Vraag

Interactieve TV achter Fritzbox gaat in 1 van de 2 gevallen niet goed

  • 23 August 2019
  • 38 reacties
  • 2266 keer bekeken

Ik heb een probleem met Interactieve TV in de slaapkamer. Beneden werkt alles prima.

Bij mij is e.e.a. als volgt aangesloten: in de meterkast internet via de experiabox (v10, en WIFI uit). Met LAN kabel door naar een Fritzbox 4040. Deze Fritzbox zorgt ook voor de WIFI in huis.
Vanuit de Fritzbox gaat het signaal voor de TV beneden met een LAN kabel naar de netgear switch van KPN waarop de TV is aangesloten. Hier geen probleem. Ook heb ik mijn NAS op de Fritzbox aangesloten

Voor de TV boven vertrekt ook een LAN kabel uit de Fritzbox die boven aankomt op een TP Link (TL SG 108, met IGMP Snooping) en vervolgens vanuit de switch rechtstreeks aankomt bij de settopbox van KPN. Hier heb ik in deze opstelling wel problemen met televisie kijken (alle andere apparaten (printers, een pc, 2 internet radio's) op dezelfde switch hebben geen problemen). Het beeld hapert vaak, geluid valt weg en ik krijg regelmatig de melding dat ik naar een ander kanaal moet zappen. Ook had ik eerder (toen ik er nog een andere switch tussen had) wel eens de melding dat er een probleem was met het IP adres.

Ik kan dit probleem oplossen door in de meterkast de LAN kabel die naar boven gaat uit de Fritzbox te halen en deze in de experiabox te stoppen maar daarmee haal ik natuurlijk ook meteen mijn printers en andere apparatuur op de switch boven uit mijn netwerk. Dat laatste is niet gewenst.

Wat ik niet begrijp is waar nu het probleem zit. Als het de Fritzbox is waarom doet de TV beneden het dan wel? Als het de switch is (overigens 2 dagen oud, met de vorige switch precies het zelfde probleem) waarom werkt het dan wel goed zodra ik de switch met de Experiabox verbind?

Oh ja: het probleem blijft als ik alle andere kabels uit de switch verwijder.

Iemand een idee? Ben erg blij met jullie suggesties.

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

38 reacties

Reputatie 7
Badge +24
192.168.2.2 is een ip adres wat uitgegeven is door de Experiabox. Dat apparaat moet dus aan de Experiabox zitten zou je zeggen...
Dat is heel interessant.
Heb je niet toevallig de IP adressen van de TV ontvangers boven en beneden omgewisseld.
Dat zou ik namelijk verwachten aangezien de TV ontvanger beneden goed werkt en die boven niet.
Zet de TV ontvanger met IP adres 192.168.2.2 eens uit en weer aan (met schakelaar achterop).
Wat is het IP adres van die TV ontvanger nu?

Nee echt niet verwisseld. Na herstart opnieuw 192.168.2.2 (toeval?). De tv boven hangt dus aan de experiabox en werkt dan goed. De tv beneden hangt dus aan de fritz box en werkt ook goed (echt nog nooit problemen gehad). Dat laatste is dus bijzonder begrijp ik inmiddels...
Reputatie 7
Als die TV ontvanger boven een IP adres van de Experia Box krijgt, dan betekent dat dat alle andere apparaten die op die TP-Link SG108 aangesloten zijn ook een IP adres beginnend met 192.168.2 van de Experia Box krijgen.
Is dat ook het geval?
Zo nee, zijn er vlans ingericht op de SG108?
Dat klopt en nee geen v-lans.
Even voor de goede orde. Nu werken beide tv's goed. Ik wil alleen de tv boven goed werkend achter de fritz box hebben. Dat lukt niet...
Reputatie 7
Ze zouden geen van beide mogen werken achter de Fritz!Box.
Heb je vaste telefonie van KPN?
Ze zouden geen van beide mogen werken achter de Fritz!Box.
Heb je vaste telefonie van KPN?

Dat snap ik nu...ja ik heb vaste telefonie (maar overweeg om daar mee te stoppen)
Reputatie 7
Ze zouden geen van beide mogen werken achter de Fritz!Box.
Heb je vaste telefonie van KPN?
Dat snap ik nu...ja ik heb vaste telefonie (maar overweeg om daar mee te stoppen)

Heb je een glasvezelaansluiting of een VDSL aansluiting?
Glas..
Reputatie 7
Dan zou ik een backup maken van de huidige instellingen van de Fritz!Box en de configuratie wizard eens uitvoeren waarbij je kiest voor KPN als provider.
Sluit vervolgens de Fritz!Box rechtstreeks aan op de glasvezelmodem (NTU) en sluit een computer en een TV ontvanger aan op de Fritz!Box en zet de TV ontvanger even uit en weer aan.
Werkt de televisie?
Kan je met de computer op Internet?

Als beide vragen met ja beantwoord kunnen worden dan zou je kunnen overwegen om de vaste telefonie naar een VoIP provider te porteren en de Experia Box op zolder op te bergen.

Om terug te gaan naar je oorspronkelijke instellingen kan je de backup terugzetten op jouw Fritz!Box.

Zie: Backup maken en herstellen van instellingen van Fritz!Box.

Zelf heb ik de Experia Box vervangen door een EdgeRouter Lite 3.
Dank, dit is iets voor het weekend om uit te proberen...
Reputatie 7
Dank, dit is iets voor het weekend om uit te proberen...
Zorg dat je een goede backup hebt voor het geval het nog niet 100% werkt.
Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen.
Omdat ik dacht dat het uren kon duren even gewacht voordat ik de experiabox er tussenuit haalde. Drie dagen geleden gedaan. Binnen 5 minuten gepiept. Fritzbox hield ook alle (parental control) instellingen vast. Tv boven werkt nu ook vlekkeloos. Dank voor jullie hulp!

Reageer