Beantwoord

Internet buitengebied snelheid verdelen

  • 18 February 2019
  • 6 reacties
  • 240 keer bekeken

Hallo,
Ik heb ongeveer eenzelfde probleem. Sindskort heb ik sneller internet buiten gebied, een hele verbetering. voorheen haalde ik met een snelheidsmeting misschien net 1Mbps nu gaat ie soms tegen of over de 5Mbps. Echter mijn vaste pc die bekabeld is aangesloten lijkt alle bandbreedte te krijgen ook als ik down en upload limiteer naar bv 1Mbps down en 25 Kb/s up. Eigenlijk altijd als ik iets download gelimiteerd of niet dan kan mijn pa met ze ipadje nauwelijks meer browsen op internet, fotos op het web laden wel maar duurd echt lang en filmpjes kijken op telegraaf.nl bijvoorbeeld kan hij dan vergeten. Nu weet ik dat die internet buitengebied snelheid zeer variabel is maar als een snelheidsmeting tijdens downloaden nog steeds 2 a 3 Mbps is lijkt dat me toch nog genoeg om simpel te browsen en eventueel wat korte filmpjes te streamen. Ik heb ook een kpn wifi versterker reeds ertussen gedaan en vrijwel overal waar die zit heeft die volle ontvangst. toch kan hij nauwelijks browsen als de vaste pc wat download zelfs niet als ik die download limiteer. Verder heb ik een experiabox v10, daaraan hangt dan met kabel de buitengebied 3g/4g modem. en ook de wifi versterker hangt er bekabeld aan. wifi in router en versterker hebben zelfde naam en ook de 5ghz is ingeschakeld allemaal met zelfde ssid en ww zodat hij automatisch het beste signaal op dat moment zou moeten kiezen. Echter niks blijkt minder waar hij kan gewoonweg niet fatsoenlijk internetten als er gedownload word. als er niet gedownload word gaat hij als een speer. Rara hoe kan dat?

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.
icon

Beste antwoord door Joran 21 February 2019, 12:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi MHC, welkom op het forum!

Je hebt gelijk dat de snelheid van Sneller Internet Buitengebied (SIB) variabel is, maar simpel browsen en streamen zou geen probleem moeten zijn. Het modem hoort de snelheid te verdelen tussen de apparaten die dat nodig hebben. De 4G snelheid wordt in gebruik genomen wanneer nodig.

Ik vraag me af of we twee problemen hebben. Je geeft aan dat je sinds SIB ongeveer 5Mbit haalt. Ik zou meer verwachten. De maximumsnelheid van SIB is 30Mbit bovenop de ADSL snelheid. Dan is 5Mbit niet echt hoog. Hoe meer snelheid er binnenkomt, hoe makkelijker het is te verdelen tussen de apparaten.

Kun je eens op jouw computer een Speedtest uitvoeren terwijl andere apparaten geen gebruik maken van de verbinding? Kun je ook jouw adresgegevens en klantnummer toevoegen aan je profiel? Dan voer ik ook een aantal metingen uit.
Met de speedtest zit de snelheid wel goed maar in bijvoorbeeld Utorrent heb ik zulke snelheden nog nooit gezien. daar komt ie niet hoger dan de 5 waar ik het over had. Als ik met een limiter werk gaat het nu opzich ook wel goed alleen was beter als het automatisch ten alle tijden goed verdeeld zou worden ongeacht downloaden of niet aan het downloaden en of hoeveel apparaten verbonden zijn. Maar als ik die limiter niet gebruik word het voor pa erg vervelend in ieder geval en ik zei al die snelheden van 44Mbps heb ik in bepaalde programmas nog nooit gezien 5Mbps is hoogste wat ik gezien heb. Dus zou er voor pa zeker nog 25Mbps over moeten zijn. Meer dan voldoende voor beetje browsen zou je zeggen.

resultaat speedtest
Reputatie 7
Badge +28
De totale snelheid is dan inderdaad prima. Torrents zijn niet ideaal voor SIB. In principe wordt de ADSL verbinding gebruikt voor internet en wordt de 4G verbinding bijgeschakeld als er meer snelheid nodig is. Torrents zetten veel verbindingen open naar veel verschillende gebruikers die allemaal op verschillende snelheden downloaden. Dit trekt de verbinding veel meer dicht dan een normale download van een website, bijvoorbeeld. Ik denk dat het niet zo zeer de snelheid is die beperkt moet worden maar het aantal connecties.

Kun je in uTorrent eens kijken hoe het volgende scherm is ingesteld bij de settings? Let niet op de pijltjes, dit komt van Google Images. Probeer het aantal connecties (global maximum number of connections) eens wat lager in te stellen. Als dat nu 200 is, probeer dan eens 50. De downloadsnelheid zal er misschien juist door omhoog gaan en ik verwacht dat de Experia Box het veel makkelijker krijgt om de snelheid te verdelen tussen verschillende apparaten.
http://www.torrenttrackerlist.com//wp-content/uploads/2016/05/uTorrent-BandWidth-Tab-Settings.jpg
Reputatie 1
Torrentprogramma's kunnen je hele internetverbinding opslurpen, zelfs als je de downloadsnelheid limiteert. Ik zou zeker de tip van Joran eens proberen en anders 's op het Utorrent-forum zoeken naar tips.
Die aantal connecties aanpassen helpt inderdaad enorm. niet zo zeer dat hij sneller download maar wel dat ik nog dingen erlangs kan doen met andere apperaten wat dus juist de bedoeling was. Hij stond op 600 ingesteld doormiddel van de wizard die in utorrent zit. Nu op 50 gezet en denk dat dit de oplossing wel is.
Overigens viel het me nu ineens op dat Utorrent uitdrukt in MB/s in plaats van Mbps en zoals ik al eerder zei is 5Mbps het snelste wat ik ooit op een bepaald moment gezien heb, maar dat is dus MB/s x 8 komt dan toch behoorlijk dicht bij de snelheid van de speedtest.
Dus ik ga jullie hartelijk danken voor alle antwoorden en ik denk dat de problemen allemaal opgelost zijn. Nogmaals Dank U!
Reputatie 7
Badge +28
Top, klinkt allemaal goed dit! 🙂 Graag gedaan!

Reageer