Beantwoord

Internet en WiFi in nieuwbouw woning

• 17 juni 2017
  • 14 reacties
  • 2373 keer bekeken

Hallo allemaal,

Binnenkort beginnen ze met de bouw van onze nieuwbouw woning.
Bij deze woning is de meterkast in de garage geplaatst waardoor deze buiten de isolerende muren van de woning staat.
Ik neem aan dat bij aansluiting van glasvezel, wat in de wijk voorhanden is, het kastje in de meterkast komt.

Mijn vraag:
Hoe krijg ik vervolgens WiFi in mijn woning?
Ik ga er namelijk vanuit dat wanneer het signaal vanuit de meterkast verzonden wordt, er geen goed signaal binnenshuis zal zijn.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, hopelijk kan iemand hier wat over zeggen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door wjb 18 juni 2017, 12:59

Als je vanuit de meterkast ook netwerkkabels naar andere kamers laat aanleggen, zorg er dan voor dat twee netwerkkabels lopen naar de plaats waar jouw Experia Box komt te staan.
Één netwerkkabel loopt dan tussen de WAN poort van Experia Box en de LAN poort van de glasvezelmodem. De tweede netwerkkabel loopt dan vanaf één van de LAN poorten van de Experia Box naar een switch in de meterkast. Op deze switch kunnen dan de netwerkkabels naar de andere kamers aangesloten worden.

Zelf heb ik vanuit de meterkast 14 netwerkkabels naar de verschillende kamers in mijn woning getrokken. Ik heb daar nog elke dag profijt van immers daardoor kan ik overal in huis storingsvrij televisie kijken en heb ik met op elke verdieping wifi accesspoints overal in mijn woning zeer snelle wifi.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Zorg dat je v.u. de meterkast een LAN kabel naar bv de huiskamer trekt. Dáár kan je vervolgens de Experiabox (als router) aansluiten. Het glasvezelmodem kan gewoon in de garage. Die heeft alleen één LAN uitgang, RJ45 (voor naar de experiabox).
De experiabox (router) heeft 4 RJ45 LAN poorten en de RJ11 poort voor de telefoon. Eigenlijk 2 maar meestal gebruik je er maar 1. En wifi.
Reputatie 7
Als je vanuit de meterkast ook netwerkkabels naar andere kamers laat aanleggen, zorg er dan voor dat twee netwerkkabels lopen naar de plaats waar jouw Experia Box komt te staan.
Één netwerkkabel loopt dan tussen de WAN poort van Experia Box en de LAN poort van de glasvezelmodem. De tweede netwerkkabel loopt dan vanaf één van de LAN poorten van de Experia Box naar een switch in de meterkast. Op deze switch kunnen dan de netwerkkabels naar de andere kamers aangesloten worden.

Zelf heb ik vanuit de meterkast 14 netwerkkabels naar de verschillende kamers in mijn woning getrokken. Ik heb daar nog elke dag profijt van immers daardoor kan ik overal in huis storingsvrij televisie kijken en heb ik met op elke verdieping wifi accesspoints overal in mijn woning zeer snelle wifi.
Reputatie 7
Ik neem aan dat wjb bedoelt dat je die kabels moet trekken vanuit de plaats waar je de Experia Box (bij glasvezel alleen voor de router/Wi-Fi-functie) gaat plaatsen. In de meterkast komt immers alleen het glasvezelmodem en het heeft volgens mij geen zin om van daaruit ook allerlei netwerkkabels te trekken als daar niet ook de Experia Box staat.
Het plaatsen van de Experia Box vereist dus wel ff wat denkwerk en planning, als je tenminste het advies opvolgt om zoveel mogelijk kamers te voorzien van een netwerkkabel-aansluiting; dat is overigens een goed advies; ik heb het zelf ook gedaan toen drie jaar geleden mijn huis gebouwd werd. Wi-Fi geeft nogals eens wisselende resultaten en via netwerkkables is het altijd constant goed. Eventueel kun je aan zo'n kabel op strategisch punt ook nog een WiFi Versterker aansluiten (dat wordt dan een Access Point) voor een betere Wi-Fi-dekking door je huis heen.
Reputatie 7
Ik neem aan dat wjb bedoelt dat je die kabels moet trekken vanuit de plaats waar je de Experia Box (bij glasvezel alleen voor de router/Wi-Fi-functie) gaat plaatsen. In de meterkast komt immers alleen het glasvezelmodem en het heeft volgens mij geen zin om van daaruit ook allerlei netwerkkabels te trekken als daar niet ook de Experia Box staat...Nee, dat bedoel ik dus niet. Je wordt echt oud Henk. :8
Zoals je in mijn bericht hebt kunnen lezen is er in de meterkast dan ook een switch geplaatst.
De tweede netwerkkabel loopt dan vanaf één van de LAN poorten van de Experia Box naar een switch in de meterkast. Op deze switch kunnen dan de netwerkkabels naar de andere kamers aangesloten worden...
Reputatie 7
Die meterkast zit buiten het huis in de garage. Het lijkt me dan logischer om, zoals Henk aangeeft, vanuit de plek van de experiabox in het huis kabels verder te trekken.

Dan hoeft er maar één netwerkkabel v.u. de meterkast het huis in. In huis zijn ze dan ook nog korter.
Reputatie 7
Die meterkast zit buiten het huis in de garage. Het lijkt me dan logischer om, zoals Henk aangeeft, vanuit de plek van de experiabox in het huis kabels verder te trekken.Dan hoeft er maar één netwerkkabel v.u. de meterkast het huis in. In huis zijn ze dan ook nog korter.En toch lopen de elektriciteitsbuizen waar je dergelijke netwerkkabels doorheen wilt trekken meestal vanuit de meterkast naar de verschillende kamers in een woning. En natuurlijk wil je, als het even kan, geen kabels in het zicht hebben liggen. De meterkast is in vrijwel alle woningen de centrale plaats waar de elektriciteitsbuizen bij elkaar komen en is dus in vrijwel alle woningen de plek om een centrale switch te plaatsen. Zoals je hebt kunnen lezen is mijn woning geen uitzondering daarop en lopen er, vanaf 2 centrale switches (Netgear GS108Ev3), 14 netwerkkabels vanuit de meterkast naar andere kamers in mijn woning.
Reputatie 7
wjb. Ook weer een punt 😃 (tja, ben geen installateur/electriciën hè).

Ik denk dat TS inmiddels wel voldoende tips/ideeën heeft.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @diderik, welkom! Tof dat je hier je vragen stelt. Goede voorbereiding kan veel werk en kopzorgen voorkomen. 🙂 Al veel tips gekregen zie ik. Wjb heeft hier goed over nagedacht als ik dat zo lees. As vanuit jouw meterkast buizen lopen naar de rest van het huis dan lijkt me die oplossing heel slim! En als kabels trekken vanuit bijvoorbeeld de huiskamer makkelijker is kan Peter en Henk hun adviezen volgen. Bedankt heren! Heel volledig.

Vragen? Vragen! Succes met je nieuwe woning!
Reputatie 7
Badge +24
We hebben niets meer van je gehoord @diderik dus ga ik ervan uit dat alles duidelijk is. Als er toch nog vragen zijn stel ze dan gerust. 🙂
Beste mensen,
Super bedankt voor het meedenken.
Wjb zijn advies is een slim plan en klinkt praktisch.
Mag ik een mening vragen over het volgende plan?
De experiabox naast de glasvezelmodem in de meterkast. Vanuit de meterkast een loze leiding naar een centraalpunt in huis waarop een POE accespoint.
Klinkt dat solide of bega ik dan een blunder?

Nogmaals super bedankt voor de reacties tot nu toe!
Reputatie 7
De Experia Box heeft geen PoE voeding en dus zal je dan een PoE injector moeten gebruiken.
Bezuinig niet op zo'n PoE injector en let op dat je een 1Gbps PoE injector aanschaft met het juiste voltage voor het accesspoint. Ik heb zelf één van mijn EDIMAX CAP1200 met een Ubiquiti PoE injector aangesloten aangezien deze aan het plafond bevestigd is en daar geen stopcontact in de buurt is. Dat werkt probleemloos.
Oke, bedankt voor de tip.
Maar het kan dus wel. Fijn om te weten.
😄
Is het volgende apparaat een goede optie?
Als ik het goed lees ( en daar schort het wel eens aan) heeft dit apparaat zelf een PoE adapter?
https://tweakers.net/pricewatch/462454/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-(1-pack)/specificaties/
Reputatie 7
Het apparaat ansich is prima maar ik begrijp dat je wel java moet installeren om het apparaat te kunnen beheren.
Dat is voor mij een NoGo.

Reageer