Vraag

Interne WLAN vervangen of WLAN dongle

Reputatie 4
Badge +6
Beste forumleden,

met mijn huidige interne WLAN netwerkadapter (Atheros AR9285) haal ik een snelheid van +/- 11 MB download en +/- 3MB upload, drivers zijn up 2 date.

Nu wil ik deze gaan vervangen en is dus mijn vraag wat raden jullie aan, een interne met n/ac of een dongle?

Met vriendelijke groet,

Timo van Alen

11 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Waar zit die in?
Reputatie 4
Badge +6
Laptop,

ASUS S93SV
Intel Core i7 2630QM @ 2.70GHz
16,0GB Dual-Kanaal DDR3
2 x NVIDIA VGA grafische adapter 1024MB = 2048MB totaal
SLI ingeschakeld
Die adapter moet meer kunnen halen. ga eens naast de experiabox staan en test nog een paar keer.
Probeer ook de wifi tool via de kpn website. 500 haal je niet maar 90 wel (haalbaar op 2,4GHz).
Komt uit December 2012.
Welke mogelijk heeft u om intern iets aan te sluiten? Laptop open en kaart vervangen? Ik vrees dat de interene antennes dan niet afdoende zijn voor resultaat. USB 2 dongels zijn ook niet echt snel om meer
vaart te beiden. Of heeft deze laptop ook USB3?
Wellicht bedraad of met DVS.

Solution Highlights

Supports up to 150 Mbps

Highly integrated single chip PCI Express CMOS solution with
MAC/baseband processor and 2.4 GHz radio

Backward-compatible to 802.11g; forward–compatible to
multi-stream 802.11n

Supports all mandatory IEEE 802.11n features:
– including several IEEE 802.11n optional features
such as HT40, half-guard internal in HT40 and
Rx Space Time Block Coding

Compliant with IEEE 802.11b, 802.11d, 802.11e, 802.11g standards
and 802.11i specification
AR9285
Architect
Reputatie 7
Badge +29
Haal je bekabeld wel meer?

De kaart vervangen is de netste optie, maar daarvoor moet je wel zeker weten dat het aan de kaart ligt en dat de nieuwe kaart hetzelfde slot en antennes gebruikt.

Robin
Reputatie 7
Badge +26
In toevoeging daarop, haal je met andere draadloze apparaten wel een hogere snelheid? Anders kun je beter eerst deze servicetool proberen: Servicetool Verbeter je WiFi
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor de reacties en mijn excuses voor de verlate reactie hierop.

@rv_veen: Met de laptop zit ik ongeveer 1,5mtr van de V10 af. Intern kan ik de kaart makkelijk vervangen, wil graag weer WiFi aangezien de overige poorten op de V10 al bezet zijn door andere apparatuur.

@RobinFlikkema: Bekabeld de volle snelheid. Virusscanner uitgezet, cache opgeruimd en alle andere WiFi gebruikende apparatuur uitgeschakeld en dan haal ik +/-15 MB download via WiFi. Mbt de interne antennes, ga ik dit weekend uitzoeken. Ik ga ook mijn WiFi kaart overzetten naar een gelijke laptop en dan bekijken wat de specificaties dan zijn.

@Joran: Op tablet en smartphones maximale snelheid, bekabeld op de laptop ook de maximale snelheid. WiFi servicetool gebruikt en zet op 2.4GHz het kanaal terug naar 1. Dit is zeer druk gebruikt in de buurt dus heb deze weer naar 13 gezet, is nagenoeg niet in gebruik in de buurt. Voorheen werkte alles via WiFi wel naar behoren.

Bedankt zover allen voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +29
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter een switch kan kopen zodat je meer LAN aansluitingen hebt. Dan kan je incidenteel ook nog andere apparaten bedraad aansluiten. Natuurlijk kan je daarnaast ook nog WiFi gebruiken.

Heb je ook de snelheid op kanaal 1 getest?
Reputatie 4
Badge +6
Hierbij de testresultaten van zojuist.

1ste is met WiFi op kanaal 1 en 2de bekabeld met WiFi uitgeschakeld.

Ik heb hier nog een Sitecom switch liggen welke ik destijds van KPN erbij geleverd kreeg, Is niet helemaal de oplossing, maar denk wel goedkoper dan intern/extern WiFi apparatuur te gaan vervangen dan wel aan te schaffen.

Valt me trouwens wel op dat de laatste dagen op de tablet en smartphones met regelmaat WiFi "uitvalt" waarna deze overschakelen naar 4G. Harde modem reset gedaan, helaas geen verbetering.
Reputatie 7
Badge +8
TimovanAlen schreef:

Beste forumleden,

met mijn huidige interne WLAN netwerkadapter (Atheros AR9285) haal ik een snelheid van +/- 11 MB download en +/- 3MB upload, drivers zijn up 2 date.

Nu wil ik deze gaan vervangen en is dus mijn vraag wat raden jullie aan, een interne met n/ac of een dongle?

Met vriendelijke groet,

Timo van Alen

Als ik de vraag even algemeen mag beantwoorden zonder andere suggesties:

Een interne kaart vervangen geeft altijd het meest optimale resultaat, doordat je dan zo min mogelijk "bottlenecks" creëert, maar een USB dongle kan ook genoeg snelheid geven, afhankelijk van wat je wil. Bedenk daarbij wel heel goed dat een USB dongle uiteraard gebruik maakt van een USB poort en dat geeft een extra bottleneckt die snelheid kan kosten. Bovendien is het dan essentieel om een USB 3.0 aansluiting te hebben op de laptop en die ook te gebruiken voor de dongle. De mooie snelle dongle aansluiten op een oudere USB 2.0 poort op je laptop zal je niet meer gaan geven dan wat je nu noemt.
Reputatie 4
Badge +6
@Ward_

ik wil graag intern WiFi weer optimaal verkrijgen. Vandaar mijn vraag, intern of extern.

Die mooie snelle dongle kan ik gewoon aansluiten op een USB 3.0 poort, zie bijlage.
Reputatie 7
Badge +29
Intern is het beste, maar een 3x3 WiFi kaart installeren heeft geen nut als er een 2x2 in zat bijvoorbeeld. Dan mis je een antenne.

Reageer