Vraag

Instabiele verbinding met Adguard op een Raspberry via een Box12, ook ná rollback software

  • 29 December 2021
  • 3 reacties
  • 134 keer bekeken

 Een update.

 

Ik kreeg paar weken terug de nieuwe oude versie van de Firmware middels een rollback. Nu draait versie …...312. 

Maar helaas geen verbetering van de stabiliteit van het internet. Geregeld lijkt alles even 'vast’ te zitten. Dat gaat vaak na een paar minuten weer over. Maar soms ook heb ik het idee dat het sappelen blijft. Er valt niet fatsoenlijk Netflix of Disney te kijken op zo'n momne.t

Een reset van de model lost het dan tijdelijk wel op.

 

Een nadeel van dat resetten is dat de aangepast DNS niet blijft staan. Ik draai Adguard op een Raspberry en voer dat IP als DNS in. Na een reboot van het modem staat de DNS weer standaard op 192 ….254.

Ik koos voor AdGuard om zo mogelijk van alle DNS-foutmeldingen in de log van het modem te zijn verlost. Het zijn er zoveel dat ik me niet kan voorstellen dat het niets te maken heeft met de instabiliteit van het net en het onbereikbaar zijn van pagina's. 

 

Hierdonder een deel van de logs. Met bovendien een nogal aparte datum/tijd deel. 

Wat kan ik doen, of wat moet er gedaan om het zaakje stabiel te krijgen??

 

Admin: nieuw topic voor je vraag aangemaakt

 

29.12.2021 19:51:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

29.12.2021 19:51:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

29.12.2021 19:51:08 Info SYS

Modem login was successful

29.12.2021 19:50:57 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

29.12.2021 19:50:37 Debug DNS

DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)

29.12.2021 19:50:37 Debug DNS

DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)

29.12.2021 19:50:34 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

29.12.2021 19:50:34 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

29.12.2021 19:50:33 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

29.12.2021 19:50:33 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

29.12.2021 19:50:28 Debug DNS

DNS name resolution failure (1.debian.pool.ntp.org.kpn)

29.12.2021 19:50:28 Debug DNS

DNS name resolution failure (1.debian.pool.ntp.org.kpn)

01.01.2013 01:01:11 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

01.01.2013 01:01:11 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

01.01.2013 01:01:09 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

01.01.2013 01:01:07 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2013 01:01:07 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2013 01:01:07 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:01:07 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:51 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:51 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:43 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:43 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:39 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:39 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:36 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:36 Error PPPOE

PPPoE error: timeout

01.01.2013 01:00:32 Info LETH

An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)

01.01.2013 01:00:29 Info UPNP

UPnP functionality has been activated


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@VenemaJ Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je steeds wegvallende verbindingen hebt. ook na de rollback. 

Weet je toevallig of dit probleem zich ook voordoet als je apparaten direct op de Experiabox aansluit?

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie "PPPoE error: timeout". Dat is iets wat bij KPN vandaan komt lijkt me. Misschien moet KPN de verbinding eens doormeten? Monitoren?

Ik zou zeggen: laat dat Adguard even links liggen en zorg eerst dat u met default instellingen een goede stabiele verbinding heeft. Of beter gezegd: laat KPN daar voor zorgen.

De wpad DNS debug melding komt van een bepaalde instelling van Windows vandaan. Ergens bij de geavanceerde netwerk instellingen kunt u een vinkje weg halen ofzo, dan ziet u deze melding niet meer. Het fijne weet ik er niet van. Misschien even googlen.

Reputatie 6
Badge +9

De wpad is onderdeel van de instelling “Automatisch proxy instellingen detecteren”. (Web Proxy Automated Detect).  Deze "Hostname” word standaard gezocht om een eventueel aanwezige proxy instelling toe te passen op een machine. 

Het niet kunnen vinden is op zich geen probleem omdat het mechanisme er dan vanuit gaat dat er geen proxy is en je internet verkeer komt dan gewoon netjes aan waar het hoort te komen.

Nu kan er wel een tikje vertraging op treden als het antwoord van de gebruikte DNS server op de vraag “bestaat WPAD.KPN” op zich laat wachten. die wachttijd zorgt er o.a. voor dat je even een witte pagina houd de eerste keer dat je een browser opent voordat hij de webpagina/startpagina gaat laden.

om deze vertraging te verkleinen kun je het op 2 manieren aanvliegen.

  • de gebruikte DNS is te traag met antwoorden. Gebruik een andere/betere maar iig een snellere DNS
  • Disable het automatisch zoeken naar een proxy: Op je machine bij de proxy instellingen (zoek in de settings op "Proxy” en windows 10 en 11 geven netjes een link ernaartoe) de automatische detectie uitzetten.

Als je nooit in een netwerk komt waar een proxy bestaat is de laatste een goede oplossing.