Reputatie 7

Ik denk dat Box 12 te snel is uitgebracht, zeker gezien dat Experiabox V10 wel 2.4ghz separaat kan uitzenden. 

Zet op de V12 de 5GHz wifi eens uit.

Kan je nu wel die 2.4GHz apparatuur verbinden?

 

Reputatie 1

Ik denk dat Box 12 te snel is uitgebracht, zeker gezien dat Experiabox V10 wel 2.4ghz separaat kan uitzenden. 

Zet op de V12 de 5GHz wifi eens uit.

Kan je nu wel die 2.4GHz apparatuur verbinden?

 

Nop

Reputatie 7

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen op jouw V12.

Wat voor een apparaat (merk en type) wil je aansluiten?

Reputatie 1

Hallo wjb, bedankt voor het meedenken. We hebben ook met KPN alles gedeeld en krijgen morgen een andere box. Een V10a box. Wij moeten die wel zelf installeren. Hoop dat dat te doen is  Denk kabels erin en opnieuw wifi instellen, dan ook met 2,4ghz met eigen  SSID. Dat zou moeten oplossen. Ik laat weten of ik dit voor elkaar krijg en of de apparaten op 2.4ghz wel werken. O.a het Etiger alarmsysteem.

Reputatie 7

...opnieuw wifi instellen, dan ook met 2,4ghz met eigen  SSID...

Dat kan dus niet op een V10a. :confounded:

Reputatie 1

...opnieuw wifi instellen, dan ook met 2,4ghz met eigen  SSID...

Dat kan dus niet op een V10a. :confounded:

Oh, dat zou echt balen zijn. Net opgezocht en ook daar dus 5ghz uitzetten etc. Geen aparte SSID voor 2.4ghz. Toestanden dit….

Reputatie 7
Badge +17

Het niet kunnen scheiden van de netwerken is een bewuste keuze. Voor een optimale werking van band steering en mesh is het beter (of zelfs essentieel) dat 2.4 en 5 GHz dezelfde netwerknaam hebben.

Band steering: Band steering zorgt er voor dat er een gelijkmatige belasting is van het draadloze netwerk waardoor alle draadloze netwerkapparaten in het thuisnetwerk een snelle en stabiele verbinding hebben.
Mesh: Mesh wifi (of multi-room wifi) is dé nieuwste technologie op het gebied van draadloos internet. Een mesh netwerk bestaat uit verschillende zenders die allemaal een wifi signaal uitzenden. Deze zenders werken samen om jou altijd en overal in huis een stabiele internetverbinding te geven. Zo creëer je als het ware een deken van wifi door je hele huis. Lees hier meer over de mesh update van de Experia Box V10a.

Over het algemeen kunnen apparaten die alleen op 2.4 GHz werken hier wel mee overweg, maar soms zie je dat dit toch niet helemaal lekker werkt. Daarom zijn we van plan om op een later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit extra netwerk is dan ook te splitsen in 2,4 en 5 GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend.

Reputatie 7

Het niet kunnen scheiden van de netwerken is een bewuste keuze. Voor een optimale werking van band steering en mesh is het beter (of zelfs essentieel) dat 2.4 en 5 GHz dezelfde netwerknaam hebben.

Het is nooit essentieel en in de meeste scenario's bij particulieren is het zelfs aan te raden geen bandsteering te gebruiken en de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz ongelijk aan elkaar te laten zijn.

Voor zakelijke en "high density" netwerken ligt dat anders maar voor particuliere thuisnetwerken is de huidige opzet van de wifi van KPN absoluut onwenselijk.

Gelukkig is KPN zelf ondertussen ook tot die conclusie gekomen getuige het feit dat het in een volgende firmware van de Experia Box weer mogelijk zal zijn de SSID's afwijkend van elkaar te laten zijn en dat die "bewuste" keuze dus weer teruggedraaid wordt.

 

Over het algemeen kunnen apparaten die alleen op 2.4 GHz werken hier wel mee overweg, maar soms zie je dat dit toch niet helemaal lekker werkt. Daarom zijn we van plan om op een later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit extra netwerk is dan ook te splitsen in 2,4 en 5 GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend.

Dit is naar mijn wetrn al weer achterhaald, er is volgens mij aangegeven dat dit niet een extra wifinetwerk wordt maar dat het "gewone" wifi netwerk weer gesplitst zal kunnen worden.

Reputatie 1

Inderdaad, V10a kan ook niet 2,4 en 5 ghz splitsen. Welke wireless accespoint is aan te bevelen hiervoor? 

Reputatie 7
Badge +17

@wjb Volgens mij hebben wij het over twee verschillende dingen. Wat je zegt klopt, het is niet essentieel om twee dezelfde netwerknamen te hebben. Je kunt prima twee verschillende netwerken naast elkaar hebben lopen. Soms is dit misschien wel beter. Maar voor een goede werking van bandsteering en mesh is het wel essentieel dat 2.4 en 5 GHz dezelfde netwerknaam hebben. Als je geen bandsteering wilt gebruiken, dan is dit natuurlijk niet nodig. Deze optie bieden wij op dit moment alleen niet meer, maar komt er dus wel weer aan. Voor zover ik weet komt deze optie terug in de vorm van een extra netwerk, dit staat ook nog steeds zo beschreven in het topic over de Experia Box V10a mesh update.

Reputatie 7

Maar voor een goede werking van bandsteering en mesh is het wel essentieel dat 2.4 en 5 GHz dezelfde netwerknaam hebben. 

Voor bandsteering wel maar voor mesh niet en dat is waar ik op hamer. Je kunt best een mesh opstelling hebben met verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz.

 

 Voor zover ik weet komt deze optie terug in de vorm van een extra netwerk, ...

Dit is dus echt de waanzin, waarom een extra netwerk en niet voor het gewone netwerk?