Beantwoord

Internet relatief traag op tv

  • 25 July 2021
  • 9 reacties
  • 270 keer bekeken

Hoi,

Ik heb glasvezel internet van kpn (200 mb/s) en interactieve tv, maar als ik op mijn tv een internet snelheidstest laat doen, krijg ik er max 40 mb/s uit. Op mijn laptop gaat het wel gewoon goed. Hoe kan dat?

De tv én het tvkastje zijn (apart) bekabeld aangesloten aan de modem

(bewerking)
Ik heb een (relatief nieuwe) LG OLED smarttv

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 27 July 2021, 08:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hoi,

Ik heb glasvezel internet van kpn (200 mb/s) en interactieve tv, maar als ik op mijn tv een internet snelheidstest laat doen, krijg ik er max 40 mb/s uit. Op mijn laptop gaat het wel gewoon goed. Hoe kan dat?

De tv én het tvkastje zijn (apart) bekabeld aangesloten aan de modem

(bewerking)
Ik heb een (relatief nieuwe) LG OLED smarttv

Hallo @User1234 , als je de internetsnelheid van de tv test is dan verder wel alle overige (draadloze) apparatuur uit? 

De meeste tv's hebben een bekabelde 100Mbit/s-verbinding, dus theoretisch zul je nooi hoger komen, is ook niet nodig bij een tv.

Hallo @JanD,

Ik heb wel mijn wifi gewoon aanstaan, maar dat mag toch geen effect hebben op de bekabelde verbinding?

En als ze een bekabelde verbinding hebben van 100 mb/s, waarom komt de mijne dan maar tot de 40?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @User1234, welkom op ons forum! voor de meeste applicaties op je TV is 40Mbit/s ook wel voldoende.
Kun je anders eens proberen de kabel om te wisselen met die van de TV ontvanger? Om die uit te sluiten?
En is het mogelijk de bekabelde snelheid ook eens te testen met een ander apparaat op dezelfde kabels?

Hallo @JanD,

Ik heb wel mijn wifi gewoon aanstaan, maar dat mag toch geen effect hebben op de bekabelde verbinding?

En als ze een bekabelde verbinding hebben van 100 mb/s, waarom komt de mijne dan maar tot de 40?

Hallo @User1234 gelijktijdige gebruikers, zowel bekabeld als draadloos, delen de geboden internetsnelheid. Voorbeeld: 50Mbit/s-abo, 2 gebruikers bekabeld, 3 gebruikers draadloos, dan heeft een ieder 50/5 theoretisch 10Mbit/s tot zijn beschikking.

Beetje duidelijk zo?

 

Hallo @JanD,

Ik heb wel mijn wifi gewoon aanstaan, maar dat mag toch geen effect hebben op de bekabelde verbinding?

En als ze een bekabelde verbinding hebben van 100 mb/s, waarom komt de mijne dan maar tot de 40?

Hallo @User1234 gelijktijdige gebruikers, zowel bekabeld als draadloos, delen de geboden internetsnelheid. Voorbeeld: 50Mbit/s-abo, 2 gebruikers bekabeld, 3 gebruikers draadloos, dan heeft een ieder 50/5 theoretisch 10Mbit/s tot zijn beschikking.

Beetje duidelijk zo?

 

Nou Nee, Ethernet is het verzenden van pakketjes (niet te verwarren met packetswitching). Er worden telkens pakketjes doorgestuurd en gecontroleerd of die correct zijn aangekomen (collission avoidance).

Een pakketje is heel klein. https://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP-pakket Niet iedere gebruiker is constant op de lijn bezig. Hierop is het hele gebeuren rond dataverkeer gebaseerd. Bij het kijken naar Video worden heel veel pakketjes tegelijk verstuurd. Maar als iemand bijvoorbeeld aan het chatten is, is dat maar heel weinig. De gebruikers maken dus niet zoveel uit, maar wel hoe de gebruikers, de beschikbare verbinding gebruiken. 

Ik heb van @wjb begrepen dat bij ITv gebruik wordt gemaakt van broadcasting. Dit is dus al helemaal niet per gebruiker. 

Maar 6 TV’s aan betekent veel dataverkeer en KPN gebruikt bij HD de norm, dat 6 Tv’s over een 100Mbits lijn nog steeds goed functioneert. Van een 100GBit netwerk, kan nog prima door 100 mensen voor administratief werk gebruik worden gemaakt. 

 

Een tv is ook een gebruiker, dus in mijn voorbeeld 5+1tv= 6gebruikers, dus theoretisch nog minder bandbreedte beschikbaar per gebruiker.

Reputatie 5
Badge +5

De maximale totale snelheid  op deze verbinding if 200 mb/sec, maar iedere gebruiker afzonderlijk kan de maximale snelheid gebruiken als de andere geen data gebruiken. Dus iedere gebruiker kan 200 mb/sec afzonderlijk  gebruiken, maar 5 speedchecks tegelijk komen op 40mb/sec. En iTV heeft voorrang…

Is de hardware in de TV niet de beperkende factor? Netwerk interface, processor e.d. ? Wellicht gebouwd voor TV functionaliteit en wat appjes, niet voor hoge-snelheid internet.

 

Reputatie 7
Badge +20

@User1234 heb je met bovenstaande tips je snelheid nog kunnen verbeteren of een andere oplossing kunnen vinden?

Reputatie 7
Badge +20

We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!