Vraag

internet buitengebied ism een biogasketel

  • 27 June 2019
  • 43 reacties
  • 791 keer bekeken

Badge
In onze schuur staat een houtvergasser (biomassaketel) deze ketel is met een kabel verbonden met de router, waardoor ik via een app thuis en op het werk in de ketel kan kijken en deze zonodig bijsturen. Dit werkte zonder problemen, totdat ik een buitengebied router aan sloot op de experiabox. De ketel kan nu ineens niet meer naar buiten communiceren, alleen nog maar lokaal. Hij geeft nu dan ook aan: “alleen lokaal internet” schakel ik de router voor buitengebied uit, dan krijgt de ketel ineens weer verbinding met internet. Via Vdsl komt maar 6-10mb binnen, dus we zijn wel afhankelijk van de buitengebied router, allen nu kan ik niets op afstand met de ketel. Wat kan ik doen om de ketel en internet buitengebied tegelijk te laten werken?

43 reacties

Reputatie 7
Als jij een IP adres handmatig instelt op een apparaat zelf, dan moet deze buiten de DHCP range liggen, maar uiteraard binnen het subnet.
Het subnet is 192.168.2.0/24 ofwel 192.168.2.1 t/m 192.168.2.255.
Waar staat de DHCP range op ingesteld op jouw Experia Box?
Je doet er overigens veel verstandiger aan om het IP adres van de biogasketel door de DHCP server te laten bepalen en het IP adres op de Experia Box vast te zetten d.m.v. een DHCP binding.
Reputatie 7
ik heb laats via een losse router en een wifispot van mijn telefoon een netwerkje opgezet, en toen deed de verbinding het prima.
En toen hoefde je, neem ik aan, ook geen port-forwarding op die losse router te definiëren of wel?

Hoe benader je de biogasketel?
In de browser, met een app, ...?
Geef je daarbij een specifieke poort op, of maak je contact met een website (portal) van de leverancier?
Reputatie 7
Badge +24
Eigenlijk is het simpel: VPN werkt gewoon niet in combinatie met Sneller Internet Buitengebied. Dat is in diverse andere topics ook al wel naar voren gekomen.

Waarom die ketel gebruikt maakt van VPN is me wel een beetje een raadsel. Een normale https verbinding had logischer geweest. Maar het feit is dat het dus een echte VPN verbinding blijkt te zijn. En dan is het dus eigenlijk niet verwonderlijk dat het niet werkt.

Ik lees dat het vlan DMZ wel werkt. Dat is fijn. Misschien loopt die dmz dan alleen over de Experiabox, en maakt daarbij geen gebruik van het 4G modem. Jammer is alleen dat KPN je quarantaine zet. KPN ziet kennelijk iets wat ze liever niet zien.

Maar dat zou misschien wel op te lossen door er een simpel rourtertje tussen te zetten. Gewoon standaardinstellingen, niks bijzonder. Achter dat rourtertje dus alleen die ketel, verder niets. Die router zet je in de Experiabox dan dus in DMZ.
Reputatie 7
Badge +28
Excuses voor de late reactie. UDP wordt niet door het 4G modem afgehandeld. Als er verbinding wordt gemaakt via UDP wordt alleen de Experia Box gebruikt. In theorie moet dat dus geen probleem zijn, in de praktijk lezen we inderdaad over problemen met (bijvoorbeeld) VPN via Sneller Internet Buitengebied. Op korte termijn komt er een update waarbij UDP ook via 4G mogelijk wordt. Ik ben benieuwd of dat invloed heeft op dit probleem en vergelijkbare klachten.

Dat DMZ wel werkt maakt dit eigenlijk alleen verwarrender. Als jij een uitgaande verbinding opzet naar hun server zou portforwarding niet nodig hoeven te zijn, laat staan DMZ. Hoe staat het er nu voor @Gerben1988? We zijn een week verder, is het probleem nog hetzelfde?
Badge
@Joran het probleem is nog steeds het zelfde, de ketel kan nog steeds geen verbinding maken buiten mijn netwerk. Alle aangedragen ideeën geprobeerd, maar werken jammer genoeg niet. Heb je enig idee wanneer we de update kunnen verwachten? Want ik wil dit probleem voordat de kou komt opgelost hebben.
Hallo allemaal,

Na veel contact gehad te hebben met de leverancier ben ik erachter gekomen dat de ketel een VPN verbinding maakt met hun server via een "VPN tunnel" Volgends hun gaat deze via UDP poort 80.

Ik heb nu de ketel een vast ip asdres gegeven, UDP 80 geforward, maar nog werkt het niet.
Als ik "maakt van dit apparaat een DMZ host" aanzet, werkt alles weer prima.
Alles is hiervan het nadeel dat ik na enkele uren of dagen door KPN in quarantaine geplaats word, en ik weer genoodzaakt ben om de DMZ uit te zetten.

Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om te testen of een UDP poort open staat? En dat UPD icm buitengebied vaker problemen geeft.

Ik hoop dat jullie mij weer iets verder kunnen helpen, vooral nu straks het koudere weer weer komt;)


Als de instelling nog steeds zo is al in deze screenshot en ook i.c.m. de info die je geeft, is het vrijwel gegarandeerd dat het niet werkt. In SIB modes is het helemaal niet gezegd dat de gateway is zoals de screenschot aangeeft. Dat het niet werkt heb ik eerder gezien op dit forum in een soortgelijke setup.

Dus ik zou om te beginnen maar DHCP gebruiken voor die biogasketel om z'n IP zaken te regelen, dan weet de combi van software op de EBv10/Sagemcom er wellicht beter raad mee.

Verder is 'UDP 80' en 'VPN tunnel' ook een combinatie die erg vreemd/risky/gammel is, vandaar de quarantaine o.a. denk ik.

Het zou handiger zijn, om direct handleidingen (en info) van de leverancier hier te posten, want nu is het jouw interpretatie en ik heb het gevoel dat er info verloren gaat en zelfs misschien wel incorrect. Die ketel zal toch hopelijk een handleiding hebben?
Badge
@tmoesel DHCP staat alweer even aan, ook dit werkt niet. Het heeft gewerkt totdat het "internet buitengebied" erbij gekoomen is. Hierna ben ik op wat fora gaan zoeken en heb wat met de instellingen lopen spelen, maar niets werkte. Ook al staat alles nu weer zoals het hoort na een fabrieksreset, het werkt niet.

De handleiding staat hier: https://www.veto.si/files/www.veto.si/PROJEKTANTI/Windhager/Kotli-na-trda-goriva/LogWIN-Premium/navodila-za-uporabo-lwp-regulacija_en.pdf
Reputatie 7


Die VPN tunnel is dus blijkbaar een uitgaande VPN tunnel en daar zijn geen port-forwardings voor nodig.
Ik neem aan dat je een account op de portal hebt. Klopt dat?

Badge
Ik heb inderdaad een account op de windhager site. Als ik hierop inlog zie ik dat de ketel geen verbinding heeft. Hier zit ook een knop om opnieuw verbinding te maken, maar dit werkt ook niet.
Badge

Reputatie 7
Installeer eens de app Fing op jouw telefoon of tablet en scan je thuisnetwerk.
Zie je de biogasketel?

Zet jou 4G modem eens uit zodat je alleen via de DSL lijn verbinding met Internet hebt.
Kan je nu via de portal jouw ketel benaderen?
Wat is nu het publieke IP adres van jouw Internet aansluiting?
Niet z'n geheel tonen!

Zet jouw 4G modem weer aan.
Is het publieke IP adres van jouw Internet aansluiting hetzelfde gebleven?
@tmoesel DHCP staat alweer even aan, ook dit werkt niet. Het heeft gewerkt totdat het "internet buitengebied" erbij gekoomen is. Hierna ben ik op wat fora gaan zoeken en heb wat met de instellingen lopen spelen, maar niets werkte. Ook al staat alles nu weer zoals het hoort na een fabrieksreset, het werkt niet.

De handleiding staat hier: https://www.veto.si/files/www.veto.si/PROJEKTANTI/Windhager/Kotli-na-trda-goriva/LogWIN-Premium/navodila-za-uporabo-lwp-regulacija_en.pdf

Het soort VPN of
8.4.3 Reserved IP address ranges
The internal web server uses the following IP address ranges for internal communication and/or to establish a connection with the database: 10.254.253.xxx; 10.8.xxx.xxx and 10.9.xxx.xxx.
These IP address ranges must not be used by the router and/or in the LAN network.

zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Voor zover ik weet werkt PPTP niet voor SIB en het kan ook nog wel eens zo zijn dat 10.0.0.0/8 wordt gebruikt voor de afzonderlijnk MPTCP subflows. Beide zaken zijn aan KPN om duidelijke te geven.
Reputatie 7
Badge +28
Het soort VPN of
8.4.3 Reserved IP address ranges
The internal web server uses the following IP address ranges for internal communication and/or to establish a connection with the database: 10.254.253.xxx; 10.8.xxx.xxx and 10.9.xxx.xxx.
These IP address ranges must not be used by the router and/or in the LAN network.

zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Voor zover ik weet werkt PPTP niet voor SIB en het kan ook nog wel eens zo zijn dat 10.0.0.0/8 wordt gebruikt voor de afzonderlijnk MPTCP subflows. Beide zaken zijn aan KPN om duidelijke te geven.


Dit durf ik niet met zekerheid te beantwoorden. Ik vraag het na.

Verder ben ik benieuwd naar het antwoord op @wjbs vragen hierboven. Na een (eenmalige) wijziging van het IP-adres zou die hetzelfde moeten blijven.
-edit- Volgens mij hebben we dit op pagina 1 al getest, het ip-adres blijft dus hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +24
-edit- Volgens mij hebben we dit op pagina 1 al getest, het ip-adres blijft dus hetzelfde.

Ja, en dat met die ip adressen heb ik op pagina 1 ook al aangehaald 😁

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/internet-buitengebied-ism-een-biogasketel-475360#post822928
Reputatie 7
Badge +28
We hebben een mogelijke oplossing in de aankomende firmware versie voor het 4G modem. Ik wil je vragen het Sagemcom modem vandaag niet los te koppelen zodat mijn collega's die firmware er op kunnen zetten. Aangezien ik een mailtje terug kreeg om 1 uur 's nachts durf ik niet helemaal te zeggen hoe laat het gaat worden 😉
Reputatie 7
Badge +28
@Gerben1988: Toevallig bleek de update al op 24-9 uitgevoerd te zijn. Net na je laatste bericht. Voor de zekerheid hebben we ook jouw V10 geüpdatet naar versie V1.01.00T03.7. In die update zitten ook wat bugfixes voor een betere werking van Sneller Internet Buitengebied.

Ik ben heel benieuwd of het probleem zich nu nog voordoet. Kun je het laten weten?
Badge
@Joran ism internet buitengebied werkt de ketel nog steeds niet, ook na de update niet.

via internet buitengebied komt er nu ineens geen internet meer binnen, en via mijn vaste lijn 24mb, dus ik weet niet wat KPN allemaal aan het rommelen met mijn verbinding, maar nu werkt de ketel gewoon, zonder buitengebied.....dus ik hoop dat het nu zo blijft....probleem niet gevonden, maar wel opgelost!
Reputatie 7
Badge +28
Dat is in ieder geval niet het resultaat dat we verwacht hadden. Bizar! Ik wou dat ik een meting had uitgevoerd op de VDSL verbinding voor de update. Dit is een aanzienlijke verbetering.

Als je het zo wil laten ga ik het je niet moeilijk maken maar ik ben erg benieuwd waarom 4G niet meer werkt. Als je daarmee verder wil testen, laat het vooral weten 🙂

Reageer