Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

instellen Wifi-printer voor modem en router?

Hoe stel ik een Wifi-printer in voor gebruik vanaf twee IP-adressen?
Ik heb een router aangesloten op de Experiabox V10, voor gebruik als wifi accesspoint. De Experiabox staat beneden, router op zolder. Netwerknamen (SSID) en wachtwoorden zijn gelijk, kanalen zijn verschillend ingesteld, zodat telefoons en laptops automatisch het sterkste signaal oppakken. Werkt prima.
Maar de Wifi printer is manueel alleen met één IP-adres te verbinden. Of als ik de printer automatisch het netwerk laat kiezen, wordt tamelijk willekeurig één van de twee IP-adressen gekozen. Ik kan daardoor alleen printen als mijn computer of telefoon met de dezelfde modem/router is verbonden. Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen, zodanig dat de printer opdrachten van zowel de Experiabox als de router kan verwerken?

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +25
Dan is je 2e router geen accesspoint.
De 2e router is bedraad aangesloten op de Experiabox en heeft een eigen IP-adres. Werkt geheel naar behoren. Alleen zou ik de printer ook vanaf deze router willen kunnen benaderen, en niet alleen via de Wifi van de Experiabox.
Reputatie 6
Badge +25
Dat kan niet. Tenzij je die router als transparante bridge of Accesspoint instelt. Dan gaan broadcasts daar namelijk door heen. Wel zou je de printer vanachter de 2e router moeten kunnen benaderen terwijl die verbonden is met de Experiabox dmv het IP adres invullen.
Dus het werkt als ik de router als een bridge instel. Nog niet eerder gedaan. Moet ik dan ook de netwerknaam gelijk houden aan die van de Experiabox? En behoud ik zowel 2.4GHz als 5GHz Wifi van de router?
Reputatie 6
Badge +25
Hoi,

Dat hoeft niet, mag wel. T is net waar jij de voorkeur aan geeft. Als je dat nu gelijk hebt kan je het ook gelijk houden.

2.4 en 5Ghz behoud je.

Robin

Reageer