Beantwoord

Internet op de Sonos One valt af en toe weg

  • 18 November 2021
  • 25 reacties
  • 493 keer bekeken

Reputatie 2

Beste deskundigen,

Hier hetzelfde probleem. Ik heb mijn arc bekabeld om het Sonosnet op te zetten, dat zou beter zijn en stabieler voor de verbindingen tussen de Sonos componenten. Nu valt zo nu en dan mijn one in de keuken weg. Sonos zegt te weinig bandbreedte in de keuken. Nu wil ik mijn sub best verplaatsen en bekabelen om zo dichterbij de keuken komen te staan. Echter ik heb een v10 box inclusief superwifi. Gaat mijn oplossing dan überhaupt wel werken om de bandbreedte te verhogen?

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door mgoudapp 6 December 2021, 18:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @mgoudapp! Als je draadloos een speedtest doet met de wifi in de keuken waar kom je dan op uit? En als je een speedtest doet terwijl je een apparaat direct met internetkabel aangesloten hebt op het modem, welke resultaten krijg je dan? Daarnaast is bekabeld natuurlijk altijd beter maar laten we eerst samen kijken of we de muziek draadloos de keuken in kunnen krijgen!

Reputatie 2

Hi @mgoudapp! Als je draadloos een speedtest doet met de wifi in de keuken waar kom je dan op uit? En als je een speedtest doet terwijl je een apparaat direct met internetkabel aangesloten hebt op het modem, welke resultaten krijg je dan? Daarnaast is bekabeld natuurlijk altijd beter maar laten we eerst samen kijken of we de muziek draadloos de keuken in kunnen krijgen!

Hi bram, ligt niet zo zeer aan mijn WiFi die is uitstekend door mede superwifi, 55mb dekking in de keuken. 
GeZien mijn arc bekabeld heb aangesloten ontstaat het Sonosnet. Dit schijnt ook een mesh systeem te zijn. Dat blijkt zo nu en dan met het mesh van de superwifi te conflicteren. Hoe kan ik die 2 mesh systemen uit elkaar houden?

Reputatie 7
Badge +10

Ik dacht juist niet het Sonosnet gebruiken. Omdat dat nou juist zo stoort met de KPN wifi.

Dus zoveel mogelijk bekabeld en/of instellen op de "normale" wifi.

Reputatie 7

De kpn V10 met Sonos (en de andere kpn modems) is en wordt geen gelukkig huwelijk,... 

Destijds ook de V10 gehad. Alle speakers samen op de kpn WiFi is waardeloos. Regelmatig onderbrekingen/haperingen. Ook via Sonosnet dus één speaker bekabeld rest op WiFi. Ook onderbrekingen/haperingen. Deed ik alles bedraad was er helemaal niets meer aan de hand 

Wel kan het zijn, en dat is wat ik eigenlijk ook vermoedt, dat de 55mbit niet voldoende is. Waarschijnlijk loopt de bufferload niet voldoende vol om ongestoord te kunnen luisteren via de speaker in de keuken. Anderzijds krijgen ze gewoon te weinig stabiele snelheid binnen om ongestoord te kunnen blijven draaien. 

Is op te lossen om goed te kijken naar je WiFi instellingen en of je het bereik in de keuken te verbeteren is. Persoonlijk ben ik geen fan van het gebruikte kpn apparatuur incl de superwifi's. Je zou je netwerken eens kunnen scheiden en de sonos alleen over de 2.4ghz band in te stellen deze reikt wat verder. 

Het Sonosnet heb je wel prima gerealiseerd als ik het zo lees. En anders heeft Sonos nog de Boost Hier kun je op dezelfde wijze ook je Sonos apparatuur op aansluiten. Krijgen ze ook hun eigen 'net' en staan ze los van de kpn WiFi. Tevens wordt Het bereik versterkt. Is tenslotte bijna Black friday. 

 

​​​Andere opties zou ik verder niet weten,... 

Badge +12

@mgoudapp   De meningen zijn hierover verdeeld. Hier werkt het allebei goed: zowel SonosNet als via wifi. Ik geef de voorkeur aan SonosNet. KPN en Sonos is gewoon (heel vaak) geen goede match. Met AVM (FritzBox en FritzRepeaters) wat ik gebruik,  heb ik nergens last van. 

Je kunt het proberen via wifi zoals @DennisA78 voorstelt. Persoonlijk zou ik het bij SonosNet houden. Als het bereik daarvan niet voldoende is dan een Sonos Boost inzetten. Je kunt er als test ergens eentje online bestellen en als het niet bevalt terugsturen. Je zit ze op Marktplaats ook regelmatig voorbij komen. 

Reputatie 7

:joy:

Badge +12

:joy:

We zijn het in ieder geval in grote lijnen heel erg eens 😅

Reputatie 7

Nou ja andere verstoringen kan ik zelf niet reproduceren. En ik ben er destijds behoorlijk lang mee bezig geweest om eea uit te kunnen sluiten. Sommige adviezen die ik hier wel lees slaan vaak ook van kant nog wal,... 10 van de 10 keer is het namelijk de bufferload, of het eigen netwerk is gewoon bagger.

Plug and play is gewoon niet handig met dit soort apparatuur.

Verder kan er niet veel mis mee zijn. Is geen hogere wiskunde. 

Hoi @JeroenB22 en andere,

Citaat:
 Deed ik alles bedraad was er helemaal niets meer aan de hand

Zo heb ik het gedaan met mijn Sonos.
Alles bekabeld en helemaal niets aan de hand.
:wink:
Alleen maar genieten van een eindeloze stroom aan muziek.
 

Reputatie 7

Ik meen dat afhankelijk van hoe je muziek luistert Spotify, sonos zelf of via TV of binnen je eigen netwerk is dat je per stream al zo'n 2,5/4mbit moet rekenen. Dus als je ongeveer 55mbit krijgt in de keuken, maar je zit ook met je andere apparatuur op dezelfde WiFi of in combi met SonosNet, daarnaast  zijn er ook nog heel veel WiFi factoren die een rol kunnen spelen in een minder goede verbinding. Hoeveelheid apparatuur, WiFi kanalen, reikwijdte, drukte netwerk enz. En ja dan kan die 55mbit wel eens te weinig zijn waardoor je dus die haperingen kan krijgen. 

Reputatie 2

Deskundigen  Bedankt voor de feedback. Meerdere opties om het probleem aan te vliegen. 
Heb ik nog wel een vraag mijn arc is bekabeld via een switch (itv en Sonosnet), stel dat ik mijn sub nu zonder switch bekabel zou dit stabiliteit kunnen verbeteren?

Andere opties:

  • Sonosnet loskoppelen en via ‘normale WiFi’ laten lopen. Probleem blijft het zelfde vandaar ik Sonosnet heb geactiveerd 
  • Sonos boost aanschaffen. 
  • alles bekabelen (geen optie)
  • kpn apparatuur vervangen door fritz
  • bandbreedte verhogen

 

Reputatie 7

Wat voor merk + type switch heb je dan? Is dat er wel eentje die ook IGMP Snooping ondersteunt? bv de Netgear GS105E of GS108E Omdat ik ook lees dat je iTV bij op hebt aangesloten?  Heb je tijdens tv kijken soms ook verstoringen qua beeld? Als je geen Switch hebt  die IGMP ondersteunt, ja dan kan dat ook voor vreemde verstoringen lijden. Maar dan zou je bv de iTV apart rechtstreeks op het modem kunnen aansluiten (al is het alleen maar op te testen)

Zou persoonlijk als het echt niet wil via SonosNet, of als je je bandbreedte thuis gewoon niet optimaal krijgt, dan een Boost aanschaffen. Wij hebben thuis een Sub/Playbar, en tweemaal een Play1. 

In mijn allereerste begin deed ik het ook via WiFi. Was gewoon niet fijn. Vervolgens SonosNet geprobeerd, had ik de Sub bekabeld (was makkelijk) en de rest via WiFi. Was ook gewoon niet prettig. 

Uiteindelijk had ik maar een Boost gekocht wilde toch eea proberen. (in die tijd had ik ergens ook een Bridge, die opeens niet meer nodig was) Maar toch de Boost in de meterkast geplaatst bij het modem. (alles loopt naar een Switch, en 1 kabel richting het modem) Boost bijgesloten op de Switch. En de installatie verder voltooid. Nu heb ik in onze tv hoek de Sonos/Playbar en de beide Play1's via de Boost aangesloten. en werkt gewoon perfect. Geen idee hoelang die er al hangt, maar dat was iig ergens na de introductie van dat ding. 

Voor mijn eigen gemoedsrust weet ik dat ze dan geen interventie hebben op mijn 2.4 of 5ghz band. Zodat ik die beide banden, weer expliciet kan gebruiken oor mijn IoT die werken met 2.4ghz, en de laptops/tablets/telefoons die werken enkel en alleen op de 5Ghz band. Scheiden wat je kunt scheiden en niet alles op één hoop willen hebben.

Wat wel belangrijk is dat je dan wel op elke woonlaag een goede dekking hebt. Mijns inziens moet je op elke woonlaag wel een Wifi Accespunt bekabeld aangesloten centraal hebben staan. En ja, dan is kpn gewoon niet het meest geschikt qua apparatuur. 

Reputatie 2

Wat voor merk + type switch heb je dan? Is dat er wel eentje die ook IGMP Snooping ondersteunt? bv de Netgear GS105E of GS108E Omdat ik ook lees dat je iTV bij op hebt aangesloten?  Heb je tijdens tv kijken soms ook verstoringen qua beeld? Als je geen Switch hebt  die IGMP ondersteunt, ja dan kan dat ook voor vreemde verstoringen lijden. Maar dan zou je bv de iTV apart rechtstreeks op het modem kunnen aansluiten (al is het alleen maar op te testen)

Zou persoonlijk als het echt niet wil via SonosNet, of als je je bandbreedte thuis gewoon niet optimaal krijgt, dan een Boost aanschaffen. Wij hebben thuis een Sub/Playbar, en tweemaal een Play1. 

In mijn allereerste begin deed ik het ook via WiFi. Was gewoon niet fijn. Vervolgens SonosNet geprobeerd, had ik de Sub bekabeld (was makkelijk) en de rest via WiFi. Was ook gewoon niet prettig. 

Uiteindelijk had ik maar een Boost gekocht wilde toch eea proberen. (in die tijd had ik ergens ook een Bridge, die opeens niet meer nodig was) Maar toch de Boost in de meterkast geplaatst bij het modem. (alles loopt naar een Switch, en 1 kabel richting het modem) Boost bijgesloten op de Switch. En de installatie verder voltooid. Nu heb ik in onze tv hoek de Sonos/Playbar en de beide Play1's via de Boost aangesloten. en werkt gewoon perfect. Geen idee hoelang die er al hangt, maar dat was iig ergens na de introductie van dat ding. 

Voor mijn eigen gemoedsrust weet ik dat ze dan geen interventie hebben op mijn 2.4 of 5ghz band. Zodat ik die beide banden, weer expliciet kan gebruiken oor mijn IoT die werken met 2.4ghz, en de laptops/tablets/telefoons die werken enkel en alleen op de 5Ghz band. Scheiden wat je kunt scheiden en niet alles op één hoop willen hebben.

Wat wel belangrijk is dat je dan wel op elke woonlaag een goede dekking hebt. Mijns inziens moet je op elke woonlaag wel een Wifi Accespunt centraal hebben staan. En ja, dan is kpn gewoon niet het meest geschikt qua apparatuur. 

Ik heb idd de netgear switch gs105. Deze geeft geen storing op mijn iTV. Denk je als ik de sub (zonder switch) verbetering zal brengen in de stabiliteit? 

De Sonos boost creëer je daarmee niet een apart draadloos Sonosnet mee? 

Badge +12

@mgoudapp heb je een GS105 of GS105e? Die laatste ondersteund IGMP-snooping. Je kunt in de switch de optie 'loop detection' aanvinken. Onder tabblad System -> Management -> Loop detection. Daar kan de oorzaak ook liggen. 

Met de Boost creëer je inderdaad ook SonosNet

Reputatie 7

Nee, dan hoef je de Sub niet zonder Switch aan te sluiten. Dat mag eigenlijk helemaal niks uitmaken, omdat die toch via de netwerkkabel zijn signalen krijgt. Ik had eerder het idee, dat als je niet de 105E had. Dat het bv aan de switch zelf kon liggen en dat die dan weer verstoorde op de Sub bv. Dus dat zit wel goed zo. Maar om het uit te sluiten zou je het eens kunnen testen. 

SonosNet vind ik persoonlijk erg verwarrend klinken,… Ik noem het gewoon zelf ‘hun eigen Wifi netwerk’. En ja, dat creëer je ook met de Boost. Tevens versterkt die ook het ‘bereik’ in huis om ongestoord te kunnen luisteren. Is misschien wel wéér een investering (dus wacht even op eventuele black friday aanbiedingen ofzo) Maar ikzelf heb er wel vrede mee, ding doet gewoon lekker zijn werk en hangt mij niet in de weg. Wil je ook niets gaan aanpraten ofzo, maar met eea te testen kom je al erg ver om uit te sluiten waar de oorzaak ligt. Kan wat tijd kosten, want ja niet elke situatie is natuurlijk hetzelfde. Het begint bij een goede basis, en dat is om te kijken of je eigen netwerk wel prima dekkend is in eigen huis, door bijv kanalen te gebruiken waar de minste wifi opzit (kan bv via android app Wifi analyzer uit gezocht worden) Dan stel je je modem/super wifi in op bv die kanalen. Geef ze een plek die voor jou de meeste dekking thuis dekt. En ga vandaar uit weer verder. Kan even wat tijd kosten dus neem er even een weekendje voor. 

Weet niet hoe vaak bij jou de verstoring optreed. bij mij was het echt eens in de zoveeeeel tijd, waardoor ik wekenlang heb moeten testen om te achterhalen waar de problemen zaten. Inmiddels ben ik thuis zover dat ik alles wat ik kan scheiden heb gescheiden en accespunten geplaatst waar ik het wil. De wifi wordt alleen maar drukker en drukker, door onszelf of onze buren die er allemaal gebruik van willen maken. We grabbelen allemaal naar het zelfde stukje draadloze signaal. Alsof we op de kermis staan bij de grijpautomaten.

De playbar heb ik sinds introductie met de sub, via mn broertje destijds met 50% korting kunnen fixen bij Sonos :joy: Weet nog heel goed dat ik de eerste jaren nergens last van had, tot ergens in 2017 ik telkens tegen dit soort problemen aanliep. Toen ben ik echt wekenlang gaan puzzelen,… En dat heeft eigenlijk tot de huidige probleemloze situatie geleid, en heb nu al 5 jaar lang ofzo geen Sonos ellende meer meegemaakt. 

Reputatie 2

Blij met jullie kennis mannen! Ik heb de snooping in middels geactiveerd op mijn switch. Even afwachten wat dat gaat doen nu. Ga sowieso de boost nu bestellen, koppel hem dan aan mijn switch. Nogmaals bedankt erg nuttig👍

Reputatie 7

Mooi! Wie weet kon het niet actief staan van de Snooping indd ook dit soort gekkigheid verklaren,.. En wanneer je iets goed voor elkaar wilt hebben, ja dan moet je er zelf iets voor doen of investeren. Jammer genoeg willen de meeste mensen dat niet (omdat er al wifi op het bruikleenmodem zit) Dus dat moet dan gewoon werken volgens mensen.

Mocht je nog ergens tegenaanlopen, of met dingen zitten. Gewoon vragen, we zitten hier met genoeg kennis. En de meeste problemen met haperingen van het geluid heeft gewoon dit soort oorzaken. En laat eens weten of het probleem is verdwenen ja of nee.

Reputatie 7

@mgoudapp Hoe gaat het hier tot dusver?

Reputatie 2

@mgoudapp Hoe gaat het hier tot dusver?

Na het inschakelen van de snooping op mijn netgear switch is het stabieler geworden. Maar valt de ‘keuken’ zo nu en dan toch nog uit, wel minder.
Daarnaast heb ik een uur geleden de ‘boost’ ontvangen en direct geïnstalleerd, afwachten dus maar of er niks meer wegvalt 🤞

Reputatie 7

Ok fijn! Goed om te horen,  Bijzonder ook dat met Snooping aan het dan alsnog ook iets beter werd. En ik weet eigenlijk wel zeker dat het samen met de Boost sowieso probleemloos gaat werken, of de Boost moet foutief zijn ingesteld, maar dat verwacht ik niet :yum:

Reputatie 2

Ok fijn! Goed om te horen,  Bijzonder ook dat met Snooping aan het dan alsnog ook iets beter werd. En ik weet eigenlijk wel zeker dat het samen met de Boost sowieso probleemloos gaat werken, of de Boost moet foutief zijn ingesteld, maar dat verwacht ik niet :yum:

De boost geïnstalleerd, arc niet meer bekabeld. En de one in de ‘keuken’ zaterdag stabiel, zondag 2 x uitval, maandag 2x uitval, vandaag 1x uitval. 😳Ik krijg er vlekken van. Zit eraan te denken om de boost uit te schakelen en het systeem over mijn normale WiFi te laten functioneren 

Reputatie 7
Badge +17

@mgoudapp is het gelukt om het systeem over de gewone wifi te laten werken? 

Reputatie 2

@mgoudapp is het gelukt om het systeem over de gewone wifi te laten werken? 

Nog niet.
Na mijn laatste reset van mij one in de keuken geen uitval meer gehad. Dus ik 🤞dat de Sonos boost het euvel heeft verholpen. 
Waarschijnlijk had ik die reset niet uitgevoerd na de installatie van de boost. Nog even afwachten dus.

Reputatie 2

@mgoudapp is het gelukt om het systeem over de gewone wifi te laten werken? 

Nog niet.
Na mijn laatste reset van mij one in de keuken geen uitval meer gehad. Dus ik 🤞dat de Sonos boost het euvel heeft verholpen. 
Waarschijnlijk had ik die reset niet uitgevoerd na de installatie van de boost. Nog even afwachten dus.

Moet zeggen dat het na 2 weken nog stabiel is. 

Reputatie 7
Badge +17

Blij dat de muziek daar zonder storing weer gewoon het hele huis door gaat! Mocht onverhoopt het probleem toch terugkomen kan je dat altijd in dit topic laten weten zodat we je gelijk verder kunnen helpen. Maar gezien het al even goed gaat verwacht ik dat het gewoon lekker blijft werken.