Vraag

Internet en TV via poweline werkte eerst wel

• 20 februari 2018
  • 7 reacties
  • 101 keer bekeken

Dag allen,

Ik ben al dagen hiermee bezig en snap er niks van... Heb ook overal lopen zoeken, maar tevergeefs..

In mijn oude situatie werkte het vlekkeloos, totdat de tv begon te haperen:
Er waren 3 powerlines aangesloten, 2 voor tv en 1 voor internet. Dit werkte allemaal prima met de Experiabox v8. Na een tijd (het werkte voor een lange tijd) begon het beeld van de TV te haperen. Er is een monteur van KPN langs geweest die een nieuwe Experiabox v10 heeft geplaatst en de TV beneden rechtstreeks heeft aangesloten. Voor de rest is er eigenlijk niks veranderd.
Alleen doet het internet boven (via powerline dus) nu niet tot slecht. Nu is dus de nieuwe situatie:
1 tv rechtstreeks naar v10, 1 internet via powerline en 1 tv via powerline (deze staat overigens bijna niet aan, maar is wel aangesloten).

Ik weet dat dit te maken heeft met het niet aankunnen van tv én internet via powerline, maar hiervoor werkte het wel. Het is geen optie om de computer rechtstreeks aan de v10 aan te sluiten. Tevens heb ik geprobeerd een oude linksys wrt54g tot switch te maken, maar tevergeefs.

Maar waardoor werkt het internet niet meer?

En waardoor werkte het wel? Moet ik dan een switch kopen die IGMP Snooping ondersteunt? Of moet ik die oude router tot een wireless ethernet bridge maken? Geen idee of die dat ondersteunt btw.

Ik hoop dat het duidelijk omschreven is en in het goede topic is geplaatst.
Bij voorbaat dank.

7 reacties

Reputatie 7
Heb je met de devolo cockpit al een keer gemeten wat de snelheid tussen de adapters is?
Internet en TV kunnen overigens prima samen over die powerlines.
Reputatie 7
Als je die adapter van de televisie uit het stopcontact haalt, werkt Internet dan wel weer vanaf die PC op zolder?
Reputatie 7
Badge +18
Ik lees dit met belangstelling. KPN bied geen ondersteuning voor de combi, zoals je zelf al schrijft maar het werkt in principe vaak prima. Ik heb ook geen weet van een software update aan onze kant waardoor dit belemmerd zou worden. Heb je verschillende groepen geprobeerd? Als de adapters dichter bij elkaar komen te staan in een ( tijdelijke ) testopstelling functioneert het dan wel? Ik hoop dat wjb of andere forumleden nog bruikbare tips kunnen aandragen.
Reputatie 7
Badge +18
Verstandige keuze! Als je mogelijkheid hebt.. doen! Stabiliteit verzekerd! Dank voor je update!
@wjb net gedaan, maar wordt er niet veel wijzer van.
Van de pc (1e verdieping) naar de powerline in de woonkamer (experiabox) is ongeveer 60-80 mbits, en omgekeerd (experiabox > pc ) ongeveer 100-115 mbits.
Van de woonkamer naar zolder (experiabox > tv) is ongeveer 105 mbits, maar omgekeerd (tv > experiabox) maar ongeveer 20 mbits. En de communicatie tussen de pc en zolder (en omgekeerd) is beide rond de 130.
@wjb Internet deed het sowieso, maar slecht: 10-20mbits via een speedtest. Daarvoor was het ongeveer 45 mbits.

De powerline heb ik op zolder (tv) eruit gehaald, maar nu is de snelheid tussen de woonkamer en pc slechter (via devolo cockpit): woonkamer > pc ~58 mbits en pc > woonkamer ~67 mbits.
De tv op zolder staat grotendeels uit, maar is wel aangesloten. Maakt dat een verschil?

Nadat ik hem er weer in heb gedaan is het niet veel verbeterd. Van woonkamer > pc is nu zelfs ~50 geworden. En pc > woonkamer ~60. Nu is het zelfs slechter dan gisteren.

Ik snap er niks van..
Bedoel je met verschillende groepen verschillende soorten powerlines? Dat heb ik namelijk wel geprobeerd.
Tijdelijke testopstelling niet geprobeerd.

Maar het is in ieder geval opgelost, omdat we een kabel hebben doorgetrokken. Nu rechtstreeks aangesloten op de modem, alles werkt naar behoren.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken!

Reageer