Beantwoord

Interactieve TV - deels Experia V10, deels achter Ubiquiti USG

  • 16 September 2019
  • 30 reacties
  • 3219 keer bekeken

Ik ben al een paar dagen bezig om mijn 3 iTV boxen werkend te krijgen in combinatie met een Ubiquiti Unify Security Gateway 3P, maar krijg het niet helemaal voor elkaar. Of helemaal niet.
Alle oplossingen die ik hier of elders lees, bieden vooralsnog geen uitkomst... deze gaan meestal over het vervangen van de Experiabox door de USG maar met verlies van telefonie, en dat wil ik graag behouden.
Vandaar dat ik mijn vraag hier stel:

Wie kan mij helpen mijn 3e iTV box werkend te krijgen?

Aansluitschema en situatie als volgt:


Verder geldt onderstaande:
  • Twee iTV boxen (rechtsboven) zijn direct op de Experia Box aangesloten, krijgen IP adres via DHCP van de Experia Box en werken zonder problemen. Inclusief Netflix. Groende vinkjes.
  • De rest van het netwerk zit achter de USG, krijgen IP adressen via DHCP vanuit de USG uit een afwijkend subnet.
  • De USG heeft een vast IP adres via DHCP binding op Mac adres vanuit de Experia V10
  • De USG staat ingesteld als doel voor DMZ op de Experia V10 op basis van het Mac adres.
  • Alle apparaten achter de USG hebben volledig functioneel internet.
  • De NAS functioneert ook als VPN server en is vanaf de buitenwereld benaderbaar door forwarding rules ingesteld in de USG.
  • Via de USG, Gb-switch en Powerline loopt 1 lijn naar een Gb-switch op zolder, waar iTV box 3 staat (naast nog wat ander spul, zoals een pc en een Ubiquiti access punt).
  • Kopieren van 1 bestand (500 Mb) van de NAS naar een werkstation die aan dezelfde switch achter de powerline hangt gaat met 11-12 Mb/s (ong. 80-100 Mbit/s).
Het probleem:
  • De iTV box 3 heeft verbinding en start goed op, krijgt ip adres van de USG en geeft beeld. Gedurende 1 seconde, en dan hangt hij. En dan weer even beeld. En geluid. En dan hangt hij weer. en na een paar keer krijg ik de melding dat de verbinding verloren is.
  • Systeemdiagnostiek test 7 (SD), 8 (HD), 9 en 10 verlopen stotterend. Zelfde als bij TV kijken. Overige tests lopen wel goed, inclusief verbindingstest.
  • Netflix werkt, maar brokkelig, alsof de bandbreedte niet voldoende is.
  • Port forwarding rules die de Experiabox voor iTV1 en iTV2 automatisch aanmaakt, zijn voor iTV3 niet beschikbaar. Handmatig aanmaken levert geen verbetering op (poort TCP9002 forwarden naar USG en vandaar forwarden naar iTV 7547)...
Haal ik de USG er tussen uit, werkt alles weer vloeiend op HD resolutie, inclusief Netflix. Maar dat wil ik niet, omdat ik een aantal dingen wil doen waar ik de USG voor nodig heb...
De eerste 2 iTV boxen (die het wel doen) hangen nu aan de Experiabox, omdat ik directe kabels heb liggen. Bij de 3e box is dat niet. De twee andere boxen mogen ook achter de USG, alleen zolang het niet werkt doe ik het even zo.

Kan iemand mij helpen mijn 3e iTV box goed werkend te krijgen?
Alvast bedankt voor de hulp...
icon

Beste antwoord door wjb 24 September 2019, 23:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +24
TV van KPN werkt niet achter een 2de eigen router. Alle kastjes moeten direct aan de Experiabox hangen. Zonder router er tussen. De switchen die je gebruikt, zijn dat slimme switchen? Zoals deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Want dan zijn er nog mogelijkheden om het via een vlan op te lossen.
Switchen zijn allemaal van het type TP-Link TL-SG108E-Gigabit (managed), dus via een apart VLAN zou moeten kunnen, maar ik weet niet of de powerline ook VLANs kan verwerken...
Reputatie 7
Badge +24
Ja dat schijnt te werken. Ik heb ff zitten googlen.
Mooi! Zou je de informatie die je gegoogled hebt dan ook willen delen?

Want ik heb me ook suf zitten googlen, maar kom er vooralsnog niet achter hoe ik de boel dan moet instellen en aansluiten. Als ik het TV signaal over dezelfde gateway en switches laat lopen maar op een ander VLAN, dan is het probleem toch niet opgelost? Of moet ik een andere kabel over de gateway heen tussen de Experiabox en de switch laten lopen? En heeft die gateway dan nog een functie?
Het enige dat ik gevonden heb dat in de buurt komt is op het forum van Ubiquiti, maar dat gaat uit van een router die de signalen al in verschillende VLANs aanbied, en dat is bij de Experiabox niet meer het geval... (linkje)

Zoals je merkt loop ik een beetje vast, dus wat uitgebreidere toelichting zou zeer welkom zijn...
Reputatie 7
Badge +25
Hi @perjan, welkom hier. Wat een mooie uiteenzetting van jouw situatie in het startbericht. Ik kan je hier niet echt bij helpen eerlijk gezegd, aangezien ik hier gewoonweg niet genoeg over weet. Ik hoop dat @Nick83 je hierbij kan helpen.

Een topic van @wjb dat je wellicht kan helpen: Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Succes!
Reputatie 7
Of moet ik een andere kabel over de gateway heen tussen de Experiabox en de switch laten lopen?
Voor IPTV moet je dat dan inderdaad doen en vervolgens moet je 802.1Q vlans inrichten.
Op de poorten waar de Experia Box of een TV ontvanger aangesloten is zet je de pvid op 2 en zet je vlan 2 als untagged. Vlan 1 verwijder je van die poorten.
Op alle andere poorten zet je de pvid op 1 en vlan 1 untagged.
Op de poorten die de switches onderling verbinden zet je naast vlan 1 (untagged) ook vlan 2 tagged.
Nu zouden de televisies moeten werken.

Vlan 1 is nu het netwerk van de USG en vlan 2 die van de Experia Box.
:
Een topic van @wjb dat je wellicht kan helpen: Gebruik een eigen router achter de Experia Box:
Succes!

Bedankt! Deze heb ik ook gelezen, maar deze oplossing sluit iTV boxen uit van het thuisnetwerk... en precies daarvoor zoek ik een oplossing. Ik zoek nog even verder...
Reputatie 7
Deze heb ik ook gelezen, maar deze oplossing sluit iTV boxen uit van het thuisnetwerk... en precies daarvoor zoek ik een oplossing. Ik zoek nog even verder...
De oplossing staat in in het laatste bericht voor het bericht van jou. 😉
Je hoeft dus niet meer verder te zoeken. ☺️

Of moet ik een andere kabel over de gateway heen tussen de Experiabox en de switch laten lopen?Voor IPTV moet je dat dan inderdaad doen en vervolgens moet je 802.1Q vlans inrichten.
Op de poorten waar de Experia Box of een TV ontvanger aangesloten is zet je de pvid op 2 en zet je vlan 2 als untagged. Vlan 1 verwijder je van die poorten.
Op alle andere poorten zet je de pvid op 1 en vlan 1 untagged.
Op de poorten die de switches onderling verbinden zet je naast vlan 1 (untagged) ook vlan 2 tagged.
Nu zouden de televisies moeten werken.

Vlan 1 is nu het netwerk van de USG en vlan 2 die van de Experia Box.


Hoi wjb,
Bedankt voor de tip! Het inrichten van VLANs is nieuw voor mij, maar ik ga eens kijken of ik het voor elkaar ga krijgen. Waar ik vooral een benieuwd naar ben, is dat de verschillende netwerken elkaar niet verstoren en of ze over de powerline heen gaan, maar wat ik zo links en rechts lees zou dat moeten kunnen...

Deze heb ik ook gelezen, maar deze oplossing sluit iTV boxen uit van het thuisnetwerk... en precies daarvoor zoek ik een oplossing. Ik zoek nog even verder...De oplossing staat in in het laatste bericht voor het bericht van jou. 😉

Je hoeft dus niet meer verder te zoeken. ☺️

Je was me te snel af. Ik wilde alleen Paul ook bedanken voor de input 🙂
Reputatie 7
Waar ik vooral een benieuwd naar ben, is dat de verschillende netwerken elkaar niet verstoren en of ze over de powerline heen gaan, maar wat ik zo links en rechts lees zou dat moeten kunnen...
Dat zou geen enkel probleem mogen zijn, een VLAN TAG is niets anders dan vier extra bytejes in de berichten en die zouden gewoon netjes door moeten komen.
Ik vrees dat het niet gaat lukken om de 3e TV aan de praat te krijgen achter de USG.

Getracht de configuratie uit het voorstel van wjb te volgen, maar dat staat de firmware van de switches niet toe. In de TPLink firmware mag ik in VLAN1 van geen van de poorten verwijderen, omdat deze als communicatie-laag tussen de switches functioneert. Dus alles maar een laagje opschuiven om het toch te proberen, maar dat levert alleen wegvallende verbindingen op.
Daarnaast, en daar had ik even geen rekening mee gehouden, hebben de powerline adapters nog een interne 3-poorts switch en die is unmanaged. En gebruik ik nog een unmanaged switch ergens in huis voor de slimme controllers. En die werken allemaal niet meer als ik mijn basisnetwerk op VLAN2 moet zetten.
Dus mocht het lukken om de iTV box aan de praat te krijgen, heb ik daar weer allerlei uitdagingen.

@Paul_ Staat de manier van streamen naar de iTV boxen nog op de roadmap om aangepast te worden? De iPad app, Android app (via een android box) en Samsung TV app geven prima beeld achter de USG dus gebruiken een andere techniek. Kan die techniek niet ook in de iTV box gebruikt worden?
Reputatie 7
In de TPLink firmware mag ik in VLAN1 van geen van de poorten verwijderen, omdat deze als communicatie-laag tussen de switches functioneert.
Eerst vlan 2 toevoegen dan de pvid omzetten en vervolgens vlan 1 verwijderen.
Dat zou gewoon moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb zo'n zelfde switch, ik zal vant weekeind wel een paar schermafdrukken plaatsen met de juiste instellingen. Als ik er aan toe kom.
Screenshots zou top zijn!
Ik heb gisteravond de USG er weer even tussenuit gehaald ivm een slaapfeestje van de kinderen (en dan moet de tv werken, ondanks dat het een slaapfeestje heet), en natuurlijk de topper van zondag, maar het wringt nog dat het niet lukt...
Reputatie 7
Onderstaand de screenshots uit de handleiding voor de TP-Link.




In het onderstaande voorbeeld ga ik er vanuit dat de netwerk kabel tussen de twee switches op beide switches aangesloten is op Port 1, dat de 3e televisie op Port 2 van de switch boven aangesloten is en een LAN poort van de Experia Box op Port 8 van de switch beneden.

Begin met de switch op zolder.
Zet VLAN 2 tagged op Port 1 en untagged op Port 2.
Zet de PVID van Port 2 op 2 en van alle andere poorten op 1.
Haal VLAN 1 weg bij Port 2 en untagged op alle andere poorten.

Daarna de switch beneden.
Zet VLAN 2 tagged op Port 1 en Port 8.
Zet de PVID van alle poorten op 1.
Zet VLAN 1 untagged op alle poorten als dat niet standaard al het geval was.

Dat zou het moeten zijn.

Als je toch ergens tegenaan loopt, plaats dan eens screenshots van jouw instellingen.
Reputatie 7
Badge +24
Even voor de duidenlijkheid: de getoonde plaatjes horen niet bij het verhaaltje... toch? Ik zie daar namelijk 4 poorten op een rijtje pvid op 2 staan, dat klopt niet 😶
Reputatie 7
Even voor de duidenlijkheid: de getoonde plaatjes horen niet bij het verhaaltje... toch? Ik zie daar namelijk 4 poorten op een rijtje pvid op 2 staan, dat klopt niet 😶
Klopt, dat zijn, zoals gezegd, de plaatjes uit de handleiding.
Top! Bedankt voor de aanwijzingen.
Ik ga er zondagavond of maandag mee aan de slag, en zal de resultaten hier posten.
Ik ben wederom aan het knoeien gegaan om de boel aan de praat te krijgen maar vooralsnog zonder succes. De switch op zolder bevroor iedere keer als ik een vlan configuratie wilde opslaan, dus een nieuwe moeten halen.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar hoe meer informatie, hoe groter de kans op succes...

De boel is nu als volgt aangesloten (ff snel schetsje gemaakt):


Oftewel:
Experiabox -- USG -- S(witch) 1 / P(oort)1
S1 P3 -- Powerline -- Powerline -- S3 P1
S3 P8 -- IPTV3 (of even een laptop om makkelijker te kunnen testen)

Bevindingen:
  • Als ik mijn laptop aan S3P8 koppel, krijg ik geen IP adres.
  • Als ik mijn laptop aan S3P2 hang dan krijg ik een 10.x.x.x adres.
  • Als ik mijn laptop aan S3P8 hang en handmatig een adres uit de reeks van de Experia box instel, krijg ik geen verbinding.
  • Als ik de laptop aan de powerline switch hang, krijg ik een ip adres uit de 10.x.x.x reeks.
  • Niet onbelangrijk - alle andere apparaten die aan switch 1 of switch 3 hangen blijven werken.
En het opvallende:
  • Als ik de DHCP van mijn lan uitschakel, krijg ik een ip adres van de KPN box (192.x.x.x).
Oftewel door het trekken van een kabel van de Experia box naar S1P8 heb ik twee netwerken door elkaar gegooid... en kan ik tot de conclusie komen dat de instellingen nog niet werken.
Het feit dat ik geen ip adres krijg indien ik de laptop aan S3P8 hang, betekent wel dat deze poort uitgesloten is van het lan. Dus dat werkt in ieder geval wel.

Ik heb geprobeerd S1P8 ook PVID2 mee te geven, maar dat werkt niet.
Net als S1P8 uit VLAN1 verwijderen, dat werkt ook niet.

Mocht er nog iemand een gouden tip hebben, hoor ik het graag...

De screenshots van de instellingen:

Switch 3 VLAN settings:


Switch 3 PVID settings:



En Switch 1 VLAN Settings:


Switch 1 PVID settings:

Reputatie 7
De pvid van LAN poort 8 op switch 1 moet op 2 staan.
Op LAN poort 8 van switch 1 moet vlan 1 verwijderd worden en vlan 2 untagged komen.
Nou, de aanhouder wint. Toch nog wat aan het klikken geweest en als volgt nu ingesteld:

Switch 1: VLAN settings


Switch 1: PVID settings:


Oftewel Poort 8 incoming KPN op VLAN2, untagged, en naar poort 3 tagged.

Switch 3: VLAN settings


Switch 3: PVID settings:


Oftewel alles wat binnenkomt op poort 1 tagged voor VLAN2 naar VLAN2 en de rest naar VLAN1, poort 8 op VLAN2.

Nu nog kijken of de netwerken inderdaad netjes gescheiden blijven, maar vooralsnog lijkt het te werken.
De TV doet het met IP adres uit Experia Box, beeld stottert niet of blijft niet hangen.
Internet doet het op de andere apparaten met IP adres uit LAN, dus dat lijkt ook te werken. Bekabeling aangesloten op de switch van de powerline werkt nog op het LAN, dus dat is ook onveranderd goed.

Bedankt voor alle hulp!
☺️
Ik ben inmiddels al een paar dagen tevreden met mijn setup, en kan lekker tv kijken terwijl ik de rest van mijn netwerk ingericht heb achter de USG firewall en de Ubiquiti access point.
Nu wilde ik vanavond via mijn telefoon even de interactieve tv app gebruiken maar dat werkte niet via de Wifi die achter de USG hangt. Wel als ik dit via 4G of via de Experia Wifi doe (die ik even aangezet heb om te testen).
Probleemomschrijving heb ik bij de iPhone afdeling gedropt, maar had net zo goed hier gekund... aangezien ik bijna zeker weet dat het aan de combi tussen de app en de USG ligt...
https://forum.kpn.com/apple-iphone-ipad-21/iphone-interactieve-tv-app-werkt-niet-via-usg-wifi-481124

Zijn er meer gebruikers die de USG functioneel hebben en kunnen die eventueel bevestigen of de interactieve tv app wel dan niet werkt achter de USG?
Ook het laatste probleem is inmiddels opgelost, reset van netwerkinstellingen op telefoon was de oplossing!

Ik ben wederom aan het knoeien gegaan om de boel aan de praat te krijgen maar vooralsnog zonder succes. De switch op zolder bevroor iedere keer als ik een vlan configuratie wilde opslaan, dus een nieuwe moeten halen.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar hoe meer informatie, hoe groter de kans op succes...

De boel is nu als volgt aangesloten (ff snel schetsje gemaakt):

68341b2f-42e8-42f2-bb02-5a5ff15fcef6.jpg

Zou het mogelijk zijn om de USG en Switch1 te combineren in OpenWRT?

Dus maar 1 kabel van kpn modem naar openwrt-router, en daar een vlan creeeren voor de 192.x.x.x reeks, en de 10.x.x.x reeks rechtstreeks doorgeven op alle lan poorten van de openwrt-router?

het zou dan namelijk een extra switch schelen.