Ikea Tradfri op Apple Homekit blijft uitvallen (not responding)

  • 13 January 2020
  • 1 reactie
  • 840 keer bekeken

Situatie:
Ik wil de lampen van Ikea bedienen via mijn Apple homekit, hiervoor heb ik de Ikea Tradfri Gateway geïnstalleerd in mijn thuisnetwerk.

Verwacht resultaat:
Op mijn Apple apparaten kan ik vanuit Apple Homekit alle lampen bedienen, evenals de scenario's die ik ervoor heb aangemaakt (rond zondondergang de tuinverlichting automatisch inschakelen bijvoorbeeld)

 

Uiteindelijk resultaat:
In eerste instantie lukt het om verbinding te krijgen, want binnen mijn netwerk van KPN werkt de hele opstelling prima. Ikea Home Smart werkt altijd, Apple Homekit kan de lampen vinden en stuurt de scenario's aan.
Echter om de haverklap krijg ik op mijn telefoon de melding ‘not responding’ wanneer ik via Apple Homekit de lampen wil bedienen.
Wanneer ik het via de Ikea Home Smart app doe werkt het zonder problemen dus de verbinding is er en werkt.
Als ik dan de Ikea Tradfri Gateway reset dan werkt alles weer na een minuutje ofzo, maar soms kan ik dat wel 4x per week herhalen en daar word ik een beetje gek van.

Op verschillende fora heb ik gelezen dat mensen met dezelfde problemen zitten, en de oplossing is dan vaak om een andere router in het netwerk te hangen. Blijkbaar heeft het iets met de miscommunicatie tussen de oude router en de Ikea Tradfri Gateway te maken. 
Echter ik wil geen andere router installeren want ik heb voor het eerst eens in mijn hele huis goede dekkende wifi dankzij een Experia V10 modemrouter en drie losse Experia Wifi-kastjes.

Is er een manier om de KPN Experia V10 in te stellen met een of ander protocol waardoor mijn Tradfri Gateway niet om de haverklap uitvalt?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @GulliNL. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat dit steeds gebeurd. Ik heb helaas zelf geen oplossing voor dit probleem. Hopelijk komt er nog iemand voorbij met een goed antwoord, misschien hebt iets aan deze pagina

Reageer