Beantwoord

Instabiele wifi sinds ~1,5 maand

  • 27 April 2021
  • 6 reacties
  • 96 keer bekeken

Besten,

 

Sinds ruim een half jaar geleden hebben wij in onze woning internet, tv en vaste telefonie van KPN. Aanvankelijk werkte alles goed: uiteraard was de afstand tot de modem wel van invloed op de wifi-snelheid (de modem staat op de begane grond, en op de begane grond was de verbinding vanzelfsprekend sneller dan op de tweede verdieping), maar in het gehele huis was de verbinding stabiel.

 

Tot aan ongeveer anderhalve maand geleden. Sindsdien gaat de stabiliteit van de wifi steeds verder achteruit: als ik op exact dezelfde plek zit en niets of niemand in huis beweegt, kan m’n wifi binnen 20 seconden van 4 streepjes, naar 2, naar 1, naar 3 springen, en vervolgens de verbinding volledig verbreken, om vervolgens weer van voren af aan te beginnen. En zo de hele dag door, met af en toe een iets stabieler momentje.

 

Aanvankelijk werd de wifi instabiel op de eerste en tweede verdieping, maar sinds recente KPN-werkzaamheden in de buurt doet het probleem zich zelfs op de begane grond voor, waardoor de wifi eigenlijk in het gehele huis niet meer fatsoenlijk te gebruiken is. In huis is in die periode niets veranderd waardoor het signaal mogelijk verstoord zou kunnen worden. Ik heb de wifi verbetertool van KPN gebruikt, maar die meet eigenlijk alleen je snelheid en niet zozeer je stabiliteit dus dat loste helaas het probleem niet op. Ik heb de KPN Box 12 gereset naar z’n fabrieksinstellingen, maar ook dat was tevergeefs. Op aanraden van een vriend heb ik een wifi analyser gedownload om te kijken of het gekozen wifikanaal misschien erg druk is, maar zowel qua 2,4 GHz als qua 5 GHz zit m’n wifi juist op de leegste kanalen – dus ook daar zie ik geen mogelijkheden tot verbetering. Inmiddels ben ik redelijk ten einde raad, dus vandaar mijn vraag alhier: zou iemand mij kunnen helpen?

 

Voor zover relevant, heb ik overigens geen versterkers – enkel de ‘kale’ KPN Box 12.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 29 April 2021, 14:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Sssnakepit, welkom op ons forum!
Wifi blijft altijd wat puzzelen! Ik heb je lijn alvast even doorgemeten met de gegevens uit je profiel, tot aan de experiabox ziet alles er uitstekend uit dus moet het eigenlijk wel in het wifi zitten.

Misschien had je hem al doorlopen, maar kun je eens kijken waar de wifimanager op uit komt bij jou? Deze moet eigenlijk voor iedere situatie een oplossing hebben!

Hoi @Sssnakepit, welkom op ons forum!
Wifi blijft altijd wat puzzelen! Ik heb je lijn alvast even doorgemeten met de gegevens uit je profiel, tot aan de experiabox ziet alles er uitstekend uit dus moet het eigenlijk wel in het wifi zitten.

Misschien had je hem al doorlopen, maar kun je eens kijken waar de wifimanager op uit komt bij jou? Deze moet eigenlijk voor iedere situatie een oplossing hebben!

 

Bedankt voor je reactie en het doormeten!

Helaas is de wifi manager hetgeen ik op doelde in m'n originele bericht met “de wifi verbetertool” (ik kon even niet meer op de naam komen) - tussen de verbroken verbindingen door wist ‘ie m'n wifisnelheid per verdieping te meten, en gaf ‘ie de oplossing om automatisch de Experia Box opnieuw te starten en van wifikanaal te switchen. Dat heeft dus helaas het probleem niet opgelost, waarna de wifi manager zelf ook aangaf dat ik mij beter tot een KPN-medewerker kon richten omdat de wifi manager zelf niet zoveel meer kon om het probleem te verhelpen. Dus ik vrees dat ik nog steeds op zoek ben naar een oplossing.

Reputatie 7
Badge +20

Ah duidelijk. Ik heb de resultaten er even bij gepakt maar volgens mijn gegevens is de laagst gemeten snelheid die de wifimanager geconstateerd heeft (na verbeteren) 21Mbit/s. 

De norm die wij hier aanhouden is dat je overal in huis 20Mbit/s moet kunnen halen. De wifimanager geeft dan eigenlijk aan dat je verbinding voldoet aan deze normen. 
Als je toch ergens lagere snelheden haalt zou ik je eigenlijk aan willen raden de wifimanager vaker te doorlopen. Zodra je ergens onder de 20 komt zal deze ofwel wifiversterkers of een wifimonteur aanbieden!
 

Ah duidelijk. Ik heb de resultaten er even bij gepakt maar volgens mijn gegevens is de laagst gemeten snelheid die de wifimanager geconstateerd heeft (na verbeteren) 21Mbit/s. 

De norm die wij hier aanhouden is dat je overal in huis 20Mbit/s moet kunnen halen. De wifimanager geeft dan eigenlijk aan dat je verbinding voldoet aan deze normen. 
Als je toch ergens lagere snelheden haalt zou ik je eigenlijk aan willen raden de wifimanager vaker te doorlopen. Zodra je ergens onder de 20 komt zal deze ofwel wifiversterkers of een wifimonteur aanbieden!
 

 

Nogmaals bedankt voor het controleren. Het probleem zit echter niet in de snelheid - die is prima zolang m'n internet het doet. Het probleem zit in de stabiliteit van de verbinding: deze verbreekt soms wel meerdere keren per minuut voor enkele seconden terwijl ik een paar seconden later dan weer volle (vier streepjes) verbinding heb. En dat kan dus in een kwestie van enkele seconden gebeuren zelfs als m'n telefoon plat op een oppervlak ligt zonder dat iets of iemand in huis beweegt: van 4 streepjes, naar 2, naar 1, naar 3, naar geen verbinding, terug naar 4 streepjes, en ga zo maar door. Af en toe werkt het enkele minuten tot een half uurtje probleemloos, maar daarna begint de instabiliteit weer. Streamen is onmogelijk geworden op apparatuur die niet aan een internetkabel hangt (bijv. telefoons of tablets), en zelfs normaal internetten kan op de ergste momenten niet omdat de verbinding dan dus letterlijk meerdere keren per minuut kort verbroken wordt. En die instabiliteit werd niet weergegeven in de wifi manager omdat ik hem simpelweg niet kon laten meten als m'n verbinding verbroken was.

Reputatie 7
Badge +20

Ik denk dat wifiversterkers hier een hele hoop uit gaan maken maar die kan ik zelf helaas niet opsturen.
Daar hebben we de wifimanager onder de 20Mbit/s echt voor nodig. Heb je nergens in huis de verbinding stabiel en langzaam genoeg om daarop uit te komen?
 

Je kunt hierover ook met ons bellen (op 0800-0402) of chatten via www.kpn.com/service (wat lastiger met een wegvallende verbinding) trouwens.
(Een reactie via het forum hier kan wat langer duren omdat ik met vakantie ben en mijn collega's je in de tussentijd verder helpen)

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het geluktis.  Anders weet je ons te vinden!