Vraag

internet buitengebied ism een biogasketel

  • 27 June 2019
  • 43 reacties
  • 791 keer bekeken

Badge
In onze schuur staat een houtvergasser (biomassaketel) deze ketel is met een kabel verbonden met de router, waardoor ik via een app thuis en op het werk in de ketel kan kijken en deze zonodig bijsturen. Dit werkte zonder problemen, totdat ik een buitengebied router aan sloot op de experiabox. De ketel kan nu ineens niet meer naar buiten communiceren, alleen nog maar lokaal. Hij geeft nu dan ook aan: “alleen lokaal internet” schakel ik de router voor buitengebied uit, dan krijgt de ketel ineens weer verbinding met internet. Via Vdsl komt maar 6-10mb binnen, dus we zijn wel afhankelijk van de buitengebied router, allen nu kan ik niets op afstand met de ketel. Wat kan ik doen om de ketel en internet buitengebied tegelijk te laten werken?

43 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Gerben! In de basis zou dit moeten kunnen. Kun je iets meer vertellen over hoe alles aan elkaar is verbonden? Zit de biogasketel nu aan de 4G router, of aan de Experia Box? Heb je op de Experia Box hier ook verder instellingen voor aangepast (port forward)?

@wjb, @tmoesel, jullie weten veel van port forwards en 4G Buitengebied. Willen jullie meedenken?
Reputatie 7
Het is natuurlijk al vreemd dat de houtvergasser geen verbinding met Internet heeft als de 4G modem aangezet wordt.
Is het een "Nordic Fire" of een ander merk?

Welke APN staat ingesteld op de 4G modem?
Heb je op de V10 port-forwardings ingesteld om vanuit die app de houtvergasser te benaderen?
Badge
fijn dat jullie willen meedenken!
het gaat om een “Windhager” houtvergasser. Deze is direct met een internetkabel aangesloten op de experiabox. Ik heb de kabel ook op de 4g router aangesloten (sagemcom) maar dit hielp ook niet. Ik kan vanuit mijn thuisnetwerk wel de vergasser benaderen, daarin staat webpoort 80, deze heb ik dus ook geforward op het ip-adres van de vergasser. De vergasser heb ik daarom ook een vast ip adres gegeven.

Het ANP in de 4g router staat op kpnhybrid.nl, dit kan ik ook niet wijzigen:(

kunnen jullie wat met deze info?
Reputatie 7
Als jij tcp poort 80 forwardt naar het LAN IP adres van de vergasser dan zou je deze dus vanaf Internet op het publieke IP adres van jouw aansluiting moeten kunnen benaderen.
Zou het kunnen zijn dat het publieke IP adres anders is als je via 4G verbonden bent met Internet?
@Gerben1988 Hoe gebruik je die app op je smartphone als de sagemcom actief is ?
WiFi van de smartphone uitzetten, anders loop je tegen het gebrek aan NAT loopback in de V10 aan (dat is er niet als de sagemcom actief is).
Badge
@wjb hoe kom ik erachter of er verschil zit in mijn publieke IP-adres?

@tmoesel ook al zet ik de WiFi van mijn telefoon uit, veranderd dat toch nog niets aan het feit dat de ketel alleen een lokaal netwerk ziet? Of zie ik het verkeerd?

ik heb even lopen spelen, en als ik de functie “maak van dit apparaat een dmz host” heeft de ketel gelijk verbinding met internet. Naar mijn idee heeft de ketel nog iets meer nodig als webpoort 80? Maar hoe zou ik hier achter kunnen komen??
Reputatie 7
@wjb hoe kom ik erachter of er verschil zit in mijn publieke IP-adres?
Ga naar https://ip-lookup.net terwijl jouw 4G modem uitgeschakeld is en nog een keer als het 4G modem ingeschakeld is.
Badge
@wjb Mijn ip adres blijft hetzelfde, met of zonder 4g router aan.
Reputatie 7
Badge +30
Er is een antwoord gemarkeerd, Gerben. Heeft wjb's antwoord geholpen, of is het per abuis geweest (dan haal ik 'em even weer weg).

Je publieke IP-adres zou ook inderdaad hetzelfde moeten blijven. De verbinding blijft immers via je Experia Box lopen, ook als de Sagemcom meedoet. Kun je anders eens screenshots plaatsen van je instellingen? Verberg daarin wel even je publieke IP-adres.
Badge
De fabrikant van de ketel heeft ook mee gekeken vandaag, en geeft aan dat de ketel een VPN verbinding nodig heeft. Ook vandaag nogmaals de kabel doorgemeten etc, welke ook goed zijn. Dus hoe kan ik zorgen dat er in de experiabox een VPN verbinding word toegestaan?

ik zal vanavond als ik tijd heb even wat screenshots maken van de instellingen.
De fabrikant van de ketel heeft ook mee gekeken vandaag, en geeft aan dat de ketel een VPN verbinding nodig heeft. Ook vandaag nogmaals de kabel doorgemeten etc, welke ook goed zijn. Dus hoe kan ik zorgen dat er in de experiabox een VPN verbinding word toegestaan?
In welke richting is de opzet van de VPN verbinding (van ketel naar elders/internet of andersom) ?
Een welk type/soort VPN?
Reputatie 7
Badge +24
Dit begint een ingewikkeld verhaal te worden. Dat die ketel zelf VPN nodig heeft, kan ik me niet voorstellen. Maar het is veiliger om hem vanaf internet via een VPN verbinding te benaderen ja. Als je die ketel rechtstreeks aan het internet hangt, dan is het niet de vraag of die gehackt word, maar meer de vraag wanneer dat gebeurt. Maar zonder VPN moet het ook gewoon werken.

Ik heb geen 4G-modem, en weet dus ook niet hoe dat ding werkt.
Reputatie 7
Badge +30
@Nick83, bij de hybride Sneller Internet Buitengebied, waar hier sprake van is, zit de Sagemcom verbonden aan de Experia Box en lopen alle verbindingen verder via de Experia Box. Als er dan meer bandbreedte wordt gevraagd dan de DSL-lijn kan leveren, springt de mobiele verbinding via de Sagemcom bij. Port forwards en andere instellingen moeten dan ook gewoon in de Experia Box ingesteld worden. Normaliter geen probleem.


Wat VPN betreft, de Experia Box doet verder niets met VPN-verkeer, dat wordt gewoon doorgelaten. Maar dan moet het wel goed ingesteld staan in de VPN cliënt en dergelijke.
Reputatie 7
Badge +24
Tis alleen de vraag: elk extern ip adres werkt om buiten vandaan naar binnen te kunnen komen?

Dat de ketel binnen vandaan naar buiten communiceert komt op mij ook verwarrend over. Waar naar toe communiceert die dan? Lijkt me meer dat je vanaf de app op de mobiele telefoon naar de ketel wil communiceren. Buiten vandaan naar binnen dus.

Of heeft de fabrikant van dat ding een server draaien waarlangs alle communicatie loopt? Dat de ketel dus naar de server van de fabrikant communiceert en de app op de telefoon naar de server van de fabrikant?

Als het zo is dat de ketel naar een server van de fabrikant wil communiceren, dan kan ik me geen reden bedenken waarom dat via 4G-modem niet zou werken. Enkel DNS misschien.

En wat is "ANP" waar in dit topic over gesproken word?
Reputatie 7
En wat is "ANP" waar in dit topic over gesproken word?
De APN waar hier over gesproken wordt staat voor "Access Point Name".
Reputatie 7
Badge +24
Dat zegt me nog niks 😑
Reputatie 7
Dat zegt me nog niks 😑
Kijk eens bij de instellingen van jouw sim kaart op jouw telefoon.
Onderstaand de APN's (toegangspunten) op mijn OnePlus 5T met een T-Mobile abonnement.

Reputatie 7
Badge +30
De APN is het toegangspunt waar een mobiel apparaat verbinding mee maakt om op internet te komen. Elke provider heeft z'n eigen APN's qua onderliggende instellingen (hoewel ze soms wel dezelfde naam kunnen hebben). Bij KPN heet de APN, voor een mobiel abonnement, over het algemeen 'internet' of 'portalmmm.nl', deze zijn in de praktijk eigenlijk hetzelfde. Voor Sneller Internet Buitengebied is de APN 'kpnhybrid.nl'. Deze kan inderdaad niet gewijzigd worden omdat de instelling daarvan specifiek zijn voor het hybride kunnen werken.

Dat allemaal gezegd hebbende, ik snap ook nog niet zo goed waarom dit nu niet werkt. Ik ben ook wel even benieuwd naar dat wat Nick vraagt. Loopt dit allemaal via een server? Dus dat de ketel gegevens doorgeeft naar die server, en dat de app daar dan kijkt voor de info? En zo ja, is dat dan een server van derden (fabrikant), of draai je die thuis?
Reputatie 7
Badge +24
In een ander topic wil iemand de data van zn zonnepanelen doorsturen naar een bepaalde site (solarman.com) en dat werkt ook niet. Je zou toch haast zeggen dat er bij KPN op het netwerk iets niet helemaal lekker zit.

Het zou mijn keuze overigens niet zijn om data van mn ketel of zonnepanelen naar een online dienst te versturen. Ik zou zelf iets opzetten. Eigen servertje ofzo. Maar goed, dat moet je hobby zijn.
Badge
Hallo allemaal,

Na veel contact gehad te hebben met de leverancier ben ik erachter gekomen dat de ketel een VPN verbinding maakt met hun server via een "VPN tunnel" Volgends hun gaat deze via UDP poort 80.

Ik heb nu de ketel een vast ip asdres gegeven, UDP 80 geforward, maar nog werkt het niet.
Als ik "maakt van dit apparaat een DMZ host" aanzet, werkt alles weer prima.
Alles is hiervan het nadeel dat ik na enkele uren of dagen door KPN in quarantaine geplaats word, en ik weer genoodzaakt ben om de DMZ uit te zetten.

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om te testen of een UDP poort open staat? En dat UPD icm buitengebied vaker problemen geeft.

Ik hoop dat jullie mij weer iets verder kunnen helpen, vooral nu straks het koudere weer weer komt;)

Reputatie 7
Badge +24
Kies eerst eens een veel hoger ip. 192.168.2.4 word mogenlijk door de dhcp ook aan een ander apparaat uitgedeeld. En dan werkt er niets meer. Maak er bijv. eens 192.168.2.180 van ofzo.
Reputatie 7
Badge +24
Ik vind ergens in een Franstalige handleiding:

De Touch-webserver gebruikt de volgende IP-adresbereiken voor interne communicatie en het opzetten van
verbindingen met de database: 10.254.253.xxx; 10.8.xxx.xxx en 10.9.xxx.xxx.
Deze IP-adresbereiken mogen niet door de router of in het LAN worden gebruikt.

Kan het wezen dat da 4G modem iets met dergelijke ip adressen doet?
Reputatie 7
In een ander topic wil iemand de data van zn zonnepanelen doorsturen naar een bepaalde site (solarman.com) en dat werkt ook niet. Je zou toch haast zeggen dat er bij KPN op het netwerk iets niet helemaal lekker zit.
Mijn zonnepanelen leveren elke dag keurig hun opbrengsten aan aan de Omnik portal.


Het zou overigens niet nodig moeten zijn om port-forwardings te maken voor het aanleveren van opbrengsten aan een portal. Ik vind het verhaal van die UDP poort 80 dan ook een beetje ongeloofwaardig.
Als jij de opbrengsten van jouw zonnepanelen wilt bekijken, welke app gebruik je dan en wat voor een instellingen moet je dan binnen die app doen?
Reputatie 7
Badge +24
Nou ja... topicstarter zegt ook dat het zonder dat 4G modem altijd prima werkte. Nu met het 4G modem werkt het niet meer, dan gaan zitten rommelen poort forwarden is dan eigenlijk ook een rare reactie.
Badge
Hallo @Nick83

ik heb de het IP-adres gewijzigd in 192.168.2.180, ook dit mocht niet baten. Gelijk geeft de ketel weer aan “alleen lokaal netwerk”

qua IP-adressen die vrij moeten blijven ben ik zelf even in mijn Engelse handleiding gedoken, maar deze adressen worden niet gebruikt door de 4g, deze staat standaard op 192.168.2.552.

het is inderdaad begonnen nadat de buitengebied router erbij gekomen is.

ik heb laats via een losse router en een wifispot van mijn telefoon een netwerkje opgezet, en toen deed de verbinding het prima. Ergens word de verbinding dus geblokkeerd?

Reageer