Beantwoord

Internet met Netgear Orbi, zonder Experia Box

  • 28 May 2020
  • 46 reacties
  • 5307 keer bekeken

Reputatie 1

Beste Forumleden,

 

Ik wil graag alleen internet via mijn Netgear Orbi zonder tussenkomst van de Experia Box.

Zelf heb ik veel onderzoek gedaan via dit forum, maar ben nog onzeker of ik het wel goed begrepen heb.

 

Nu dacht ik zelf aan deze configuratie:

NTU - Netgear GS105E - Netgear Orbi (via PPPOE) - Apparatuur bedraad en draadloos.

Is dit verder plug en play, omdat ik tegenstellende berichten lees dat dat wel kan, maar sommige berichten dat ik een VLAN 6 moet toewijzen in de Netgear GS105E.

De Netgear Orbi zelf kan geen VLAN6 toewijzen aan zijn WAN poort helaas.

 

Extra vraag:

Ik heb in de meterkast ook nog een Netgear GS116E om bedraad mijn netwerk te verdelen door het hele huis.

Hier heb ik nog 4 aansluitingen open.

Kan de mogelijkheid NTU - Netgear GS116E (poort 1) - Netgear Orbi - Netgear GS116E (poort 2) - Apparatuur bedraad (via poort 3 t/m 16)?

Poort 1 moet dan afgeschermd worden van poort 2 tot 16 of wordt dat te ingewikkeld voor een thuisgebruiker?

 

Ik neem alleen de dienst glasvezel internet 500/500 van KPN.

Apparatuur Netgear Orbi RBK53 met 2 satellieten bedraad en de Tuin variant RBS50Y draadloos.

Netgear GS116E (meterkast), Netgear GS108E (woonkamer) en Netgear GS105E (in doos).

icon

Beste antwoord door Hub-S 10 July 2020, 19:18

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Geen tv van KPN? 

Reputatie 1

Nee, alleen glasvezel internet 500/500.

Tv kijk ik via NLZiet.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Hub-S. Van harte welkom hier op het Forum. Ik wil je adviseren om het topic ‘Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box’ van @wjb eens goed te bestuderen. Vaak zit de uitdaging vooral in het configureren van je eigen router, zodat deze goed werkt in combinatie met iTV.  Gezien je tv kijkt via een andere aanbieder, denk ik dat je met dit topic al een heel eind komt. :slight_smile: Als je ergens tegenaan loopt, geef het dan gerust aan. 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Hub-S. Ik heb geen reactie meer van je gezien. Ik hoop dat dit betekent dat het inmiddels is gelukt om je eigen router te installeren. Laat het gerust weten als je nog andere vragen hebt. 

Reputatie 1

Hoi Natasja,

Het is me nog niet gelukt en ben nog in de verken fase.
Ik zal zodra het mij gelukt is hier nog reageren met de juiste instellingen.
En anders mijn vraag neerleggen bij het topic ‘eigen router’

Reputatie 6
Badge +9

Dat kan natuurlijk ook! :slight_smile: En stel inderdaad gerust eventuele vragen over het instellen in dat topic, mocht je ergens tegenaan lopen. 

Reputatie 1

Ik heb de oplossing gevonden en gekregen van @wjb 
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609/index130.html#post1026939
Op pagina 130.

Reputatie 6
Badge +9

Goed om te lezen dat het is opgelost met de hulp van @wjb, @Hub-S:thumbsup_tone2:

@Hub-S kun je aangeven hoe je de switch nu heb geinstalleerd? Er zit geen modem meer tussen?

Reputatie 1

@Hub-S kun je aangeven hoe je de switch nu heb geinstalleerd? Er zit geen modem meer tussen?

Beste Mike,

Zie antwoord hierboven. Zo heb ik hem nu ingesteld op een Netgear GS116E.

Configuratie nu:

NTU - Netgear GS116E (poort 1)
Netgear GS116E (poort 2) - Netgear Orbi
Netgear Orbi - Apparatuur bedraad (via poort 3 t/m 16)

Dit kan ook met een GS104e (goedkopere optie).
Maar had de GS116e nodig vanwege meer aansluitingen en kabels in huis.

En inderdaad er zit geen modem (Expedia Box box) meer voor.

Let op ik heb wel alleen een internet abonnement. Geen tv en telefoon.
Deze optie kan wel, maar dan zul je dieper het forum in moeten graven.

Succes.

@Hub-S kun je aangeven hoe je de switch nu heb geinstalleerd? Er zit geen modem meer tussen?

Beste Mike,

Zie antwoord hierboven. Zo heb ik hem nu ingesteld op een Netgear GS116E.

Configuratie nu:

NTU - Netgear GS116E (poort 1)
Netgear GS116E (poort 2) - Netgear Orbi
Netgear Orbi - Apparatuur bedraad (via poort 3 t/m 16)

Dit kan ook met een GS104e (goedkopere optie).
Maar had de GS116e nodig vanwege meer aansluitingen en kabels in huis.

En inderdaad er zit geen modem (Expedia Box box) meer voor.

Let op ik heb wel alleen een internet abonnement. Geen tv en telefoon.
Deze optie kan wel, maar dan zul je dieper het forum in moeten graven.

Succes.

ok, ik heb inderdaad een GS105E ingesteld maar krijg nu geen verbinding. Zijn er verder nog instellingen die je hebt gedaan op de switch los van de vlan of eventueel op de orbi router?

 

Reputatie 1

@Hub-S kun je aangeven hoe je de switch nu heb geinstalleerd? Er zit geen modem meer tussen?

Beste Mike,

Zie antwoord hierboven. Zo heb ik hem nu ingesteld op een Netgear GS116E.

Configuratie nu:

NTU - Netgear GS116E (poort 1)
Netgear GS116E (poort 2) - Netgear Orbi
Netgear Orbi - Apparatuur bedraad (via poort 3 t/m 16)

Dit kan ook met een GS104e (goedkopere optie).
Maar had de GS116e nodig vanwege meer aansluitingen en kabels in huis.

En inderdaad er zit geen modem (Expedia Box box) meer voor.

Let op ik heb wel alleen een internet abonnement. Geen tv en telefoon.
Deze optie kan wel, maar dan zul je dieper het forum in moeten graven.

Succes.

ok, ik heb inderdaad een GS105E ingesteld maar krijg nu geen verbinding. Zijn er verder nog instellingen die je hebt gedaan op de switch los van de vlan of eventueel op de orbi router?

 

Sorry inderdaad de GS105E.

Ik heb verder geen instellingen meer gedaan op de switch.
De Orbi internet verbinding moet ingesteld worden op PPPoE.
Zie afbeelding. (wachtwoord heb ik KPN ingevuld maar geen wachtwoord zou het ook moeten doen)

 

Reputatie 7

ok, ik heb inderdaad een GS105E ingesteld maar krijg nu geen verbinding.

Heb je de GS105Ev2 ingesteld zoals beschreven in dit bericht?

@wjb thanks voor je reactie. Inderdaad zoals de screenshots aangeven. Waar ik nog over twijfelde of ik dhcp aan/uit moet zetten. Anders is het de router namelijk...

Reputatie 7

Een GS105Ev2 kan geen router worden. Die DHCP optie is om hem zijn IP.adres van de Orbi te laten krijgen. Dan moet je hem wel via poort 3, 4 of 5 met een LAN poort van de Orbi verbinden. Dat is wel zo handig als je die switch later nog een wilt kunnen beheren.

Ik heb het uiteindelijk helemaal werkend gekregen. Qua verbindingssnelheid is het echt helemaal top! 
 

nu met werken merk ik alleen dat bijvoorbeeld het videobellen met ms teams veel problemen oplevert. Het stoort en de verbinding loopt regelmatig vast. Wellicht nog ergens een instelling te tweaken?

@Mike8135

Ik zou graag willen weten waar je nog aan "gesleuteld" hebt om het alsnog werkend te krijgen. Ik heb van alles geprobeerd, maar blijkbaar niet ALLES, want het werkt nog niet 😫

Moet er nog in de Orbi instellingen gedaan worden naast de PPPoE?

 

@wjb

Ik gebruik een TP-Link sg108e. Vrijwel gelijk aan de netgear gs108e. Of zit er nog een spannend instellinkje in de tp link die niet bestaat in netgear? 

 

Ik neem alleen internet af van KPN. 

Reputatie 7

 

Ik gebruik een TP-Link sg108e. Vrijwel gelijk aan de netgear gs108e. Of zit er nog een spannend instellinkje in de tp link die niet bestaat in netgear? 

Daar zitten geen spannende instellinkjes in.

Even voor de volledigheid mijn instellingen hieronder.

TP-Link TL-SG108E

 

Netgear Orbi

 

Bij de Netgear ORBI viel mij het volgende op, wanneer ik SHOW STATISTICS doe bij INTERNET PORT

 

Dan blijkt bij de instelling PPPoE de WAN geen link te detecteren (terwijl deze wel is verbonden) 
 

Doe ik hetzelfde bij de instelling Internet via DHCP, dan vindt deze wel een link (kabels zijn uitvoerig getest)

 

@wjb Wellicht dat jij hier iets zinnigs over kunt zeggen? Zie ik iets over het hoofd in de switch ofzo?

Reputatie 7

Wat heb je bij vlan/bridge ingevuld?

 

VLAN in Netgear Orbi staat uitgeschakeld, omdat die instelling door de SWITCH wordt gemanaged (toch?)

 

Reputatie 7

Klopt, maar zou het niet mooier zijn als die switch niet meer nodig is tussen NTU en Orbi?

Aah op die manier. Ik had al wel het 1 en ander geprobeerd voordat ik een managed switch kon bemachtigen. Zonder resultaat. Ik kon geen 802.1q ondersteuning vinden. Ik kon ook niet de WAN-poort instellen, maar alleen de 3 LAN poorten. 

De mogelijke instellingen:

 

Reputatie 7

Die vlan configuratie lijkt niet gebruikt te kunnen worden voor alleen de WAN poort en dus moet je die weer uit zetten op de Orbi en de TP-Link blijven gebruiken tussen de NTU en de Orbi.

Heb je een KPN abonnement of ben je als Telfort abonnee naar KPN gemigreerd.

Wat krijg je te zien als je op de "TEST" knop drukt bij de pppoe instelling?

De VLAN op de Orbi idd niet gebruiken.

Ben eentje die van Telfort is gemigreerd naar KPN. 

De TEST kan ik straks proberen, maar hopelijk heeft de migratie een rol van betekenis? 

Reageer