Beantwoord

Installatie TP link Deco X60 (ax3000) achter experia box V12. Hoe aan te sluiten?

  • 13 January 2022
  • 15 reacties
  • 6014 keer bekeken

Hallo, 

Ik heb een (zwart) experia box v12 + TV box van KPN. 

Ik wil graag een TP link Deco X60 (ax3000) 3-units installeren. Met name, 1 Deco unit naast de experia box en andere Deco unit(s) op andere verdieping(en). 

De doel is een multi-room mesh wi-fi 6 systeem te hebben.

Kan dit gedaan worden/werkt de Deco X60 met de experia box V12 en TV box van KPN? 

Hoe aan te sluiten/wat opties te kiezen in de installatie? 

Moet iets aangepast worden in de experia box modem instellingen? 

 

Bedankt voor de reacties! 

icon

Beste antwoord door Joep1965 13 January 2022, 11:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Badge +19

Dat gaat prima werken maar de wifi van de box 12 MOET uit. Anders heb je een netwerk wat je toch niet gebruikt en hoe minder hoe beter. De tv ontvanger MOET met een kabel aangesloten worden op het modem. Is dat het antwoord op je vraag?

Dat gaat prima werken maar de wifi van de box 12 MOET uit. Anders heb je een netwerk wat je toch niet gebruikt en hoe minder hoe beter. De tv ontvanger MOET met een kabel aangesloten worden op het modem. Is dat het antwoord op je vraag?

Beste Joep1965, 

bedankt voor de reactie. 

Als ik goed begrijp: 

  • wifi van de experiabox12 uit: via de fysieke knop op de box zijkant (of hoe?)?
  • tv box met kabel aangesloten aan de experia box
  • 1 Deco X60 unit met kabel aangesloten aan de experia box
  • niks anders (hoeft) aangesloten met kabel aan de experiabox
  • andere Deco X60 unit(s) aangesloten via wifi met elkaar (mesh wifi) via Deco app

klopt het alles?

welke instellingen moet ik kiezen tijdens de Tp Link Deco X60 installatie? (ik wil graag router mode gebruiken voor de multi-room mesh wifi)

moet ik binnen de experiabox modem instellingen gaan en iets aanpassen? (of alleen de wifi knop op de box uitschakelen)

 

Alvast bedankt voor de ondersteuning.   

Badge +19

Dat heb je helemaal goed begrepen. Het wifiknopje op de box 12 ca 15 seconden indrukken tot het wifi ledje uitgaat. Verder hoef je met het modem niets te doen. Nu nog even het Deco set aansluiten. Ik ben niet bekend met de instellingen daarvan maar ik vermoed dat het vrij eenvoudig is. Loop je al ergens tegenaan?

Reputatie 7
Badge +16

Ben je verder gekomen met de hulp van Joep1965, @zonniger? Als je nog ergens tegenaan loopt, lezen wij graag van je!

@Joep1965 harstikke bedankt! installatie helemaal soepel gegaan, met dank aan je tips!

Ik heb deze setup, maar heb de tv box aangesloten op de Deco X60 (met een switch er nog tussen). Met IGMP Snooping aan en Access Point modus aan op de X60.

 

Dit werkt prima. Waarom zou je je tv ontvanger direct moeten aansluiten op het modem?

Ik heb deze setup, maar heb de tv box aangesloten op de Deco X60 (met een switch er nog tussen). Met IGMP Snooping aan en Access Point modus aan op de X60.

 

Dit werkt prima. Waarom zou je je tv ontvanger direct moeten aansluiten op het modem?

 

Als je de X60 als Acces Point hebt staan is dat niet erg. Maar als je de X60 als router hebt staan, dan moet je specifiek aangeven dat er een tv ontvanger aan de Deco zit. Anders krijg je storingen met je tv (geen beeld). Of dus zorgen dat je tv ontvanger rechtstreeks aan het modem zit.

Maar zoals ik al zei, als deze in Acces Point staat heb je hier allemaal geen last van. Maar daardoor kun je wel minder functionaliteiten gebruiken van de Deco.

Ik heb deze setup, maar heb de tv box aangesloten op de Deco X60 (met een switch er nog tussen). Met IGMP Snooping aan en Access Point modus aan op de X60.

 

Dit werkt prima. Waarom zou je je tv ontvanger direct moeten aansluiten op het modem?

 

Als je de X60 als Acces Point hebt staan is dat niet erg. Maar als je de X60 als router hebt staan, dan moet je specifiek aangeven dat er een tv ontvanger aan de Deco zit. Anders krijg je storingen met je tv (geen beeld). Of dus zorgen dat je tv ontvanger rechtstreeks aan het modem zit.

Maar zoals ik al zei, als deze in Acces Point staat heb je hier allemaal geen last van. Maar daardoor kun je wel minder functionaliteiten gebruiken van de Deco.

 

Ik mis de functies niet echt. Het gekste wat ik nu merk is dat als ik met mijn laptop op zolder (connected via de Sub X60 Deco die daar staat) naar de begane grond loop om verder te werken (connected aan de Main X60 Deco die in de meterkast staat) dat ik nog steeds op het internet kan, maar mijn VPN tunnel niet meer werkt. Maar een snelle reboot van de laptop of opnieuw connecten tot de VPN brug en alles werkt.

 

Maar verder werkt alles, zelfs met Gigabit speeds.

@DanielHoogland @Bega 

 

hoe hebben jullie de ethernet backhaul aangesloten ?

Bekabeld of via de draadloze backhaul ? 

Als ik hem bekabeld aansluit loopt het hele netwerk in de soep namelijk…….

 

Reputatie 7
Badge +24

@DanielHoogland @Bega 

 

hoe hebben jullie de ethernet backhaul aangesloten ?

Bekabeld of via de draadloze backhaul ? 

Als ik hem bekabeld aansluit loopt het hele netwerk in de soep namelijk…….

 

Je hoort 1 Deco op de Experiabox/KPN Box aan te sluiten. Deze Deco heeft een 2de lan poort. Daar sluit je een switch op aan. Op die switch sluit je de overige Deco's aan. En ook andere apparaten in het netwerk, behalve de tv ontvangers van KPN. Die blijven rechstreeks op de Experiabox/KPN Box. 

Met de Deco's in accesspoint mode kun je ze wel allemaal op de Experiabox/KPN Box aansluiten.

Dus:

AP = accesspoint mode

@Nick83 

Duidelijk…...Thanks !!!

Het probleem was/is echter dat voor de eerste en twee verdieping de deco's inderdaad aangesloten zijn zoals beschreven in de post hierboven.(werkt nu ook prima)

Echter er is ook 1 Deco op de zolder geplaats en deze wordt via een centrale utpCat6 gevoed zeg maar.

Op de '’centrale lijn zitten ook nog twee tv's en wat ander spul verbonden door middel van een switch.

Dus deze '’centrale lijn zit op de experia v12 en niet in de switch waar ook de andere twee deco's in zitten.

Is het misschien een oplossing om gewoon een 10 poorts switch te nemen en met 1 upt kabel van de experia modem naar de switch te gaan en daar alles op te knallen? 

Reputatie 7
Badge +24

Als u een switch gebruikt waarop u ook tv ontvangers aansluit, dan moet deze IGMP-Snooping ondersteunen. Dat weet u?

Staan de Deco's in accesspoint mode of in router mode? In accesspoint mode verliest u wat functionaliteit. 

Een 10 poorts switch bestaat niet. Het is 5, 8 en de volgende stap is 16.

Als u een switch gebruikt waarop u ook tv ontvangers aansluit, dan moet deze IGMP-Snooping ondersteunen. Dat weet u?

Staan de Deco's in accesspoint mode of in router mode? In accesspoint mode verliest u wat functionaliteit. 

IGMP Snooping ben ik van op de hoogte en dat wordt ook ondersteund door alles switches in huis.

De Deco's staan in AP modus, in de router modus heb je wel meer mogelijkheden dat klopt, maar dan werkt de backhaul ook niet zo lekker.

 

Misschien een optie op toch een 10 ports switch te nemen en die rechtstreeks aan de experia box te hangen en dan met 1 upt naar de switch en daar vervolgens alles aan te hangen.

Dan kan de Router modes van de Deco's misschien ook beter functioneren?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie niet in waarom het bij een andere switch wel zou werken. 

Als de Deco's in accesspoint mode staan en bekabeld aangesloten zijn, dan is en geen sprake van "backhaul". Het verkeer van de Deco's gaat dan gewoon direct naar de Experiabox/KPN Box. De Deco's delen dan onderling alleen de configuratie. 

Hallo,

 

Ik heb ook een Deco X60 op mijn experia box aangesloten. De eerste deco zit rechtstreeks op de experia box en de rest is via wifi met elkaar verbonden. Enkele kpn mediabox boxen zitten via een switch en een rechtstreeks met de experia box aangesloten. Hiermee heb ik met de tv geen problemen zowel in AP als in routerstand.

Echter heb ik wel veeeel lagere snelheid met de apparaten die met de wifi verbonden zijn. Dan praten we over snelheid onder de 100 mb. Terwijl de apparaten via het vaste netwerk de 800mb makkelijk halen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb ook ergens gelezen dat als er nog een eigen router tussen zou zitten dit veel problemen kan voorkomen, geldt dat ook voor dit probleem?

 

Ferry